Permalänk
Medlem

Q6600, temp som skrämmer en.

tja, fick min Q6600 i dag (( Yes! )) och då jag monterade den tog jag av pastan som var på kylaren å la på Zalman ZM-STG1.

men CPUn är varm som F*n för att vara oklockad etc etc.

i idle ligger den på ca 40-50 (just nu 30-40 har kallt i rummet)
å under load ca 60-75c.
Temp skillnaden på Core0 och Core3 är ca 10c
nott tips på vad som kan vara felet?
------------------------------------------------
en sak jag inte blir klok på med inkoplingen med fläkten.

som ni ser på bilden så är CPU Kylaren inkopplad övanför Ramminena (inringat i blåt) Men min CPU kylare vill bara fungera om jag kopplar in den i de 4-pin utaget som är inringat med Grönt.
nån som vet varför??? för det är väll fel?
Notera att det inte är min Burk på bilden.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Angående fläkten så är väl intels standardkylare en PWM-fläkt och då *ska* den sitta i ett fläktuttag med fyra pinnar om det finns ett men jag tror det ska funka lika bra med ett vanligt med tre pinnar men man kanske behöver ställa in det i bios då.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Stoppar man den på tre pinnar så ska den funka ändå, utan att pilla i BIOS.

Det som händer är att det blir precis som en vanlig fläkt bara som har +/- och den 3e som visar hastigheten på fläkten.

Där chassiefläkten är inkopplad till vänster ska väl dock CPU-fläkten sitta på vad jag förstått?

Sen kan du prova återmontera CPU-fläkten, för den kanske sitter lite snett och då skapar denna högre värme.

EDIT: Du brukar ju skriva trådar varje gång att du får hög temp på dina CPU'er med orgina eller mycket värre kylning.
Måste bara bero på en sak, att du inte sätter på dina kylare på rätt sätt? För det här är ju minst 3e gången det händer för dig?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att när du kopplat den i CPU-Fan kontakten så är den temp styrd så den kör inte igång direkt utan när det blir varmt, medans när du kopplar den till chassi fan så kör den igång direkt.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bocken
Kan det inte vara så att när du kopplat den i CPU-Fan kontakten så är den temp styrd så den kör inte igång direkt utan när det blir varmt, medans när du kopplar den till chassi fan så kör den igång direkt.

nej då den snurrar 1945RPM konstant.

uttaget högst upp är 4-pin, och där bredvid ramet där jag koplat in är 4-pin

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Min Q6600 ligger på 40-45 idle och 50 load. Är klockad i 3 ghz.
Sitter en Thermaltake BigTyp 120 på den och småsnurrar.
När jag kör den i 3,6 så går inte tempen upp mer än ett par
grader.

Men innan jag klockade den så låg tempen på ca 40 idle så
det verkar som om den inte går upp nämnvärt i temp vid
klockning. Men jag är ingen fena på detta, tvärtom.

Jag hade testat att ta av kylaren, göra ordentligt rent och på
med ett nytt tunt tunt lager kylpasta av finaste sort. Sen
köra på igen. Du kanske kommer ner lite i temp men inte mycket.
Hur är tempen i lådan? Har du bra luftflöde?

Permalänk
Medlem

Du använder original kylaren,förvänta dig inte för mycket.

Kolla så att processorn inte är konkav.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
nej då den snurrar 1945RPM konstant.

uttaget högst upp är 4-pin, och där bredvid ramet där jag koplat in är 4-pin

Ja men du sa ju att den inte snurrar alls när du koplat in i CPU_Fan kontakten det kan bero på temp. stryrning.

Visa signatur

INTEL Q6600@3,2GHz | Noctua NH-U12F | Gigabyte P35C-DS3R | 2x1024mb OCZ XTC Titanium PC-6400 | LeadTek 8800GTS 640mb | Antec P182B | CoolTek CT 600 | Samsung SyncMaster 226BW | Logitech G15 Gaming | Microsoft Sidewinder mouse | General White | Imsdal Vinbär & Jasmin | Zoégas Presso i IKEA 365+ kopp

Permalänk
Medlem

nån som vet varför jag inte kan använda CPU_Fan uttaget?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd

Re: Q6600, temp som skrämmer en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
tja, fick min Q6600 i dag (( Yes! )) och då jag monterade den tog jag av pastan som var på kylaren å la på Zalman ZM-STG1.

men CPUn är varm som F*n för att vara oklockad etc etc.

i idle ligger den på ca 40-50 (just nu 30-40 har kallt i rummet)
å under load ca 60-75c.
Temp skillnaden på Core0 och Core3 är ca 10c
nott tips på vad som kan vara felet?
------------------------------------------------
en sak jag inte blir klok på med inkoplingen med fläkten.

http://img222.imageshack.us/img222/8445/picture007kopiagr5.jp...

som ni ser på bilden så är CPU Kylaren inkopplad övanför Ramminena (inringat i blåt) Men min CPU kylare vill bara fungera om jag kopplar in den i de 4-pin utaget som är inringat med Grönt.
nån som vet varför??? för det är väll fel?
Notera att det inte är min Burk på bilden.

Din 12 cm chassie fläkt ser ut att vara felvänd, ställ den så den blåser ut all luft - inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
nån som vet varför jag inte kan använda CPU_Fan uttaget?

Har du fläktkontroller inkopplad som du fick med din zalman? Isf koppla bort den då den inte funkar tillsammans med dom uttagen.
Fläkten kommer styras av moderkortet istället beroende på vilken temperatur cpu'n ligger på.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Re: Q6600, temp som skrämmer en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
tja, fick min Q6600 i dag (( Yes! )) och då jag monterade den tog jag av pastan som var på kylaren å la på Zalman ZM-STG1.

men CPUn är varm som F*n för att vara oklockad etc etc.

i idle ligger den på ca 40-50 (just nu 30-40 har kallt i rummet)
å under load ca 60-75c.
Temp skillnaden på Core0 och Core3 är ca 10c
nott tips på vad som kan vara felet?
------------------------------------------------
en sak jag inte blir klok på med inkoplingen med fläkten.

http://img222.imageshack.us/img222/8445/picture007kopiagr5.jp...

som ni ser på bilden så är CPU Kylaren inkopplad övanför Ramminena (inringat i blåt) Men min CPU kylare vill bara fungera om jag kopplar in den i de 4-pin utaget som är inringat med Grönt.
nån som vet varför??? för det är väll fel?
Notera att det inte är min Burk på bilden.

Din låda ser väldigt skum ut.

Ett tips för att öka luftgenomströmningen är att du tar det fina fläktgallret från chassiefläkten, sågar upp plåten på baksidan och fäster fläktgallret där istället.

Om inte din låda klarar att byta luft, så vispas den bara runt av cpu fläkten. Vilka temperaturer läser du av på moderkortet, samt vilken hastighet har du på chassiefläkten? Blåser den in eller ut? Prövat att disablat fläktkontrollen i bios?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Q6600, temp som skrämmer en.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidact
Din låda ser väldigt skum ut.

Ett tips för att öka luftgenomströmningen är att du tar det fina fläktgallret från chassiefläkten, sågar upp plåten på baksidan och fäster fläktgallret där istället.

Om inte din låda klarar att byta luft, så vispas den bara runt av cpu fläkten. Vilka temperaturer läser du av på moderkortet, samt vilken hastighet har du på chassiefläkten? Blåser den in eller ut? Prövat att disablat fläktkontrollen i bios?

" Notera att det inte är min Burk på bilden."

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

1: det är inte min låda, jag har en Antec Nine Hundred.

2: jag kör med orginalkylaren inte Zalman atm.

EDIT:
vad ska jag lita på? CoreTemp
eller programet som kom med moderkortet? (EasyTune5)

IDLE:

Load

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

http://img403.imageshack.us/img403/5412/cputempkl6.jpg

Där ser ni mina temps. har rutan öppen så jag fuskar en aning då rummet började bli som en bastu. Kör även fläktarna i chassit på full speed.

Har en Antec P180 låda.

MVH/gustaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
vad ska jag lita på? CoreTemp
eller programet som kom med moderkortet? (EasyTune5)

Coretemp 0.95.4

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har också problem med kraftigt varierade temperaturer mellan kärnorna i min q6600. Core 0 och 3 kan vara upp till 20 grader varmare än core 1, 2. Senast körde jag orthosX2 med core#0 74', core#1 58', core#2 58, core#3 74' I .
Idle core#0 40, core#1 25, core#2 32, core#3 39

*EDIT* - quaden var klockad till 3,2 ghz, när jag fick dem tempen, men det varierar oavsett.

Jag har provat montera om kylanordningen utan resultat och klockningen går inte vidare bra heller. Någon som har några tips på vad jag kan göra?

/Rich