Nvidia lanserar Geforce 8800 GTS 512 MB

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Geforce 8800 GTS 512 MB

Idag har Nvidia lanserat det nya efterlängtade Geforce 8800 GTS baserat på G92-kärnan. Grafikkortet är bland annat utrustat med fler stream-processorer än lillebror 8800 GT.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att det blir ett större utbud av dessa så alla kan få en del av kakan...

Permalänk
Medlem

8800 Ultra-prestanda för bara 3 lakan. Synd bara att det inte längre är ATI som kommer med de bra nyheterna.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om jag tycker priskillnaden motiverar prestandaskillnaden. =/

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker inte prestandaökningen jämfört med GT motiverar priset riktigt...

Permalänk
Medlem

Grymt, Kanske inhandlar ett nytt sådant kort, Då mitt 8800gts(gammla) har gått sönder, Tror jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Vet inte om jag tycker priskillnaden motiverar prestandaskillnaden. =/

De håller jag med om. Jämfört mot både GT, GTX och Ultra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Visserligen skulle man vilja ha, men då jag har redan ett 8800GTS 640, så väntar jag på nästa generation prestandakort, runt vårkanten kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Onödiga lanseringar, allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på 8800. Nu är GTX och Ultra totalt värdelösa i jämförelse. Kära konsumenter, känn er blåsta, typ.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Onödiga lanseringar, allt för att tjäna så mycket pengar som möjligt på 8800. Nu är GTX och Ultra totalt värdelösa i jämförelse. Kära konsumenter, känn er blåsta, typ.

Ett GTS/Ultra blir ju inte sämre för att nya prylar kommer ut.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ett GTS/Ultra blir ju inte sämre för att nya prylar kommer ut.

Nä, men tänk folk som köpte ett GTX för en vecka sedan för ungefär 1000:- mer. Och nya GTS tar GTXet.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Tycker ni inte att det är en väldigt mycket högre strömförbrukning? 150w mot 110w (+36%) jämfört med övriga ökningar lite fler streams och aningen högre klockor?

Håller med tidigare annars, motiverar verkligen prestandaskillnaden till typ 600kr mer? Eller snarare: HOPPAS ATT prestandaskillnaden motiverar 600kr mer i pris Jag har inte sett så många testar dem emellan än direkt...

Permalänk
Medlem

väntar man tills Januari kanske dom har sänkt priset från 2700-3000 till 2300-2600 kanske? ^^

Permalänk
Medlem

Tack Anandtech, då var det avgjort: behöver inte ångra mitt GT inköp!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ett GTS/Ultra blir ju inte sämre för att nya prylar kommer ut.

Vem betalar 2000:- mer för ett ultra när det bara presterar 3-4 frames bättre? Stackars de som redan betalat de extra tusenlapparna?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
väntar man tills Januari kanske dom har sänkt priset från 2700-3000 till 2300-2600 kanske? ^^

Då kanske de har tagit slut och inte kommer in förrän sista januari, eller februari. :/

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Då kanske de har tagit slut och inte kommer in förrän sista januari, eller februari. :/

De släpper ju GF9 i februari så det lär sänkas rejält iaf.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske lite plus och motivation till priset för 8800GTS att få en bättre (?) kylare, likt G80-korten har.

Anandtech skrev att priset var 16% högre (refenspriset då) i dollar. Fast tittar man på svenska butiker så är ju det typ 50% på butiker som inte har i lager (prisjakt). De som har 8800GT i lager enligt prisjakt har hutlösa priser.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Mitt Nästa kort utan tvekan! ;D

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant för en annan som sitter med första generationens 8800GTS 320MB. Mitt system drar i load 287W. Hur som haver antingen köper man ett nytt GTS nu eller så håller man i slantarna till februari och ser vad som kommer då. Men nog suger det i villhagenen just nu;)

Jag tror vi kommer att få se drastiska prissänkningar på GTX och ultra korten framöver hos butikerna som fortfarande har dom korten i lager. Hellre sälja ett GTX/ULTRA för inköpspris nu än sälja dom med förlust lite senare...

Permalänk
Medlem

~1000 kr mer än 8800Gt korten för 5-6% mer prestanda. Värt det? Svar nej.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Vem betalar 2000:- mer för ett ultra när det bara presterar 3-4 frames bättre? Stackars de som redan betalat de extra tusenlapparna?

Ja tänk dom som betalade 3000 kr för ett 6800GT förut, de lär vara riktigt sura nu! Eller dom som betalade 30 000 för en 4:86:a för några år sedan... du ser vart det bär.

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem

Helt klart värt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Är inte alls insatt i såna grejer så som minnesbussens bandbredd. Men varför snålar dom med 256 bit ännu. Kom väl redan på Radeon 9700 tiden, så enligt mitt tycke måste ju 256 vara rätt snålt i dagens läge. Kan väl inte kosta/vara så avancerat nu för tiden, är ju ändå 5(+) år sen det kom.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
~1000 kr mer än 8800Gt korten för 5-6% mer prestanda. Värt det? Svar nej.

http://www.expreview.com/img/news/071211/score_sp.png

Håller med dej lite där, GTS verkar inte vara lika prisvärt som GT.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Vet inte om jag tycker priskillnaden motiverar prestandaskillnaden. =/

Håller som flera andra med dig.. Förvisso får man en bättre kylare på köpet, men å andra sidan får man dessutom en fetare förbrukning...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Mycket intressant för en annan som sitter med första generationens 8800GTS 320MB. Mitt system drar i load 287W. Hur som haver antingen köper man ett nytt GTS nu eller så håller man i slantarna till februari och ser vad som kommer då. Men nog suger det i villhagenen just nu

De tester jag sett så ligger 8800GT och gamla 8800GTS inte så långt ifrån varandra i max load... Gissar att GTS:arna är ganska jämbördiga med andra ord under maxbelastning. Det är iallafall IMO inte en tillräcklig skillnad för att det ska vara värt att köpa ett nytt GTS! (känns som ren pengaförstörning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Håller som flera andra med dig.. Förvisso får man en bättre kylare på köpet, men å andra sidan får man dessutom en fetare förbrukning...

De tester jag sett så ligger 8800GT och gamla 8800GTS inte så långt ifrån varandra i max load... Gissar att GTS:arna är ganska jämbördiga med andra ord under maxbelastning. Det är iallafall IMO inte en tillräcklig skillnad för att det ska vara värt att köpa ett nytt GTS! (känns som ren pengaförstörning)

Det är möjligt men det är mina pengar och jag skiter faktiskt i energiförbrukningen. Det finns viktigare saker att oroa sig för än om datorn förbrukar 300W eller 250W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Vem betalar 2000:- mer för ett ultra när det bara presterar 3-4 frames bättre? Stackars de som redan betalat de extra tusenlapparna?

De får ju skylla sig själva. Har de köpt ett gtx/ultra för länge sen så får det väl vara nöjda med att haft ett dunderkort länge. Har man köpt ett nyligen så får man väl skylla sig själv som inte hänger med eller frågade någon innan.
Ultra har ju egentligen aldrig varit prisvärt, och att det skulle komma ut något som är billigare är ju verkligen inte oväntat.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Är inte alls insatt i såna grejer så som minnesbussens bandbredd. Men varför snålar dom med 256 bit ännu. Kom väl redan på Radeon 9700 tiden, så enligt mitt tycke måste ju 256 vara rätt snålt i dagens läge. Kan väl inte kosta/vara så avancerat nu för tiden, är ju ändå 5(+) år sen det kom.

Nja tror nvidia håller nog igen lite på dessa kort, för att skillnaden ska bli så mycket större sen när prestanda GF9 släpps med (antagligen) 512 bit
Gamla 8800GTS/GTX/Ultra har föresten högre än 256bit

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Användarnamnqwer
motiverar verkligen prestandaskillnaden till typ 600kr mer? Eller snarare: HOPPAS ATT prestandaskillnaden motiverar 600kr mer i pris Jag har inte sett så många testar dem emellan än direkt...

Det beror på hur man ser det.

Det skiljer ungefär 10% mellan 8800GTS och 8800GT.

600kr * 10% (prestanda skillnad) = 6000kr. Skulle kortet prestera dubbelt så bra som ett 8800GTX så skulle kortet kostat ca 6000kr. Vad tror du nästa generations top kort kommer att kosta? Liksom alltid så dubblerar man i prinsip prestandan varje ny generation och priset hamnar runt 6000kr i början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
~1000 kr mer än 8800Gt korten för 5-6% mer prestanda. Värt det? Svar nej.

http://www.expreview.com/img/news/071211/score_sp.png

1000kr mer kostar det inte, snarare 600kr mer enligt prisjakt.se i alla fall.

EDIT: Oh nej, inte expreview test igen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.