Permalänk
Medlem

Vill inte starta

Har byggt ihop en dator nu under hösten, som består av följande delar:

Antec Solo med 1x120mm, 2x92mm fläktar (samtliga Nexus)
Corsair VX550W
Asus M2N-SLI Deluxe
AMD X2 6000+ med en Noctua NH-U12F
Corsair TWIN2X 6400C4 2x1GB
Inno3d 8800GTS 320MB
1 stycken Sata DVDR
2 stycken Sata-hårddiskar av märket WD
OS:Vista Home Premium 64-bit

Datorn har fungerat hur bra som helst i 2 månaders tid. I fredags började den dock stänga av sig spontant och slumpmässigt, inte tidigare eller oftare då den belastades. Den fungerade felfritt när datorn väl var startad och inga funktioner verkade bortfallna. Så betedde den sig ett tag, men efter ca 20-25 omgångar av spontana nedstängningar ville den inte starta överhuvudtaget när jag tryckte på power-knappen. Det enda som händer är att samtliga fläktar (chassi, CPU, GPU, PSU) snurrar i en tiondels sekund för att sedan sluta snurra. Därefter händer ingenting när jag trycker på power-knappen igen. Först när jag stängt av och sedan satt på PSU:n kan jag sätta på datorn, men då med samma resultat (fläktarna snurrar en mycket kort stund).

När nätaggregatets strömbrytare är påslagen får moderkortet ström (en grön lysdiod lyser) och även tangentbordet (dioder lyser även där).

Jag misstänker inga värmeproblem då nedstängningarna i början var fullständigt slumpmässiga och kunde ske allt mellan 2 sekunder och 2 minuter efter uppstart. De stunder datorn var igång undersökte jag temperaturerna i både Everest och SpeedFan och kunde inte notera några avvikande siffror. Öppnade för säkerhets skull upp sidan och ställde en fläkt där, men detta hade ingen effekt överhuvudtaget.

Jag hade inte varit inne och meckat i datorn eller bytt ut någon komponent innan den började bete sig på det här viset. Detta gör att jag själv inte misstänker en kortslutning av moderkortet, även om det givetvis inte går att utesluta. Jag har provat att flytta runt RAM-stickorna och även provat en i taget utan framgång. Jag lyckades (innan datorn började totalvägra) köra igång MemTest och detta rapporterade inga fel. Programmet hann dock bara köra igenom ett fåtal test innan datorn åter beslutade sig för att stänga av sig. Ingen komponent är eller har varit överklockad.
Tips på hur jag kan felsöka vore mycket uppskattade.

EDIT: Om det sträcker sig till att jag behöver lämna in den till några experter, känner någon till en datoraffär här i Linköping med kompetent personal?

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Alina i Nkpg annars

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Ang3r!

Update: Efter att ha röjt ut allt ur chassit och bara haft moderkortet, minnesstickor (i olika slottar) och CPU kvar liggande utanför chassit, fungerar det ändå inte. Jag provade då att koppla in mitt gamla nätagg (Tagan Easycon 430W), varpå CPU-fläkten snurrar kontinuerligt. Yay!
Jag har dock inte prövat att koppla in övriga komponenter och sett efter att allt bootar som det ska.

1. Behöver jag göra det innan jag RMA'ar Corsair-nätagget? Jag har för närvarande det fungerande Tagan-agget i den dator jag postar vid och har egentligen inte tid att krångla och bygga om.

2. Om jag skulle sätta in det gamla agget, tror ni det skulle klara av att driva systemet angett i förstaposten?

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ja det är väl bättre att testa för att få ett bättre argument för din RMA.

2. Är agget felfritt så ska det klara av att driva komponenterna. Om det var frågan?