"Muslimskt barnprogram uppmanar barn o tittare att döda danskar"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
länk till ett sådan som sänts ifrån en demokrait under dom senaste 25 åren?:)

Captain Planet? Tintin? Det finns tusentals exempel. Independence Day, om du nu tvunget ska ha något relaterat till ett västlands förträfflighet. FFS, tänk lite själv. Det är ju inte som om all propaganda handlar om att egga upp hat mot andra etniska grupper, utan det kan även handla om att hamra in budskap om miljön, osv osv.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Captain Planet? Tintin? Det finns tusentals exempel. Independence Day, om du nu tvunget ska ha något relaterat till ett västlands förträfflighet. FFS, tänk lite själv. Det är ju inte som om all propaganda handlar om att egga upp hat mot andra etniska grupper, utan det kan även handla om att hamra in budskap om miljön, osv osv.

Är en jävla skillnad på en film som är till för att underhålla och ett tv-program som har som syfte att hjärntvätta barn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Är en jävla skillnad på en film som är till för att underhålla och ett tv-program som har som syfte att hjärntvätta barn.

Håller med.

Sökte på you tube och det är ju en massa klipp från det Palestinska barnprogramet. Även om vissa påstår att textning inte stämmer om vad som sägs så verkar det helsjukt ändå.

Jag skullle bli vettskrämd om jag vore litet barn och se detta program...mardrömmar resten av livet.

"– Att utnyttja barn är det värsta man kan göra. Det finns inget straff som är hårt nog för de skyldiga."

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak

Problemet är att det är deras tro. Det är inte hjärntvättning för dem, eftersom de lär ut den "rätta läran". Vad de kallar hjärntvättning är alla amerikanska filmer vi blir influerade av, där alltid araben, ryssen eller kinesen är skurken.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode

är propaganda för miljön dåligt? är det illa om dina barn inte slänger glasspinnar o glasspapper på marken runt sig?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Problemet är att det är deras tro. Det är inte hjärntvättning för dem, eftersom de lär ut den "rätta läran". Vad de kallar hjärntvättning är alla amerikanska filmer vi blir influerade av, där alltid araben, ryssen eller kinesen är skurken.

Det är skillnad att göra en film för vuxna om att USA är duktiga och det är kallt krig där kommunismen hotar. Och att göra barnprogram där man uppmanar till att hata och döda andra människor för deras tro och härkomst.

Permalänk
Medlem
Citat:

är propaganda för miljön dåligt? är det illa om dina barn inte slänger glasspinnar o glasspapper på marken runt sig?

Definiera "bra" resp. "dåligt". Är det du tycker är "bra" och "gott" "bra" och "gott" för alla andra? Är etik och moral subjektiva begrepp? Har du själv skräpat ner någon gång? Har du dåligt "samvete" på grund av det?

Mina barn äter inte glass.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Hehe, det är kul när man likställer "Du ska inte kasta glasspinnar på marken, för det är dåligt mot miljön!" med "Du ska döda danskar!", "Du ska döda judar!" eller "Du måste skydda din hud för att du inte ska vara en hora!" ^^

Fast det är ju rätt, man är ju rasist om man försöker påpeka att det är fel att barn får lära sig att vilja döda danskar eller judar i ett barnprogram.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

länk till ett sådan som sänts ifrån en demokrait under dom senaste 25 åren?:)

Varför begränsa sig till de senaste 25 åren? I krigstider har det väl vart mer eller mindre tradition även i västerländska länder. Kolla till exempel på det här nyanserade porträttet av japaner, tyskar och italienare under andra världskriget.

http://www.youtube.com/watch?v=mZiRiIpZVF4&feature=related

Sen finns det ju andra former av nutida rekrytering som inte sker genom barnprogram men som riktar sig till ungefär samma grupp och som också kan anses moraliskt tvivelaktig. Jag tänker förstås på:

http://americasarmy.com/

Och snälla, försök nu inte få detta till någon sorts rättfärdigande. All krigspropaganda som riktar sig till barn är vidrig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Varför begränsa sig till de senaste 25 åren? I krigstider har det väl vart mer eller mindre tradition även i västerländska länder. Kolla till exempel på det här nyanserade porträttet av japaner, tyskar och italienare under andra världskriget.

Sen finns det ju andra former av nutida rekrytering som inte sker genom barnprogram men som riktar sig till ungefär samma grupp och som också kan anses moraliskt tvivelaktig. Jag tänker förstås på:

Att "klanka ner" på tyskar under andra världskriget kan man inte heller jämföra hur muslimerna "klankar ner" på danskarna.

De där jävla idioterna ("döda danskarna"-muslimer) går så otroligt över gränsen med vad de gör. Sen så spelar det ingen roll vilket jävla religion eller kultur de har, det rättfärdigar det inte.

Permalänk
Citat:

Och snälla, försök nu inte få detta till någon sorts rättfärdigande. All krigspropaganda som riktar sig till barn är vidrig.

Jag förstår vad du menar..men!

Det är nutid nu och inte WWII så det är ju lite skillnad på hur folk tänkte då och nu. Är inte spelet America Army riktat till en liten äldre åldergrupp typ ungdommar eller nåt.
Men det palestinska barnprogramet med bla plastiga Kaninen Assud och hans vänner (ovänner) är ju för den mer yngre skaran. Och när barn är i den åldern är de som svampar suger in allt de kan. Det är då lätt att få in dålig buskap mm.

Och då får barnen sitta framför tv:n och se på:

"Title of Video: Hamas Bunny, Assud, Replaces His "Martyred" Brother Nahoul the Bee and Vows to Liberate Al-Aqsa and "Eat" Jews"

Från: http://www.jihadwatch.org/archives/019924.php

Mmm, så trevlig barnunderhållning att få se en kanin äta judar. Undrar hur det ska gå till men men...och om dessa texter inte är korrekta varför sänds det då?
För inte kan man väl texta felaktigt gång på gång och sända detta skräp.

Här får väl barn lära sig vad som är rätt och fel och inte bara vad som är fel. Tror inte att man lär ut på dagis att typ idag ska vi lära oss att bojkotta Danmark. Tror inte att en vanlig unge vet vad det betyder ens. Och de behöver inte veta det heller i den åldern. Barn ska vara barn.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat vet vi inte säkert om de säger "döda danskarna" osv. Översättningen (och redigeringen?) är gjord av Memri, i princip en pro-israelisk propaganda-organisation som som sagt översatt fel många ggr tidigare.

Som jag sa, förra året förvandlade memri "Judarna kommer att skjuta oss." till "Vi ska utplåna judarna."
http://commentisfree.guardian.co.uk/brian_whitaker/2007/05/ar...
http://angryarab.blogspot.com/2007/05/lies-of-memri-yet-again...

Jag ursäktar inte propaganda från Hamas som riktar sig till barn. Det är självklart åt helvete. Men jag tänker inte bilda mig nån uppfattning om något översatt av Memri förrän jag fått översättningen bekräftad av andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Ärligt talat vet vi inte säkert om de säger "döda danskarna" osv. Översättningen (och redigeringen?) är gjord av Memri, i princip en pro-israelisk propaganda-organisation som som sagt översatt fel många ggr tidigare.

Som jag sa, förra året förvandlade memri "Judarna kommer att skjuta oss." till "Vi ska utplåna judarna."
http://commentisfree.guardian.co.uk/brian_whitaker/2007/05/ar...
http://angryarab.blogspot.com/2007/05/lies-of-memri-yet-again...

Jag ursäktar inte propaganda från Hamas som riktar sig till barn. Det är självklart åt helvete. Men jag tänker inte bilda mig nån uppfattning om något översatt av Memri förrän jag fått översättningen bekräftad av andra.

Själva andemeningen i filmerna är ju ändå inte borta. Det handlar om våld som lösning på problemet (se bara hur musen simulerar granater och automatvapen), det handlar om martyrskap och att man ska dö för sin tro osv. Det handlar även om att små barn kan ringa in till programmet och få svar från det hur man ska agera mot Israel osv.

Detta kan givetvis inte jämföras med fantasiberättelser menade för vuxna. Och givetvis är inte Americas Army på nåt sätt hemskare än t.ex. Counter Strike och liknande spel. Och det riktar sig verkligen inte till små små barn som är otroligt mycket mer lättpåverkade än ungdomar som vill leka antiterrorist-styrka.

När man hör sådana jämförelser så undrar man ju om personen ens försökt titta på propagandan. Att propaganda finns under krigstid är inget konstigt. Men den propagandan riktar sig också främst till vuxna människor och är givetvis också förkastlig. MEN det är milsvid från barnprogram menade för de allra minsta där man lär ut att offra sig för sin tro och bli martyr osv osv. Barn ska inte behöva bli politiserade.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Detta kan givetvis inte jämföras med fantasiberättelser menade för vuxna. Och givetvis är inte Americas Army på nåt sätt hemskare än t.ex. Counter Strike och liknande spel. Och det riktar sig verkligen inte till små små barn som är otroligt mycket mer lättpåverkade än ungdomar som vill leka antiterrorist-styrka.

När man hör sådana jämförelser så undrar man ju om personen ens försökt titta på propagandan. Att propaganda finns under krigstid är inget konstigt. Men den propagandan riktar sig också främst till vuxna människor och är givetvis också förkastlig. MEN det är milsvid från barnprogram menade för de allra minsta där man lär ut att offra sig för sin tro och bli martyr osv osv. Barn ska inte behöva bli politiserade.

Tror du att Kalle Anka riktade sig till vuxna alltså? Fascinerande slutsats...

Americas Army är samma som Counterstrike? Jo tack, med ett ett viktigt undantag:

Det används som ett skattefinansierat propagandaverktyg i rekryteringssyften och beskrivs av officiella representanter för armén som "a cost-effective recruitment tool"

Israel Palestina-konflikten påminner väldigt mycket om ren krigstid så därför tycker jag inte att den här memri-vridna historien är så väldigt konstig eller unik. Däremot totalt förkastlig så klart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tror du att Kalle Anka riktade sig till vuxna alltså? Fascinerande slutsats...

Americas Army är samma som Counterstrike? Jo tack, med ett ett viktigt undantag:

Det används som ett skattefinansierat propagandaverktyg i rekryteringssyften och beskrivs av officiella representanter för armén som "a cost-effective recruitment tool"

Israel Palestina-konflikten påminner väldigt mycket om ren krigstid så därför tycker jag inte att den här memri-vridna historien är så väldigt konstig eller unik. Däremot totalt förkastlig så klart.

På vilket sätt är AA propaganda då? Jag ser inte någonstans att de lär ut något extremt i det. Finns väl knappt nåt USA-glorificerande i den alls, om man nu inte ser terroristbekämpning som glorificerande.

Krigsspel av AAs typ finns ju i tusental, och ingen som jag känner det som spelar AA ser det som nåt propagandaverktyg utan snarare ett gratis och roligt onlinespel. Det är ju inte precis som att de sprider ut någon propaganda att våld är lösningen på allt osv utan har ju mycket ideer från fredsbevarande åtgärder och beskrivningar av riktiga situationer med t.ex. första hjälpen osv. Där man för att kunna spela fältskär t.ex. måste klara av test med vårdfrågor osv. Vad är propagandadelen överhuvudtaget?

Det finns i sådant fall mycket mer glorificerande i Battlefield-spelen eller Medal of Honour än i AA. Och som jag sa tidigare så riktar sig AA verkligen inte till små barn ändå. Så liknelsen till Hamas-TV är långsökt.

Du menar allvarligt talat att du inte är medveten om Kalle Ankas gliringar mot vuxenvärlden? Finns en mängd olika slags skämt och innuendon som inget barn skulle förstå. Det är givetvis en del av charmen med Kalle Anka. Samma sak med denna "propaganda"-video som på ett skämtsamt sätt ironiserar och driver med en diktatur. Där har man med lätta beskrivningar och stereotyper försökt underlätta för ungdomen att förstå hur nazi-tyskland fungerade. Tycker du verkligen det är ett typexempel på propaganda?

Och som sagt, liknelsen är miltal från Hamas-tv åter igen. Nyckelorden är små barn som hetsas till att tycka att begå självmord är häftigt och att israeler är onda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På vilket sätt är AA propaganda då? Jag ser inte någonstans att de lär ut något extremt i det. Finns väl knappt nåt USA-glorificerande i den alls, om man nu inte ser terroristbekämpning som glorificerande.

Krigsspel av AAs typ finns ju i tusental, och ingen som jag känner det som spelar AA ser det som nåt propagandaverktyg utan snarare ett gratis och roligt onlinespel. Det är ju inte precis som att de sprider ut någon propaganda att våld är lösningen på allt osv utan har ju mycket ideer från fredsbevarande åtgärder och beskrivningar av riktiga situationer med t.ex. första hjälpen osv. Där man för att kunna spela fältskär t.ex. måste klara av test med vårdfrågor osv. Vad är propagandadelen överhuvudtaget?

Det finns i sådant fall mycket mer glorificerande i Battlefield-spelen eller Medal of Honour än i AA. Och som jag sa tidigare så riktar sig AA verkligen inte till små barn ändå. Så liknelsen till Hamas-TV är långsökt.

Du missar ju poängen, det ÄR skattefinansierat och det ANVÄNDS som ett rekryteringsverktyg. Hur är det inte propaganda?

Citat:

Du menar allvarligt talat att du inte är medveten om Kalle Ankas gliringar mot vuxenvärlden? Finns en mängd olika slags skämt och innuendon som inget barn skulle förstå. Det är givetvis en del av charmen med Kalle Anka. Samma sak med denna "propaganda"-video som på ett skämtsamt sätt ironiserar och driver med en diktatur. Där har man med lätta beskrivningar och stereotyper försökt underlätta för ungdomen att förstå hur nazi-tyskland fungerade. Tycker du verkligen det är ett typexempel på propaganda?

Det var ju fint att de har försökt att underlätta för ungdomen med lite old fashioned racism. Din kommentar om att barn inte ska behöva bli politiserade var uppenbarligen inte mycket värd.

Självklart är hamas-kaninen mer extrem, men jag tycker inte att det är så konstigt med tanke på omständigheterna. De här barnen ser sina kompisar dödas av israeliska kulor. Assud har en del råmaterial att jobba med i sin propaganda om man säger så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Du missar ju poängen, det ÄR skattefinansierat och det ANVÄNDS som ett rekryteringsverktyg. Hur är det inte propaganda?

Det var ju fint att de har försökt att underlätta för ungdomen med lite old fashioned racism. Din kommentar om att barn inte ska behöva bli politiserade var uppenbarligen inte mycket värd.

Självklart är hamas-kaninen mer extrem, men jag tycker inte att det är så konstigt med tanke på omständigheterna. De här barnen ser sina kompisar dödas av israeliska kulor. Assud har en del råmaterial att jobba med i sin propaganda om man säger så.

Hehe, tror du In the führers face är rasistiskt? Det är ju menat som antirasism-kampanj. Har det gått dej helt förbi?

Jag undrar fortfarande hur propagandadelen i AA fungerar, menar du att allt skattefinansierat och alla rekryteringsverktyg per automatik är propaganda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Själva andemeningen i filmerna är ju ändå inte borta. Det handlar om våld som lösning på problemet (se bara hur musen simulerar granater och automatvapen), det handlar om martyrskap och att man ska dö för sin tro osv. Det handlar även om att små barn kan ringa in till programmet och få svar från det hur man ska agera mot Israel osv.

Som sagt jag ursäktar inte barn-propaganda från Hamas. Barn ska inte utnyttjas på det sättet. Men det är väl illa nog som det är utan att propaganda-grupper som memri ska behöva förvränga saker.

Exakt vad "dansk-hat"-filmen handlar om vet vi inte förrän översättningen kan bekräftas. Och det finns mycket missuppfattningar om olika begrepp även i korrekt översättning. Martyrer tex kan ofta betyda oskyldiga civila som fallit offer för militärt övervåld e.l.

Vad man ska ha klart för sig är att vi i Väst via propaganda-organisationer som Memri får en extremt snedvriden bild av muslimer och Mellanöstern.

Syftet är att
1) Belysa muslimer, Israel-kritiker, arabvärlden och arabisk media i så negativt ljus som möjligt, genom att bara välja ut, översätta och förvränga de mest chockerande artiklarna och TV-klippen.
2) Lyfta bort fokus från verkligheten i de palestinska ockuperade (och belägrade) områdena. Och att lyfta bort fokus från de egentliga orsakerna bakom Israel-Palestina konflikten genom att förenkla och förvrida den allmänna uppfattningen till "konflikten beror på att de hemska araberna/muslimerna hatar judar och Israel har rätt att försvara sig med alla medel"

Citat:

Och som sagt, liknelsen är miltal från Hamas-tv åter igen. Nyckelorden är små barn som hetsas till att tycka att begå självmord är häftigt och att israeler är onda.

Barn i Gaza-remsan behöver ingen propaganda för att få ett negativt intryck av Israel. 4 barn dödade idag i en israelisk flygattack:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=747465

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt jag ursäktar inte barn-propaganda från Hamas. Barn ska inte utnyttjas på det sättet. Men det är väl illa nog som det är utan att propaganda-grupper som memri ska behöva förvränga saker.

Exakt vad "dansk-hat"-filmen handlar om vet vi inte förrän översättningen kan bekräftas. Och det finns mycket missuppfattningar om olika begrepp även i korrekt översättning. Martyrer tex kan ofta betyda oskyldiga civila som fallit offer för militärt övervåld e.l.

Vad man ska ha klart för sig är att vi i Väst via propaganda-organisationer som Memri får en extremt snedvriden bild av muslimer och Mellanöstern.

Syftet är att
1) Belysa muslimer, Israel-kritiker, arabvärlden och arabisk media i så negativt ljus som möjligt, genom att bara välja ut, översätta och förvränga de mest chockerande artiklarna och TV-klippen.
2) Lyfta bort fokus från verkligheten i de palestinska ockuperade (och belägrade) områdena. Och att lyfta bort fokus från de egentliga orsakerna bakom Israel-Palestina konflikten genom att förenkla och förvrida den allmänna uppfattningen till "konflikten beror på att de hemska araberna/muslimerna hatar judar och Israel har rätt att försvara sig med alla medel"

Barn i Gaza-remsan behöver ingen propaganda för att få ett negativt intryck av Israel. 4 barn dödade idag i en israelisk flygattack:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=747465

Kan detta ha nåt med saken att göra:

"Åtta vuxna palestinier, varav minst sju var medlemmar av militanta grupper, dödades också i räder under dagen mot den Hamasstyrda Gazaremsan."

Tycker du det är rimligt att palestinierna gömmer raketramper bland civilbefolkningen och liknande och sedan får dubbelt betalt genom bra pr för att israelerna först får dödade av raketer och sedan får bannor för att de förstör rampen?

Och rapporten är givetvis inte ensidig. Det dör väl aldrig israeliska civila? Nej just det för palestinska medier anser att alla israeler är militanta mål och kommer även så att beskrivas i deras rapportering.

Och fortfarande, kan du inte ge mig ett israeliskt program där de pratar om att döda om araber , riktat för barn?

Jag vill återigen citera Levande Historia, en svensk myndighet som beskriver bland annat om islamofobi och förintelsen men även om antisemitismen:

"Antisemitismen är i dag en naturlig del av det offentliga samtalet i Mellanöstern. Judiska stereotyper odlas i barnprogram, nyhetskanaler och av politiker. Samtidigt lockas ungdomar av radikala islamistiska grupper i Mellanöstern och Europa. Bland dessa grupper är den antijudiska retoriken en viktig del i beskrivningen av den politiska situationen i Mellanöstern.
"
http://www.levandehistoria.se/node/181

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan detta ha nåt med saken att göra:

"Åtta vuxna palestinier, varav minst sju var medlemmar av militanta grupper, dödades också i räder under dagen mot den Hamasstyrda Gazaremsan."

Tycker du det är rimligt att palestinierna gömmer raketramper bland civilbefolkningen och liknande och sedan får dubbelt betalt genom bra pr för att israelerna först får dödade av raketer och sedan får bannor för att de förstör rampen?

Och rapporten är givetvis inte ensidig. Det dör väl aldrig israeliska civila? Nej just det för palestinska medier anser att alla israeler är militanta mål och kommer även så att beskrivas i deras rapportering.

Tycker du det är rimligt att Israel i vetskapen om att det finns en massa civlia bland deras mål beskjuter dessa mål med flygbomber, missiler och artilleri?? Israel vet att oskyldiga civila dödas i dessa attacker men de kan alltid skylla på att terroristerna gömmer sig bland civila.

Det är ungefär som att i en gisslansituation meja ner allt som rör sig inklusive gisslan och sen skylla på rånarna som gömde sig bakom gisslan.

Självklart dör israeliska civila. Sen årets början har tre israeliska civila dött och 42 palestinska civila.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker du det är rimligt att Israel i vetskapen om att det finns en massa civlia bland deras mål beskjuter dessa mål med flygbomber, missiler och artilleri?? Israel vet att oskyldiga civila dödas i dessa attacker men de kan alltid skylla på att terroristerna gömmer sig bland civila.

Det är ungefär som att i en gisslansituation meja ner allt som rör sig inklusive gisslan och sen skylla på rånarna som gömde sig bakom gisslan.

Självklart dör israeliska civila. Sen årets början har tre israeliska civila dött och 42 palestinska civila.

Och vilken källa använder du för de siffrorna?

Men alltså du tycker inte palestinierna har nån del alls i det hela när de gömmer raketramper bland barn och civila i vetskapen om att israel kommer att beskjuta dem för att de riktas mot israeliska städer? Varför tror du att de placerar dem bland bostadsområden och lekande barn och oskyldiga människor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, tror du In the führers face är rasistiskt? Det är ju menat som antirasism-kampanj. Har det gått dej helt förbi?

Du får gärna peka ut de delarna för mig. Jag har nämligen svårt att se något som helst antirasistiskt budskap. Däremot är det gott om sånt här:

Citat:

Jag undrar fortfarande hur propagandadelen i AA fungerar, menar du att allt skattefinansierat och alla rekryteringsverktyg per automatik är propaganda?

Inte när det görs på rättvisa och ärliga grunder. Ingen kan hävda att det som spelare gör i Americas Army speglar det som amerikanska soldater upplever i Irak och Afghanistan. Förskönande av krig och den egna armén i syfte att rekrytera nytt folk är för mig ett väldigt tydligt exempel på propaganda.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Du får gärna peka ut de delarna för mig. Jag har nämligen svårt att se något som helst antirasistiskt budskap. Däremot är det gott om sånt här:

http://static.pici.se/pictures/AZqjPMUcM.jpg

Inte när det görs på rättvisa och ärliga grunder. Ingen kan hävda att det som spelare gör i Americas Army speglar det som amerikanska soldater upplever i Irak och Afghanistan. Förskönande av krig och den egna armén i syfte att rekrytera nytt folk är för mig ett väldigt tydligt exempel på propaganda.

Det är fortfarande inte jämförbart alls. Visst är AA lite propaganda i en mening. Men det är fortfarande inte uppmaning till självmordsattacker, de beskriver inte hela folkslag som genomruttna onda som måste förgöras och de riktar inte detta till barn i den allra mest lättpåverkade åldern.

Och det där med japanen, om du ska rita en japan kalle anka style, hur gör du då utan att ha med karekteristiska drag som hudnyans och smala ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

http://static.pici.se/pictures/AZqjPMUcM.jpg

Men de flesta som spelar AA är inte ens rekryteringsbara för att de inte är medborgare i USA. Dessutom känner jag ett flertal som spelar just AA för att de tycker det är kul, inte att de tar till sig något av propagandan. De tycker inte ens alla om USA värst mycket men kan ändå finna nöje i att spela det likväl som counter strike eller något annat spel.

Detsamma går knappast att säga om det där barnprogrammet. Och som jag redan sa tidigare, liknelsen haltar då barnprogrammet verkligen är gjort för små barn och lär ut hat. Du behöver inte ens ha översättningar för att förstå bildspråket. Kolla vad musen gör t.ex. visar upp automatvapenrörelser och kastar granater, se även hur musen blir misshandlad av en som tydligt ska se ut som en israel och hur musen ber om nåd osv. Vad sänder det för signaler?

Fúhrers face är en parodi på nazi-tyskland och dess bundsförvanter. Kolla i valfri Kalle Anka och om de ritar en österländsk person så ritar de så där. Kalle Anka är ju välkänt för att överdriva stereotyper så till den milda grad att det ser komiskt ut. Finns flertal exempel på t.ex. kändisar med Kalle Anka-namn. Oftast fattar inte barnen själva namnförändringen men en vuxen person förstår vem man menar.

Och fortfarande, läs på varför de gjorde "Führers Face" det var inte menat som att ge en bra bild av nazi-tyskland precis. Att använda ironi och att parodisera diktaturer har konstnärer och tecknare använt sig av i åratal. Skilj på det och propaganda.

Visa signatur

Permalänk

ja det ar [ fegt att manipulera barn men det kanske ar ett svaghets tekken da dom tanker att dom behover manipulera folk redan i barndommen.

Har ni inte hort nalle puh i den tyska vertsionen

http://www.youtube.com/watch?v=t6E4hupT_IM

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd

Man blir bara bitter av människans försök att styra folks värderingar och tankar.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Man blir bara bitter av människans försök att styra folks värderingar och tankar.

Säger en som har den här signaturen:

"Kan du inte förändra systemet, utnyttja det!"

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Säger en som har den här signaturen:

"Kan du inte förändra systemet, utnyttja det!"

Ja är du inte förvånad?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hjälpsam

Fanatiska "Muslimer" dödar mest andra Muslimer.
Mesta terrorn sker på hemmaplan.
Sen kommer dom hit som "flyktingar" och vi lämnar inte ut dom till deras hemländer, eftersom dom där riskerar att dömas till döden för alla sin brott.
Det är viktigt att komma i håg att de flesta muslimska länderna, försöker att röja upp bland slödrett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Fanatiska "Muslimer" dödar mest andra Muslimer.
Mesta terrorn sker på hemmaplan.
Sen kommer dom hit som "flyktingar" och vi lämnar inte ut dom till deras hemländer, eftersom dom där riskerar att dömas till döden för alla sin brott.
Det är viktigt att komma i håg att de flesta muslimska länderna, försöker att röja upp bland slödrett.

Om de försöker röja upp bland slöddret som du skriver. De som rymmer därifrån är de "slödder" också då eller? Då ska väl inte vi ta emot dem och ge dem en fristad om de är kriminella. Då borde de stanna kvar där de är och låta rättvisa ske. Vi har nog med brott o elände här i Svedala så det räcker till.

Jo det mesta hände väl i mellanöstern men vi får inte glömma bort att det händer väldigt mycket utanför "hemmaplan" med. Och det är inte så lite heller, tänk bara efter så kommer nog även du på vad jag menar. Är en hel del terrordåd i vår värld, tyvärr.

Visa signatur