Permalänk

Klocka o datum uppdateras inte..

Hej!
Jag har en Acer Aspire 1642ZWLMi som är köpt ht 06. Nu fungerar inte klockan o datumet som det ska. FÖrut var man tvungen att ställa om det varje gång man dragit ur strömmen då jag aldrig har i batteriet då jag vill att det ska hålla så länge som möjligt när jag väl måste vara utan ström....
Men nu måste man ställa inm datum o tid varje gång man startar den OCH under tiden man använder den...
Någon som vet vad som kan vara fel? Hur mycket det kostar att laga.
Jag har en kompis som sa att det ev kunde vara interna batteriet som var slut, men det vore konstigt om det redan var slut när datorn inte är två år äns....

Alla tips o kunskaper mottages väldigt tacksamt då jag inte kan NÅTT :S
Tack Sandra

Permalänk

CMOS Batteriet är slut, byt den så ska du se att det ordnar sig, de kan ta slut, man vet ju inte hur gammalt det var när de satt i den heller.

Batteriet kostar några tior, inga pengar, knepigare o öppna maskinen o leta rätt på den, googla efter en service manual, där står det hur göra, eller om du har en kompis som är händig/hardcore på teknik kan hjälpa dig att byta den, generellt en ganska enkel sak att fixa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoogieMan
CMOS Batteriet är slut, byt den så ska du se att det ordnar sig, de kan ta slut, man vet ju inte hur gammalt det var när de satt i den heller.

Batteriet kostar några tior, inga pengar, knepigare o öppna maskinen o leta rätt på den, googla efter en service manual, där står det hur göra, eller om du har en kompis som är händig/hardcore på teknik kan hjälpa dig att byta den, generellt en ganska enkel sak att fixa.

BoogieMan har helt rätt finns egentligen bara det som kan vara felet CMOS batteriet och det är ett knaappcells batteri som sitter på moderkortet så det spelar ingen roll om du har batteriet till din bärbara i eller inte..

kostar som sagt inte särskilt mkt men kruxet är att byta det, det är sjukt många skruvar på en bärbar så har du ingen som har öppnat en bärbar dator tidigare så skulle jag råda dig att lämna in den till en dator affär och säga vad som är felet och att du tror att det är CMOS-batteriet..

om du bor i sthlm eller har vägarna förbi så kan jag göra det gratis.. ja du får betala för batteriet men resten kan jag fixa gratis