Permalänk
Medlem

Asus P5n32-e Sli Plus Problem?

Hej! (jag vet att wall of text crits you for 99999 men snälla läs )

Jag beställde lite nya delar för några dagar sedan och började bygga ihop datorn igår. Att sätta ihop systemet gick problemfritt, men sedan när jag skulle starta det så satte alla fläktarna igång, men skärmen fortsatte bara blinka i "Standby". Observera att såfort jag tog ur sladden från skärmen till grafikkortet blinkade "No signal", men när jag satte i det igen så återgick skärmen till standby blinkandet.

Systemet jag kör är:

1 X ASUS P5N32-E SLI PLUS
1 X INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ
1 X CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME
2 X XFX GEFORCE 8800GTX 768MB XT 2XDVI SLI
1 X CORSAIR TX 650W NÄTDEL ATX12V 2.2

Jag har provat att bara köra ett grafikkort, funkar inte oavsett viken pcie port jag kör det i, jag har koppla ur samtliga hdds utan resultat, jag har provat att köra med andra RAM-minnen utan resultat.

Jag har sett över anslutningarna och har inte glömt bort 4/8 pins 12V snett ovanför CPUn. Grafikkortet har också fått tillräckligt med ström (piper annars).

Nu precis gjorde jag så att jag kopplade ur ALLT, förutom processorn. Processorfläkten snurrade igång som vanligt MEN det kom inga inget ljud från moderkortet. Ska jag tolka detta som att moderkortet är knas (Normalt sett brukar väl moderkortet pipa osv om man varken har RAM-minnen eller Grafikkort i) ?

Hade verkligen uppskattat all hjälp jag kan få, då jag börjar bli lite smått småförbannad.

Mvh Jakob

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, fast jag har lite andra speccs på min dator. Skulle verkligen uppskatta svar på denna frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weesel^
Har exakt samma problem, fast jag har lite andra speccs på min dator. Skulle verkligen uppskatta svar på denna frågan.

Jag har löst problemet!

Jag hade av en slump en Pentium 4 EE liggandes, som enligt manualen till moderkortet även skulle passa där. Så jag bytte ut processorn och vips så funkar allting. Surfade runt lite på Asus forum, och hittade x antal trådar som har med samma problem att göra och svaret är att moderkortets BIOS inte stöder de nyaste processorerna (!).

Så, för att lösa problemet så får du gå in på Asus hemsida och ladda ner ny version av BIOS, föra över det på memorystick eller dylikt för att sen använda "EZ Flash 2" för att flasha skiten. Då du inte kan komma in i BIOS alls så rekommenderar jag dig att försöka få tag i en P4 eller dylikt som du kan använda medans du flashar.

Mvh Jakob

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |