Tänkte bygga en Crossfire-burk. Förslag?

Permalänk
Medlem

Tänkte bygga en Crossfire-burk. Förslag?

Godmorgon, Sweclockers!

Jag har börjat planera mitt nästa bygge nu när de nya Grafikkorten snart lanseras.
Självklart hänger det hela på hur det blir med testresultaten på de kommande nya korten från Intel och ATi.
Men jag har blivit riktigt sugen på att bygga en Crossfire-burk ifall det visar sig att Radeon HD 4870 X2 blir något att ha.

Så här ser det ut i dagsläget:

  • Moderkort: Asus - Socket 775 - ATX Intel X48 (P5E3 PREMIUM/WIFI-AP@N) - 3xPCI-E / DDR3

  • Processsor: Intel Core 2 Quad Q9450 2.66GHz / 1333MHz / 12MB - Socket 775 (Boxed)

  • Minne: 2 st OCZ Platinum EB XTC 2048MB DDR3 PC3-14400 1800MHz (8-8-8-24) (2x1GB) (OCZ3P18002GK)

  • Grafikkort: 2 st Radeon HD 4870 X2

  • Chassi: CoolerMaster Cosmos 1000

  • PSU: Fractal Design PowerSupply (PSU) Newton 1000W

  • Systemdisk: Western Digital 300GB SATA II VelociRaptor (10000RPM / 16MB Cache / SATA II)

  • Lagringsdisk: Seagate 750GB SATA II Barracuda ES 7200.10 (16MB Cache / SATA II)

Åsikter och/eller tips om hur jag kan pressa priset och få ut samma prestanda är vad jag är ute efter. Främst vad det gäller chassit och PSU'n. Men andra förslag är självklart också välkomna.

//Frederik

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

För mig som lekman ser det väl avvägt ut. Du kommer nog inte billigare undan
angående PSU, om du vill ha modulära kablar. Skiljer bara någon hundring på
de få modeller som finns i 1TW utförande. Möjligtvis skulle jag lägga ut en extra
hundralapp på ett Cooler Master Real Power M1000 eftersom det är betydligt
tystare (26 vs 16dB), och i övrigt är riktigt bra. Chassit du valt är en höjdare.
Personligen hade jag kört på mer minne, av samma märke och typ, men det
beror ju helt på vilket OS du tänker använda och vad du ska göra med datorn.

Permalänk
Medlem

therokaan: Tackar för svaret. En PSU på 1 Tera Watt verkar lite väl mycket för mig. Jag antar att du menade 1 Kilo Watt (om jag inte missförstått nått). Modulära kablar är jag helt klart för, har många gånger haft stökiga chassin med kablar som hänger överallt och sabbar luftflödet.
Vad det gäller minnet så tänkte jag börja med 4 GB. Kommer nog inte köra 64bit OS än på ett tag iallafall.
Jag kommer använda datorn till flertalet olika saker. Dels är jag 3D Grafiker by trade och kommer således använda den till grafiskt krävande applikationer.
Och dels skapar jag musik på fritiden med en hel del tunga samplingar där mitt samplings bibliotek lätt överstiger 100GB och allt ska kunna streamas bra i realtid med många simultana ljud. (Just av den anledningen planerar jag att eventuellt köra 2st Velociraptor diskar i Raid 0).
Sen är det även tänkt att jag ska kunna spela dom flesta currentgen och kommande spelen utan behöva sitta med de lägsta grafik-inställningarna. Som grafiker ligger det i min natur att njuta av ögongodis.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Du kommer få vänta ett tag på de där X2 korten, de släpps sent på sommaren.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Du kommer få vänta ett tag på de där X2 korten, de släpps sent på sommaren.

Jo det stämmer. Desto längre tid att samla ihop lite extra pengar.
Kommer ju dessutom hinna se lite test-resultat från 4870 och de nya nVidia-korten. Det kan bli tillräkligt för att dra en slutsats huruvida det är värt att vänta den extra tiden på en X2 eller om man ska satsa på något annat istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

1TW, det hade väl varit något! Det var naturligtvis 1kW jag menade
som du mycket riktigt påpekar - ursäkta felskrivningen ^_^

Angående minne räcker 4GB utmärkt, var lite för snabb på att läsa där,
lite småtrött så här kring eftermiddagssnåret. Raid 0 låter som ett bra
val för både rendering och musikredigering. Du använder din dator till
ungefär samma saker som jag, och din inköpslista är tämligen lik min
egen. You've got my stamp of approval, du har tänkt på allt. Quad,
Crossfire, snabba diskar, lagringsdisk, minnen med bra prestanda,
genomtänkt chassi med bra kylning.

Grafikkorten är definitivt värda att vänta på. Även om det tar tid.

Permalänk
Avstängd

Re: Tänkte bygga en Crossfire-burk. Förslag? (18k - 25k)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred

[*]Minne: 2 st OCZ Platinum EB XTC 2048MB DDR3 PC3-14400 1800MHz (8-8-8-24) (2x1GB) (OCZ3P18002GK)

Ta och läs denna artikeln innan du fläskar på med minne
The need for an IMC and why the FSB is dead

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag själv har samma chassi som du, och ett litet tips är att byta fläktarna till några bättre.
Annars så tycker jag det ser ut som en helt underbar rigg som du har satt ihop. Det moderkortet du har angett titta jag låånga blickar på innan jag valde mitt nuvarande. Förmodligen köper jag ett sådant längre fram, men enbart då för att klocka på det

Lycka till med din nya rigg

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Tack för lyckönskningarna. Det återstår bara att se vad testerna säger vad det gäller grafikkorten, sen är det bara att lägga en saftig summa pengar i plånboken och gå och shoppa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ta och läs denna artikeln innan du fläskar på med minne
The need for an IMC and why the FSB is dead

Väldigt intressant läsning det där. Frågan är ju varför han säger att FSB är 333MHz som standard. Alltså jag blir lite förvirrad eftersom det är långt högre frekvenser på FSB'n på moderkorten jag kollat på. Eller har jag missförstått något?
På moderkortet jag skrivit i min shoppinglista står det såhär:

"Front Side Bus
• 1600/1333/1066/800 MHz"

Vart kommer då den där 333MHz FSB'n ifrån som han skriver om i artikeln?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Man delar det på 4 för att få den verkliga FSB-hastigheten, tror jag?
Därför att den gör 4 transfer per cykel, eller något sådant. Jag vet inte
om jag är ute och snurrar nu, har inte så stor koll på det där.

Permalänk
Medlem

Aha, det låter logiskt.
Då får man väl hoppas att framtiden kommer med bättre FSB då så man kan få full kräm ur högpresterande minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

vist om du vill vänta

skulle köra med Nvidia

vi måste se hur bra de nya korten blir före man köper liksom

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Det känns som framtiden ser ljus ut för Radeon 4870 X2 eller vad dom kommer döpa den till. Det blir till o vänta tills dess

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir_Manfred
Tack för lyckönskningarna. Det återstår bara att se vad testerna säger vad det gäller grafikkorten, sen är det bara att lägga en saftig summa pengar i plånboken och gå och shoppa.

Väldigt intressant läsning det där. Frågan är ju varför han säger att FSB är 333MHz som standard. Alltså jag blir lite förvirrad eftersom det är långt högre frekvenser på FSB'n på moderkorten jag kollat på. Eller har jag missförstått något?
På moderkortet jag skrivit i min shoppinglista står det såhär:

"Front Side Bus
• 1600/1333/1066/800 MHz"

Vart kommer då den där 333MHz FSB'n ifrån som han skriver om i artikeln?

som sakt... 1333FSB är samma som 333 QDR FSB (Quadro data rate)

så 266FSB QDR= 1066FSB osv...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s