Hjälp mig hjälpa en gammal man. [Problem med F-Secure]

Permalänk

Hjälp mig hjälpa en gammal man. [Problem med F-Secure]

En äldre människa undrade om jag kunde hjälpa honom med sin dator som han tyckte var väldigt slö. Det är en Acer Aspire som han köpt på ONOFF för ett par år sedan. Den första datorn han fick var begagnad och innehöll "sex" som han så fint uttryckte sig. Personalen på ONOFF blev skitnervösa och gav han en ny dator till ett väldigt bra pris. Nu har detta inget med problemet att göra men jag tyckte att det var ganska kul.

Nu till problemet.
Gubben gav mig femhundra (!) spänn när han kom över och lämnade datorn, och det innan jag ens hade hunnit kolla på den. Han lämnade också över 5 st skivor som han sa var återställningsskivor som han och en annan äldre herre hade bränt som backup. Jag tänker inte ens försöka återställa något med dessa som ni kanske förstår. När jag startar datorn laddar den förbannat mycket när skrivbordet har dykt upp, den verkar inte vilja sluta tänka. Det första jag gör är att öppna aktivitetshanteraren och får då se att processor-användningen pendlar mellan 0-100% och att antal processer pendlar mellan 50-53 st.
Pendlandet går så snabbt att man inte hinner se vilka processer som startat och stoppar. Han har ett antivirus-program från Telia, Telia Säker Surf 7.03, som, vad jag fattar som, är F-secure. När jag väljer att frigöra all nätverkstrafik, dvs. stänger av F-secure, slutar allt hoppande med processer och processor-användning, dessutom minskar antal processer till stadiga 41 st. AHA! Jag tror jag har hittat källan till felet. Men nu är frågan vad för spel som F-Secure har fått och hur man fixar det. Jag (han) vill nog helst inte byta virusprogram eftersom han har prenumeration på Telia Bredband. Jag tyckte han nämde något om att han hade ett annat antivirus-program innan, Norman. Och mycket riktigt hittade jag några mappar med några Norman-filer kvar i. Men det blev ingen skillnad när jag tog bort dessa. Jag tänkte om det kunde vara så att Norman starta upp filerna hela tiden medans F-secure stängde ner dom. Ideér?

Topic redigerad av Kanel.
§ 3.1 - Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa http://www.revouninstaller.com/ för att verkligen se att Norman är avinstallerat?

Sen man du ju kolla msconfig och stänga av eventuella onödiga program som startar upp. t.ex Norman.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Msconfig har jag varit inne i men hittar inget som har med Norman att göra.

Ska prova med Revo Uninstaller se om det klarnar lite. Men eftersom Norman tydligen är borttaget på "rätt sätt" via Lägg till/Ta bort, hittar Revo något då om det nu skulle finnas kvar filer?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Revo hittar något då.

Testa denna då (eller annat register rensare o.s.v) http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Tune Up kan resa upp olika onödiga saker i dator och sånt som inte innehåller något. m.m

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Trots ett välskrivet inlägg är jag inte riktigt säker på vad du vill veta

Men angående "Telia säker surf" har jag också väldigt dåliga erfarenheter av det. Min mor hade det på sin, förvisso klena dator (xp och 385mb ram), men F-secure fick verkligen datorn på fall. Precis som du har sett så är det väldigt många processer.

Nu vet jag inte vad det är för dator du ska göra iordning, men är det en liten klenare sak kanske du ändå ska fundera på att byta ut säkerhetsprogrammen?
Jag formaterade min mors dator och bytte ur TSF mot AVG och en hårdvarubrandvägg, och den fick ett helt nytt liv.

Permalänk

Då tar vi det i klartext:

Vad är det som gör att F-secure får processer att starta och stoppa, och varför använder F-secure så väldigt många processer?

Haha! Jag skulle tro att denna dator är lite klenare, AMD Sempron 3000+ med 256 MB DDR-ram. Men den ska ju absolut klara av det, eller?

Angående Revo så hittade den inget som hade med Norman att göra. Det blir till o prova registerrensare. Återkommer.

Edit: Revo hittar däremot 21 (!) vaddetnuärförnåge-saker som har med F-secure att göra.

Edit 2: Nu har jag kört någon form av registerrensare, men, ingenting. Jag har lyckats sett namnen på tre av de processer som startas och stoppas. Den ena är ih8.exe och den andra heter VirusNews.exe och den tredje är ilaunchr.exe. Om det är till någon hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doggelito
...
Haha! Jag skulle tro att denna dator är lite klenare, AMD Sempron 3000+ med 256 MB DDR-ram. Men den ska ju absolut klara av det, eller?
...

Det måste väl vara mer minne än så? Annars tror jag det blir väldigt kärvt att köra F-secure/TSS, då det på telias sida står:
"Minimikrav: 256 MB RAM (Rekommenderat: 512 eller mer)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Det måste väl vara mer minne än så? Annars tror jag det blir väldigt kärvt att köra F-secure/TSS, då det på telias sida står:
"Minimikrav: 256 MB RAM (Rekommenderat: 512 eller mer)"

Jovisst. Och inte nog med det. När jag kollar på egenskaper för Den här Datorn visar den att RAM-minnet endast är 192 MB! Nu vet jag inte hur precist detta är men det är ju något som inte stämmer. Det kanske vore det bästa att avinstallera TSS och köra på något annat. Problemet är ju då att det kostar pengar. Jag själv kör med NOD32 med en inte fullt så laglig licens..hrm..och det har fungerar väldigt bra. Man kanske ska köra in det åt gubben, för jag tror inte han vet hur han ska göra när det är dags att förnya licensen.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem Telia Säker Surf på min Dell P 4 3Ghz 1024MB.

Jag tror att det var bugg i brandväggen eller antivirus programet F-Secure.

Nu använder jag Avast Free Edition som fungerar mycket bra

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Jovisst. Och inte nog med det. När jag kollar på egenskaper för Den här Datorn visar den att RAM-minnet endast är 192 MB! Nu vet jag inte hur precist detta är men det är ju något som inte stämmer. Det kanske vore det bästa att avinstallera TSS och köra på något annat. Problemet är ju då att det kostar pengar. Jag själv kör med NOD32 med en inte fullt så laglig licens..hrm..och det har fungerar väldigt bra. Man kanske ska köra in det åt gubben, för jag tror inte han vet hur han ska göra när det är dags att förnya licensen.

varför den visar endast 192MB är säkert för att grafikkortet snor ramminne. Budget modellerna brukar ha delat med raminnet.

Annars kan jag rekomendera avast som jag tycker är väldigt bra för att vara gratis och som jag använder när jag instalerar bekantas datorer som inte vill betala för ett bättre skydd.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

Kan du vara vänlig och installera och köra dessa program GRUNDLIGT!

1. SUPERAntiSpyware Free Edition : http://www.superantispyware.com/download.html

Kör: "Perform Complete Scan".

2. Malwarebytes' Anti-Malware : http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Kör: "Perfrom full Scan".

3. NoLop : http://www.spywareedge.net/nolop/NoLop.exe

Kör: "Search and Destroy"

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Hjälpsam

Och släng ut F-secure, det må vara bra men det är också krävande, testa ett enkelt gratisantivirus i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag har testat både Norman Antivirus och AVG Free på min bärbara dator.
Båda programmen segar ner datorn rejält.
Det tar evigheter att öppna program mm.
Nu kör jag "online-scan" efter virus istället eftersom det knappt gick att arbeta med datorn med virusskydd.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Formatera datorn och lägg in ett ordentligt antivirus så blir den som ny.

Även jag har dåliga erfarenheter av telias (fsecure). Om något sänker en dator så är det det jävla programmet.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Ominstallation + några små enkla program + avira antivir = bra för äldre män.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk

Tack för alla svar och ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, men har haft kvinnligt besök och då faller datorn i glömska.

Angående en ominstallation. Det följde enligt gubben inte med en windows-skiva så förmodligen ligger det väl en återställnings-partition gömd någonstans, eller är jag ute och pissar i motvind? Om jag nu skulle lyckas hitta denna, hur gör man då eller det kanske reder ut sig självt?

Angående annat antivirus-program. Det där Avast Free Edition verkar som något lämpligt, finns det fler som rekommenderar det här inne?

Angående Knashatt's inlägg. Vad är allt detta? Och ska man köra alla dessa med antivirus-programmet avstängt? Jag har en gnagande känsla att jag kommer att få sitta större delen av sommaren annars med tanke på segt datorn går i dagsläget.

Jag var ett tag lite inne på att bryta mig igenom garantitejpen och sätta i mer RAM-minne, men det kanske är att ta i.

Permalänk
Medlem

Du kan i bios förmodligen minska mängden minne till grafiken. 16MB borde räcka till om det inte ska köras 3D-grafik. Då blir det 240MB till program, vilket är lite bättre, men inte tillräckligt. Ett XP med alla uppdateringar och antivirus behöver mer.
En 512MB DDR SO-DIMM kostar inte mycket och kommer att göra underverk.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=512SDDDR...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående Knashatt's inlägg. Vad är allt detta? Och ska man köra alla dessa med antivirus-programmet avstängt?

Dessa tre program tar bort spionprogram och annan skadlig mjukvara som dels kan sega ner datorn och dels gör säkerheten riskabel.

Du ska installera SUPERAntiSpyware och köra detta, allt den hittar tar du bort via programet. Inget som den tar bort är någon som skadar Windows.

Sedan installerar du Malwarebytes' Anti-Malware kör kör även den, allt den hittar tar du bort via programet. Inget som den tar bort är någon som skadar Windows.

Den sissat, NoLop, behöver du inte installera. Ladda bara ner den och dra igång den. Hittar den något så tar den bort det. Inget som den tar bort är någon som skadar Windows.

Detta är tre program som jag ALLTID kör med innan jag ens börjar felsöka på en dator. Har lagat flera datorer med detta som många hade sagt "Installera om Windows" på direkt.
Oftast går det att fixa till Windows om man bara lägger ner lite tid.

Så kör dessa program till att börja med. Det kan ta relativt lång tid att söka, över 40 minuter för varje program, om datorn har många filer.
Det är även viktigt att du inte kör den mindre sökningen utan den kompletta sökningen.

Efter det kan du göra en komplett sökning efter virus med det virusprogram du har installerat.

Och nej, du ska inte stänga av antivirus-programmet.
Du kan ha igång antivirus-programmet på som vanligt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

jag skulle installera ubuntu åt gubben.

Permalänk

som sagt var det gubben och jag tvivlar på att han hade velat sitta och lära sig nytt...fast vissa gubbar är ju "nördigare" än andra

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen är nog mera minne

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

nja låter som en gammal dator...be han köpa en ny...behöver inte kosta överdrivet mkt..på blocket lr ngt..UTAN vista

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Hade detta problem med en maskin:
http://support.f-secure.se/swe/corporate/supportissue/av-cs/u...

Provade allt...allt avstängt...samma problem.
Orkade inte greja med skiten tillslut...avinstallerade F-secure och installerade Avast istället.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_89_
nja låter som en gammal dator...be han köpa en ny...behöver inte kosta överdrivet mkt..på blocket lr ngt..UTAN vista

Om han inte spelar behöver han inte en ny. Punkt. Liite mer minne skulle dock inte skada.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Om han inte spelar behöver han inte en ny. Punkt. Liite mer minne skulle dock inte skada.

är ju inte alla bärbara man kan expandera minnet på...sen om man köper en ny så finns det också mer utrymme för program som kräver lite mer minne osv utan att den blir allt för trött...bara för att en dator är ny behöver det inte vara en speldator...finns billiga som bara är officedatorer...men de spelar antagligen ingen roll då jag inte tror han är intresserad av en ny...bara min åsikt

Visa signatur

Permalänk

Jag hade samma "problem" med min brors dator. Acer datorerna är proppfulla med skit fån start, jag installerade ett eget XP, och laddade ner de nyaste drivisarna . Sen dess har det fungerat hur bra som helst.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk

Gubben är nog inte instresserad av att införskaffa en ny dator eftersom detta kommer att leda till ännu mer problem när han ska anpassa sig till något nytt. Det enda han använder datorn till i dagsläget (och förmodligen resten av hans livstid) är släktforskning. De program han använder för detta är gissningsvis föråldrade och kräver ingen större prestanda av datorn. Han förklarade att han hade säkerhetskopierat hela sitt "verk", som är på "hela" 2,5 Mb. Sen svor han över att det inte fanns dikettenhet och spottade allt modernt tjafs i ansiktet.

Dvs. en ny dator eller uppgradering känns verkligen inte aktuellt. Det som är mest krävande är nog antivirus-programmet och XP i sig. Därför tror jag att en avinstallation av F-secure och en installation av något mindre krävande och kanske inte lika funktionellt skulle passa bättre. Eller vad tror ni? Förslag på enkla och icke-krävande antivirus-program? Kanske gratis rent ut av?

Edit: Tilläggas skall kanske att JAG inte vill att han ska köpa ny dator då risken att bli av med femhundra-lappen finns.

Permalänk
Medlem

200-250:- för en DDR so-dimm är lösningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Har du kört dom program jag rekomenderade?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har du kört dom program jag rekomenderade?

Ja, det har jag. SUPERAntiSpyware hittade 5 av någonting som jag satte i karantän, de andra programmen hittade inget. Sen avinstallerade jag F-secure och installerade gratisversionen av Avast istället och körde en komplett virussökning. Nu går den som en klocka!. Ja, iallafall som en 3-4 år gammal klocka men avsevärt mycket bättre än innan.

Jag tänkte fråga gubben om han vill att jag sätter in ett nytt eller extra RAM-minne åt honom. Jag har ett 256 Mb som ligger och skräpar men hur är det med frekvensen och tillverkare av två olika minnen man ska köra samtidigt? Hur viktigt är det? Jag tvivlar på att det är Dual-Channel på ett så gammalt modekort, men jag tror ni vet bättre.