Hjälp mig hjälpa en gammal man. [Problem med F-Secure]
En äldre människa undrade om jag kunde hjälpa honom med sin dator som han tyckte var väldigt slö. Det är en Acer Aspire som han köpt på ONOFF för ett par år sedan. Den första datorn han fick var begagnad och innehöll "sex" som han så fint uttryckte sig. Personalen på ONOFF blev skitnervösa och gav han en ny dator till ett väldigt bra pris. Nu har detta inget med problemet att göra men jag tyckte att det var ganska kul.
Nu till problemet.
Gubben gav mig femhundra (!) spänn när han kom över och lämnade datorn, och det innan jag ens hade hunnit kolla på den. Han lämnade också över 5 st skivor som han sa var återställningsskivor som han och en annan äldre herre hade bränt som backup. Jag tänker inte ens försöka återställa något med dessa som ni kanske förstår. När jag startar datorn laddar den förbannat mycket när skrivbordet har dykt upp, den verkar inte vilja sluta tänka. Det första jag gör är att öppna aktivitetshanteraren och får då se att processor-användningen pendlar mellan 0-100% och att antal processer pendlar mellan 50-53 st.
Pendlandet går så snabbt att man inte hinner se vilka processer som startat och stoppar. Han har ett antivirus-program från Telia, Telia Säker Surf 7.03, som, vad jag fattar som, är F-secure. När jag väljer att frigöra all nätverkstrafik, dvs. stänger av F-secure, slutar allt hoppande med processer och processor-användning, dessutom minskar antal processer till stadiga 41 st. AHA! Jag tror jag har hittat källan till felet. Men nu är frågan vad för spel som F-Secure har fått och hur man fixar det. Jag (han) vill nog helst inte byta virusprogram eftersom han har prenumeration på Telia Bredband. Jag tyckte han nämde något om att han hade ett annat antivirus-program innan, Norman. Och mycket riktigt hittade jag några mappar med några Norman-filer kvar i. Men det blev ingen skillnad när jag tog bort dessa. Jag tänkte om det kunde vara så att Norman starta upp filerna hela tiden medans F-secure stängde ner dom. Ideér?
Topic redigerad av Kanel.
§ 3.1 - Välj ett ämne som tydligt visar vad tråden du skapar handlar om. Till reglerna >>