Hjälp mig hjälpa en gammal man. [Problem med F-Secure]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doggelito
Ja, det har jag. SUPERAntiSpyware hittade 5 av någonting som jag satte i karantän, de andra programmen hittade inget. Sen avinstallerade jag F-secure och installerade gratisversionen av Avast istället och körde en komplett virussökning. Nu går den som en klocka!. Ja, iallafall som en 3-4 år gammal klocka men avsevärt mycket bättre än innan.

Jag tänkte fråga gubben om han vill att jag sätter in ett nytt eller extra RAM-minne åt honom. Jag har ett 256 Mb som ligger och skräpar men hur är det med frekvensen och tillverkare av två olika minnen man ska köra samtidigt? Hur viktigt är det? Jag tvivlar på att det är Dual-Channel på ett så gammalt modekort, men jag tror ni vet bättre.

Om det 256 MByte kortet du har är på en lägre frekvens än det som sitter i kommer det minnet som sitter i hamna på den lägre frekvensen.
MEN, prestandaökningen att du har mer minne är eoner bättre än den evetuella lägre frekvensen...

Normalt är det inga problem att blanda olika fabrikat av minnen.

Så stoppa i det om gubben vill ha det.

Ladda ner CPU-z, där kan du kolla exakt vad för minnen som sitter i och vilken frekvens dom körs i.
Sedan stoppar du i det nya minnet och kollar åter med CPU-z, då får du reda om frekvensen på minnet har sänkts eller inte.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Eller direktlänk till programmet: http://www.cpuid.com/download/cpuz_146.zip

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Avast måste registreras inom 60 dagar, (helt gratis).

Om man inte registrerar slutar uppdateringarna att fungera.

Jag använder Windows XP egna brandvägg eftersom Avast saknar detta,
det fungerar mycket bra tycker jag.

Visa signatur

janee

Permalänk

Då gör jag så att jag stoppar i mer RAM-minne om han vill det. Tack för alla länkar Knashatt, de har varit till mycket hjälp. Och tack alla andra för tips och ideér. Det blev så att jag tog lite ideér från alla.

Angående registreringen av Avast. Jag märkte också att det var en 60-dagars period, så jag ska försöka över telefon guida gubben igenom registreringen när han har datorn hemma hos sig.

Det som egentligen gjorde allting var avinstallationen av F-secure, speciellt eftersom gubbens dator har ganska dålig prestanda och TSS var alldeles för krävande. Vad som fick F-secure att starta och stoppa processer och pendla så pass mycket med processoranvändningen vet jag inte.

Eftersom rubriken har modifierats lite så tycker jag att alla med problem rörande F-secure kan fortsätta sina diskussioner här, om inte så kan tråden låsas då problemet är löst.

Tack igen!

Permalänk
Medlem

Du kan registrera avast direkt. När Du skriver in licensnyckeln övergår pro till home.