Farligt att ha för stark strömadapter?

Permalänk
Medlem

Farligt att ha för stark strömadapter?

Jag har en bärbar dator med en strömadapter på 19v, 3.42A. Jag har dessutom en extra strömadapter som också går på 19v men med mer ström, tror det var 4,7A. "Pluggarna" är identiska så bägge laddarna går att använda i datorn.

Min fråga är, går det att använda den starkare strömadaptern utan att riskera att man skadar datorn?

Permalänk

ingen fara strömmärkningen är bara vad den max tastad att klara leverera utan att laddaren eller kablarna skadas, datorn kommer bara dra så mycket den vill ha iaf

så eftersom den klarar att leverera mer än orginalet så ska det inte bli några problem

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kanske till och med finns fördelar genom att den laddar batteriet fullt snabbare?

Permalänk
Medlem

Den laddar sannolikt batteriet snabbare!

Det finns dock en sak du måste kolla och det är att adaptern verkligen levererar den spänning den anger. Jag köpte från Conrad en 12-voltsadapter som heter Voltcraft SMP-90 USB och tyckte det var självklart att den skulle leverera just det som man ställer in, men väljer man 19 volt blir det 20 volt och väljer man 20 volt blir det 21 volt.

Och det kan tydligen vara väldigt känsligt med volttalet (till skillnad från den angivna strömstyrkan). Trots att jag bara prövade någon sekund så går det inte att ladda batteriet i min bärbara dator nu. I övrigt fungerar allt som vanligt.

Min Dell x300 påstår att strömaggregatet är för strömsvagt för att allt skall fungera, vilket det förvisso inte är. Jag får samma felmeddelande när jag använder originaladaptern!

Jag har funderat på att flasha bios för att eventuellt få Dellen att fatta att strömaggregaten är kraftfulla nog, men det är lite besvärligt utan floppy och det kanske inte hjälper. Har jag pajat något i datorn?

GC