Permalänk

Pulsklocka

Jag tänkte skaffa en digitalklocka att ha på mig när jag springer, bara för att kunna hålla koll på tiden. Någon billig klocka. Men sen kom jag att tänka på de s.k. pulsklockorna och att om jag ändå ska köpa en klocka bara för min löpning kanske det är lika bra att skaffa en sådan. Men frågan är hur mycket användning man har av en sådan? Jag vill ju inte gå o köpa en klocka för kanske tusen spänn istället för en billig digitalklocka för typ 129,- om jag ändå bara använder tidtagningen. Så jag antar att min fråga är; har man verklig nytta av en pulsmätare i sin löpträning? Är poängen med en sådan att man skall hålla sin puls på en viss nivå för att träningen skall bli effektivare och blir träningen verkligen det? Man kan ju tänka sig att man spontant borde känna ungefär hur mycket man anstränger sig utan att behöva titta på en pulsmätare.

Så vet ni något om ämnet, är jag tacksam för alla tankar och åsikter.

Permalänk
Medlem

Visst kan man ha nytta av en pulsklocka, dessa är ju i regel väldigt dyra om man skall ha en som är någorlunda vettig och inte har en felvärde som ligger allt för långt åt pipan. Själv skulle jag rekommendera att du använder dig av en digitalklocka och räknar ut din puls (antal slag under 15 sek X 4).

Bestäm dig för om du vill springa (hur långt) eller om du vill använda dig av spinningcykel. Maxtesten kan du med fördel använda dig av spinningcyckel, men går mycket utmärkt med idioten.

Räkna ut din vilopuls, genom att räkna antalet pulsslag i 15 sek, multiplicera detta med fyra och få då ut din vilopuls.

Sen efter din träningsrunda kan du ta ut din puls och får då din arbetspuls.
Du bestämmer dig för en runda, dit mål är då att springa denna runda på kortast möjliga tid samt att sänka arbetspulsen.

För att få ut din maxpuls, så springer du idioten i en brant backe tills du inte orkar mera alt fram och tillbaka på plan backe, då räknar du ut din puls samt hur länge du sprang. Ett bra referensvärde på maxpulsen är att du åtminstånde skall ha en maxpuls på 220-din ålder. Exv du är 18 år då blir det 220-18=202.

Du för sedan en sorts statestik och och bör få resultat inom två veckor med att sänker din puls i viloläge, och att du har förlängt arbetsprestationen samt sänkt arbetspulsen och förhöjt maxpulsen.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Tack för svaret. Jag har hittat ett par recensioner av pulsklockor men det har faktiskt aldrig nämnts något om att de bara de dyra visar korrekt puls. Däremot har det skiljt sig i antal funktioner mellan de billigare och de riktigt dyra som kostat uppemot tre, fyra tusen. Det skiljer sig säkert också i material och kvalité. Men jag visste inte att det kunde bli så stort utrymme för felmarginal iom att man har ett band runt bröstet som läser av hjärtslagen och en sändare till klockan. Men du menar att man måste betala flera tusen för att få en pulsklocka som visar rätt?

Annars låter det på ditt svar som man kan hålla ganska bra koll på utvecklingen av sin kondition genom att helt enkelt konrollera pulsen "manuellt" efter träning och jämföra med hur lång tid rundan tagit. Nu är väl iofs inte min målsättning att bli elitlöpare precis. Jag har sprungit ungefär samma runda i 7-8 år och gör det mest för att jag tycker om det och mår bra av det. Fast jag har faktiskt aldrig använt mig av tidtagarur och det var väl där någonstans tankarna på detta med pulsklocka började.

Men som det nu känns kommer jag nog börja med att skaffa mig en billig klocka med tidtagning och försöka hålla lite koll på min kondition genom att räkna pulsen själv. Både vilopuls, typ när jag är nyvaken och efter träning.

Här är föresten en länk till den klocka jag hade tittat lite på:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=260645

Och det är ungefär så mycket jag skulle kunna tänka mig att lägga ut. Men jag är som sagt tveksam till hur mycket nytta jag har av den. Plus att man förstås blir lite tveksam när du säger att den ändå kanske bara visar fel ändå.

Tack igen för svaret och jag vill gärna höra om andra har erfarenhetet av pulsmätare.

Permalänk
Medlem

Insåg att jag var fruktansvärt otydlig angående just pulsklocka.
Det pulsklockor gör är att den mäter hjärtfrekvensen då hjärtats elektriska aktivitet. Då hjärtkamrarna aktiveras så blir det en potensskillnad mellan hjärtats olika delar, detta registrerar bandet och skickar vidare till en klocka och då får man fram hjärtfrekvensen (inte pulsen). Eftersom bandet breder ut sig på båda sidor om hjärtat gör detta att man får en säker registrering av hjärtfrekvensen.

Dom billiga klockorna som enbart mäter slaget i venen tenderar att visa felvärde, givetvis gör även en så kallad manuell uträckning av pulsen det också, men då har man iaf inte spenderat onödiga pengar på detta.
För vanligt motion skulle säkert den klocka som du fundera på att köpa räcka gott, har inga erfarenheter av magmuskelbälte. Skulle tänka mig att den tenderar att visa felvärde då man flyttat registreringspunkten långt ner, detta har jag dock inga belägg för utan är mera en tanke. Skall testa nästa gång jag jobbar och se vad det blir för skillnad mellan att sätta registreringspunkten nere vid buken och vid bröstkorgen.
Inom sjukvården så måste alla svar vara idiotsäkra då kostar matriellen därefter. Sjukvårdsmatriell har på något vänster alltid kostat mera, detta är väl dock en annan intressant fråga.

Priset är ju inte avgörande för om klockan visar rätt. En klocka med bröstband visar oftast en mer korrekt värde än en dyrare utan band. Så mitt råd är att du siktar in dig på en klocka med bröstband än en utan. Dock är det som med allt annat, bröstband är ngt otympligt har ibland en tendens till att glida ner. Helst skall bandet sitta precis vid bröstvårtorna fyra fingrar ner (fem revben), på kvinnor får man dock sätta bandet precis under bröstenså nära dessa revben det bara går.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Ok, tack för förklaringen. Fast det där magmuskelbältet som följer med klockan trodde jag var en separat manick, som enbart använts för att simulera situps. Typ sånt där bälte man kan se reklam för på Tv-shop om nätterna. Jag antog helt enkelt att det dessutom följer med ett band att ha runt bröstet. För mig som lekman verkade det otänkbart att mäta hjärtfrekvensen över magen, men det kanske går det också. Jag läste produktbeskrivningen här:

http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2036853

Sen kan man ju iofs fråga sig varför man inkluderar en s.k. muskeltränare till en pulsklocka. Men jag missförstod kanske. Det där bältet kan kanske används till att både läsa av hjärtfrekvens och att träna musklerna? Jag kan som sagt inget om sådana här prylar.

Hur som helst tackar jag för hjälpen och tar till mig ditt råd att titta efter pulsklocka med bröstband. Så blir det aktuellt att köpa den pulsklocka jag tittat på, så ska jag vara säker på att den har det. Annars blir det en annan modell. Men som det nu känns kommer jag nog att börja med en billig digitalklocka bara för tidtagning.

Permalänk
Medlem

Vad kostar en klocka med gps så man kan hålla koll på hastighet och sånt?

Permalänk
Medlem

Tror Garmin har de populäraste gps-klockorna, den enklaste kostar ca. 1800 men den har inget pulsband. Om man vill ha pulsband också så kostar den 2800 istället.

lite exempel:

http://addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=GARMINFORERUN...

Permalänk

Jag har googlat lite i jakt på en billig men bra digitalklocka med tidtagning. En som är lämplig att ha när man springer, med tydlig display och hyffsat bekvämt armband. Gärna vattenskyddad. Fast jag har ännu inte hittat någon och tänkte höra om någon kan hjälp mig? Priset bör ligga under 200 spänn, eftersom jag bara är ute efter tidtagning och möjligen mellantid. Ska man kanske vända sig till lokala klockbutiker eller finns det någon nätbutik som säljer bra klockor för mitt ändamål?