Lösenordsskydda extern hårddisk...

Permalänk
Medlem

Lösenordsskydda extern hårddisk...

Jag letar efter ett program som kan sätta upp ett lösenord på min externa hårddisk. Jag behöver ingen kryptering bara en form av inloggning med lösenord. Jag hade tänkt mig något som inte kräver installerad mjukvara på dator utom möjligen den externa hårddisken. Så att när man kopplar in hårddisken till en dator skall ett lösenord anges innan man får åtkomst till enheten.
Någon som känner till något sådant program??

-------------------------------------------------------------

Detta hittade jag på Western Digitals hemsida.

"Western Digital does not provide or recommend any specific software which has the ability to password protect data on hard drives. There are many third party encryption utilities available through retail stores that have the ability to password protect files and folders on a hard drive. For more information on these utilities, please contact your local computer related retail store."

Jag behöver alltså ett program som skyddar själva hdd med lösenord, inte filerna. Vidare det olämpliga med Truecrypt är att om jag krypterar hela hdd så kommer den att mounta som en annan partition, när den bara ska efterfråga lösenord.

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk

Du kan installera programvaran som följde med hdisken
har du inte kvar den, så tror jag att du kan ladda ner den på deras hemsida (kolla märket)

installera programvaran
släng in en password på hdsiken

du kan nu avinstallera programvaran,
men din hd e fortfarande passwordskyddad

koppla du in hdsiken på kompisen dator, så kommer det ploppa upp en lite ruta

enter password

Visa signatur

Asus