Telenor maxtaxa, de ljög mig rakt i örat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Telenor maxtaxa, de ljög mig rakt i örat

Hej alla
jag köpte telefon från telenor med abonnemang. På deras sida
http://www.telenor.se/150_1.jsp?service_id=154591
står det att nya telefoner är förkonfigurerad för maxtaxa
Efter att ha surfat 4 gånger får jag en räkning på 900kr, 15kr/megabyte. Då jag ringer kundtjänst så säger de att de ska ordna det och skicka en ny faktura där jag bara betalar maxtaxa. Efter en och en halv vecka har jag inte fått någon faktura så jag ringer och frågar igen. Nu får jag beskedet att jag måste betala ursprungliga räkningen. Då jag säger att jag blivit lovad en ny faktura säger de bara att de kan se att jag ringde in men att det inte finns någon uppgift om ny faktura och då gäller inte deras ord. Då hänvisar jag till hemsidan ovan och tjejen säger att hon inte tror att det står så men efter att jag guidat henne dit så ändrar hon argument och säger att det spelar ingen roll, för i mitt kontrakt står det bara att de flesta telefoner kommer förkonfigurerade vilke givetvis lämnar ett litet utrymme för att en del telefoner inte kommer med rätt inställningar. Det är ganska vilseledande men det värsta är nog att de ljög mig rätt i örat.

Edit Telenor har löst problemet åt mig nu, och jag är nöjd med det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fauske
Registrerad
Jul 2007

Kolla på detta:
http://www.mobil.se/ArticlePages/200808/28/20080828155512_MOB...

Citat:

KOMMENTARER FRÅN TELENOR EFTER ARTIKELNS PUBLICERING:

Marcus Adaktusson, informationsansvarig på Telenor, håller inte med om att Telenors standard-inställningar skulle kunna ge kunderna chockräkningar:

- Våra standard-inställningar är de som levereras med telefonerna som säljs i våra butiker, och där är inställningen med vår services-apn inlagd som standard, och där har vi en maxtaxa per dygn.

Men även i dessa telefoner finns ju även inställningen ”Telenor Internet”? Och om en kund som har exempelvis en Sony Ericsson K800 eller Nokia N95, och använder de inställningar som er kundtjänst skickar ut till telefonerna, den inställningen som heter ”Telenor Internet” så drabbas ju han eller hon av den höga debiteringen utan maxtaxa?

- På de ställen där vi informerar om datadrivande tjänster uppmanar vi kunden att säkerställa att rätt kopplingspunkt används, säger Adaktusson.

Enligt Adaktusson kan Telenor också gå kunder till mötes, som upplever sig ha drabbats av en orimligt hög mobilräkning:

- I de fall vi blir uppmärksammade på detta försöker vi i möjligaste mån lösa detta med den enskilda kunden.

Från ett seriöst företag till blufföretag på bara en sommar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Tråkigt att det är så många som blivit lurade men det gör förhoppningsvis att telenors metoder exponeras och fler väljer en annan operatör. Jag köpte min telefon på telenors hemsida kanske därför den kom med fel inställning. WAP och MMS var instälda på services.telnor.se vid leverans men internet var inställt på internet.telenor.se. Jag tror det är en affärside att skriva i avtalet att de flesta telefonen är förkonfigurerad(på hemsidan att alla telefoner är förkonfigurarde) för att sedan kunna ta orimliga summor på trafiken med hänvisning till avtalet, maxtaxan är för att locka folk att surfa. Vad synd att jag inte spela in samtalet tanken slog mig faktiskt redan innan jag ringde men svårt att bevisa ett muntligt avtal.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Re: Telenor maxtaxa, de ljög mig rakt i örat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Per_oxid
Hej alla
jag köpte telefon från telenor med abonnemang. På deras sida
http://www.telenor.se/150_1.jsp?service_id=154591
står det att nya telefoner är förkonfigurerad för maxtaxa
Efter att ha surfat 4 gånger får jag en räkning på 900kr, 15kr/megabyte. Då jag ringer kundtjänst så säger de att de ska ordna det och skicka en ny faktura där jag bara betalar maxtaxa. Efter en och en halv vecka har jag inte fått någon faktura så jag ringer och frågar igen. Nu får jag beskedet att jag måste betala ursprungliga räkningen. Då jag säger att jag blivit lovad en ny faktura säger de bara att de kan se att jag ringde in men att det inte finns någon uppgift om ny faktura och då gäller inte deras ord. Då hänvisar jag till hemsidan ovan och tjejen säger att hon inte tror att det står så men efter att jag guidat henne dit så ändrar hon argument och säger att det spelar ingen roll, för i mitt kontrakt står det bara att de flesta telefoner kommer förkonfigurerade vilke givetvis lämnar ett litet utrymme för att en del telefoner inte kommer med rätt inställningar. Det är ganska vilseledande men det värsta är nog att de ljög mig rätt i örat.
telefonen var förkonfigurerad med vpn internet.telernor.se
och för maxtaxa måste man gå in och ändra till service.telenor.se

Vad är problemet? Står ju på sidan:

"Maxtaxa gäller enbart vid mobilsurf via kopplingspunkten (APN) services.telenor.se i Sverige. Datatrafik i utlandet debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet. Dataförbrukning upp till värdet 19 kr/dygn debiteras enligt gällande pris per Mb, dock max 19 kr/dygn. Ett dygn avser 00-24."

HAr du uteslutande surfat via telenors portal? Har du varit inne på andra platser får du ju skylla dig själv.

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Mar 2003

Företag i telekombranschen har under flera år kört med fula marknadsföringsknep med små finstilta avtalstexter. Marknadsför och lockat med fri surf, fri samtal. När det i själva verket inte är fallet.

Jag tycker att du och alla andra som tycker det är fult med dessa knep, skall anmäla företagen till Konsumentverket i ditt område och ta kontakt med företaget.

Jag har gjort min del: jag brukar anmäla alla fula företag som kör med lömska annonser med halvluddiga avtalstexter till konsumentverket och till berörda företag.

--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Nedanstående text är inte riktad mot trådskaparen, utan mer en allmän tanke om folk som uttrycker ens klagomål.
Rent generellt tycker jag folk klagar mycket. Om du nu klagar på en sak, vad har du själv gjort för att förbättra situationen?

Om inte DU agerar, varför skulle det då bli någon förändring?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

"Kom igång
Har du en ny mobil är den förinställd med rätt inställningar och du surfar för maxtaxa 19 kr/dygn direkt." citat från telenors hemsida
Jag köpte mobilen ny med abonemanget från telenor och om ovanståend är sant har jag ju ingen anledning att gå in och konfigurera själv till att börja med. Telefonen hade fel vpn internet.telenor.se förinställd, därmed har telenor konfigurerat telefonen fel och därmed borde de stå för den extra kostnaden. Jag försökte kontrollera att maxtaa fungerade genom att ringa och kolla mitt saldo direkt efter jag surfat och de hade inte dragits några större summor från mitt saldo då. Hoppas du förstår mitt resoneman bättre nu derox. Om man inte kan lita på att de talar sanning då de säger att telefonen kommer förinställd för maxtaxa hur ska man då kunna lita på att maxtaxa gäller för den vpn de anger ska fungera. Tycker derox resonemang är felaktigt då det inte räcker med att det står en sann sak då det står flera saker som är direkt osanna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fauske
Registrerad
Jul 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad är problemet? Står ju på sidan:

"Maxtaxa gäller enbart vid mobilsurf via kopplingspunkten (APN) services.telenor.se i Sverige. Datatrafik i utlandet debiteras enligt gällande prislista för datatrafik i utlandet. Dataförbrukning upp till värdet 19 kr/dygn debiteras enligt gällande pris per Mb, dock max 19 kr/dygn. Ett dygn avser 00-24."

HAr du uteslutande surfat via telenors portal? Har du varit inne på andra platser får du ju skylla dig själv.

Grejen är den att ALL datatrafik ingår i 19kr/dag om man använder rätt APN, vilket man antar att standardinställningarna på en ny telefon från opperatören ska inehålla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Grejen är den att ALL datatrafik ingår i 19kr/dag om man använder rätt APN, vilket man antar att standardinställningarna på en ny telefon från opperatören ska inehålla.

Aha, men hur ofta antar man att ett företag inte vill lura dig? Det första man kollar är ju att det är rätt inställningar. Företag vill alltid tjäna pengar

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Vidrigt beteende av Telenor. Jag hoppas du lyckas få rätt (vilket du har) Per_oxid.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Aha, men hur ofta antar man att ett företag inte vill lura dig? Det första man kollar är ju att det är rätt inställningar. Företag vill alltid tjäna pengar

Oftast brukar företag vilja få gott rykte. Då tjänar de pengar.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Kolla på detta:
http://www.mobil.se/ArticlePages/200808/28/20080828155512_MOB...

Från ett seriöst företag till blufföretag på bara en sommar.

Va, har dom varit seriösa?

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Har varit i kontakt med telenor igen och de lyssnade på mina argument och gav mig en ny faktura. Jag är nöjd med det och de tjänster jag köpt av telenor både bredband och telefon. Men oj vad sur jag blev andra gången jag ringde och de tog tillbaks löftet om ny faktura. De har löst problemet på ett bra sätt tillslut och det är jag nöjd med. Känns lite onödigt att det blev såhär men slutet gott allting gott.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jun 2007

De små ***** ljög även mig rakt upp i örat. De försäkrade att maxtaxa gäller så länge jag surfar via mobilen. 1155 kronor senare på mindre än ett par dygn blev jag varse om att så ej var fallet. Tack men nej tack, de kan få sina sista månaders pengar men jag tänker då aldrig mer använda skiten. Kundservice jag talade med var även oerhört arrogant och hade inga som helst argument för sin sak utan hävdade bara med bestämdhet att det är kundens ansvar, vilket det inte är om de försäkrar en att man ska surfa för maxtaxan.

* Text redigerad enl. §1 Könsord kan du använda mot dina kompisar men inte i Sweclockers forum. /mod *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilio123
De små ***** ljög även mig rakt upp i örat. De försäkrade att maxtaxa gäller så länge jag surfar via mobilen. 1155 kronor senare på mindre än ett par dygn blev jag varse om att så ej var fallet. Tack men nej tack, de kan få sina sista månaders pengar men jag tänker då aldrig mer använda skiten. Kundservice jag talade med var även oerhört arrogant och hade inga som helst argument för sin sak utan hävdade bara med bestämdhet att det är kundens ansvar, vilket det inte är om de försäkrar en att man ska surfa för maxtaxan.

* Text redigerad enl. §1 Könsord kan du använda mot dina kompisar men inte i Sweclockers forum. /mod *

Förutom att du lyft en gammal tråd så kanske du skriva lite mer info än du gjort om du vill ha lite feedback.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jun 2007

Jag surfade på med mobilen som modem till datorn och räkningen drog iväg med 600 kronor på uppskattningsvis cirka 40 minuters (skulle säkerhetskolla på "mina sidor" och tur var väl det.) surfning. Ringer då upp telenors kundservice och han i telefonen säger att maxtaxan inte gäller om jag använder mobilen som modem till datorn men däremot gäller den om jag surfar direkt i mobilen. Inte mycket att göra tänkte jag, det var klantigt av mig att inte ha kollat upp detta.

Nästa dag surfar jag lite kort på mobilen eftersom killen i kundsupporten garanterade mig att då gäller maxtaxan (jag fick inte logiken själv att gå ihop, hur kan de veta att surfningen sker på mobilen men inte på datorn via mobilen?) och för att bara kolla så det stämmer loggar jag in på mina sidor på telenor efter en 30 minuter och ser då att ytterliggare 400 kronor har lagts på räkningen.

Tar kontakt med kundservice ännu en gång och de säger då att jag måste surfa via en annan APN för att maxtaxan ska fungera. Detta har alltså inte första kundservicekillen ens brytt sig om att berätta eller av ren inkompetens inte ens visste om det. Om man tar kontakt med kundservice och de garanterar något så kan man som privatperson inte göra så mycket mer utan deras ord ska då stå och är det på något annat vis ska ju inte kunden stå ansvarig.

Dessutom är de otroligt arroganta på telenors kundservice. Jag har varit i kontakt med de flera gånger och de verkar närmast besvärade av att man frågar de saker - för att liknande saker inte ska hända.

Mitt inlägg var mest en varning för telenor, mycket amatörmässig kundservice och antagligen också ledning. Bojkott!

Jag kanske struntar i att bråka med dom på grund av avsaknad av energi men egentligen borde jag stå på mig mer som trådskaparen gjorde.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Vill bara bekräfta att Telenor fortsätter med detta. Jag testade skicka 3 kB data med ett kontantkort från dem. Jag provade med en manick som använder mobildata och ingen mobiltelefon. De debiterade 37kr för det.

Detta trots att:
Maxtaxa var 19kr per dygn
Pris per MB var 15kr

Mitt pris: 12.000kr / MB

Det visar sig vara så att det kostar 2kr per gång GPRS kopplar upp sig. Och om Telenors nät är dåligt måste manicken koppla upp sig igen vilket kostar 2kr.

Det visar sig vara så att om man använder "fel" APN så finns ingen max taxa.
Det visar sig vara så att ingen av denna information finns på Telenors sida om kontantkort.

Men om man ringer deras kundtjänst så tycker de att det är naturligt att detta inte står där. Det finns dock informtion på deras site (säger dom) men jag har inte hittat den ännu. Det viktiga tycker jag är att den saknas på den sida som de anger som info om kontantkort. Och att de med glädje och utan förståelse för kunden blåser den som gjort "fel".

Tummen ner för Telenors kontantkort. Tänk på att de blåser dig så fort de bara kan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bertil2000
Vill bara bekräfta att Telenor fortsätter med detta. Jag testade skicka 3 kB data med ett kontantkort från dem. Jag provade med en manick som använder mobildata och ingen mobiltelefon. De debiterade 37kr för det.

Detta trots att:
Maxtaxa var 19kr per dygn
Pris per MB var 15kr

Mitt pris: 12.000kr / MB

Det visar sig vara så att det kostar 2kr per gång GPRS kopplar upp sig. Och om Telenors nät är dåligt måste manicken koppla upp sig igen vilket kostar 2kr.

Det visar sig vara så att om man använder "fel" APN så finns ingen max taxa.
Det visar sig vara så att ingen av denna information finns på Telenors sida om kontantkort.

Men om man ringer deras kundtjänst så tycker de att det är naturligt att detta inte står där. Det finns dock informtion på deras site (säger dom) men jag har inte hittat den ännu. Det viktiga tycker jag är att den saknas på den sida som de anger som info om kontantkort. Och att de med glädje och utan förståelse för kunden blåser den som gjort "fel".

Tummen ner för Telenors kontantkort. Tänk på att de blåser dig så fort de bara kan.

Men vadå, på deras sida står det. "Med Maxtaxa har du koll på kostnaderna så länge att du surfar via kopplingspunkten services.telenor.se. "

Kanske bör läsa innan du klagar?

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men vadå, på deras sida står det. "Med Maxtaxa har du koll på kostnaderna så länge att du surfar via kopplingspunkten services.telenor.se. "

Kanske bör läsa innan du klagar?

Detta stod också på deras hemsida:

"Kom igång
Har du en ny mobil är den förinställd med rätt inställningar och du surfar för maxtaxa 19 kr/dygn direkt."

Ska man verkligen behöva kolla inställningarna när de garanterar att de är rätt fall man köper ny telefon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Köp till tjänsten Mobilsurf FastPris (199 kr) så slipper ni bekymra er om surfkostnader. Jag surfar både i mobilen och använder den som modem till datorn, utan att det kostar mer än 199 kr i månaden.

Min HTC Touch HD var förinställd för att surfa via telefon och använda som modem.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2002

Sen när har telenor bra service?
Deras säljare är världens jävla tattare.
Kan inte ett skit och är bara ute efter att blåsa dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Detta stod också på deras hemsida:

"Kom igång
Har du en ny mobil är den förinställd med rätt inställningar och du surfar för maxtaxa 19 kr/dygn direkt."

Ska man verkligen behöva kolla inställningarna när de garanterar att de är rätt fall man köper ny telefon?

Han skrev att han använde något som sänder data och ingen mobiltelefon...

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Sen när har telenor bra service?
Deras säljare är världens jävla tattare.
Kan inte ett skit och är bara ute efter att blåsa dig.

Dom säljare och kundservice jag pratat med har varit till hjälp och vet vad dom pratat om. Både via telefon och chatten.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Jun 2007

De har gjort det igen. Denna gången var även rätt APN inställd. Förmodligen har något gått snett i min mobil men ändå. nu säger jag upp telenor. Det har kostat mig ett par tusen kronor helt i onödan på några månader, känns liksom lite.. ptja... onödigt.

De hade med lätthet kunnat se till att kunden inte kan göra fel, men de lever nog på att kunden ska göra fel. Ni som säger att det är kundens ansvar och att de hänvisar till en viss APN måste ju vara dumma i huvudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008

Min erfarenhet av Telenor är att det är ett mycket oseriöst företag. De uppför sig oc beter sig verkligen som mobiltelefonins "Hederlige Harry". Lovar runt men utelämnar oftast eller förvanskar den information som är väsentlig.

Jag kommer aldrig att göra affärer mer med Telenor oavsett erbjudande.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Varför skaffa sig abb från dom skojarna?

Jag vet inte hur jag lyckas undvika alla skojare, sund förnuft?

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

Skaffar man inte Tjänsten mobilt bredband FastPris, så har man inte tänkt surfa med telefonen, så är det bara.

Är man så jävla dum så man tror att det blir billigare att surfa utan den tjänsten förtjänar man att få höga räkningar.

Jag har FastPris Abb och FastPris mobilt bredband från Telenor, har aldrig haft problem med dom. Deras kundtjänst/support är bra, har alltid fått bra hjälp dom gånger jag har kontaktat dom, och det är inte många gånger då allt fungerat felfritt.

Min telefon var förinställd. När jag kopplar in den till datorn så är det bara att välja internetdelning och börja surfa. Annars är det bara att öppna webbläsaren i telefonen så är man ute också.

Förra månaden räknade jag att surfkostnanden skulle varit 9000 :- om jag inte haft FastPris abb på det mobila bredbandet.

Istället för att klaga, skaffa FastPris bredband istället, så slipper ni få en chock varje gång räkningen kommer. Har ni inte råd, surfa inte för fan! Jävla pajaser.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Varför ska folk vara så IQ-befriade och klösa sig lös som en vildkatt ifrån allt ansvar och alltid skylla på företagen? Jag begriper det inte... folk behöver verkligen förmyndare. O.o

Historien upprepar sig själv, om och om igen. Vi borde lära oss någon gång... men vi gör det inte. xD

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

*tråd låst*

Nivån i denna tråd har hela tiden gått utför...

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||