Dell xps m1710 hjälp snälla!!!!!!??

Permalänk

Dell xps m1710 hjälp snälla!!!!!!??

Hejsan, Har skaffat en Dell xps m1710 med följande prestanda:

Intel core 2 duo 2.16ghz
2gb ram
100gb hdd
Geforce go 7900GTX 512mb.

nu till felet. När jag t.ex surfar funkar de hur bra som helst kan i princip sitta 24/7 med datorn igång och bara surfa.

Men när jag ska sätta igång en film då blir skärmen blå efter c.a 1-7min. Och detta meddelande kommer.

"Memory Parity Error"

Jag funderar på om de är ramminnerna som spöka isf är de inte så farligt att köpa nya. Men om de t.ex är nå fel på Grafikkortet hur gör jag då ?

Kan jag lämmna in de på t.ex Onoff och så får dom fixa i ett nytt grafikkort? Jag vet att man inte kan byta grafikkort på laptop men de borde väl företag kunna ?

tacksam för svar.

Ps : Om jag nu lämnar in den och vi säger att de är grafikkortet, hur mkt kan de kosta att fixa ? Inte mer en 4000Kr va ? ^^

Visa signatur

Ge mig ett jobb! Vad som helst?

Permalänk
Avstängd

KORSPOSTNING...

Permalänk
Medlem

prova att köra MemTest eller något liknande för att kolla minnet.

Visa signatur

QX9650, GTX295+GTX285, Asus Rampage Formula, 2x VelociRaptor 150Gb Raid0, Corsair HX1000, CM Stacker ST01, Eizo HD2441W

Permalänk
Medlem

Om du har skivorna som följde med datorn så är mitt tips att köra diagnostiken från drivrutinsskivan. Välj symptom tree. Video corruption kategorin och därefter köra de två testerna video hardware och video memory test.

Som ett alternativ kan du ladda hem samma diagnostik som iso från dell support sida.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

LÅS!!!!

Nu är jag intresserad av att försöka hjälpa dig längre Sundviik89!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min XPS M1710. Fungerade utmärkt i 1,5 år, nu får jag samma blåskärm i Vista alltid efter ca. 5 min.

Jag har kört alla de i tidigare inlägg rekommenderade tester och det de tyder på är att videominnet krånglar det går inte att läsa vissa delar av det. Själva testerna stod i flera timmar och snurrade. Men så fort jag går in i Vista så blir det blåskärm efter ca. 5 min.