Permalänk
Medlem

Xandros, något att ha?

Har beställt en Asus EEE PC 900 som förhoppningsvis dyker upp imorgon. Köpte den för att ha en surf/musik/torrentdator tills jag har råd att köpa en stationär igen.

Det jag undrar är om det är lönt att ens försöka sätta mig in i Xandros eller som jag ska installera nedstrippat XP på den direkt. Har i princip ingen linuxvana och är inte säker på att jag orkar sätta mig in i det heller.

De frågor jag hoppas få svar på är följande:
1. Går det att ladda ner torrents i Xandros eller faller det direkt på det?
2. Finns det någon annan linuxdist som är att föredra framför XP? (Ha i åtanke att jag är helt ny på Linux och inte vill behöva krångla med diverse komplikationer).
3. Hur presterar EEE PC 900 i de olika operativsystemen?

Det som måste fungera på datorn är som sagt torrentnedladdning och musikuppspelning (helst genom foobar), sen får den ju gärna vara så kvick som möjligt på de 900MHz som processorn erbjuder.

Hoppas ni kan ge mig lite klarhet!

Hälsningar Johan

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv

Ubuntu eee. Lätt. Torrents och musik fungerar out-of-the-box (du kanske måste installera ett paket frö mp3-support, men det är svinenkelt) det du tjänar är smidigheten. Om du ska köra 3g så är det långt smidigare än i Windows. Jag tror du kan göra långt mycket mer i Ubuntu än i Xandros, också. Sen är ju såklart frågan, vilka program du vill köra... har du speciella krav, såsom foobar, kör XP. Men Ubuntu är inte svårt, det är fantastiskt smidigt, du slipper virus, adware och skit. Give it a try Får du problem så finns vi här, på http://www.ubuntu-se.org och på irc. Lycka till!

Edit: Prestanda har jag ingen aning om. Ubuntu är en lite tyngre dist, dock är väl eee-versionen bantad. Antar att den är likvärdig med XP.

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret!

Ska nog testa att köra Ubuntu eee live till att börja med iaf.
Vilka alternativ finns det på musikspelarfronten? Vill ha snabb tillgång till mina olika spellistor och samtidigt kunna söka i min musik och lägga till låtar i befintliga och nya spellistor snabbt och enkelt.

Läste nånstans att Linux försämrar batteritiden jämfört med XP, är detta enbart pga energisparfunktioner som finns i XP (som jag ändå inte använder)?

Hur flyter Ubuntu på jämfört med XP?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Tack för det snabba svaret!

Ska nog testa att köra Ubuntu eee live till att börja med iaf.
Vilka alternativ finns det på musikspelarfronten? Vill ha snabb tillgång till mina olika spellistor och samtidigt kunna söka i min musik och lägga till låtar i befintliga och nya spellistor snabbt och enkelt.

Läste nånstans att Linux försämrar batteritiden jämfört med XP, är detta enbart pga energisparfunktioner som finns i XP (som jag ändå inte använder)?

Hur flyter Ubuntu på jämfört med XP?

Musikspelare finnns många olika. Medföljande i boxen finns rhythmbox (iaf i "standard"-versionen, desktop" som är väldigt bekväm. Sen finns ju audacious, xmms2, mpd m fl. Jag har inte så stora krav, kanske nån mer insatt kan kommentera.

Det har jag också hört, att batteritiden kan försämras en del...

Hur det flyter? Jao. Vet inte, har inte kört XP på länge. För mig flyter Ubuntu hur bra som helst. Hur det flyter på en 900 mhz vet jag inte. Men som jag sa, efter vad jag hört så är det ungefär som XP. Med tidenblir det väl rappare, eftersom XP blir segt efter en tids användande

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så smart att starta en XP mot Linux-tråd i linuxforumet

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Avstängd

Jo den här Xandrossmörjan är ingen höjdare....

1.... om man inte vill lägga ner tid på något pillrande.

http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=Get_Ubuntu_Ee...

Det här är en specialversion som görs av ett gäng EeePC entusiaster.

8.10 ska komma snart.

2... Lite pillrande med det trådlösa (för vissa)

https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes

XP kan man väl välja om man har "tummen" alldeles fel.... Man får då lägga ner lite tid på
att optimera sin XP installation med att ta bort sådant som inte behövs så det blir också "pillrande".

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det är väl inte så smart att starta en XP mot Linux-tråd i linuxforumet

Jag får känslan av att i den här delen av forumet kan man hålla det vid just, en diskussion. Isåfall. Jag försöker bara hålla mig till fakta... Om någon kan visa hur man får bättre batteritid i Linux än i Windows så är jag väldigt intresserad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Musikspelare finnns många olika. Medföljande i boxen finns rhythmbox (iaf i "standard"-versionen, desktop" som är väldigt bekväm. Sen finns ju audacious, xmms2, mpd m fl. Jag har inte så stora krav, kanske nån mer insatt kan kommentera.

Det har jag också hört, att batteritiden kan försämras en del...

Hur det flyter? Jao. Vet inte, har inte kört XP på länge. För mig flyter Ubuntu hur bra som helst. Hur det flyter på en 900 mhz vet jag inte. Men som jag sa, efter vad jag hört så är det ungefär som XP. Med tidenblir det väl rappare, eftersom XP blir segt efter en tids användande

Så Ubuntu är mer underhållsfritt än XP? Är ju helt klart ett bra argument i så fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det är väl inte så smart att starta en XP mot Linux-tråd i linuxforumet

Vill ju bli övertalad att ge Linux en chans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Jo den här Xandrossmörjan är ingen höjdare....

1.... om man inte vill lägga ner tid på något pillrande.

http://www.ubuntu-eee.com/wiki/index.php5?title=Get_Ubuntu_Ee...

Det här är en specialversion som görs av ett gäng EeePC entusiaster.

8.10 ska komma snart.

2... Lite pillrande med det trådlösa (för vissa)

https://help.ubuntu.com/community/EeePC/Fixes

XP kan man väl välja om man har "tummen" alldeles fel.... Man får då lägga ner lite tid på
att optimera sin XP installation med att ta bort sådant som inte behövs så det blir också "pillrande".

Har inga större problem med att behöva "pillra" lite i XP, det kan jag ju Däremot vet jag inte ett dugg om olika kommandon, program och dyligt vad gällande Linux. Men tror ni att jag kan lösa det med hjälp av sunt förnuft och forumet så är det ju ett alternativ.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja säga att det är mer underhållfritt, ja. Beror väl iofs på vilka problem man stöter på. Några vanliga saker i Windows är:

Drivrutiner, för allt
virus
adware
defragmentering
registerrensning

Inget av detta har jag stött på. Inte ens drivrutiner (men då hade jag tur, i vanliga fall får man räkna med att installera grafikkortet och trådlösa semi-manuellt:P)

Om du nu vill bli övertalad så kan jag fråga såhär. Är det något program du vet att du MÅSTE och tänker använda? Om inte, eller om det nu finns vettiga substitut, så ser jag ingen anledning att inte prova Det är ju ingen omöjlighet att installera XP om man nu skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Börja med Xandros och se om det duger för dig.
torrent och musik borde ju inte vara några problem.

Annars ubuntu eee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det är väl inte så smart att starta en XP mot Linux-tråd i linuxforumet

Tycker det brukar gå ganska bra. Finns många exempel på trådar där spel-människor blir rekommenderade att hålla sig till Windows t.ex.

Till trådskaparen rekommenderar även jag Ubuntu Eee.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

jag körde in ubuntu-eee i min eeepc 901, har sen dess kört en uppgradering till 8.10 och jag tycker det fungerar riktigt bra förutom en grej, tiden det tar för maskinen att boota upp. Det tar nämligen betydligt längre tid att boota upp ubuntu på eeepc än vad det tar med xandros som är installerat på maskinen från början.

Permalänk
Avstängd

Jag har också hört att Xandros som kommer med EEE inte är så bra.
Jag hört att Ubuntu EEE eller Ubuntu Netbook Remix ska vara mycket bättre.

Ubuntu är jätte trevligt, och audio och torrents fungerar out-of-the-box.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
jag körde in ubuntu-eee i min eeepc 901, har sen dess kört en uppgradering till 8.10 och jag tycker det fungerar riktigt bra förutom en grej, tiden det tar för maskinen att boota upp. Det tar nämligen betydligt längre tid att boota upp ubuntu på eeepc än vad det tar med xandros som är installerat på maskinen från början.

Ubuntu 9.04 "Jaunty Jackalope" kommer i April. Det är planerat att de ska förbättra boot tiden.

Permalänk

Windows kommer att vara ofantligt mycket långsammare eftersom att du har en SSD-disk och Windows tycker att det är en bra idé att accessa diskar väldigt ofta och mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
(men då hade jag tur, i vanliga fall får man räkna med att installera grafikkortet och trådlösa semi-manuellt:P)

Om du nu vill bli övertalad så kan jag fråga såhär. Är det något program du vet att du MÅSTE och tänker använda? Om inte, eller om det nu finns vettiga substitut, så ser jag ingen anledning att inte prova Det är ju ingen omöjlighet att installera XP om man nu skulle vilja det.

Lite drivrutiner har jag förhoppningsvis inga problem med att installera. Men borde inte de följa med om jag installerar t.ex. Ubuntu EEE?
Det enda som jag tror att jag inte kan hitta ett substitut för är Last.fm (scrobbling), men det kanske finns. Någon som vet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Windows kommer att vara ofantligt mycket långsammare eftersom att du har en SSD-disk och Windows tycker att det är en bra idé att accessa diskar väldigt ofta och mycket.

Läste någonstans att Windows fungerade betydligt snabbare om man installerar det på den (fastlödda?) SSD-disken på 4Gb. Vidare ska den tydligen vara formaterad i FAT32. Den som kan får gärna slå hål på uttalandet, jag vet inte hur mycket som stämmer av det jag precis skrivit

Just nu känns det som att jag kommer köra Ubuntu, men ska testa det med live-sticka först. Trodde datorn skulle komma idag eftersom Dustin skickade den igår men icke :/

Trevligt med så mycket respons

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Lite drivrutiner har jag förhoppningsvis inga problem med att installera. Men borde inte de följa med om jag installerar t.ex. Ubuntu EEE?
Det enda som jag tror att jag inte kan hitta ett substitut för är Last.fm (scrobbling), men det kanske finns. Någon som vet?

Just nu känns det som att jag kommer köra Ubuntu, men ska testa det med live-sticka först. Trodde datorn skulle komma idag eftersom Dustin skickade den igår men icke :/

Trevligt med så mycket respons

Jo... nu är det en mycket roligare utmaning med Ubuntu installerat.

Det kan behövas lite terminalkommandon för att fixa saker i början.
Efter det väljer du i lugn och ro om du vill fördjupa dig.

Hjälpfilen är utmärkt !!!!

LastFMs klient finns i Ubuntus repo, Rhythmbox som är standardspelaren har LastFM inbyggt.

Allt finns.... enbart att allt är nytt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Exaile är en mycket komplett musikspelare med inbyggd lastFM audioscrobbler.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Exaile är en mycket komplett musikspelare med inbyggd lastFM audioscrobbler.

Med tanke på att den är långsam som sirap även på riktigt snabba workstations så kanske det inte är en vinnare..

Jag slår ett slag för MPD tillsammans med mpdscribble!

Permalänk
Medlem

var inte orolig... xandros "smörjan" som en del ubuntu/arch fanatiker tjatar om här fungerar felfritt på din EEE och du behöver inga speciella kunskaper för att klara av och använda det.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrx
var inte orolig... xandros "smörjan" som en del ubuntu/arch fanatiker tjatar om här fungerar felfritt på din EEE och du behöver inga speciella kunskaper för att klara av och använda det.

Tolkar det som att det går att scrobbla och dra torrents i Xandros då?

Får googla lite på de olika spelarna ni nämner för att se vilken som verkar passa mig bäst. Antar att de funkar i Xandros också om jag nu skulle bestämma mig för att det tillgodoser mina krav?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk

Finns ju även Mandriva linux one 2009. Kör det själv på min eee 901.
Det finns ingen torrrent klient installerade i Xandros vad jag vet, så det funkar inte direkt ur lådan. Musikspelaren som är installerad i Xandros heter Amorak och är väldigt lik Foobar.
Ubuntu eee e helt okej. Finns en del olika linux distros som funkar mer eller mindre smärtfritt på eee. Det är oftast en smaksak vad man föredrar.

Vill du läsa mer kan du ju gå till eeeuser.com och läsa i deras forum.

Visa signatur

BAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej

Läste någonstans att Windows fungerade betydligt snabbare om man installerar det på den (fastlödda?) SSD-disken på 4Gb. Vidare ska den tydligen vara formaterad i FAT32. Den som kan får gärna slå hål på uttalandet, jag vet inte hur mycket som stämmer av det jag precis skrivit

ja det stämmer, man har valt en betydligt sämre "disk" för själva lagringsutrymmet för att spara lite kostnad.

ang NTFS vs FAT32 så var det nog nått om det vart bättre med tanke på det lilla utrymmet för SSDs eller nått sånt, (undrar förresten om det inte är FAT16 man skulle köra dessutom då det bör ha mindre kluster, men iaf) och eftersom disken är så liten behövs inget annat heller.

hursomhelst är inget av dem nått du ska ha om du installarer Linux där filrättigheter och annat inte funkar så bra då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

eebuntu e trevligt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak

Ubuntu 9.04 "Jaunty Jackalope" kommer i April. Det är planerat att de ska förbättra boot tiden.

yepp, jag vet, men troligtvis har jag bytt netbook tills dess.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det stämmer, man har valt en betydligt sämre "disk" för själva lagringsutrymmet för att spara lite kostnad.

ang NTFS vs FAT32 så var det nog nått om det vart bättre med tanke på det lilla utrymmet för SSDs eller nått sånt, (undrar förresten om det inte är FAT16 man skulle köra dessutom då det bör ha mindre kluster, men iaf) och eftersom disken är så liten behövs inget annat heller.

hursomhelst är inget av dem nått du ska ha om du installarer Linux där filrättigheter och annat inte funkar så bra då.

Jo, känns som att FAT32 är en självklarhet vid XP-installation.

Så Linux använder ett annat filsystem? Tur att du sa det, kan tänka mig att jag hade fått en del bekymmer om jag försökte installera det på en FAT32-"disk" ^^. Eller missuppfattade jag dig?

Och posten har återigen visat sig tämligen inkompetenta, datorn har legat sorterad på stationen Stockholm Södra sen klockan 14:34 igår
Bara att hålla tummarna för att den kommer på måndag.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv

Trist att du inte fick den innan helgen =/ I Linux är Ext3 nån form av standard. Behöver ej defragmenteras, dock felsöker den lite då och då. Lär gå ruskigt fort på eee'n, då partitionerna lär vara rätt små.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Trist att du inte fick den innan helgen =/ I Linux är Ext3 nån form av standard. Behöver ej defragmenteras, dock felsöker den lite då och då. Lär gå ruskigt fort på eee'n, då partitionerna lär vara rätt små.

Har hört ifrån vissa att det kan vara bättre att köra ext2 på ssd diskar då ext3 kan slita mer på disken.
Sedan behöver man inte defragmentera en SSD disk riktigt då accesstiden är väldigt nära lika lång över hela disken.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Har hört ifrån vissa att det kan vara bättre att köra ext2 på ssd diskar då ext3 kan slita mer på disken.
Sedan behöver man inte defragmentera en SSD disk riktigt då accesstiden är väldigt nära lika lång över hela disken.

Aaah.... sant, och sant!

Permalänk
Medlem

Installera Archlinux om du ska köra på linux. Det är inte så värst svårt. Sedan får du ett system som är snabbare än ubuntu samtidigt som du lär dig en massa under resans gång. Samt att man installerar allt själv ifrån grunden så man själv kan välja små och lättviktiga program istället för att få gnome med en massa bloatware.

Typ XFCE är ett perfekt substitut för gnome. Upplever det mycket trevligare än gnome.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Arch är visserligen bra, men inget jag skulle rekommendera på en sådan dator. På en laptop vill man ha det bekvämt, allt ska fungera utan krångel. I Arch måste man fixa allt själv från början, och visst, gör man det rätt så blir resultatet bra, men... Så mycket jobb?