Permalänk
Medlem

Hur tror du man gjorde förr i tiden?
Finns väl hur mycket som helst att läsa om eeePC+arch på archlinux formuet. Sedan är wikin helt underbar.

Sedan på en så slö dator så vill man nog gjärna ha den lilla boosten som Arch ger.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Mmm, jag vet, har använt Arch och tycker verkligen om det... Det är just bara bekvämligheten som stör mig. Men å andra sidan, en dags jobb så är man väl klar sen

Permalänk
Medlem

Precis. Sedan att man lär sig något, vilket man inte precis gör om man installerar ett färdiginstallerat system. Det är bra att få en översikt på vad moduler gör och hur man konfigurerar xorg och sånt. En sak som garanterat inte alla ubuntu användare känner till :D.

Det tar lite tid att få arch att fungera första gången. Men det finns mycket erfarenhet om hur man får det att fungera eftersom alla användare själv har byggt sitt system själv. De flesta svaren brukar finnas i wikin eller på forumet. Hittar man inte svaret kan man fråga och då brukar man oftast få hjälp. Något jag inte upplevt ofta på sweclockers eller ubuntuforums.

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=58159

Kolla på lite screenshots så du får se olika Desktop Enviorments, fönsterhanterare och program. Skulle jag själv haft en eeePC så hade jag nog kört xfce4+xmonad samt en massa cli applikationer(utan gränssnitt) bara för att få ett så lightweight system som möjligt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

En tiling wm hade inte vart så fel, nej... med den lilla upplösningen
Men jag vet inte... jag började min "karriär" med ubuntu, det var skönt att värma upp med något enkelt, tycker jag. Nu fungerar iofs Ubuntu långt bättre än när jag började, med 7.04... Nu behöver man ju inte haxxa alls, allt bara fungerar :>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
En tiling wm hade inte vart så fel, nej... med den lilla upplösningen
Men jag vet inte... jag började min "karriär" med ubuntu, det var skönt att värma upp med något enkelt, tycker jag. Nu fungerar iofs Ubuntu långt bättre än när jag började, med 7.04... Nu behöver man ju inte haxxa alls, allt bara fungerar :>

Började också med 7.04, fast kubuntu. Det ända som inte fungerade för mig då var suspend. Sedan kom 7.10 och då fungerade det också. Sedan satt jag där helt ovetande och pillade runt i det grafiska. Men sedan när man testade andra distar blev det problem, eftersom man var van vid att göra allt grafiskt.
Lärde mig mer första dagen med Arch än några månader med ubuntu.
Saker som är väldigt bra att kunna för att använda linux.
Förr i tiden så blev man tvungen att installera sina system på krångliga sätt vilket man inte behöver idag om man inte vill.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Jag körde också kubuntu. Hade ati-kort, visste inte hur man konfade xorg.conf. varje gång den blev fel fick jag installera om :> Sen började jag fatta. Fick lära mig den hårda vägen, så jag lärde mig väl mer än vad man borde. Fast nu börjar det bli lite off topic här.

Till trådskaparen: Du borde ha catchat poängen av min och breddas diskussion här, jag antar att vi är överens. Arch är snabbre, roligare, mer lärorikt, men behöver mer jobb. Underbara guider finns, så det är inget problem. Men jobbet ska göras. *buntu däremot är bekvämt, bör vara i stort sett färdigt från installation, men lite tyngre, långsammare, och man lär sig inte hur sakerna fungerar i grunden.

Permalänk
Medlem

Off topic förlåtet

Var intressant läsning som gav mig lite insikt i de olika distarna. Arch låter ganska intressant, funderar bara på hur lång tid det kommer ta mig att få ett bekvämt anpassat OS om det tar ~en dag för er

Men det vore roligt att ge sig på. Har velat förstå mig på Linux rätt länge, men inte vetat var jag ska börja. Tror ni jag kan fixa det så ska jag testa Arch.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Klart du fixar det med arch (y). Skapa en tråd här på forumet där du ställer frågor så ger vi svar så fort vi kan. Det tar inte så lång tid att få ett fungerande system. Men det tar destolängre att konfigurera alla småsaker. Men att få datorn att snurra så man kan surfa tar oftast inte längre tid än 20minuter, då 15minuter av den tiden är tiden det tar att laddahem alla paket.

Om du skapar en tråd så kan jag göra ett inlägg om det mest grundläggande och lite "tips"

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Inaktiv

Glöm bara inte att kolla guiderna på Arch Linux's wiki, de är helt fantastiskt bra. Följer man dom kan det inte gå fel. Kolla beginners guide, och även om det finns nån eee-specifik. Wiki'n verkar dock vara nere nu, kom in på main page men wiki'n vägrade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Precis. Sedan att man lär sig något, vilket man inte precis gör om man installerar ett färdiginstallerat system. Det är bra att få en översikt på vad moduler gör och hur man konfigurerar xorg och sånt. En sak som garanterat inte alla ubuntu användare känner till :D.

Det var ett himla tjat om att "man lär sig saker med Arch". Lät likadant om Slackware för ett par år sedan.

Varför ska jag lära mig hur systemet är uppbyggt och vilka subsystem som bygger på vilka moduler etc.???

Jag vill ha en dator som gör det jag vill, med så lite krångel som möjligt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Klart du fixar det med arch (y). Skapa en tråd här på forumet där du ställer frågor så ger vi svar så fort vi kan. Det tar inte så lång tid att få ett fungerande system. Men det tar destolängre att konfigurera alla småsaker. Men att få datorn att snurra så man kan surfa tar oftast inte längre tid än 20minuter, då 15minuter av den tiden är tiden det tar att laddahem alla paket.

Om du skapar en tråd så kan jag göra ett inlägg om det mest grundläggande och lite "tips"

Låter bra, tror jag behöver den hjälp jag kan få
Funderade på om det går att köra Arch live, och installera drivrutiner och grejer där. Och installera "riktiga" Arch efteråt, och ha alla drivrutiner liggandes redo att installeras (och ställas in?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag vill ha en dator som gör det jag vill, med så lite krångel som möjligt.

Jag med, men har inget emot att behöva krångla lite för att förenkla mitt datoranvändande. Dessutom gillade jag bilderna på Arch som Breddas länkade till några inlägg upp.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=53464
Finns arch äns arch som liveCD?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ajdå :/

Fått datorn nu iaf. Vet inte om jag orkar ge mig på Arch dock. Kanske ska börja med EEE Ubuntu ändå..?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Njaaa. Även om du kör EEE ubuntu så kommer du inte få någon erfarenhet av det du behöver i arch ändå.
Köra ubuntu är typ som att köra windows med explorern, medans arch är som att börja med CMD och konfigurera sig fram till explorer.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Föredrar nog att börja med explorer ändå
Absolut ingen omöjlighet att jag installerar Arch senare, men just nu vill jag komma in lite grann i Linux innan jag ger mig på de svårare momenten.

Är det dumt att välja engelska vid installationen? Gjorde det nu iaf, känns mer genuint på nåt sätt Går väl att ändra senare om jag har lust?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Snarare dumt att ha det på något annat språk än engelska.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kom också på det ^^

Har tittat runt lite i Ubuntu nu och känner mig totalt lost. Vet inte ens hur jag gör för att ta bort (de nu funktionslösa) genvägarna till Musik, Bilder (etc.) i "menyn" till höger i "Ubuntu Home Screen". Vidare förstår jag mig varken på filsystemet eller filhanteraren. Sen undrar jag om jag ska installera de 84 updates som erbjuds?

Hade fått panik i Arch, är redan någorlunda sugen på att installera XP

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Hur du tar bort genvägarna beror helt på vilket deskop enviorment du har. Filhanteringen beror på vilken filhanterare du har. Och filsystemet förstår du nog dig på ganska omgående.

Det är nackdelen med förinstallerade system. Att man bara kommer in någon stans istället för att göra allt själv ifrån scratch. Typ köra med XFCE som påminner mycket om explorer.

Finns alltid för och nackdelar med allt. Gillar vissa saker i windows bättre och vissa i linux bättre. Men overall så tycker jag att windows är bäst för mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Kanske ska satsa på Windows ändå.. Men börjar gilla Ubuntu, bara det att jag inte förstår det än. Får läsa på och se om jag hittar lite lösningar, gör jag inte det blir det nog XP trots allt.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Kanske ska satsa på Windows ändå.. Men börjar gilla Ubuntu, bara det att jag inte förstår det än. Får läsa på och se om jag hittar lite lösningar, gör jag inte det blir det nog XP trots allt.

Jojej, så länge datorn startar, du kommer ut på nätet och andra grundläggande saker så är det en början. Resten kommer allteftersom.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jojej, så länge datorn startar, du kommer ut på nätet och andra grundläggande saker så är det en början. Resten kommer allteftersom.

Jo, hade inte haft så bråttom om jag hade haft en annan dator. Just nu har jag bara min kära mors dator så jag behöver ett OS som jag trivs med, kan ju inte anpassa hennes äckliga Vista efter mina behov

Egentligen bara småsaker jag stör mig på, som hur man får bort/ändrar Desktop Environmentet. Har inte förstått hur systemet är uppbyggt.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Kom också på det ^^

Har tittat runt lite i Ubuntu nu och känner mig totalt lost. Vet inte ens hur jag gör för att ta bort (de nu funktionslösa) genvägarna till Musik, Bilder (etc.) i "menyn" till höger i "Ubuntu Home Screen". Vidare förstår jag mig varken på filsystemet eller filhanteraren. Sen undrar jag om jag ska installera de 84 updates som erbjuds?

Hade fått panik i Arch, är redan någorlunda sugen på att installera XP

Haha, bli inte rädd bara för att det är annorlunda. Genvägarna får du bort genom att öppna vilken mapp som helst (alltså, öppna filhanteraren Nautilus) och högerklicka på genvägen som finns till vänster, och välj ta bort. Svårare än så är det inte.

Uppdateringarna bör du installera!

Att man inte lär sig något av Ubuntu tycker jag är rent skitsnack. Tvärtom, man får en mjukstart och kan, precis som du verkar ha problem med, lära sig grundläggande hur filsystemet ser ut, enkla kommandon i terminalen, och bara förstå konceptet, helt enkelt. Efter ett tag fattar man helt enkelt skillnaden på X.org, Gnome, GDM, och alla andra termer som finns.... Allt kommer efterhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Haha, bli inte rädd bara för att det är annorlunda. Genvägarna får du bort genom att öppna vilken mapp som helst (alltså, öppna filhanteraren Nautilus) och högerklicka på genvägen som finns till vänster, och välj ta bort. Svårare än så är det inte.

Uppdateringarna bör du installera!

Att man inte lär sig något av Ubuntu tycker jag är rent skitsnack. Tvärtom, man får en mjukstart och kan, precis som du verkar ha problem med, lära sig grundläggande hur filsystemet ser ut, enkla kommandon i terminalen, och bara förstå konceptet, helt enkelt. Efter ett tag fattar man helt enkelt skillnaden på X.org, Gnome, GDM, och alla andra termer som finns.... Allt kommer efterhand.

Hela den "menyn" vill jag få bort. Försökte ta bort mapparna som syns till höger enligt sättet du förklarade men utan resultat.

Uppdateringarna fick inte plats på disken så de måste jag ladda ner till andra disken på nåt sätt, skjuter upp det till senare.

Väldigt blandade känslor hittils

Edit: Och mobba mig inte för mycket för att jag tog ett foto istället för att print screen'a, kändes helt enkelt lättare nu ^^

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Men bilderna funkar dock inte.
Edit: Nu funkar dom igen

Jaha, du vill alltså ta bort sidopanelen i Nautilus?

Om du använder skärmdumpfunktionerna i Gnome skall du få spara ner dom direkt som bilder på disken, betydligt simplare än i windows.

Knepigt hur du lyckats fylla disken så snabbt. Blir en jäkla cirkus om du inte kan uppdatera p.g.a detta...
Det kanske är temporära filer och cache som spökar.

Permalänk
Medlem

Installerade på 4Gb's partitionen (som dock bara blev 3,**Gb). Har inte lagt över en enda fil så antingen tar Ubuntu en massa plats, eller så tar uppdateringarna en massa plats. Eller så klantade jag mig på nåt sätt och gjorde partitionen ännu mindre.

Har precis kopierat över nån light-variant av XP till stickan nu. Kalla mig quitter men vill ha ett os som jag kan med tanke på att detta är enda datorn jag kommer ha när jag flyttar till min lägenhet om nån månad. Kommer tveklöst dualboota med Linux när jag skaffar stationär dator, men pysslar hellre med det när jag är på humör och kan välja det själv. För mycket frustration om jag ska ha det hela tiden och inte kan det tillräckligt bra.

Men visst, visar det sig att XP går slött så blir det nog Ubuntu (eller kanske nån annan dist) igen

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Installerade på 4Gb's partitionen (som dock bara blev 3,**Gb). Har inte lagt över en enda fil så antingen tar Ubuntu en massa plats, eller så tar uppdateringarna en massa plats. Eller så klantade jag mig på nåt sätt och gjorde partitionen ännu mindre.

Har precis kopierat över nån light-variant av XP till stickan nu. Kalla mig quitter men vill ha ett os som jag kan med tanke på att detta är enda datorn jag kommer ha när jag flyttar till min lägenhet om nån månad. Kommer tveklöst dualboota med Linux när jag skaffar stationär dator, men pysslar hellre med det när jag är på humör och kan välja det själv. För mycket frustration om jag ska ha det hela tiden och inte kan det tillräckligt bra.

Men visst, visar det sig att XP går slött så blir det nog Ubuntu (eller kanske nån annan dist) igen

Trist att du ger upp efter så enkla små fel, att du inte får bort menyn.... tror det ska finnas ett alternativ för det i "inställningar" i Nautilus. En sån liten sak är knappast komplicerad. Vad gäller uppdateringarna är det såklart värre.... men känns konstigt om en dist speciellt anpassad för EEE ska ha så knepiga problem.... Nåt spökar. Vad vet jag inte riktigt, men är säker på att Google har svaret. But, it's your choice

Permalänk
Medlem

Ska testa att installera "trygga" XP, men kommer ge mig på Ubuntu snart igen. Har inte gett upp men såna små enkla fel är ordentliga stenar i skon för mig.

Har kört Xandros ikväll. Finns lite småkul program men saknar inställningar för musplatta och andra lite mer djupgående inställningar. Är ganska säker på att jag kommer sakna Linux när jag har kört XP ett tag men vill ändå testa de olika alternativen innan jag bestämmer mig.

Något jag har funderat över gällande Ubuntu är partitionssystemet. Disken ser ju ut att vara partitionerad på ett helt annat sätt än det jag är van vid, förstod inte riktigt var man lagrar sina olika filer ^^

Nästa gång blir det nog en annan Linuxdist, finns ju tydligen några olika (har iaf. sett två) Eee-anpassade Ubuntuversioner.

Fick förresten ett roligt felmeddelande när jag försökte lägga en bild som bakgrund i Xandros

Edit: Bestämde mig för att köra Ubuntu ett tag till. Såg att den lilla partitionen bara ligger på ca 2,5Gb, räcker det för en Ubuntuinstallation?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Ska testa att installera "trygga" XP, men kommer ge mig på Ubuntu snart igen. Har inte gett upp men såna små enkla fel är ordentliga stenar i skon för mig.

Har kört Xandros ikväll. Finns lite småkul program men saknar inställningar för musplatta och andra lite mer djupgående inställningar. Är ganska säker på att jag kommer sakna Linux när jag har kört XP ett tag men vill ändå testa de olika alternativen innan jag bestämmer mig.

Något jag har funderat över gällande Ubuntu är partitionssystemet. Disken ser ju ut att vara partitionerad på ett helt annat sätt än det jag är van vid, förstod inte riktigt var man lagrar sina olika filer ^^

Nästa gång blir det nog en annan Linuxdist, finns ju tydligen några olika (har iaf. sett två) Eee-anpassade Ubuntuversioner.

Fick förresten ett roligt felmeddelande när jag försökte lägga en bild som bakgrund i Xandros

http://img242.imageshack.us/img242/5981/frltgd5.th.jpghttp://img242.imageshack.us/images/thpix.gif

Edit: Bestämde mig för att köra Ubuntu ett tag till. Såg att den lilla partitionen bara ligger på ca 2,5Gb, räcker det för en Ubuntuinstallation?

Den partioneras på samma sätt men är inte uppbyggd med samma hierarki som windows. (och alla har skrivrättigheter överalt)
-C:\
--Document and Settings
----Användare
------Application Data
------My Documents
--------My Pictures
--------My Music (osvovs)
--Program Files
--Windows
-D:\

I linux är det så här (och där användare endast har skrivrätt i /home/sitt_användarnamn samt att vilken partition som helst (sda1, sdb2) osv kan monteras var som, du kan alltså ha en annan (tex) disk som /home vilket underlättar om ditt system fuckar ur och du vill ha kvar dina dokument och många av dina personliga inställningar)

-/bin
-/boot
-/etc
osv.....
-/home
--Användare (bara du kan skriva (och läsa) här)
---Dokument med mera..
-/usr

Permalänk
Medlem

Så hur ska jag "tillämpa" diskarna de här olika attributen?
Ska återigen installera Eeebuntu nu tänkte jag, har försökt få igång XP hela kvällen utan resultat (Missing file: <windows root>\system32\hal.dll efter första reboot i installationen).

Har satt systemdisken/partitionen som "/" och den andra som "/home" om jag inte minns helt fel. Swap vet jag inte om det är lönt när jag bara har 16Gb att tilldela och ändå sitter på 1Gb ram? Tyckte dock inte att Ubuntu flöt på bra alls, men blev totalförälskad i gränssnittet ^^

Vad är det man behöver göra om man installerar nån "lättare" dist? Typ XFCE eller Arch? Vilken rekommenderas i så fall?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Lite klargörande:
Till skillnad från windows är det mesta inte inbakat i systemet. Det är ett avskilt program som listar dina filer, som ritar dina fönster, ja väldigt mycket sånt.

XFCE, Gnome, m.m. är skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare. De är bara vanliga program som du kan ta bort eller ersätta med en kvickare fönsterhanterare. (t.ex. XFCE).
Bara att installera och välja.
Vill du köra Gnome så blir det troligtvis som i du har nu, även om du skulle använda Arch.
Det kanske är grafiska effekter på i eeebuntu? Jag är osäker, isåfall är det bara att slå av, skall inte behöva vara slött.

Du kan klara dig utan swap. Inget kommer att gå snabbare med swap iaf.

Din uppdelning av partitionerna fungerar bra. 3.xx GB för systemdisk kan vara lite snålt, iaf om du skall ha in vanliga ubuntu, men det går om man rensar bort cache'n för pakethanteraren.
Detta kan du göra med

sudo apt-get clean

Som du skriver i en terminal (som du hittar i menyn)