Permalänk

wow detta är lite offtopic men jag kom ihåg drömmen i natt var inmte med o styrde den men jag upplevde den jag kanske gör comeback i drömmarnas land fan va glad jag blev imorse.... eller så har jag drömt förut utan att reflektera över det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Va coolt, skulle jag också vilja kunna, tänk va mycket saker man skulle kunna göra i drömmarna:D '

själv tycker jag allt är så verkligt när jag drömmer att jag inte fattar att det är en dröm, även som saker som är för bra för att vara sanna händer:P

Detta går att träna upp och fenomenet kallas Lucid dreaming, eller "klardrömmande".
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Klardrömmande

Förut hade jag sådanna drömmar ganska ofta, men nu på senare tid så har det mest varit drömmar som känns väldigt verkliga och där jag har testat att vakna ur dom (dvs typ motsatsen till att man annars vill vara kvar i drömmen). Oftast brukar det fungera att "blunda hårt" och tänka "detta är ingen dröm, när jag öppnar ögonen så vaknar jag i min säng". Men detta har jag misslyckats med. När jag sedan väl vaknar så är jag bara grymt förvirrad. Kul fenomen det här med drömmar iallafall

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är sjukt irreterande när man i drömmen vet att man drömmer, men ändå kan man inte vakna. Bara jag som vart med om det?

För övrigt är ju dom värsta drömmarna när man faller eller tappar tänder, väldigt obehagligt...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Jag brukar inte vilja vakna utan vara kvar i tillståndet.

Edit:
@Nightcrawl: Jag har aldrig vetat att det har ett namn innan men när jag läser på wikipedia sidan känner jag igen DILD, WILD och WBTB. Dock så brukar jag inte göra något relaterat till mina "lucida drömmar" utan jag brukar varje gång jag vaknar känna ett måste att gå tillbaka och "avsluta drömmen" nåt sådär och inte bara avbryta den mitt i, därför sätter jag alltid min väcka klocka på 4:15 och sedan en på 5:00 och en sista på 5:30 (jepp jag har 3) för jag har jätte svårt att bara gå upp utan att avsluta drömmen. Sen så brukar jag inte se skrämmande hallucinationer häller.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
vissa som har varit nära döden säger dom har typ sett en tunnel sen typ allt kritvitt etc:P men jag vill också drömma om atombomber och sånna saker. låter skit tufft! det jag drömmer om är typ att jag är i ett hus kommer inte ut där ifrån. typ blir torterad av gamla doktorer. för typ migrän så borrar dom hål i huvudet etc. men jag leaver ändå hela tiden.

Hehe jo, jag har hört om det också. Fast det var liksom ingen tunnel, utan snarare en oändlighet (Tänk Matrix innan dom oändliga hyllorna av vapen flyger fram ). Så det fanns liksom inte mycket att göra om man säger så. Någon sorts tolkning av hur världen ser ut när man är död kanske.

Men ja, sånna drömmar är asgrymma, särskillt när man är lite halvt vaken också så man är mer medveten om vad man gör. Oftast vet man att slutet är nära, och då är det ju totalt kaos i stan och man springer själv runt och slår sönder saker och snor häftiga bilar och dylikt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
Jag tycker det är sjukt irreterande när man i drömmen vet att man drömmer, men ändå kan man inte vakna. Bara jag som vart med om det?

Beror på hur medveten man är. Den bästa typen av dröm är ju dom man är medveten om att man kan göra och ändra på saker precis hur man vill. Men är man fast i nån mindre trevlig situation och bara vill vakna från det så är det iof mindre kul.

Om du ofta får sånna drömmar så kan det vara en bra idee att träna in lite trick för att få kontroll på sin dröm. Om man lyckas få hjärnan att inse att det är du som bestämmer i din egen fantasi så finns det mycket kul att hitta på

Spana;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klardrömmande

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Jag brukar inte vilja vakna utan vara kvar i tillståndet.

Edit:
@Nightcrawl: Jag har aldrig vetat att det har ett namn innan men när jag läser på wikipedia sidan känner jag igen DILD, WILD och WBTB. Dock så brukar jag inte göra något relaterat till mina "lucida drömmar" utan jag brukar varje gång jag vaknar känna ett måste att gå tillbaka och "avsluta drömmen" nåt sådär och inte bara avbryta den mitt i, därför sätter jag alltid min väcka klocka på 4:15 och sedan en på 5:00 och en sista på 5:30 (jepp jag har 3) för jag har jätte svårt att bara gå upp utan att avsluta drömmen. Sen så brukar jag inte se skrämmande hallucinationer häller.

Själv brukar jag vakna och ställa fram klockan någon timme. Då händer det att man kommer tillbaks till samma dröm (dock oftast med en liten 'twist'). Om inte annat så brukar man vara ganska lättpåverkad i det stadiet. En gång så var det teletubbies på tv samtidigt som jag somnade om - det gav mina drömmar en extra krydda och allting blev fluffigt, färgglatt och det är nog typ det närmaste en LSD-tripp jag varit. Teletubbies är av ondo!

Men för att hålla mig lite till topic så har jag nog aldrig dött i en dröm. Har haft samma dröm till och från att jag ramlar från en brygga i många år, men de senaste gångerna har jag lyckats undvika döden i drömmen och fortsatt drömma. Det är en riktigt udda känsla.

Visa signatur

Permalänk

Du menar väll LSD och inte LCD va? För jag har då aldrig hört om att man kan bli höga av flytande kristaller.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Du menar väll LSD och inte LCD va? För jag har då aldrig hört om att man kan bli höga av flytande kristaller.

Haha, ja det har du nog rätt i Ändrade det nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite intressant de där faktiskt, varje gång jag dör händer samma sak för mig.
Bara en gång så hände det att jag kunde va kvar i drömmen efter jag dog. Föll från ett hög hus fullt med 8-bitars zombies. Då när jag landade så var allt ljust och sedan kände jag en stark gravidations kraft i hela kroppen i ca 5 seck ,sen vaknade jag.. Kul det där med drömmar man skulle nästan lägga upp en tråd om konstigaste drömmen man haft ,har själv haft riktigt udda saker^^ Är nån på och skriver i den om man gör en?

Edit : Jag känner ofta att när jag drömmer att jag har varit på platsen i drömmen förut, men det kopplar inte till något i verkligheten. Någon som har samma upplevelse?

Visa signatur

Citera så får du svar :)