Permalänk
Hedersmedlem

Ubuntu Server och hårdvara

Hej alla sakkunniga!

Det är så att jag och en kamrat går i tankarna att köpa in en dator att ha som framförallt webserver. Vi har tänkt att använda oss av Ubuntu Server. Detta därför att vi båda är nybörjare på Linux (och föreställer oss att även serverversionen av Ubuntu är nybörjarvänlig).

Hursomhelst har jag ett par frågor jag skulle behöver era svar eller kommentarer på innan jag beställer hem den tänkta servern. Det är framförallt moderkortet jag har lite funderingar över.

CPU: Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz
Moderkort: Asus P5QPL-VM, G41, Socket-775, DDR2
RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5

Utöver detta har jag tänkt att köra två stycken WD GP 500 GB i RAID 1. FSP 350 W som nätagg och ett billigt mATX-chassi från InWin.

Syftet med servern är:

-Hosta ett antal mindre webbplatser åt familj och vänner
-Möjligtvis även filserver
-Det ska finnas möjlighet att lätt administrera konton med fjärranslutning
-Det ska vara lätt för användare att ladda upp nytt material till hemsidan
-PHP ska funka

Det jag undrar är:

1. Vad tycker ni om moderkortet som servermobo, det är alltså ett vanligt mATX-kort med Intel G41. Det finns ingen hårdvaru-raid eller fake-raid.

2. Tror ni mjukvaru-raid i Ubuntu funkar bra för syftet av servern? (säkerhet men även prestanda)

3. Hur svårt är det att få ordning på Ubuntu Server för en Linux-noob som mig?

Kommer säkert på fler frågor men nu vill jag mest ha klart för mig om moderkortet är något att satsa på. Jag har en budget på max 5000 kr.

Tack på förhand!

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Du kan nog klara dig billigare undan med en Intel Atom baserad historia.. den där kommer kosta några kronor att ha rullandes dygnet runt.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354538
Dunka in en 2Gb DDR2 sticka (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322409),
2st 500Gb SATA (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346125)
plus en IDE > CF-kort på IDE platsen (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=121280),
sen har du en fin burk som klarar det du vill galant.

Ett sånt här CF-kort (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342671), 4 Gb . 20/25 skriv/läs borde du klara dig på.

Det borde bli en billigare server i det långa loppet.

Eller så lägger du systemet på raiden också, så kör du endast med 2st SATA diskar. Det funkar också väldigt fint. (Kanske t.o.m. att föredra - vet inte hur CF-kort står sig när det kommer till att skriva loggar och små random writes.. kan man förvisso undvika om man flyttar det från CF till SATA; loggar och swaputrymme, men det kräver mer efterforskning när man är ny)

EDIT:
Vill du senare bygga ut, kan du peta dit ett
(https://www.inet.se/datorkomponenter/kontrollerkort/st-lab-s-...) ihop med 4st SATA diskar (kontrollerkortet funkar kalas med Ubuntu, använder det själv sedan Ubuntu 7.10).

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

inte för att jag är särskilt sakkunnig men hej på dig!

en liten förvarning

ubuntu server är inte mer användarvänlig än andra distros. tex får man på egen hand installera grafiskt gränssnitt from terminalen om man önskar använda ett sådant. grundinställningarna är helt utan grafiskt gränssnitt.

om jag inte missminner mig är det enkelt åtgärdat
sudo apt-get install kde-desktop eller gnome-/xfce-desktop.

svar på dina frågor

1. moderkortet ser ut att vara ok. personligen hade jag valt ett hårdvarukort för raid men det är mest av gammal vana.

2. en hw-baserad setup kommer ha bättre möjlighet till prestanda och säkerhet men det är i teorin mycket möjligt att skillnaden inte motiverar prisskillnaden i ditt fall. att skillnaden skulle vara markant är något jag har svårt att tänka mig men jag är o andra sidan ny på området själv så ta mig inte på orden är du snäll.

3. det beror sig som på.
finns det tillgång till annan maskin att söka på är det en enorm fördel. annars skulle jag rekommendera dig att installera servervarianten men med gränssnitt för att sedan vid ett senare skede, då allt är färdigkonfigurerat, inakrivera detta från att startas vid boot. eller så låter du det starta per automatik, är servern endast tänkt att användas för för privat bruk spelar det kanske inte så stor roll att ett par tiotal till hundra megabyte används för gränssnittet. ni lär ha god marginal om så är fallet misstänker jag!

jag har klarat att sätta upp en fungerande ubuntu-servermiljö och jag är trots allt senior. med tålamod, svett och gott om mod kommer man långt! med google kommer man i mål.

ser fram emot fler svar.

hejdå

vänligen,

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu Server Guide

http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/

Howtoforge

http://www.howtoforge.com/perfect-server-ubuntu-8.10

Eller om du väljer 8.04 LTS.....

Med de här kan man skippa det mesta av vilset Googlande....

Pakethanteringen är A och O att direkt lära sig.....

(Hårdvaran har jag inga åsikter om eftersom det verkar vara en privat server och då spelar det mindre roll. Det finns x olika skolor....)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Ok.

Då det inte är alldeles lätt att få tag i atom-processorer nu så kanske en Intel Pentium® Dual-Core E2200 2.2GHz kan vara en idé. Servern lär inte ha överdrivet med anrop iafl

Jag kan nog mycket väl tänka mig att köpa till ett RAID-kort om priset är rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Syftar du på mitt förslag?
Du får med CPU när du köper moderkortet vill jag bara poängtera.

Citat:

Installerat antal (max antal som stöds) 1 ( 1 )

EDIT:
Och jag tycker du ska köra mjukvaruraid, googla efter "mdadm" så lär du hitta många fina guider över hur du ska göra med just den biten.
Ubuntu Server och medföljande länkar till howtoforge som skrevs tidigare i tråden här lär du komma långt på.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
Syftar du på mitt förslag?
Du får med CPU när du köper moderkortet vill jag bara poängtera.

Vad är det för socket? Någon url?

EDIT: Hittade denna på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354538

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, du får nog refresha.. Jag har editerat mitt första inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

OK, det där med CF-kort verkar intressant. Helt klart värt att kolla upp.

Tack för infon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Schrimp

tackar ödmjukast för den information du bidragit med. mycket lärorikt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill ha gui direkt - kör in vanliga ubuntu-desktop och kör tasksel i terminalen så får du upp listan på server-prylarna. Kör sedan in proftpd (och gproftp) om den passar dig.
Förslag dock: Ska burken stå direkt på nätet bör du läsa på om IPtables eller hitta något program som fixar en bra firewall åt dig (har inte provat men: Firestarter ska vara bra).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Vill ni komma betydligt billigare undan så skulle det funka lika bra med nån begagnad P4 eller så för några hundra och ett billigt SATA-kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Det stämmer bra som ChristofferC skriver, men det är kanske lätt hänt att glömma bort driftskostnaden på burken. Jag är nog säker på att en P4 (med äldre arkitektur) surplar i sig lite mer energi än ett Atomsystem.

Stäng även av allt du inte använder i BIOS också, så som LPT (skrivarport), COM-portar osv, där det finns och går. Allt för att spara resurser, och även om jag kanske inbillar mig, energi.

---

Varsågod pcman! Det är alltid kul att bidra med nåt folk har nytta av!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, jag kan nog erkänna att jag inte funderade alldeles mycket över elförbrukningen när jag pulade dit en c2d

Angående internet så kommer servern att ha en dynamisk IP (ISP:n vägrar tydligen att ge ut statiska). Detta har vi tänkt att lösa med någon gratistjänst, typ dynDNS.

Nu lutar det helt klart mot att köra den hårdvaruuppsättning Schrimp skrev i sitt första inlägg med CF-kort som systemdisk.

Om jag har bra guider så är det nog inga problem att klara av konfigurationen utan GUI. Vad finns det för möjligheter i Ubuntu S. att administrera olika konton med webutrymme?

Alltså att jag fjärransluter till servern och skapar ett nytt konto med x MB utrymme och användaren får per automatik ett FTP-inlogg där denne kan ladda upp sin hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]
Om jag har bra guider så är det nog inga problem att klara av konfigurationen utan GUI. Vad finns det för möjligheter i Ubuntu S. att administrera olika konton med webutrymme?

Alltså att jag fjärransluter till servern och skapar ett nytt konto med x MB utrymme och användaren får per automatik ett FTP-inlogg där denne kan ladda upp sin hemsida. [/B]

Guiderna jag länkade till bör man då skumma igenom....

Sen den 1:a serveruppställningen... låt det bli ett rent test för att enbart lära dig !!!

Jag kör mest via Putty och en bärbar XP burk för att mixtra med min server.

Howtoforge-guiden innehåller en länkning till ISPconfig som kan vara en lösning.

I Ubuntu Server guiden finns även eBox med som kan vara en lösning.

http://doc.ubuntu.com/ubuntu/serverguide/C/ebox.html

http://ebox-platform.com/

Sen när du kommit in i "pillrandet" som inte är särskilt svårt så sätter du upp den riktiga servern... (grundinstallationen tar ju cirkus 10 minuter)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Eller köp en Netbook tex. Acer Aspire A110 för ca 2000:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=327067

+ Strömsnål
+ Ingen skärm, tangentbord och mus behöver kopplas in
+ Tar lite plats
+ SSD för systemet
+ Inbyggd UPS (batteriet)

- Prestanda, men borde räcka för det mesta
- Externa diskar måste kopplas på USB

Kommer själv att satsa på denna lösning då jag tröttnat på att ha en strömslukande server igång 24/7.

Mvh/Nicklas

Edit: Hittade den här guiden också http://ubuntu.se/wiki/Acer_Aspire_One_med_Ubuntu

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, har redan en Eee PC

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrooge
Ok, har redan en Eee PC

Ja, då är det ju bara att testa på den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså att jag fjärransluter till servern och skapar ett nytt konto med x MB utrymme och användaren får per automatik ett FTP-inlogg där denne kan ladda upp sin hemsida.

De fixar man lätt med pure-ftpd med mysql modul.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir nog en beställning på hårdvaran som Schrimp nämnde i sitt första inlägg samt Ubuntu Server med ebox.

Ebox verkade intressant, är inte helt påläst än men det verkade som om administration av olika konton fungerade ganska bra.

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Jag håller precis på att slutföra två servers med Ubuntu server varav den ena består av ett Little Falls (1.6GHz Atom, Intels motsvarighet till det Schrimp rekommenderade), 320GB hårddisk och 1GB RAM.
Kan hälsa att en Atom räcker utmärkt för en webbserver med lite trafik, att exekvera lite PHP-kod drar just ingen prestanda alls.

Jag testade lite snabbt med ISPConfig, ytterliggare ett adminsystem, men gillade inte att det fufflade runt med mina filer utan att jag fattade vad som hände. Nu andra rundan har jag konfigurerat allt manuellt vilket har renderat i en massa dumma frågor men även jävligt bra erfarenhet.

Vill du ha lite bollplank med någon som var lika grön som dig för en månad sedan står jag till tjänst, på IRC till exempel..

Btw, CF-kortet skulle jag inte satsa på om inte Schrimp har någon speciallösning där.. Jag har redan börjat slita ut mitt i min pfSense-burk med bara lite loggar (snackar på ~6mån), och loggar är ju något man vill ha. Kanse går att haxxa så att Ubuntu skriver jämnare dock, jag vet inte?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det var just det jag var lite rädd för, att kortet slits ut pga loggar. :/
Du (scrooge) ska ju ändå köra raid1, så jag skulle gjort en liten systempartition i början på 5-10Gb, sen resten som home/storage. Kanske t.o.m. köpa 2st 750Gb diskar då, när du sparar några slantar på CF-kort samt adapter..?

Alternativet är ju att man lägger /var och /tmp på varsin liten partition i arrayen, då försvinner ju loggproblemet åtminstone.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag förstod det innebar det en del krångel att installera Ubuntu direkt på arrayen utan att den först har sats upp?

Om det funkar utan strul så kan jag ju självklart lägga operativet tillsammans med webbplatserna/filerna.

EDIT: Egentligen lite off, men någon av er som vet om något passade chassi för mini-itx. Det jag hittar är dyra (>500 kr) anpassade för typ HTPC. Visst går det att köra med ett mATX med stöd för ITX men dessa chassin är egentligen lite för stora för min smak.

EDIT2: Som det ser ut nu kommer jag beställa följande ikväll om ingen kommer på ngt bättre

2 st WD GP 500 GB

Gigabyte GA-GC230D Ändrat till Intel D945GCLF2

Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4

Tror ni ett pico-PSU på 120 W klarar av att driva detta system?

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Ett Pico klarar lätt att driva det.

Det var inget krångel för mig att dra in OS direkt på arrayen (gjorde jag på andra servern, inte Atom-burken), trots att jag aldrig pillat med det innan. Hade en guide till hjälp, den är för en äldre Ubuntu-version men funkar bra.

Chassi bygger jag eget, datorn har snurrat i en papplåda tills nu, jag och polaren ska bygga i veckan som kommer. Alla vettiga kostar fan.

Tycker det ser bra ut, undrar dock (till er båda) på vilket sätt Gigabyte-kortet är bättre än Intels egna som dessutom är billigare? Ingen kritik, alltså, rent intresse!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Ett Pico klarar lätt att driva det.

Det var inget krångel för mig att dra in OS direkt på arrayen (gjorde jag på andra servern, inte Atom-burken), trots att jag aldrig pillat med det innan. Hade en guide till hjälp, den är för en äldre Ubuntu-version men funkar bra.

Chassi bygger jag eget, datorn har snurrat i en papplåda tills nu, jag och polaren ska bygga i veckan som kommer. Alla vettiga kostar fan.

Tycker det ser bra ut, undrar dock (till er båda) på vilket sätt Gigabyte-kortet är bättre än Intels egna som dessutom är billigare? Ingen kritik, alltså, rent intresse!

Du missade nog min edit, jag bytte ut det till D945GCLF2 pga. gigabit-nic.

Ok, då beställer jag nog hem ett pico-psu på 120 W också. Chassit får jag vänta med, kan kanske sätta in grejorna i något vanligt ATX sålänge.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Du missade nog min edit, jag bytte ut det till D945GCLF2 pga. gigabit-nic.

Ok, då beställer jag nog hem ett pico-psu på 120 W också. Chassit får jag vänta med, kan kanske sätta in grejorna i något vanligt ATX sålänge.

Ja, du måste editerat medans jag skrev helt enkelt..

Det låter bra, du får du ju DualCore och GBit för samma pris som innan, win/win!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag beställt, det blev följande:

Från Misco.se

Intel Desktop Board D945GCLF2 - 888 kr
Kingston ValueRAM minne 2 GB - 191 kr
2 st WD Caviar Green WD5000AACS 500 GB - 1 150 kr

Från Mini-PC Butiken

Picopsu 120 + AC-DC 12v 8.5A 110w adapter - 919 kr

Nu är det bara att vänta och läsa guider

EDIT: Har man något att vinna genom att köra 64bitars Ubuntu Server? Prestandamässigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hej!

letar även jag efter litet chassi. i stil med eeebox fast med möjligehet att välja komponenter på egen hand hade varit fint.
men med plats för hårddiskar i stället för ssd som är det nya samt tar mindre plats. synd på hållbarheten och priset gällande dem.

har tidigare frågat om erfarenheter med intel atom (med en kärna)
eller närmare bestämt asus eeebox. desvärre verkar ingen ha installerat linux då vi svar uteblev. eeebox är annars väldigt små och behändiga till storleken! om bara de kunde levereras med dubbelkärnig atom, den vägen du valde att gå med ditt bygge. det hade varit mycket intressant. att få så liten passform och med dual core. det är framtiden som snart är här, kan man hoppas

misstänker att upplevelsen med en dual core atom kommer vara mer behaglig än enkel core. vare sig det gäller uppgifter som extra surfdator eller enklare webbserver.

bidrar du med bilder från ditt bygge sedan?

hejdå

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

The Mini File server är ett chassi som varit under utveckling i ett par år nu:

http://www.boksdesign.com/mini-file-server

Jag vet inte hur långt ifrån försäljning de är med produkten men om priset är rätt, dvs. cirka 500 kr kan det vara en bra lösning.

EDIT: Sålde just min gamla Eee PC 700 till far så en ny 900 är på väg
Tänkte köra Ubuntu Eee på den och använda för att administrera servern, det är den större skärmen jag är ute efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

scrooge, du kommer inte märka nån skillnad alls mellan 32 och 64 bitars, i det användningsområdet du kommer använda din burk till.
Jag skulle använt 64-bitars dock. Det skadar inte

Angående Gigabytekortet - Jag tog det kortet jag stötte på. Jag visste faktiskt inte om det andra kortet ni bestämde er för, så helt klart ett bättre kort, bra att nån påpekade det!

Visa signatur