Permalänk
Hedersmedlem

Är det en planet?

Har idag och igår sett en "stjärna" i närheten av månen. Men den har flyttat på sig. Tänkte att det kanske var en planet och undrade om någon visste vilken isf?

Har sett bilder på det jag har sett och då har det var planeter. Den lyser ganska starkt också.

Tog några bilder igår om någon skulle vilja se. Går kanske ut snart och tar några också.

EDIT: Här är 2 bilder. En från igår och en från idag.

Varnar för att de är stora!

http://i41.tinypic.com/fm3znl.jpg - Igår

http://i40.tinypic.com/zkq0p5.jpg - Idag

Permalänk
Medlem

jag ser den också nu.. är det inte polstjärnan?

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var också en av mina gissningar.. Hoppades någon kunde berätta.

EDIT: har alltid tyckt att stjärnor brukar vara ganska stilla på himlen och inte röra sig. Jag brukar kunna hitta samma stjärntecken om jag tittar på samma plats till exempel... även om en vecka passerar. Men denna har rört sig ganska långt på en dag om man jämför.

Permalänk
Medlem

Har också sett den och undrat vad det kan vara!

Polstjärnan brukar väll inte lysa så starkt heller!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Eftersom bilderna inte är tagna vid samma klockslag så är det svårt att jämföra då inga fixstjärnor syns på bilderna. Men jag tippar på att det är Venus. Venus är den ljustarkaste himlakroppen efter solen och månen. Polstjärnan är det definitivt inte (fel riktning och ljusstyrka).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Men det är alltså en planet och ingen stjärna?

Permalänk
Medlem

Ja, Venus är den planet, som ligger närmast jorden.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Jo det visste jag

Permalänk
Medlem

Är väl inte stjärnan som flyttat sig, jordens marschfart är ju ca 30KM/s, så det är bara räkna lite hur långt den har kommit på 24timmar

Sen att månen roterar också.

Nu tror du ju att stjärnan har flyttat sig eftersom du jämför med månen.

Som någon sa tidigare så är det inte samma tidpunkt bilderna är tagna därav har månen/jorden snurrat mer/mindre under dessa två bildsekvenser.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Glad vi turkar blir ifall vår flagga syns i skyn

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Det kan vara mars attacks!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är väl inte stjärnan som flyttat sig, jordens marschfart är ju ca 30KM/s, så det är bara räkna lite hur långt den har kommit på 24timmar

Nu tror du ju att stjärnan har flyttat sig eftersom du jämför med månen.

Som någon sa tidigare så är det inte samma tidpunkt bilderna är tagna därav har månen/jorden snurrat mer/mindre under dessa två bildsekvenser.

Kom på det efteråt men bekymdrade mig inte om att skriva något..

Men om man jämför Venus och en stjärna på flera tusen ljusårs distans så tror jag Venus har rört sig mer på himlen än stjärnan.. även om det skiljer några timmar på när man har tittat på dygnet.

Permalänk
Medlem

Domedagen är kommen kanske, vem vet.
Jag chansar på polstjärnan.

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Mig veterligen så är det Venus. Den kan lysa väldigt starkt om det är molnfritt.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Det är Venus. Den kallas afton- och morgonstjärnan. Venus lyser alltid starkt denna tid på året.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

2012 har börjat!! jorden går under!!! rädda sej bäst ni kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan.

Om man nu vill tro på de mene förmodligen Venus eller någon polstjärna som folk säger

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en väldigt vanlig missuppfattning att polstjärnan skulle vara en starkt lysande stjärna. Det är inte det som är grejjen med polstjärnan, polstjärnan ligger rakt i linje med jordens axel. Den lyser inte speciellt starkt alls faktiskt.

För övrigt är det rätt lätt att hitta den, man letar reda på karlavagnen, följer linjen från de två yttersta stjärnorna på själva vagnen rakt upp på himmelen. Den första stjärnan som ligger rakt i linje med dessa är polstjärnan.

Permalänk

fan va häftig, såg den också här om dan men ingen visste va de va, ja gissa på att de va en planet

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Öhm skulle du kunna förklara hur du menar? Såvitt jag vet så roterar inte månen runt sin egen axel och den "roterar" inte heller runt jorden, den faller mot jorden men på grund av att vi rör på oss så träffar den inte.

Hmm nu kanske jag låter som en besserwisser, inte riktigt tanken men men så blev det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Öhm skulle du kunna förklara hur du menar? Såvitt jag vet så roterar inte månen runt sin egen axel och den "roterar" inte heller runt jorden, den faller mot jorden men på grund av att vi rör på oss så träffar den inte.

Hmm nu kanske jag låter som en besserwisser, inte riktigt tanken men men så blev det

Månen roterar kring sin egen axel samtidigt som den roterar runt jorden.

Det tar månen ca en månad att rotera kring jorden

Och eftersom vi alltid ser samma sida av månen så kan det från jordens perspektiv se ut som att månen ej roterar.

Men åker du ut i rymden så kan man se att den verkligen roterar.

Edit: Hitta en enkel och intressant powerpoint presentaion på google
Kan va en intressant läsning om man vill veta lite mer om månen

http://skolweb.nynashamn.se/prg/nv/astronomi/F%C3%B6rm%C3%B6r...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har också sett den att antal gånger, kul att det var som jag trodde, venus.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Inaktiv

Det kan nog vara Venus.
men att utomjordiska farkoster flyger omkring har ju flera austronauter vittnat om såsom många andra trovärdiga vittnen i ex. the Disclosure Project. Folk som absolut har ingenting att vinna på att säga att dom sett farkoster röra sig på sätt som är bortom vår teknik såsom erfarna flygplanspiloter, generaler i armen, flygtornschef etc... Över 500 vittnen. Phoenix lights bevittnades av 10 000 personer och har inte kunnat förklarats än idag! Åtskillda folk som säger sig att samma dag se en farkost som inte gjorde något ljud alls ifrån sig som var flera fotbollsplaner bred, tillockmed guvenören av Texas har nu vittnat om att han såg farkosten!! Det borde borde få även den mest inbitna kritiker att tvivla på om den gamla media bilden av ufon som vi fått genom filmer (galningar som ser ufon) om denna bild verkligen är så korrekt. Kanske sanningen faktiskt finns där ute, sjukt som det kanske låter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
Det kan nog vara Venus.
men att utomjordiska farkoster flyger omkring har ju flera austronauter vittnat om såsom många andra trovärdiga vittnen i ex. the Disclosure Project. Folk som absolut har ingenting att vinna på att säga att dom sett farkoster röra sig på sätt som är bortom vår teknik såsom erfarna flygplanspiloter, generaler i armen, flygtornschef etc... Över 500 vittnen. Phoenix lights bevittnades av 10 000 personer och har inte kunnat förklarats än idag! Åtskillda folk som säger sig att samma dag se en farkost som inte gjorde något ljud alls ifrån sig som var flera fotbollsplaner bred, tillockmed guvenören av Texas har nu vittnat om att han såg farkosten!! Det borde borde få även den mest inbitna kritiker att tvivla på om den gamla media bilden av ufon som vi fått genom filmer (galningar som ser ufon) om denna bild verkligen är så korrekt. Kanske sanningen faktiskt finns där ute, sjukt som det kanske låter.

Men är det bara en slump att majoriteten utav de som påstår att de har bevittnat utomjordingar är amerikaner...?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Månen roterar kring sin egen axel samtidigt som den roterar runt jorden.

Det tar månen ca en månad att rotera kring jorden

Och eftersom vi alltid ser samma sida av månen så kan det från jordens perspektiv se ut som att månen ej roterar.

Men åker du ut i rymden så kan man se att den verkligen roterar.

Nu vart jag ju tvungen att googla lite, du har rätt.
Jäklar också!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Men är det bara en slump att majoriteten utav de som påstår att de har bevittnat utomjordingar är amerikaner...?

Vad vet jag, jag antar att projektet startade i usa men så insatt är jag inte, vet bara att trovärdiga personer vittnar om vad dom sett, presis som austronauterna.

Frankrike och England har ju släppt sina ufo filer nu, där kan du hitta flera vittnesmål från trovärdiga personer.

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp var Venus var de dagarna du tog bilderna, och det stämmer överens ganska bra, du har även Neptunus på första bilden även om man inte kan se den

31 Dec klockan 13:00
01 Jan klockan 17:00

Programmet jag använder är http://www.stellarium.org/

..förresten, 2009 är the internationella året för astronomi.
http://astronomy2009.org
http://www.astronomi2009.se
http://365daysofastronomy.org

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag såg den idag också:D

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Hedersmedlem

Var ute och gick ett bra tag idag.. letade så fort solen började falla. När den väl hade gått ner så jag också den igen

Permalänk
Medlem

Jag och en kompis var ute och fotade på nyårsafton, stannade ute från 00 till 02 ungefär, tog denna bilden nere vid en strand rakt ut mot havet. Ca 10 minuters exponering, man ser rätt rejält här hur mkt stjärnorna flyttar sig på himlen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz
Jag och en kompis var ute och fotade på nyårsafton, stannade ute från 00 till 02 ungefär, tog denna bilden nere vid en strand rakt ut mot havet. Ca 10 minuters exponering, man ser rätt rejält här hur mkt stjärnorna flyttar sig på himlen.

http://www.pici.se/343879/

Måste använda bild-url.

http://pici.se/pictures/TVbGbesRn.jpg

Den är lite för stor för forumet iaf.. så låter det vara länk.

EDIT: du löste det visst helt själv