Permalänk
Medlem

Asio problem...

Jag fick reda på att det finns något som heter "Asio" för några dager sedan. Jag kan nästan inget om det, men enligt vad jag har läst ska man få bättre ljud om man använder det.... Mitt ljudkort ska klara det, jag har ett Auzentech Prelude 7.1....

Jag har laddat ner "Asio4all" på deras sida och gjort exakt som de skriver man ska göra, men när jag trycker "play" på någon låt, så kommer det bara upp ett felmeddelande.

Felmeddelandet: "Unrecoverable playback error: Setting ASIO device sample rate failed : No clock"

Jag använder Foobar, men har testat med WMP också...

Jag har ingen aning om vad jag har gjort för fel, och när jag läser andra forum, så finns det ingen som har haft detta problemet.

Om det är någon som använt "Asio" på sin dator, kanske ni kan säga om ni har märkt någon skillnad när ni har använt det och om det ens är lönt att lägga tid på att försöka få det att fungera...

Permalänk
Medlem

Re: Asio problem...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hevin
Om det är någon som använt "Asio" på sin dator, kanske ni kan säga om ni har märkt någon skillnad när ni har använt det och om det ens är lönt att lägga tid på att försöka få det att fungera...

Har och har haft Asio4all på massa datorer och har aldrig haft problem...

Om det är nån skillnad vet jag inte, för att få skillnad på ljud behöver man väl byta ut drivrutinerna för ljudkortet?

Visa signatur
Permalänk

Det enda syftet med ASIO4ALL är att kunna komma ner i lägre fördröjning av ljudet när man spelar in, så att man kan få monitor via sequencerprogrammet. Om man har ett ljudkort som stödjer ASIO native så ger det mycket fler funktioner med flerspårshantering, men i ditt fall har du inget att hämta. Dessutom stödjer ASIO4ALL bara en ljudapplikation i taget, så det är ingen dröm att använda det till vardags.

Permalänk
Medlem

Används WASAPI Output till foobar2000 istället! Precis som ASIO kopplat Windows mixern förbi för (supposedly) bättre ljudkvalité.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Vänta här lite, jag har inte full koll på ASIO men vad jag förstår så är det ett interface som pratar med själva hårdvaran i kortet på ett mycket snabbare och bättre vis än ett standard program.

Dvs. APP - > ASIO -> ljudkort

istället för

APP - > Windows - > - > - > Zzzzz - > - > Drivrutiner - > ljudkort...

Lägre latens och direkt kontakt med hårdvarufunktionerna i själva ljudkortet, dels så samplas inte saker om i windows "Direct sound" utan passerar utan förvrängning direkt till ljudkortet.

Men detta är min inte allt för pålästa kunskap.

Använd det protokoll som är tänkt till din hårdvara. (altså rätt ASIO drivrutiner)

Bekymret kanske är att du inte ställt in i ASIO mixern/interfacet hur själva input/output ska skötas?

I min speciella mixer måste man ställa in precis allt. (även vilka ljud ut/ingångar som är länkade osv.)

Permalänk
Medlem

Okej det ända som fungerade var "WASAPI Output", som Bran sa, men vad ska man ha för "Buffer length" ? inställningen finns under, "Preferences/Playback/Output"
Har den på 1010 just nu, men har ingen aning om vad jag ska ha eller vad det gör...