Permalänk
Medlem

Städa datorn med... tryckluft?

Finns det någon mindre mannick att köpa nånstans som man kan göra rent datorn med tryckluft? Inte för att jag vill ha en kompressor hemma i garderoben direkt, men något litet som man kan använda för att blåsa rent datorn hade ju inte suttit fel. När man dammsugar datorn och rengör vissa utrymmen med topps en gång om året så ger det ju liksom inte riktigt dem resultat man önskar sig... Något man pumpar upp hade ju funkat såvida man kan "ladda upp" med pumpningen så att man sen får lite kraft i blåset. Man kan ju inte direkt stå o blåsa med en cykelpump om man säger så.

Jaja... kalla mig för virrpanna om ni vill men jag menar allvar. Finns det någon sådan här pryl, eller hur brukar ni rengöra era datorer?

Permalänk
Medlem

Tops, penslar och tryckluft om tillgängligt.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Permalänk

Dammsugare är ju inte att föredra direkt så tryckluft är väl det bästa. Dock tycker jag själv att om man använder utblås på dammsugare istället för insug så funkar det bra men självklart ska man vara försiktig med stötar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
Tryckluft på burk!
http://www.kjell.com/?item=18302&path=437500000,441500000,444...

Känns som utkastade pengar. Hur länge varar en sådan?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem

Finns väl tryckluftsbehållare? I storlek med en sprayburk ungefär.

Hittade hos Biltema: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86824

Tryckluftsspray.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Känns som utkastade pengar. Hur länge varar en sådan?

Alldeles för mycket pengar för luft på flaska imo.
Är dock väldigt kul att hålla den upp-o-ner o på så sätt frysa ner saker:D

Visa signatur

"Und bist du manchmal auch allein, Ich pflanze dir ein Schwesterlein"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av almightymojo
Alldeles för mycket pengar för luft på flaska imo.
Är dock väldigt kul att hålla den upp-o-ner o på så sätt frysa ner saker:D

Känns bättre o köpa en burk kylspray då? xD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hur länge räcker en sådan burk då? Hur många "NOGRANNA datorrengöringar" klarar den?

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GnomeN
Hur länge räcker en sådan burk då? Hur många "NOGRANNA datorrengöringar" klarar den?

Bra fråga.

I övrigt: Tack för tipsen! Blir att springa in på närmsta Claes Ohlson för att höra efter om dom har några exemplar tryckluft på burk i butiken.

Permalänk

Använd en cykelpump då? Så slipper du oroa dig över att luften tar slut.

Permalänk

e väl bättre o lägga ut pengarna på en liten kompressor istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muhihihaha
Använd en cykelpump då? Så slipper du oroa dig över att luften tar slut.

Hahhahaha

Permalänk
Medlem

Refillable canned air
Testa på egen risk. Vem vet hur drivgaserna reagerar på en gnista från borrningen. Upprepad påfyllning/tömning och korrosion kan dessutom försvaga behållaren.

Men idén är god. Man skulle gjort samma sak på en tåligare behållare och installerat nåt i stil med en övertrycksventil. Jag skulle kunna tänka mig att betala en slant för en sådan pryl då jag i dagsläget lägger nån hundring per år på engångsvarianten.

Permalänk
Medlem

Jag dammsuger min dator en gång i månaden ungefär. Inte hänt någon med min skitburk

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dammsugning medför väldigt stor risk för ESD-skador, alltså skador orsakade av statisk elektricitet. Dessa kanske inte märks direkt men kan ge symtom som instabilitet eller att något plötsligt slutar fungera.

Rekommenderas inte!

Permalänk
Inaktiv

Precis, Biltemas luft på burk håller för två rengöringar ungefär...Vår och höst. Bara att blåsa på

Permalänk
Vila i frid

Åk ned till lokala macken och låna tryckluften.

Permalänk
Medlem

Brukar använda en sån där liten handpump som används för att pumpa upp luftmadrasser och sånt. Är väl inte lika högt tryck som luft på burk men funkar tillräckligt bra och tar inte slut.

Permalänk
Medlem

annars finns det små kompressorer. Som exempelvis denna från biltema som är oljefri och gjord för airbrush målning. kostar 769kr

[URL="http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=84855"]

finns säkert på andra ställen också både billigare och dyrare.

Visa signatur

[Fractal Design Define R2] [Fractal Design 800w] [Gigabyte Z68XP-UD4] [i5 2500K@4,5GHz, Noctua NH-U12F] [Corsair Vengeance 8gb] [Nvidia GTX 670] [SSD Intel X25-M G2 80gb, samsung 1x 2tb, 1x 1tb, 2x 500gb, 1x 400gb]

Permalänk
Medlem

Så..cykelpump fungerar?

Visa signatur

Skribent i playtech spelförening - www.playtech.se

Permalänk
Medlem

Vi talar om 99kr för en burk och ni får det att framstå som att det är ngt dyrt vi talar om, köp en burk och testa fungerar ypperligt.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

men en minikompressor lönar sig i längden:P

skälv har jag en "stor" kompressor men inget som skiljer vatten/olja och luft så det får bli att införskaffa sig det först och sen kan man blåsa på lovar jag:P

M.V.H.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
Tryckluft på burk!
http://www.kjell.com/?item=18302&path=437500000,441500000,444...

Dustoff suger kuk, lämnar blöta fläckar

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

Köp en delta fläkt och ett gammalt nätagg. Ingen ESD och galet mycket blås.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Brukar använda en sån där liten handpump som används för att pumpa upp luftmadrasser och sånt. Är väl inte lika högt tryck som luft på burk men funkar tillräckligt bra och tar inte slut.

Jag använder samma metod. Datorn står på golvet och dammsugaren ligger på fullt sug en liten bit från lådan och tar hand om allt damm som flyger.

Funkar hur bra som helst att blåsa rent kylflänsar och fläktar för dammet sitter ju inte speciellt hårt.

Visa signatur

"It's called the American Dream, because you have to be asleep to believe it"

Permalänk

är den är minikompressorn något att ha ?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?denied%3B=yes&%40w...

funderar att köpa den

Permalänk
Medlem

Köp en burk "Tryckluft på burk" och sluta klaga på att det är dyrt.

Det verkar ju vara skitdyrt å dammsuga å städa också, eftersom ni har så j-vla mkt damm i datorerna. Eller har inte mamma tillgång till lillgrabbens rum längre ?

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk

Tryckluft fungerar bra tillsammans med dammsugare, brukade först blåsa med tryckluft och hålla munstycket så det sög upp det mesta av dammet.