Permalänk
Medlem

Kylpasta

Hejsan!

Äger en Q6600 med Zalman 8700-CU LED kylare.
Monterades med medföljande pasta till processorn.

Temperaturen har legat kring 37 grader IDLE men har ökat till kring 43 grader. Kan tilläggas att montering skedde för lite mer än ett år sedan.

Ser att damm har börjat leta sig in i datorn och förhoppningsvis beror det på det.

Tänkte plocka isär datorn och grovrengöra, samt sätta på ny pasta.

Är ju inga större summor det handlar om mellan billigaste och dyraste kylpastan, därför är det lika bra att köpa det bästa tycker jag.
Eller är det inte så stor skillnad mellan dem?
Vilken pasta kan ni rekommendera?

Tack på förhand!
Mvh/Adson

Permalänk
Medlem

Köp Arctic Silver 5 på inet för 51:-

https://www.inet.se/artikel/5321167

Vad kan jag säga, kör 600mhz överklock och datorn idlar på 28-30c i mitt rum som är 22-24c.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Okej, läste även denna test: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=1

Får se om jag får tag på den där AC MX-2, annars blir det AS5.

Permalänk
Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk

Instämmer om MX-2, dessutom är den inte ledande vilket är ett plus. Shin etsu MPU3.7 ska vara bra med

http://www.chilledpc.co.uk/forum/showthread.php?t=845

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

MX-2 är nu köpt från dustin!

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem

är det bara jag eller är inte AS5 jäkligt jobbig att arbeta med? rengöringen i synnerhet!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

MX-2 är lätt att ta bort och kostar typ 59kr. Tillochmed bättre än AS5 och dessutom är den metallfri har den själv och den är ruskigt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
är det bara jag eller är inte AS5 jäkligt jobbig att arbeta med? rengöringen i synnerhet!

Tyckte det var väldigt enkelt att applicera, har dock inte rengjort än

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

den är som tuggummi när den fått härda lite

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
den är som tuggummi när den fått härda lite

Jasså, kul att få reda på det nu xD
Aja, får väl köpa mx-2 snarast ^^ 69:- på inet

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Fick hem kylpastan igår och tog isär datorn och rengjorde den på 1 års dammförbrukning. Startade upp den och hamnade på 50 grader, tänkte att pastan skulle köras in och väntade på temperaturen skulle sjunka, men steg bara mer och mer och efter en halvtimme låg den på 70-80 grader så stängde av datorn och sovde på saken.

I duschen dagen efter plinga de till i huvudet och kom på att jag aldrig stoppade in strömmen till CPU-fläkten!

Ligger kring 36-37 grader nu medans jag skriver detta inlägg.
Det jag tänker fråga är om jag inte uppnår maximal effekt då den blev så pass tvärt upphettad direkt vid första uppstart?
Kan jag sänka temperaturen ytterligare ifall jag skulle montera om kylpastan?

Tack på förhand!
/Adson

Permalänk

skön klantighet, men nej det borde inte ha nån betydelse, 70-80 grader ligger ju många och kör på.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Nerå det är lugnt det har inte så stor betydelse om man bränner in vid fel temp osv. Lugnt

Permalänk
Medlem

Härligt att höra!