Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Men ett tips är ju att försöka leta upp ett som är bekräftat att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge.

Försöker hitta mig vettig information ang ivy bridge kompabilitet, men tycker det är spridda skurar när det gäller bra källor.
En hyfsat strömsnål modell är väl egentligen det jag prioriterar tror jag, för att hålla nere ljud och värme, då den vid 98% av tiden kommer stå som server och inte spelas på.

Kanske ingen idé att stressa för mycket ändå, jag funderar nu ändå på att invänta IB, just då strömsnålheten verkar ha fått lite fokus på några modeller där. Tack för tipsen, jag återkommer om sisådär.. 2 månader?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jämfört med E450 så blir det ju marginellt dyrare med en A6 3500 och den är ju kraftigare på alla sätt, även värmeutvecklingen. Men det är ju främst vid belastning som det börjar bli varmt - ni kan inte öppna upp TV-bänken baktill? För annars kommer det nog bli jobbigt även för en E350/450 om den inte får frisk luft...

Angående priset så har du helt rätt, det får bli en A6 3500 för oss. Jag har bestämt mig för att ta samma uppställning som muggen76 men funderar på att byta chassi och eventuellt även hårddisk, paketet verkar vara bra med kraft för pengarna och det är ju ingen idé att uppfinna hjulet igen. ^^ Angående lösningar för temperatursänkningar lutar det åt att köpa till en sektion extra på nuvarande tv-bänken då det inte kostar så mycket och ställa datorn ovanpå istället! Tack för snabbt svar!

Jag hade en fundering på hur mycket höjdutrymme (ungefär) som behövs i chassit för den fläkten som medföljer a6-3500 om någon vet det eller var jag kan få reda på det? De chassin jag har sneglat på än så länge verkar ligga mellan 10-14 cm i höjd det borde räcka gott och väl antar jag. Såg att den lät lite men vi kommer sannolikt inte ha datorn på idle så mycket utan den kommer att visa film eller spela musik när den är igång så jag tänkte att vi testar med orginalfläkten.

Permalänk

Tänkte bygga en htpc för hd-film, musik, surf och filserver, duger denna eller är den gimpad på nåt vis?

ASUS E35M1-M - AMD Fusion mATX (E-350 / Radeon HD 6310) SATA3 / Firewire

Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9 DIMM (KVR1333D3N9/4G)

Lian Li PC-Q07B Mini-ITX Cube - Svart (Ej PSU)

be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L7 430W

Kopplar in eget ljudkort via firewire och stoppar i gammalt tv-kort samt diskar. Tänkte köra Linux/XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Försöker hitta mig vettig information ang ivy bridge kompabilitet, men tycker det är spridda skurar när det gäller bra källor.
En hyfsat strömsnål modell är väl egentligen det jag prioriterar tror jag, för att hålla nere ljud och värme, då den vid 98% av tiden kommer stå som server och inte spelas på.

Kanske ingen idé att stressa för mycket ändå, jag funderar nu ändå på att invänta IB, just då strömsnålheten verkar ha fått lite fokus på några modeller där. Tack för tipsen, jag återkommer om sisådär.. 2 månader?

Ja det är lite skralt med info om det, antar att många moderkortstillverkare vill sälja de nya korten istället för de gamla...

Asus har ju en lista dock som är rätt bra.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14555-asus-listar-moderkort-for-pci-express-30-och-intel-ivy-bridge

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fwiend:

Angående priset så har du helt rätt, det får bli en A6 3500 för oss. Jag har bestämt mig för att ta samma uppställning som muggen76 men funderar på att byta chassi och eventuellt även hårddisk, paketet verkar vara bra med kraft för pengarna och det är ju ingen idé att uppfinna hjulet igen. ^^ Angående lösningar för temperatursänkningar lutar det åt att köpa till en sektion extra på nuvarande tv-bänken då det inte kostar så mycket och ställa datorn ovanpå istället! Tack för snabbt svar!

Jag hade en fundering på hur mycket höjdutrymme (ungefär) som behövs i chassit för den fläkten som medföljer a6-3500 om någon vet det eller var jag kan få reda på det? De chassin jag har sneglat på än så länge verkar ligga mellan 10-14 cm i höjd det borde räcka gott och väl antar jag. Såg att den lät lite men vi kommer sannolikt inte ha datorn på idle så mycket utan den kommer att visa film eller spela musik när den är igång så jag tänkte att vi testar med orginalfläkten.

Har för mig att originalkylaren är 5cm hög, men det behöver nog dubbellkollas!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurresnofs:

Tänkte bygga en htpc för hd-film, musik, surf och filserver, duger denna eller är den gimpad på nåt vis?

ASUS E35M1-M - AMD Fusion mATX (E-350 / Radeon HD 6310) SATA3 / Firewire

Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9 DIMM (KVR1333D3N9/4G)

Lian Li PC-Q07B Mini-ITX Cube - Svart (Ej PSU)

be quiet! PowerSupply (PSU) Pure Power L7 430W

Kopplar in eget ljudkort via firewire och stoppar i gammalt tv-kort samt diskar. Tänkte köra Linux/XBMC.

Du har valt ett mATX moderkort till ett miniITX-chassi - blir nog svårt att få plats då...
Vad ska du ha ljudkortet till, är det något annat än HDMI eller SPDIF du vill åt?

Nätagget är löjligt överdimensionerat, men det gör ju inget annat än att verkningsgraden blir lite sämre.

Men annars så ska det väl funka!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Du har valt ett mATX moderkort till ett miniITX-chassi - blir nog svårt att få plats då...
Vad ska du ha ljudkortet till, är det något annat än HDMI eller SPDIF du vill åt?

Nätagget är löjligt överdimensionerat, men det gör ju inget annat än att verkningsgraden blir lite sämre.

Men annars så ska det väl funka!

Attans, kan du rekommendera något lämpligare moderkort i samma prisklass?

Nätaggsvalet var skjutet från höften; jag vill ha ett billigt och tyst helt enkelt. Finns det lämpligare?

Ljudkortet mitt låter riktigt bra men med tanke på att jag kommer använda tv-högtalarna tills jag får råd till externa så kan jag nog släppa kravet på firewire.

Tack för det snabba svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurresnofs:

Attans, kan du rekommendera något lämpligare moderkort i samma prisklass?

Nätaggsvalet var skjutet från höften; jag vill ha ett billigt och tyst helt enkelt. Finns det lämpligare?

Ljudkortet mitt låter riktigt bra men med tanke på att jag kommer använda tv-högtalarna tills jag får råd till externa så kan jag nog släppa kravet på firewire.

Tack för det snabba svaret!

Finns inte så många miniITX av E350/450 att välja på, närmare sagt 14st.

Asus E35M1-I är väl Asus mostsvarighet fast för ITX om du just vill ha Asus. Annars kan du ju spara några pengar om du väljer ett annat märke - förutsatt att det har det du vill ha förstås.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka beställa snart men ville kolla om någon sparka bakut på något i den setup det blev, har iof bara bytt chassi mot muggens paket. Vill dock försäkra mig om att jag fått det rätt eftersom sist jag byggde en dator handlade det om en thunderbird om jag inte missminner mig. Sitter och överväger en vanlig hårddisk verkar ju som denna SSD har spökat en del för några månader sedan iaf.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2105800&view=m

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som att ACE nätagget har en del hyss för sig med fläktvarvande, se kommentarer ovan. Så du kanske ska ta ett annat...

Men annars är det bara att köra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Finns inte så många miniITX av E350/450 att välja på, närmare sagt 14st.

Asus E35M1-I är väl Asus mostsvarighet fast för ITX om du just vill ha Asus. Annars kan du ju spara några pengar om du väljer ett annat märke - förutsatt att det har det du vill ha förstås.

Är lite sugen på ett ASUS AT5NM10T-I - m-ITX istället.

En Picopsu hade varit trevligt också iom. fläktlösheten på moderkortet, vet dock inte om kraften räcker till eller var man hittar själva nätdosan billigt (120w).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurresnofs:

Är lite sugen på ett ASUS AT5NM10T-I - m-ITX istället.

En Picopsu hade varit trevligt också iom. fläktlösheten på moderkortet, vet dock inte om kraften räcker till eller var man hittar själva nätdosan billigt (120w).

Den skulle jag nog undvika om du tänkt dig att spela upp annat än Xvid... Ingen plats för grafikkort, dålig integrerad grafik, ingen HDMI-utgång...

Detta kan vara ett alternativ om du inte vill köra på E350: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628081
Annars hade jag kört på detta, har det själv och är nöjd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar på delar till en ny htpc då min nuvarande är cirka 4 år gammal.
Hade tänkt att köra med linux denna gång, men vad jag läst så funkar inte amd chipset/grafik så bra i linux.
Ska man välja ett moderkort med intel chipset då?
Mini-itx med nvidia chipset var det inte mycket att välja på...

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Den skulle jag nog undvika om du tänkt dig att spela upp annat än Xvid... Ingen plats för grafikkort, dålig integrerad grafik, ingen HDMI-utgång...

Detta kan vara ett alternativ om du inte vill köra på E350: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628081
Annars hade jag kört på detta, har det själv och är nöjd: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=805736

Moderkortskretsar spelar ingen roll så länge det är billigt, har hdmi och kan köra "allt" i uppspelningsväg. SKall vara mITX med och funka bra på linux. Passiv kylning är ett plus.

Edit: Intel D2700DC Dual Atom verkar prisvärt, finns ett med och ett utan HDMI. Efter lite skummande verkar det som Linux-stödet är bättre på Intel-plattformen.

Permalänk

Bygga själv

Man kan få tyst kylning även i en liten burk om man reglerar ner varvtalet på fläkten med SpeedFan. Går inte på alla moderkort men många. Jag har inte plats till en fullstor PC-låda i TV-bänken och kan inte se hur det kan bli snyggt heller. Men det beror förstås på hur man möblerat.

Och folk underskattar mängden arbete om man ska få till en bra HTPC. Fortfarande efter ett halvår och flera hundra timmars insats är min ToDo-lista inte tömd.. "Länge leve sommaren" säger du nafs, jag håller med.. ska fila på den en månad till sen när våren kommer får det vara nog! Vill minnas att jag hade andra hobbies innan HTPCn.... :-/

Trevligt att det finns hjälpsamma forum dock! Denna tråd hade jag missat tills nyss. Hoppas jag inte låter gnällig e nog bara lite trött..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban_123:

Man kan få tyst kylning även i en liten burk om man reglerar ner varvtalet på fläkten med SpeedFan. Går inte på alla moderkort men många. Jag har inte plats till en fullstor PC-låda i TV-bänken och kan inte se hur det kan bli snyggt heller. Men det beror förstås på hur man möblerat.

Och folk underskattar mängden arbete om man ska få till en bra HTPC. Fortfarande efter ett halvår och flera hundra timmars insats är min ToDo-lista inte tömd.. "Länge leve sommaren" säger du nafs, jag håller med.. ska fila på den en månad till sen när våren kommer får det vara nog! Vill minnas att jag hade andra hobbies innan HTPCn.... :-/

Trevligt att det finns hjälpsamma forum dock! Denna tråd hade jag missat tills nyss. Hoppas jag inte låter gnällig e nog bara lite trött..

Förstår dig till fullo!

Länge leve sommaren, och datorpysslandet...

Det är väl den stora nackdelen med just datorer och även då HTPC, att det finns för mycket att pilla på jämfört med en ren mediaspelare eller DVD/BD. Men det får man ju ta då det även är oändligt mer flexibelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare allesammans!
Går i tankarna att köpa en HTPC till min hembio

Jag har ingen koll alls på HTPC grejer men är ute efter något som är så litet och tyst som möjligt, utan att tära på prestanda.
Är det moderkort med integrerade cpuer man ska köpa (fusion)? eller är det Llano som gäller?

Ska spela upp HD utan problem, och gärna så nära den "gyllene hz":en 23.976 som möjligt
Slösurfa lite på internet och kolla olika playkanaler samt youtube.

Budgeten är "prisvärt", utan att underdimensionera eller överdimensionera.

Funderade och satte ihop ett paket med ASUS E35M1-I DELUXE , Men kom fram till att det är bäst att fråga innan man gör något förhastat.

Tips?

Vänligen
Johan

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Tjenare allesammans!
Går i tankarna att köpa en HTPC till min hembio

Jag har ingen koll alls på HTPC grejer men är ute efter något som är så litet och tyst som möjligt, utan att tära på prestanda.
Är det moderkort med integrerade cpuer man ska köpa (fusion)? eller är det Llano som gäller?

Ska spela upp HD utan problem, och gärna så nära den "gyllene hz":en 23.976 som möjligt
Slösurfa lite på internet och kolla olika playkanaler samt youtube.

Budgeten är "prisvärt", utan att underdimensionera eller överdimensionera.

Funderade och satte ihop ett paket med ASUS E35M1-I DELUXE , Men kom fram till att det är bäst att fråga innan man gör något förhastat.

Tips?

Vänligen
Johan

Jag har själv e-350 i min bärbara och tänker inte välja det till min kommande htpc. Är lite för seg även om den klarar full-hd med mera. Vill ha lite rappare respons vid vanligt användande helt enkelt. Beror på hur kräsen du är med datorer idag och vad du förväntar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag mer?

Jag har försökt bygga ihop en lista nu. Går sådär. Tror moderkortet och processorn är rätt.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Osäker på vilka minnen som passar men om jag förstått det rätt är det bra att ha lågprofil för luftflöde. Kan fråga komplett om det. Tänkte köpa allt därifrån om ingen vet något mycket billigare ställe. Egentligen skulle jag helst handla på Inet för de finns i närheten men moderkort bl.a. tycks inte finnas där.

Vad ska man tänka på med SSD hårddiskar? Hör att en del har problem. Jag vill främst ha en för operativet och programvara. Kommer slänga in en vanlig stor disk som jag redan har för annat. Någon som kan tipsa om en lagom stor disk som är så billig som möjligt?

Jag väljer mellan Lian Li PC-Q07B och Lian Li PC-Q11B för jag vill kunna slänga in en vanlig blueray spelare med dvd bränning. Vilken låda skulle ni välja. Finns det andra som är bättre?

Vad ska man köpa för nätenhet? Gärna någon som finns på inet eller komplett. Spelar det någon roll, alla som säljs separat tycks ju klara mycket högre belastning än vad jag behöver? Den får ju gärna vara relativt tyst och billig.

Är det något jag glömt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinneX:

Jag har försökt bygga ihop en lista nu. Går sådär. Tror moderkortet och processorn är rätt.

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Kan inte se kundvagnen...

Citat:

Osäker på vilka minnen som passar men om jag förstått det rätt är det bra att ha lågprofil för luftflöde. Kan fråga komplett om det. Tänkte köpa allt därifrån om ingen vet något mycket billigare ställe. Egentligen skulle jag helst handla på Inet för de finns i närheten men moderkort bl.a. tycks inte finnas där.

Man kan kolla på moderkortstillverkarens hemsida om minneskompabilitet oxo, eller minnestillverkaren. Men man ska inte vara alltför orolig tycker jag, men visst finns det de som haft otur.

Citat:

Vad ska man tänka på med SSD hårddiskar? Hör att en del har problem. Jag vill främst ha en för operativet och programvara. Kommer slänga in en vanlig stor disk som jag redan har för annat. Någon som kan tipsa om en lagom stor disk som är så billig som möjligt?

Antar att du ska köra win7 så då går ju en 30Gb direkt och sedan beror det ju på hur många och vilka program du ska ha på den. Men en 60Gb eller större är väl rimligt om man vill att den ska hålla ett tag. Diskar med Sandforce 2200-styrkretsen har ju haft problem men jag tror det mesta är löst nu. Men det går säkert att hitta info om det om man googlar lite.

Citat:

Jag väljer mellan Lian Li PC-Q07B och Lian Li PC-Q11B för jag vill kunna slänga in en vanlig blueray spelare med dvd bränning. Vilken låda skulle ni välja. Finns det andra som är bättre?

Mycket av en smaksak, det ena är lite större än rymmer således fler diskar och gör livet kanske lite lättare när man ska bygga. En större låda är oftast lättare att få tyst då man kan ha större kylare och fläktar. Vet dock inte om det skiljer något i detta hänseende mellan dessa 2...

Det finns en hel uppsjö av liknande chassin - för många! Lian Li brukar ju ha bra grejer så det är nästan bara smaken som avgör...

Citat:

Vad ska man köpa för nätenhet? Gärna någon som finns på inet eller komplett. Spelar det någon roll, alla som säljs separat tycks ju klara mycket högre belastning än vad jag behöver? Den får ju gärna vara relativt tyst och billig.

Det skiljer inte så mycket i ljudnivå på nätaggen i de låga prisklasserna, försök hitta ett med så hög verkningsgrad som möjligt och gärna av ett känt märke.

Citat:

Är det något jag glömt?

Förhoppningsvis inte!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Jag har själv e-350 i min bärbara och tänker inte välja det till min kommande htpc. Är lite för seg även om den klarar full-hd med mera. Vill ha lite rappare respons vid vanligt användande helt enkelt. Beror på hur kräsen du är med datorer idag och vad du förväntar dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Var rädd för just det, då är det altså bättre med en Llano A6? (A6-3500??)
HUr är A6-3500 med 23.976 hz? Eller ska man gå direkt på en A8 ?
Problemet få är väll att det inte blir passivt kylt, utan att det antagligen kommer väsnas lite ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargaas:

Var rädd för just det, då är det altså bättre med en Llano A6? (A6-3500??)
HUr är A6-3500 med 23.976 hz? Eller ska man gå direkt på en A8 ?
Problemet få är väll att det inte blir passivt kylt, utan att det antagligen kommer väsnas lite ?

Jag har den processorn i min bärbara och kör jag ner några nedladningar och spelar upp HD-video samtidigt så blir den riktigt varm, samt att man märker att den inte har riktigt den kraft man önskar om man multitaskar. Har dock inte haft några problem med uppspelning, men min TV klarar inte 24Hz så vet inte hur det är med den biten. Så av erfarenhet kommer jag medvetet att ta något lite kraftfullare till HTPC, även om en E-350 klarar det mest... med lite ansträngning.

Permalänk
Medlem

Kom äntligen till skott och beställde delarna till min HTPC igår Fasiken vad kul det skall bli att bygga sig en dator igen ^_^

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=1037109&view=m

En SSD och en 2TB WD Caviar Green väntar redan där hemma på att få användas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Kom äntligen till skott och beställde delarna till min HTPC igår Fasiken vad kul det skall bli att bygga sig en dator igen ^_^

Den där PSUn fungerar sådär enligt mig och andra här. Har bytt till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=876435 - verkar mkt bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Den där PSUn fungerar sådär enligt mig och andra här. Har bytt till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=876435 - verkar mkt bättre!

ah ok. Handlar ju inte om mkt pengar så kan köpa en sådan istället ifall den här inte duger Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calon:

Är det svårt det där med att undervolta etc?

Jag funderar annars på den här starten på HTPC och tar gärna emot hjälp med förslag på resten av komponenterna jag behöver. Jag vet att 450W är overkill men SG05BB-USB3.0 kommer endast med 450W. Hittade inte exakt denna på Prisjakt men den finns på Inet.

Permalänk

Nu har jag kollat runt lite mer och fastnat för detta paketet:

AMD A6-3650
A75M-ITX
Lian Li PC-Q07B
skräpminnen
picopsu 120 w

Användning: Film, musik, tv (via tv-kort och streamat), NAS (en disk), surf

OS/mjukvara: Linux Mint, XBMC

Enda oklara är väl egentligen om nätagget räcker till.

Permalänk
Medlem

Tjenare. är tillbaka igen för att få sista slutkollen på min HTPC

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1568675/htpc

Ser det okej ut? eller bör jag byta ut någonting?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ari_Gold:

Är det svårt det där med att undervolta etc?

Jag funderar annars på den här starten på HTPC och tar gärna emot hjälp med förslag på resten av komponenterna jag behöver. Jag vet att 450W är overkill men SG05BB-USB3.0 kommer endast med 450W. Hittade inte exakt denna på Prisjakt men den finns på Inet.

Jag har aldrig undervoltat förut så jag vet inte hur svårt det är

Permalänk
Medlem

Nej det är inte svårt att undervolta, jag ändrade bara volten till CPU:n stegvis nedåt i BIOS, och starta upp datorn. Sedan skall man egentligen köra något stabiliseringsprogram för att se om det funkar under last men jag driver inte min burk så hårt och dessutom undervoltade jag inte så mycket så jag är inte orolig. Dock så vann jag 10% i uttagen effekt från vägguttaget på 5min jobb.

AMD kör ju i regel sina proppar onödigt högt i spänning, har inte förstått varför.

Visa signatur