Permalänk
Medlem

Jag har suttit och läst igenom tråden och försökt suga upp all information men några fakta har jag inte fått kläm på. Precis som alla andra vill jag ha en HTPC som kan spela upp filmer, spela spotify, spela typ SVT Play och liknande streamat material från nätet, samt skype.

Jag såg någonstans när jag surfade runt att en del streamat material inte hårdvaruaccelereras och att man därför kan behöva en bra processor för att få bra flyt, stämmer det?

Jag frågade på Inet vad de trodde och de visste inte. Jag antar att frågan är om det kommer räcka med ett moderkort med en integrerad krets AMD e350 (ex: http://www.inet.se/produkt/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-mitx) om jag förstått det rätt, eller om jag behöver en vassare processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SinneX:

Jag har suttit och läst igenom tråden och försökt suga upp all information men några fakta har jag inte fått kläm på. Precis som alla andra vill jag ha en HTPC som kan spela upp filmer, spela spotify, spela typ SVT Play och liknande streamat material från nätet, samt skype.

Jag såg någonstans när jag surfade runt att en del streamat material inte hårdvaruaccelereras och att man därför kan behöva en bra processor för att få bra flyt, stämmer det?

Jag frågade på Inet vad de trodde och de visste inte. Jag antar att frågan är om det kommer räcka med ett moderkort med en integrerad krets AMD e350 (ex: http://www.inet.se/produkt/1901899/asus-e35m1-i-deluxe-mitx) om jag förstått det rätt, eller om jag behöver en vassare processor?

Vet du om att du kommer köra material som inte stödjer DXVA så skulle jag nog rekommendera en vassare APU än E350 då den litar på grafikdelen och DXVA. En AMD Llano A6/A8 eller Intel i3 är nog en bättre investering isåfall.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Nu var det min tur då...

Nafs, du gör ju verkligen ett kanonjobb, du kan ju börja konsulat på HTPC.

Jag skall ha en HTPC att koppla till min tv och till min AV-reciever.

720p och 1080p, samt Avchd (.mts-filer från min HD-videokamera), musik och bilder vill jag kunna köra trådat från min NAS.

Har tänkt köra xbmc troligtvis, vill kunna köra lite surf, Skype med videosamtal i 720p osv.

Jag har gjort följande lista:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2098739&view=m

Frågor som jag har:
Rekommenderat chassi? Har tittat på Silverstone Milo Slim ML03B (Svart), Silverstone Grandia GD05B, Lian Li PC-C50B, Streacom F7C. (PSU beroende av chassi.)

Bör jag ha dedikerat ljudkort för att inte få störningar när jag spelar musik?

Hur löser jag enklast att kunna styra delvis med min Harmony-One? Tex starta htpcn, och starta xbmc.

Kommer jag att kunna spela upp mina .mts-filer? Eller behövs mer kräm?

Slipper jag 24p-buggen?!

Tacksam för all feedback!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Trist med frysningarna bara - så ska det ju INTE vara! Har du kollat hur varmt grafikkortet blir?
Annars blir kylflänsen på passiva kort alltid varma då man inte har någon mekanisk kylning som får bort värmen, men det brukar inte vara något problem så länge varmluften ur chassit transporteras bort och det borde ju Shuriken sköta - eller? Om "systemtempen" är hög så kan man ju sätta dit en chassifläkt för att få bort lite värme.

Bytte plats på kortet till kort plats ett som nog är 16X men det hände igen, bilder fryser till och grafikrutinen slutar fungera. Får nog returnera kortet. Kan inte se någon annan lösning. Frågan är om det är värt att få ett nytt av samma, byta till ett annat eller skippa ett grafikkort helt och hållet?

Nafs, vad är din input?

Trumis

Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket
Asus M2A-VM HDMI, AMD 690G+SB600, HDMI
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
TwinMOS DDR2 PC6400 1024MB CL5
XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Jag har dessa delar hemma och vill bygga mig en HTPC vad kan jag använda och vad måste jag köpa nytt?
Jag är en fattig student så billigt är ett måste, jag vill ha linux som OS för att jag tycker det verkar mest stabilt om man ska ha den på ofta och länge.
Mycket tacksam för svar..

Permalänk

Vet inte om denna redan är länkad men X-bit har testat en hel hög olika Prollar med integrerad grafik.
Liano A4-A6-A8 och Intel i3 m HD2000-HD3000.
Mycket intressant läsning.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-fusion-intel...

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser fint ut, det enda man kan påpeka är väl att du egentligen inte behöver beställa kylpasta, det ska ju ingå i AMD-boxen samt att du kommer ha en fjärr över då du får med en fjärr (med integrerat tangentbord) med moderkortet. Men vill man använda en IR-fjärr (kanske en multifjärr) så har du ju gjort rätt...

Beställ och bygg!

Edit, kom ju på att du bygger med FC8 och då är det bra att ha kylpasta till heatpipesen - du har gjort din hemläxa!

Nu äntligen har bidraget kommit in på kontot och jag har fått armbågen ur och beställt lite delar!

Det slutgiltiga paketet ser ut så här.
Valde att gå på OCZ-ssd'n, då jag imorse såg att Inet hade bra pris på den.
Köpte även en tub med kylpasta till heatpipsen som sagt.

Så nu väntar jag otåligt på att grejerna ska komma hem. Frågan är dock om jag skulle beställt ett antistatband med..? :/
Sen återstår att se om jag kan få ihop/igång det, då detta blir mitt första bygge, men det borde kunna lösa sig!

Tack für das hilfe och jag ska försöka slänga upp lite bilder och kommentarer när jag fått ihop lådan.

Ha en bra helg!

Permalänk

Gjorde en liten uppdatering efter senaste responsen.

Chassi: Silverstone Lascala LC19B
Moderkort: Gigabyte GA-H61N-USB3
Processor: Intel Core i3 2100 3,1GHz socket 1155
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz
Hårddisk: Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB
Blu-ray-brännare: Lite-On iHBS112

CPU-kylare: ?
Grafikkort: ?

Övrigt:
120W nätagg integrerat i chassit, räcker detta?
Väntar också med grafikkort och ser om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renevatio:

Gjorde en liten uppdatering efter senaste responsen.

Chassi: Silverstone Lascala LC19B
Moderkort: Gigabyte GA-H61N-USB3
Processor: Intel Core i3 2100 3,1GHz socket 1155
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz
Hårddisk: Samsung EcoGreen F4 HD204UI 32MB 2TB
Blu-ray-brännare: Lite-On iHBS112

CPU-kylare: ?
Grafikkort: ?

Övrigt:
120W nätagg integrerat i chassit, räcker detta?
Väntar också med grafikkort och ser om det behövs.

Du har valt en propp med 65W TDP, skulle jag vara du skulle jag ta en i3 21xxT som har 35W TDP om du ska ha köra på det chassit/nätagget och ha utrymme för ett grafikkort. Eller varför inte en Pentium G630T som duger mer än väl i HTPC-hänseende.

Skrivet av Kidstone:

Nu äntligen har bidraget kommit in på kontot och jag har fått armbågen ur och beställt lite delar!

Det slutgiltiga paketet ser ut så här.
Valde att gå på OCZ-ssd'n, då jag imorse såg att Inet hade bra pris på den.
Köpte även en tub med kylpasta till heatpipsen som sagt.

Så nu väntar jag otåligt på att grejerna ska komma hem. Frågan är dock om jag skulle beställt ett antistatband med..? :/
Sen återstår att se om jag kan få ihop/igång det, då detta blir mitt första bygge, men det borde kunna lösa sig!

Tack für das hilfe och jag ska försöka slänga upp lite bilder och kommentarer när jag fått ihop lådan.

Ha en bra helg!

Antistatband är säkert bra, men jag har aldrig haft något när jag byggt datorer...
Så länge man inte sitter i fleecetröta och gnider komponenterna mot den utan är lite försiktig så är det inga problem.

Och kolla igenom handböckerna innan du sätter igång om du känner dig osäker, man kan faktiskt lära sig saker ur dom...

Lycka till!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Nu var det min tur då...

Nafs, du gör ju verkligen ett kanonjobb, du kan ju börja konsulat på HTPC.

Jag skall ha en HTPC att koppla till min tv och till min AV-reciever.

720p och 1080p, samt Avchd (.mts-filer från min HD-videokamera), musik och bilder vill jag kunna köra trådat från min NAS.

Har tänkt köra xbmc troligtvis, vill kunna köra lite surf, Skype med videosamtal i 720p osv.

Jag har gjort följande lista:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2098739&view=m

Frågor som jag har:
Rekommenderat chassi? Har tittat på Silverstone Milo Slim ML03B (Svart), Silverstone Grandia GD05B, Lian Li PC-C50B, Streacom F7C. (PSU beroende av chassi.)

Bör jag ha dedikerat ljudkort för att inte få störningar när jag spelar musik?

Hur löser jag enklast att kunna styra delvis med min Harmony-One? Tex starta htpcn, och starta xbmc.

Kommer jag att kunna spela upp mina .mts-filer? Eller behövs mer kräm?

Slipper jag 24p-buggen?!

Tacksam för all feedback!

Ingen som har några tankar kring detta?
Om man nu går intel-spåret istället, vad bör man välja in grafikkortsväg för att slippa 24p-bugg, och vilken kortserie rekommenderas?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Hej!

Har plockat ihop detta för en HTPC till min käre fader. Kraven är väl möjlighet att spela upp 1080p utan problem,
samt stöd för 5.1 surround som ansluts via optisk kabel. Kommer detta fungera bra? Och ännu viktigare, kommer
delarna att passa varandra?

Tacksam för ett snabbt svar!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1535785/2012-02-25
+
http://www.dustinhome.se/asus-f1a75-m-ddr3-s-fm1-m-atx/produc...

EDIT:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100494

Ändrat litegrann. Kommer detta fungera?

Permalänk
Medlem

Har byggt efter denna lista som först presenterades några sodor bak

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=916404&view=m

Problem: wifikortet är för högt. Återkommer i många htpclistor så jag tänker att lösningar finns på detta problem?

Bilder och rapport utlovas snart på bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Har byggt efter denna lista som först presenterades några sodor bak

Problem: wifikortet är för högt. Återkommer i många htpclistor så jag tänker att lösningar finns på detta problem?

Bilder och rapport utlovas snart på bygget!

Läste om någon som hade bytt ut antennerna med routerns. Vet dock inte hur det funkar, eller om det ens fungerar med nätverkskortet du länkade. Går det inte att köra via USB annars då? Har ingen erfarenhet av det själv och har alltid varit lite anti-usblösning när det kommer till trådlöst. Men om det fungerar bra, varför inte? Eller är det en dålig idé för det mesta? Tänkte själv köra via USB istället då moderkortet inte stöder WiFi, eller ska jag skippa det?

Permalänk
Medlem

Det e bracketen som är för hög. Den plåtdele. Som mN mo terar med. Kanske går att fimpa tänker jag och köra med kort i slot rakt av. Vart mkt förvånad då kortet förekommer i så många htpcrekommendationer. Jag är också antiusb, känns stabilare m kort

Är på lur - med Miss Spellings. Sorry for that

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden och fått lite mer kött på benen har jag plockat ihop detta paket.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2100551

Tanken är att spela upp 720p/1080p via XBMC, lite play kanaler samt spotify.
Kommer jag klara mig med ovanstående setup eller något jag bör ändra?

Budget ligger på ca 5000:-

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna kolla upp min lista som jag postade några rader upp? Tänkte göra beställning nu ikväll och vill gärna veta att saker och ting kommer fungera bra tillsammans innan man inser det när man sitter och bygger, haha!

Har ju valt till en 7200rpm hdd på 500GB. Är det bättre att köra på en SSD för samma pris och sedan köra extern hårddisk inkopplad? Eller kommer den jag har valt att fungera bra?

Permalänk
Medlem

Kaellebom

Tycker det ser bra ut! Har inte koll på chassit men e säker fett.

Moderkortet är fett, håller på att bygga m samma. Cpun har jag svagare så det är ait

Jag hade nog köpt mer ram, inte mkt dyrare m 2x4. Vet ej dina behov men ssd är naturligtvis att föredra beroende på hur lagringsbehoven är. Kanske nån mkt billig bara

Wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coji:

Efter att ha läst igenom tråden och fått lite mer kött på benen har jag plockat ihop detta paket.

Tack på förhand.

Är inte det där chassit lite onödigt stort för de där delarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Kaellebom

Tycker det ser bra ut! Har inte koll på chassit men e säker fett.

Moderkortet är fett, håller på att bygga m samma. Cpun har jag svagare så det är ait

Jag hade nog köpt mer ram, inte mkt dyrare m 2x4. Vet ej dina behov men ssd är naturligtvis att föredra beroende på hur lagringsbehoven är. Kanske nån mkt billig bara

Wifi?

Det är till min far, och jag tror 4 GB räcker och blir över. Hade funderingar över att köpa 2x4 GB 1600mhz men tror ändå inte det kommer användas ändå.

SSD har jag också tänkt på, men jag tror 7200rpm räcker. Blir så fruktansvärt dyrt med SSD med tanke på lagringskapaciteten, och då den kommer vara till för högupplöst film går det ju åt rätt snabbt. Skulle det vara bättre att köra SSD-hårddisk och koppla på en extern hårddisk som vi har liggandes hemma? Tror den ligger på 5400rpm men kommer inte överföringshastigheten bli väldigt låg när man kör en extern hårddisk?

Det jag är lite orolig över är ju just om saker och ting kommer få plats. Framför allt nätagget och DVD-läsare. Jag kollade på ett annat chassi med inbyggt nätagg för ungefär samma pris som chassit+nätagget jag plockat ihop.

http://www.inet.se/produkt/6900623/antec-nsk-2480-380w-svart-...
Skulle detta kanske vara ett bättre köp?

Pratade med honom angående TV-kort vilket han tyckte var en självklarhet att ha i den. Måste bara ta reda på vilket typ av TV-kort man ska köra med. Men det är ju framför allt för att slippa byta ljudkablarna hela tiden mellan HTPCn och digitalboxen då han vill ha sitt surroundljud hela tiden. Det är väl DVB-C man kör med när man har en digitalbox som går in i TV-uttaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Ingen som har några tankar kring detta?
Om man nu går intel-spåret istället, vad bör man välja in grafikkortsväg för att slippa 24p-bugg, och vilken kortserie rekommenderas?

Det där borde väl fungera bra, om det inte är riktigt processortunga grejer du ska hålla på med då. Det är ju en fykärning propp så så länge programmen du använder kan köra flertrådigt så klarar nog den det mesta...

Angående 24p så kvittar det vad man väljer egentligen, det är bara en fråga om hur nära man kan komma...

Let's set this straight - No one can do 24p consistently well

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coji:

Tack på förhand.

Det enda jag undrar är varför du valt den kylaren, borde väl gå att få in en "större" för inte många kronor till?

Annars kommer prestandan räcka till det mesta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det enda jag undrar är varför du valt den kylaren, borde väl gå att få in en "större" för inte många kronor till?

Annars kommer prestandan räcka till det mesta!

Hej!

Kommer man undan med en budget på max 4000 kronor om man vill ha en HTPC som klarar 1080p och allt det där, med ett moderkort som stöder 5.1 surround och även TV-kort (DVB-C)?

Vet du om det finns något färdigplockat paket för ca 3000-4000 kr som uppfyller de kraven? Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drante:

Hej!

Kommer man undan med en budget på max 4000 kronor om man vill ha en HTPC som klarar 1080p och allt det där, med ett moderkort som stöder 5.1 surround och även TV-kort (DVB-C)?

Vet du om det finns något färdigplockat paket för ca 3000-4000 kr som uppfyller de kraven? Tacksam för hjälp.

Mitt paket som är postat några gånger är nära

Billigare hårddisk, kanske chassi & ram så kan det gå. Du kan nog byta till äldre cpu och moderkort och däreigenom spara en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Mitt paket som är postat några gånger är nära

Billigare hårddisk, kanske chassi & ram så kan det gå. Du kan nog byta till äldre cpu och moderkort och däreigenom spara en slant.

Okey! Ja, din hade ju en betydligt billigare processor. Angående fläktarna, är det nödvändigt med alla tre? Behöver man ha någon över huvudtaget? Ska kika på det, tack!

Permalänk
Medlem

Är det AMD eller Intel som gäller ifall man vill ha most back for the buck under 700kr för CPUn ?
Tipsa gärna om modell också.

Permalänk
Medlem

Nej, jag ger upp! Haha!

Snackat med farsan och 4000 +/- 200 kr ska alltså inkludera TV-kort. Vi kör DVI-C (Digitalbox via Tele2) och vad jag
har kollat på är detta TV-kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332483 som även har utgång för signalerna
som då ska gå in i en annan TV som kör med CA-modul.

Skulle någon händig vara jätteschysst och sätta ihop ett paket för ca 4000 kr inkl TV-kort? Behöver ju inte vara det
jag länkade, finns det något billigare så är det helt okej.

Det HTCP:n var tänkt att klara av:

• 1080p via XMBC flytande

• Ljud till 5.1 surround som kör via optisk kabel

• Kunna spela in TV-program

• Trådlöst nätverkskort via PCI (alternativt USB om det blir för dyrt)

Är det ens möjligt? Inget krav på att det ska vara m-ATX/micro-ITX, båda alternativen funkar!

Jätte tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drante:

Nej, jag ger upp! Haha!

Snackat med farsan och 4000 +/- 200 kr ska alltså inkludera TV-kort. Vi kör DVI-C (Digitalbox via Tele2) och vad jag
har kollat på är detta TV-kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332483 som även har utgång för signalerna
som då ska gå in i en annan TV som kör med CA-modul.

Skulle någon händig vara jätteschysst och sätta ihop ett paket för ca 4000 kr inkl TV-kort? Behöver ju inte vara det
jag länkade, finns det något billigare så är det helt okej.

Det HTCP:n var tänkt att klara av:

• 1080p via XMBC flytande

• Ljud till 5.1 surround som kör via optisk kabel

• Kunna spela in TV-program

• Trådlöst nätverkskort via PCI (alternativt USB om det blir för dyrt)

Är det ens möjligt? Inget krav på att det ska vara m-ATX/micro-ITX, båda alternativen funkar!

Jätte tacksam för hjälp!

Såhär:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101494&view=m

Blir lite kompromssier men...

Edit: Har ingen koll på tv-kort så det är säkert fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

Såhär:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101494&view=m

Blir lite kompromssier men...

Edit: Har ingen koll på tv-kort så det är säkert fail.

Kanske går att justera litegrann! Anledningen till att jag behöver TV-kort via PCI är just för att ha en utgång för kabel till min TV, plus att det alltid är skönt att ha den integrerad och slippa USB-enheter.

Det trådlösa nätverkskortet kollade jag på först. Men lite osäker. Vi kör med 100/10mbit och med g-standard antar jag att den inte kommer nå upp i så hög hastighet? Eller har jag fel? Har för mig att det inte går, men dataöverföringshastigheten ligger ju på 300mbit/s enligt Prisjakt. Är det det man ska gå på kanske?

Hårddisken skulle jag kunna minska lagringsutrymmet på, tror det räcker med 500GB max. Har dessutom hört att 7200rpm är att rekommendera vid uppspelning av 1080p och så, stämmer det? Eller kan man lika gärna satsa på en 5400rpm?

Och 8 GB ram, overkill? Eller tjänar man på att ta det? Tänkte om det är onödigt om resten av komponenterna inte riktigt är i det dyraste laget. Tror 4 GB skulle räcka fint.

Ska kika lite på paketet, tack så mycket!

Här är listan, med lite små modifieringar:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101451

Skulle detta kunna fungera?
Behöver man fler än en 80mm fläkt? Inga fläktar inkluderade i chassit tyvärr, men hur många fläktar kan tänkas för att hålla allt på en bra nivå?

Haha, glömde kolla upp priserna från butiker med frakt och så. Då är man uppe i 4 675 kr + frakt från två butiker. Kan man pressa ner det ytterligare lite till kanske? Känns som det mesta är så lågt det kan bli så jag antar att det handlar om att hitta ett billigare TV-kort. Verkar bli svårt dock, de flesta jag sett ligger ju runt 1000 kronors klassen och uppåt. Klurigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drante:

Kanske går att justera litegrann! Anledningen till att jag behöver TV-kort via PCI är just för att ha en utgång för kabel till min TV, plus att det alltid är skönt att ha den integrerad och slippa USB-enheter.

Det trådlösa nätverkskortet kollade jag på först. Men lite osäker. Vi kör med 100/10mbit och med g-standard antar jag att den inte kommer nå upp i så hög hastighet? Eller har jag fel? Har för mig att det inte går, men dataöverföringshastigheten ligger ju på 300mbit/s enligt Prisjakt. Är det det man ska gå på kanske?

Hårddisken skulle jag kunna minska lagringsutrymmet på, tror det räcker med 500GB max. Har dessutom hört att 7200rpm är att rekommendera vid uppspelning av 1080p och så, stämmer det? Eller kan man lika gärna satsa på en 5400rpm?

Och 8 GB ram, overkill? Eller tjänar man på att ta det? Tänkte om det är onödigt om resten av komponenterna inte riktigt är i det dyraste laget. Tror 4 GB skulle räcka fint.

Ska kika lite på paketet, tack så mycket!

Här är listan, med lite små modifieringar:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2101451

Skulle detta kunna fungera?
Behöver man fler än en 80mm fläkt? Inga fläktar inkluderade i chassit tyvärr, men hur många fläktar kan tänkas för att hålla allt på en bra nivå?

Haha, glömde kolla upp priserna från butiker med frakt och så. Då är man uppe i 4 675 kr + frakt från två butiker. Kan man pressa ner det ytterligare lite till kanske? Känns som det mesta är så lågt det kan bli så jag antar att det handlar om att hitta ett billigare TV-kort. Verkar bli svårt dock, de flesta jag sett ligger ju runt 1000 kronors klassen och uppåt. Klurigt!

Ska det bli billigare får man nog leta begagnat - tycker att det är jäkligt mycket dator för pengarna! Om amn inte går på en E350 eller Atom-lösning men det tycker jag verkar dumt i det här läget...

Du kan ju prova utan fläkt, det är ju jäkligt lätt att komplettera med - detsamma gäller ju det trådlösa och optisk läsare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ska det bli billigare får man nog leta begagnat - tycker att det är jäkligt mycket dator för pengarna! Om amn inte går på en E350 eller Atom-lösning men det tycker jag verkar dumt i det här läget...

Du kan ju prova utan fläkt, det är ju jäkligt lätt att komplettera med - detsamma gäller ju det trådlösa och optisk läsare.

Ja precis, håller med. Ska man gå lägre än så, så känns det knappt lönt att köpa en ny. Men denna setup borde väl klara av filmtittande och allt det där utan problem? Och alla delar och så bör väl passa? Tänkte så det inte blir att man sitter där och inte får plats med nätagg/hårddisk på grund av chassistorleken eller liknande, haha.

Förklarade situationen för honom i alla fall, så det får han väl förhålla sig till helt enkelt. Duger det inte får han leta begagnat.