Permalänk
Medlem

Laptopen fick sig en kopp te!

Hejsan!

För någon timme sedan valde jag ofrivilligt att bjuda min laptop på en kopp te, något den uppenbarligen inte uppskattade. Jag råkade praktiskt taget hälla hela koppen över tangentbordet och datorn slocknade nästan direkt. Panik självklart! Slet ur strömadaptern, ext. hårddiskar och mus, ställde den på sidan på högkant för att låta vätskan rinna bort från CPU och Hårddisk och plockade ur batteriet.

Nu till min uppenbara fråga; Vad gör jag här näst?

Själva datorn är 3-4 år gammal och skall ändå bytas ut och det enda viktiga är i princip filer och informationen lagrad. Är det ens värt att försöka starta den om någon dag då den torkat, skall jag ta ur hårddisken och pröva i en annan dator, eller är det läge att lämna in den? Finns det kanske tips på reparatörer i stockholmsområdet?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh Erik

Ps. inget socker i te't

Permalänk

Ta ut hårddisken och ram-minnet till att börja med. Öppna även så mycket luckor som du kan så allt te rinner ut. Tror dock att det är kört med själva datorn, men hårddisken borde gå att rädda!

Permalänk
Medlem

Du kan sätta in hårddisken i en stationär. Är det sata eller pata?

Permalänk
Medlem

Kör en rövare!

Köp avjonat vatten och skölj skiten ur datorn, bara ös på. Sen torkar du så mycket du kan och hoppas på att du lyckats skölja bort det mesta teet. Detta kan du göra efter att du tagit ut hddn om du vill.

har du tur kan du kicka igång datorn igen

Om du inte vill prova med avjonat vattaen, utan bara vill ha ut informatinen från HDDn så kan du ta ut den och koppla in den i en annan dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Köp avjonat vatten och skölj skiten ur datorn, bara ös på.

Nu hade han ju som sagt inget socker i, så frågan är om ytterligare sköljning tjänar något till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu hade han ju som sagt inget socker i, så frågan är om ytterligare sköljning tjänar något till.

Sköljningen är till för att få bort vattnet, vilket är nog för att förstöra elektriska prylar.

Permalänk
Medlem

nm

Permalänk
Medlem

Gå till närmaste elektronikaffär av typen mediamarkt, elgiganten etc och fråga om de har lite silicagel över (såna där små påsar som ligger i all elektronik man köper som det står att man inte ska äta). Jag har gjort det och fick en hel icakasse som jag stoppade in min laptop som råkat ut för en olycka med vanligt vatten. Gelen drar nämligen åt sig fukt och ganska rejält och efter en dag bland dessa påsar (i sluten plastpåse) var den helt uttorkad och fungerade utmärkt. Kan vara en idé om du vill behålla den, annars koppla in hårddisken i en starionär via adapter.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sköljningen är till för att få bort vattnet, vilket är nog för att förstöra elektriska prylar.

Ja, men jag misstänker att, då han förmodligen inte har något avjoniserat vatten hemma och datorn förmodligen har torkat innan han hinner handla något, den eventuella skadan så gott som redan är skedd och att ytterligare avspolning inte har någon större effekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ja, men jag misstänker att, då han förmodligen inte har något avjoniserat vatten hemma och datorn förmodligen har torkat innan han hinner handla något, den eventuella skadan så gott som redan är skedd och att ytterligare avspolning inte har någon större effekt.

Ja, och det var därför jag skrev "har du tur kan du kicka igång datorn igen ;)" då det ändå finns en chans att datorn går att räddas då olyckan var framme för bara fyra timmar sen, i skrivande stund.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaren! Jag plockade ut hdd'n och tror nog att jag skall pröva att sätta in den i en stationär dator. Men den är märkt ATA/IDE och vad för kontakter krävs då? (Bifogar bild)

Skall nog som sagt också prova att boota utan hdd om några dagar. Det skadar ju inte då en ny ändå är tänkt att inhandlas.

Tack för hjälpen!

Mvh Erik

Permalänk
Sötast

Lite vatten har väl... öh... aldrig (hehe) skadat.

Skämt å sido så har det hänt många att datorn fungerar ändå sålänge den får torkas.

Har man tur så skapade vattnet en liten ofarlig kortis och datorn stängdes av.

Låt den torka, silicagel var ett bra tips, annars är hårfön/sol/ugn olika bra tips (ugn kanske inte passar till en laptop )

Låt den torka i ett par dagar och sedan prova boota, det finns en chans att den funkar utan minsta men.

Permalänk
Medlem

När polarens bärbara sket sig så köpte jag ett externt chassi till 2,5" diskar. Bara att plugga in i usb-porten o köra! Kostade någon 100-lapp men kunde rädda all data. Enklare än att meka med kablar o skit i datorn... Bara ett tips..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600