Dataspel eller datorspel?

Permalänk

Datorspel om man måste välja annars bara spel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men vi har redan konstaterat att:
* "dator" och "datamaskin" är båda accepterade (av SA till och med) ord för samma sak
* det är tillåtet (till och med vanligt) att långa ord med tiden får kortare former (lokomotiv -> lok, automobil -> bil etc.)
* vi (vanligtvis) inte har problem med att hantera ord med många betydelser
* det inte heller är ett problem att samma företeelse har många namn

Jag kan inte påstå att jag heller är särskilt förtjust i ordet "data" i betydelsen "dator", men varför kan man inte tillåta att det, liksom många andra ord, har uppkommit genom "reglerna" ovan? Det skulle väl inte vara värre än att folk säger "mobil" istället för "mobiltelefon", "plan" istället för "flygplan" eller, bevare mig väl, "mp3" istället för "mp3-spelare"?
Nu kan ju någon givetvis invända att man bör bekämpa alla ord av den här typen, och det är väl fullt tillåtet. Att endast ge sig på "dataspel" känns dock inte särskilt meningsfullt.

Varför har vi synonymer över huvud taget? Borde man inte avskaffa alla ord utom de som "passar bäst"?

Man borde inte alls avskaffa alla ord utom de som "passar bäst" där håller jag med dig fullt. Men att beskriva en dator med ordet data som betyder otolkad information är för mig konstigt om man dessutom vet att data betyder något helt annat också än datamaskin. Åter igen, jag säger inte att det är fel bara konstigt att man säger så.

Lokomotiv och lok är mig veterligen ord som inte har någon annan betydelse, det är rena synonymer och går inte att missuppfattas på något sätt. automobol och bil detsamma. Men data och dator är ord med helt olika betydelse för den insatte. MEN data har blivit ett accepterat och vanligt uttryck för ordet datamaskin och som idag även kallas för dator.

Därför är det skillnad mellan lokomotiv och lok, automobil och bil i jämförelse med dator och data.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men att beskriva en dator med ordet data som betyder otolkad information är för mig konstigt om man dessutom vet att data betyder något helt annat också än datamaskin.

Så länge det inte uppstår osäkerhet har vi dock inga problem med att återanvända ord. Och hur ofta säger egentligen "vanliga männsiskor" "data" (utan att mena "dator")?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Därför är det skillnad mellan lokomotiv och lok, automobil och bil i jämförelse med dator och data.

Vad säger du om mina egentliga exempel då: plan, mobil och mp3? Där dominerar hos många den populära kortformen helt över den ursprungliga betydelsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så länge det inte uppstår osäkerhet har vi dock inga problem med att återanvända ord. Och hur ofta säger egentligen "vanliga männsiskor" "data" (utan att mena "dator")?

Vad säger du om mina egentliga exempel då: plan, mobil och mp3? Där dominerar hos många den populära kortformen helt över den ursprungliga betydelsen.

Att dom används felaktigt och har också blivit allmänt accepterade ord även om det inte vad jag vet ok att skriva orden, men att säga orden brukar ju vara mer ok jämfört med att skriva dom. För jag tror inte att alls lika många skriver plan om dom menar flygplan men dom säger det i större utsträckning.

Om man säger dessa ord är det väl ok men det är inte korrekt vad jag vet. Men det är som sagt mer tydligt att det blir fel när man skriver orden och det skrivna ordet är hårdare bedömt än det talade ordet.

Det är som andra kommenterat att precis såhär nya ord uppkommer. Men då är exemplet data och dator ett exempel där vi går bakåt i tiden i sånt fall om data passar bättre än dator då dator kom snenare.

men som svar på din fråga. Det är inget jag skriver men det kan hända att jag säger vissa av orden till vardags då jag glömmer bort dom men aldrig att jag skulle skriva mp3 om jag menar mp3-spelare eller plan om jag menar flygplan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Att dom används felaktigt och har också blivit allmänt accepterade ord även om det inte vad jag vet ok att skriva orden, men att säga orden brukar ju vara mer ok jämfört med att skriva dom. För jag tror inte att alls lika många skriver plan om dom menar flygplan men dom säger det i större utsträckning.

"Plan" och "mobil" är också med i SAOL (utan att vara markerade som vardagliga).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är som andra kommenterat att precis såhär nya ord uppkommer. Men då är exemplet data och dator ett exempel där vi går bakåt i tiden i sånt fall om data passar bättre än dator då dator kom snenare.

Att ett ord är nytt gör det väl dock inte bättre, och då det som sagt knappast finns risk för missförstånd känns det väl inte som särskilt väl investerad tid att försöka få folk att ändra sig? Särskilt inte när vi har betydligt värre språkproblem (där tid och energi förmodligen skulle göra större nytta).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är din tolkning, och detsamma skulle ju kunna sägas om "dator". Tänk på alla varianter: mikrodator, enchipsdator, stordator, superdator; alla är väl datorer? Om man vill vara specifik borde man väl i så fall säga "persondatorspel"?

Den distinktionen är din egen.

vad är en mikrodator? trodde det kallades microchip eller nått sånt *hmm* (kan ha fel dock)

men men ordet dataspel blir ju ett spel som handlar om information/fakta

http://www.norstedtsord.se/oversattning/engelska/?s=data&l=SV...

det skulle betyda att det va ett fakta/informations spel? :S alltså inte underhållning :S (tror jag) går att vrida mycket men på wikipedia står det

[quote]en annan benämning för datamaskin som var vanlig på 1960-talet. På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator. I folkmun har dock det ursprungliga begreppet överlevt, och är idag fortfarande vanligt förekommande.[/qoute]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Data

står dock också "Därtill har den svenska branschorganisationen för producenter och distributörer av dator- och TV-spel har valt att kalla sig för Dataspelsbranschen." så du kanske har delvis rätt?

inte för att wikipedia alltid har rätt men skriver man dataspel så kommer man till ensida som heter... "Datorspel" http://sv.wikipedia.org/wiki/Dataspel

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Man vet att man är en 'data'nörd när man stör sig på folk som säger data isf dator ^^

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
men men ordet dataspel blir ju ett spel som handlar om information/fakta

Ungefär som när "glasögon" blir just ögon av glas (jämför med emaljögon) alltså? Nej, så behöver det inte alls bli; alla vet vad som menas med "dataspel".

Citat:

Fel språk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
det skulle betyda att det va ett fakta/informations spel?[/i]

Det är möjligen ett bekvämt argument för dem som av någon anledning retar sig på ordet "dataspel", men som sagt finns det nog ingen verklig risk för att missförstånd skall uppstå (och inte ens då skulle man behöva avskaffa ord).

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av The Mupp
[B]På 1970-talet ersattes dock denna benämning av ordet dator.[/qoute]
Och hur går det egentligen till när man (vem är det som gör det, för övrigt) ersätter ett ord med ett annat? Var det ett kungligt påbud om att alla hädanefter skall säga "dator" istället för "datamaskin"? Det finns vanligtvis en sund tröghet i system som dessa, så man skall nog inte förvänta sig att plötsliga nycker slår igenom särskilt fort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
inte för att wikipedia alltid har rätt men skriver man dataspel så kommer man till ensida som heter... "Datorspel"

Nog för att wikipedia ofta har rätt, men jag skulle tro att just detta är ett extra känsligt fall (till skillnad från förnekelse av andra världskriget och liknande, som folk har som exempel i andra trådar). Numera är det inne att säga "datorspel" (och officiellt ta ställning mot ord som "data" och "datorspel") och de som skriver kan omedvetet (eller med liten risk för att någon ändrar) färga artiklarna efter hur de själva tycker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot Ungefär som när "glasögon" blir just ögon av glas (jämför med emaljögon) alltså? Nej, så behöver det inte alls bli; alla vet vad som menas med "dataspel".

jag stavar ordet hej "häj" så fattar folk vad jag menar men det betyder inte att det är "rätt"

Citat:

Fel språk.

data på engelska betyder samma sak på svenska om jag inte missminner mig

Citat:

Det är möjligen ett bekvämt argument för dem som av någon anledning retar sig på ordet "dataspel", men som sagt finns det nog ingen verklig risk för att missförstånd skall uppstå (och inte ens då skulle man behöva avskaffa ord).

Låt mig säga så här, jag har inte läst alla dina tidigare post, men jag tror du inte tycker det heter DataSpel istället för datorspel. utan jag tror du mer att du skriver för att du vill bevisa en poäng. (kan ha jättefel dock)

Men det är faktist så här att svenska språket är inte det som står i Svenska Akademins Ordbok. det är språket vi talar som är svenska. Och svenska har utvecklats vilket betyder att ja ord kan komma in. och det är inte fel.

om ordet ja och nej skulle byta betydlese med varandra för hela svenska folket över en natt så skulle dom va tvunga att ändra i svenska akademins ordbok. Men det betyder också att utan några sorts regler över språket så skulle jag kunna skriva uppsatser i "sms svenska" bara för att iframtiden kommer det (kanske/troligen) ändra hur vi stavar våra ord?

det finns inget bestämmt sätt för något i språk det är som ett barn som växer upp det har sitt egna liv. om vi inte hade regler skulle språket utvecklas för fort och det skulle kunna bli allvarliga problem för olika generationer att kunna "kommunicera" med varandra (typ nått sånt vi prata om det på svenska b)

Citat:

Nog för att wikipedia ofta har rätt, men jag skulle tro att just detta är ett extra känsligt fall (till skillnad från förnekelse av andra världskriget och liknande, som folk har som exempel i andra trådar). Numera är det inne att säga "datorspel" (och officiellt ta ställning mot ord som "data" och "datorspel") och de som skriver kan omedvetet (eller med liten risk för att någon ändrar) färga artiklarna efter hur de själva tycker.

tror ordet dator skapades för att ordet data hade en betydelse redan... och då dom kom på ordet dator så fanns inte spel till dom så dom hette dator sen kom spelen. så det har aldrig hetat dataspel för att bli ombytt till datorspel

jag vet dock inte jag kan ha fel och om jag har fel i något fakta vill jag gärna bli på pekad om vad för ingen människa har alla fakta rätt om allt ^^

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag stavar ordet hej "häj" så fattar folk vad jag menar men det betyder inte att det är "rätt"

Skillnaden är väl att "häj" inte är (och förmodligen inte kommer att bli) accepterat av särskilt många. "Dataspel" å andra sidan är det ju rätt många som säger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
data på engelska betyder samma sak på svenska om jag inte missminner mig

Det har ingen betydelse då det inte är engelska vi diskuterar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
Men det är faktist så här att svenska språket är inte det som står i Svenska Akademins Ordbok. det är språket vi talar som är svenska. Och svenska har utvecklats vilket betyder att ja ord kan komma in. och det är inte fel.

Ja, och om vi definierar svenska som det som svenskar talar borde man ju snabbt komma fram till att efter som många säger "dataspel" borde det ju också heta "dataspel".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
det finns inget bestämmt sätt för något i språk det är som ett barn som växer upp det har sitt egna liv. om vi inte hade regler skulle språket utvecklas för fort och det skulle kunna bli allvarliga problem för olika generationer att kunna "kommunicera" med varandra (typ nått sånt vi prata om det på svenska b)

Jag är själv ofta skeptisk till många trendiga nyord, men ett problem är ju att man i den här frågan (utan några särskilt starka argument) försöker hävda att ett nyare ord är så mycket bättre än ett äldre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
tror ordet dator skapades för att ordet data hade en betydelse redan... och då dom kom på ordet dator så fanns inte spel till dom så dom hette dator sen kom spelen. så det har aldrig hetat dataspel för att bli ombytt till datorspel

Nja, det är väl inte särskilt vanligt att någon ansvarsfull person övervakar språket, ser att det finns risk för missförstånd och därefter löser detta genom att lansera ett nytt ord? Särskilt inte i fall där sådan risk inte finns. Och om det nu aldrig skulle ha hetat "dataspel", varför är det så många som säger så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
tror ordet dator skapades för att ordet data hade en betydelse redan... och då dom kom på ordet dator så fanns inte spel till dom så dom hette dator sen kom spelen. så det har aldrig hetat dataspel för att bli ombytt till datorspel

jag vet dock inte jag kan ha fel och om jag har fel i något fakta vill jag gärna bli på pekad om vad för ingen människa har alla fakta rätt om allt ^^

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorspelshistoria

Första patentet tagit 1947 enligt wikipedia. Långt innan ordet Dator kom till.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Jag är själv ofta skeptisk till många trendiga nyord, men ett problem är ju att man i den här frågan (utan några särskilt starka argument) försöker hävda att ett nyare ord är så mycket bättre än ett äldre.

Om vi vänder på det då, vad finns det för starka argument för att säga data är så mycket bättre ord för att beskriva en dator? Själv har jag inte sett ett enda. Har du något på lager? Något vettigt argument, och kom inte med att jo men många använder ordet, det är inte ens ett agrument. Själv har jag aldrig påstått att data är så mycket bättre, bara att det är mer passande och det finns bra argument för det som vi redan disskuterat.

Om du nu också verkar tycka, med tanke på ditt påstående ovan, att data är ett bättre ord för dator, varför tycker du det? Det är väl en legitim fråga? Jag vet inte om du är kluven här och argumenterar mot bara för att men om jag inte missminne mig tyckte inte heller du att data var särskillt bra ord för att beskriva dator? I sånt fall går dina påståenden här isär för här säger du nästan raka motsatsen. Så, vad har du för argument?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Om vi vänder på det då, vad finns det för starka argument för att säga data är så mycket bättre ord för att beskriva en dator?

Som sagt är det väl ingen (inte ens jag) som påstår att det är ett bättre ord, men å andra sidan är det väl inte så ofta man kan säga att ett ord är bättre än en synonym? Det jag påstår är att det inte finns några goda skäl (jag räknar inte folks personliga smak som något starkt argument) till att "dataspel" och "data" skulle vara sämre än "datorspel" respektive "dator" och att det därför inte finns några skäl att försöka bekämpa dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Själv har jag aldrig påstått att data är så mycket bättre, bara att det är mer passande och det finns bra argument för det som vi redan disskuterat.

Du (och även jag) tycker att det är mera passande, men den som säger "data" tycker förmodligen inte att det är så illa heller. Vem har rätt? Vi, han, båda eller ingen? Är det ens meingsfullt att ställa frågan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
I sånt fall går dina påståenden här isär för här säger du nästan raka motsatsen. Så, vad har du för argument?

Det skulle kanske kunna tolkas som att jag argumenterar "bara för att", men det jag egentligen tycker är som sagt att man borde tänka igenom varför alternativen är bra eller dåliga och inte vara så extremistisk i frågan.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan säga som största anledning att jag säger dator och inte data är för att dator bara har en och endast en exakt betydelse. Det har inte ordet data, det betyder även annat. Simple as that. Ett bra argument tycker jag. Något argument som är lika bra för att använda ordet data kan då inte jag, tydligen ingen annan heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Vad jag kan säga som största anledning att jag säger dator och inte data är för att dator bara har en och endast en exakt betydelse.

Men för att det argumentet skall vara vettigt måste man ju göra likadant även med andra ord som (eventuellt med lite god vilja) kan vara tvetydiga? Man får till exempel inte säga "band", "brygga", "drag", "fil", "full", "kö" eller "mask" (här finns fler exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym ). De flesta begränsar sig inte så här i vanliga fall, men då borde man också tillåta sig att säga till exempel "data". Eller skulle det vara värre?

Permalänk
Medlem

Ordet dator har ju tillkommit av en anledning och av en god anledning enligt mig. Så i just det här fallet blev ordet dator bättre passande enligt mig. Sen finns det säkert en hel uppsjö av synonymer och andra ord som passar mindre bra i sitt sammanhang.

Så om man nu säger data istället för dator så borde man ju också ha en anledning till det. Notera att jag inte säger att jag kräver inte en anledning, jag bara går till mig själv. Jag har en anledning till det mesta och kan rationellt förklara det. Som sagt, ordet dator kom ju till av en anledning och en bra sådan. Tycker inte ni andra det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men för att det argumentet skall vara vettigt måste man ju göra likadant även med andra ord som (eventuellt med lite god vilja) kan vara tvetydiga? Man får till exempel inte säga "band", "brygga", "drag", "fil", "full", "kö" eller "mask" (här finns fler exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Homonym ). De flesta begränsar sig inte så här i vanliga fall, men då borde man också tillåta sig att säga till exempel "data". Eller skulle det vara värre?

Ja det borde det då det finns ett annat ord som passar bättre. Skulle det finnas ett annat ord för dessa homonymer skulle jag mer än väl välkomna dessa. Så du jämför äpplen och päron dessvärre.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ja det borde det då det finns ett annat ord som passar bättre. Skulle det finnas ett annat ord för dessa homonymer skulle jag mer än väl välkomna dessa. Så du jämför äpplen och päron dessvärre.

Men i de flesta fall är det väl inte så svårt att hitta näraliggande ord som förhindrar tvetydigheten? Det gäller ju bara att få alla att använda just dem, ungefär som du vill med "datorspel". Det borde bara vara att fastslå att man med ordet "band" menar imperfektformen av "binda" och att man i övriga fall skall säga "musikgrupp", "kasettband"? I vissa fall kan det förmodligen bli besvärligt att hitta någon optimal lösning, men då kan man kanske införa ett nytt ord (som "dator" till exempel) och förbjuda de gamla formerna.
Eller också struntar man i projektet; vi lider ju trots inte särskilt mycket av hur vi har det nu.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läst allt på tråden, tänkte bara sätta punkt här då jag inte fattar hur man kan dra till 4 sidor för att diskutera två ord?!

Datorspel eftersom det är ett spel på en dator
Likaså som man säger ett xboxspel, man säger inte dataspel till ett xbox, även om det är "uppbyggt" på data, likaså som ett datorspel. Kan ingen låsa tråden nu och sätta punkt här?

EDIT: Stavfel

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men i de flesta fall är det väl inte så svårt att hitta näraliggande ord som förhindrar tvetydigheten? Det gäller ju bara att få alla att använda just dem, ungefär som du vill med "datorspel". Det borde bara vara att fastslå att man med ordet "band" menar imperfektformen av "binda" och att man i övriga fall skall säga "musikgrupp", "kasettband"? I vissa fall kan det förmodligen bli besvärligt att hitta någon optimal lösning, men då kan man kanske införa ett nytt ord (som "dator" till exempel) och förbjuda de gamla formerna.
Eller också struntar man i projektet; vi lider ju trots inte särskilt mycket av hur vi har det nu.

vill bara säga att du vet att ordet data hänger kvar ifrån ordet "datamaskin" men ordet "datamaskin" kan vara välidgt mycket tex en dator eller en miniräknare m.m. då det bara är en "maskin som bearbetar data" dataspel är som att säga att jag bor i sverige när jag menar att jag bor i en specifik stad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
Har inte orkat läst allt på tråden, tänkte bara sätta punkt här då jag inte fattar hur man kan dra till 4 sidor för att diskutera två ord?!

Datorspel eftersom det är ett spel på en dator
Likaså som man säger ett xboxspel, man säger inte dataspel till ett xbox, även om det är "uppbyggt" på data, likaså som ett datorspel. Kan ingen låsa tråden nu och sätta punkt här?

EDIT: Stavfel

säger bara en sak och det är WORD
bevisar också lite min punkt av det jag skrev ovan

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
vill bara säga att du vet att ordet data hänger kvar ifrån ordet "datamaskin" men ordet "datamaskin" kan vara välidgt mycket tex en dator eller en miniräknare m.m. då det bara är en "maskin som bearbetar data" dataspel är som att säga att jag bor i sverige när jag menar att jag bor i en specifik stad

Men nu gör du det igen; det är inte säkert att man kan dela upp ett sammansatt ord i sina beståndsdelar och från dessa lista ut vad det betyder. Jämför som sagt med "glasögon". Det är väldigt sällan folk som använder det ordet menar just ögon av glas. På samma sätt är det med "datamaskin"; det används inte mera generellt än "dator" (som ju också kan betyda mer än "pc").

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men nu gör du det igen; det är inte säkert att man kan dela upp ett sammansatt ord i sina beståndsdelar och från dessa lista ut vad det betyder. Jämför som sagt med "glasögon". Det är väldigt sällan folk som använder det ordet menar just ögon av glas. På samma sätt är det med "datamaskin"; det används inte mera generellt än "dator" (som ju också kan betyda mer än "pc").

data hängerkvar ifrån datamaskin. och du tog upp mobil förut det hängerkvar ifrån mobiltelefon så fattar inte vad du klagar över...

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
data hängerkvar ifrån datamaskin. och du tog upp mobil förut det hängerkvar ifrån mobiltelefon så fattar inte vad du klagar över...

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du vill tillföra med den kommentaren, men för att du inte skall behöva läsa mitt förra inlägg igen tar vi det en gång till. Det är korrekt att "data" och "dataspel" (förmodligen) kommer från "datamaskin", men det innebär inte att de är mindre specifika än till exempel "dator". Precis som "glasögon" inte (nödvändigtvis) behöver betyda ögon av glas behöver "datamaskin" inte nödvändigtvis avse alla maskiner som hanterar data. Inte heller "dator" behöver betyda endast "pc", men alla tre orden har betydelser som dominerar så kraftigt över de andra att det sällan uppstår missförstånd när folk använder dem.
För övrigt är det väl inte jag som klagar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du vill tillföra med den kommentaren, men för att du inte skall behöva läsa mitt förra inlägg igen tar vi det en gång till. Det är korrekt att "data" och "dataspel" (förmodligen) kommer från "datamaskin", men det innebär inte att de är mindre specifika än till exempel "dator". Precis som "glasögon" inte (nödvändigtvis) behöver betyda ögon av glas behöver "datamaskin" inte nödvändigtvis avse alla maskiner som hanterar data. Inte heller "dator" behöver betyda endast "pc", men alla tre orden har betydelser som dominerar så kraftigt över de andra att det sällan uppstår missförstånd när folk använder dem.
För övrigt är det väl inte jag som klagar?

det är skillnad på ditt exempel och mitt exempel ordet glas eller ögon kommer inte ifrån ordet glasögon medans ordet data kommer ifrån datamaskin. så ditt exempel är att jämnföra äpplen med päron

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
det är skillnad på ditt exempel och mitt exempel ordet glas eller ögon kommer inte ifrån ordet glasögon medans ordet data kommer ifrån datamaskin. så ditt exempel är att jämnföra äpplen med päron

Nej; vad är problemet? Att förkorta långa ord är som sagt väldigt vanligt (tänk som sagt på "bil", "mobil" och "buss") och att "data" råkar krocka med ett existerande ord (liksom även "mobil" och "buss" gör) gör inget då vi inte har något problem med att hantera sådant. Visst kan man drömma om att eliminera språkets alla tvetydigheter och osäkerheter, men man bör nog fundera över hur mycket det faktiskt är som i så fall måste göras (och om det verkligen är önskvärt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej; vad är problemet? Att förkorta långa ord är som sagt väldigt vanligt (tänk som sagt på "bil", "mobil" och "buss") och att "data" råkar krocka med ett existerande ord (liksom även "mobil" och "buss" gör) gör inget då vi inte har något problem med att hantera sådant. Visst kan man drömma om att eliminera språkets alla tvetydigheter och osäkerheter, men man bör nog fundera över hur mycket det faktiskt är som i så fall måste göras (och om det verkligen är önskvärt).

jag har inte sakt något om dom orden jag pratade om ditt exempel ang ordet glasögon, läs min post igen

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
jag har inte sakt något om dom orden jag pratade om ditt exempel ang ordet glasögon, läs min post igen

Men vad är det du försöker säga? Dina senaste inlägg är:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
data hängerkvar ifrån datamaskin. och du tog upp mobil förut det hängerkvar ifrån mobiltelefon så fattar inte vad du klagar över...

och

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
det är skillnad på ditt exempel och mitt exempel ordet glas eller ögon kommer inte ifrån ordet glasögon medans ordet data kommer ifrån datamaskin. så ditt exempel är att jämnföra äpplen med päron

Du har förvisso rätt i dina påståenden, men vad tillför de? Att jag emellanåt använder exempel är för att visa att till exempel ordet "dataspel" mycket väl kan bildas enligt de mönster som finns i språket och att det inte borde orsaka större skada än andra ord som uppstår på liknande sätt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte ork nog att skriva det här med egna ord, så jag citerar rakt av en väldigt intressant sida jag hittade angående ämnet. Jag hoppas att ingen annan redan har skrivit detta (jag har inte ork nog att gå igenom tråden heller, haha).

Citat:

data-, dator-
förled i sammansättningar

Allmänt gäller att förledet dator- används vid företeelser som leder tankarna till själva datorn. I andra fall används data-.

Kommentar
I ord som leder tankarna till eller direkt avser apparaten, den konkreta tekniska sidan, bör dator- användas; således datordrift och datorinstruktion, liksom datornät (ett nät av datorer) och datorkommunikation (kommunikation mellan datorer). Det gäller även tillbehör till datorn: datorprogram, (dator)mus, datorskärm. Dator- bör även användas då man betonar att något utförs med hjälp av datorer: datoranimation, datortomografi, datorgrafik, datormusik, datorspel etc.

När man avser den information som finns lagrad i datorerna är data- det korrekta; således dataöverföring, dataregister och datakommunikation (överföring av data). Data- är även det naturliga vid allmänna och övergripande fenomen; således databranschen, datakonsult, dataavdelning, datatermer och datasystem (innefattar datorer, program, servrar m.m. liksom den tekniska lösningen och utformningen).

------------------------------------------------

Slutligen: Vi avråder bestämt från uttrycket datan för ’datorn’ eller ’datasystemet’. Vi avråder också från användningen av data som singulart massord i uttryck som nytt data, med bestämd form datat. Data är alltså fortfarande ett pluralt ord.

Taget från (en bit ner): http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html

Förlåt om det blev för mycket.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det finns ingen väldefinierad skillnad på en dator och en datamaskin; de förhåller sig ungefär som flygplan och flygmaskin. Man kan hitta på egna definitioner, men de är inte mycket värda om man är ensam om att använda dem. Bara för att ett nytt ord dyker upp behöver man inte sluta använda äldre synonymer.

Jag har inte för avsikt att argumentera mot någon specifik person, men jag tycker att de argument som hittills har framförts om varför man bör bekämpa "dataspel" är rätt klena.

Vad menar du nu egentligen. Jag håller med om att ingen tänker (eller ens borde tänka) på att "datorspel har med data att göra". "Dataspel" och "datorspel" är synonymer och betecknar samma sak. Givetvis kan man, med lite vilja, röra till det för sig själv genom att börja använda ord i betydelser som ingen annan använder ("dataspel" som något annat än synonym till "datorspel" till exempel), men det kan man ju med nästan alla andra ord också. "Glasögon" borde till exempel rimligen syfta på just ögon av glas, så jag antar att vi borde sluta använda det ordet också? Det behöver inte finnas direkt koppling mellan ett ords beståndsdelar (även om det ofta fanns från början (kanske har bara de ursprungliga betydelserna fallit i glömska)) och vad det betyder; så länge folk är överens fungerar det ändå.

Som sagt, glöm gärna det där med att det skulle vara "uppbyggt av data" då det inte har någon betydelse. Spelet spelas på en dator (eller en datamaskin, om man så vill) och kallas därför "datorspel" (eller "dataspel").

1. Man BEHÖVER inte sluta använda äldre synonymer. Men om ett ord förändras och man bara använder det nya ordet, så är det MER PASSANDE att använda nya synonymer.

2. Jag tror du har missuppfattat allt en del. Jag vill inte "bekämpa" dataspel och jag tror att fler andra inte vill det heller. Men jag anser att dataspel är ett mycket mindre passande ord än datorspel. Att du upplever argumenten som "klena" är att man kanske inte vill döda ordet "dataspel" utan bara säga att man inte tycker det passar lika bra.

3/4. Jag tycker att dataspel passar sämre än datorspel pga att man aldrig tänker på att man spelar spel uppbyggda av data, utan det man tänker på är att man spelar på en dator.
PÅ SAMMA SÄTT tycker jag att man ska säga datorspel och inte dataspel för att man använder ordet dator istället för datamaskin.

Och det där med "glasögon" som du sa. Glasögon är det enda ordet jag känner till för just glasögon. Om det kom något ord (eller om jag fick höra något ord som redan finns) som bättre förklarade ordet glasögon så skulle jag se det ordet som MER PASSANDE/MER KORREKT. Men jag skulle antagligen fortsätta säga "glasögon", och jag skulle antagligen inte palla övertala folk att använda det nya ordet när man fullt förstår det gamla.

Och det klart att det fungerar så länge man förstår. Ett språk är fungerande bara man kan prata med varandra och kommunicera ordentligt. Däremot finns det ord som passar bättre och sämre. Jag tycker att datorspel är ett bättre ord än dataspel men folk får säga vad de vill eftersom jag förstår hur som helst.

Jag hoppas du förstår vad jag tycker nu. Detta är min åsikt och alla åsikter är subjektiva, och om jag skriver att någonting är som det är så menar jag att jag tycker så, inte att jag säger att det ÄR så.