Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Resa snabbare än ljuset - Flytta rum-tiden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är det jag har ett problem med. Omöjligt scenario, utom denna värld, men ändå fullständigt förutsägbart av folk som aldrig i praktiken kunnat testa det?

Vi har liksom ingen aning. Vi har teorier och om vi utgår från allt vi vet idag så kan vi dra slutsatser, men det finns inget som säger att allting som färdas snabbare än ljuset inte lika gärna kan förvandlas till smurfar och få skjuss av tandfén.

Jag ska försöka reda ut förvirringen. Givetvis kan det hända att i framtiden gör man nya upptäckter som dramatiskt förändrar det vi känner till om fysikens lagar. Det har hänt förut och kommer med all sannolikhet att hända igen. Som det ser ut idag är det dock helt enkelt inte möjligt att färdas snabbare än ljusets hastighet. Det handlar inte bara om ett praktiskt problem, som att man t.ex. inte kan besöka andra galaxer. Du kan i teorin besöka andra galaxer om du övervinner de praktiska problemet med det långa avståndet. Det är teoretiskt omöjligt att färdas snabbare än ljusets hastighet. Det finns inget praktiskt problem att övervinna.

När det kommer till smurfar och skjuts av tandfén är sådant prat givetvis helt ovetenskapligt och tillför absolut inget till diskussionen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag ska försöka reda ut förvirringen. Givetvis kan det hända att i framtiden gör man nya upptäckter som dramatiskt förändrar det vi känner till om fysikens lagar. Det har hänt förut och kommer med all sannolikhet att hända igen. Som det ser ut idag är det dock helt enkelt inte möjligt att färdas snabbare än ljusets hastighet. Det handlar inte bara om ett praktiskt problem, som att man t.ex. inte kan besöka andra galaxer. Du kan i teorin besöka andra galaxer om du övervinner de praktiska problemet med det långa avståndet. Det är teoretiskt omöjligt att färdas snabbare än ljusets hastighet. Det finns inget praktiskt problem att övervinna.

När det kommer till smurfar och skjuts av tandfén är sådant prat givetvis helt ovetenskapligt och tillför absolut inget till diskussionen.

Nej, smurfar och tandfén tillför inte diskussionen nått, men de pekar ut min poäng rätt bra. Givetvis är jag inte så tappad bakom en vagn att jag tror att det bara är att trycka till med en större raket. Jag gillar fysik och är långt ifrån dum eller okunnig inom det men gällande detta så erkänner ja villigt att detta gäller fysik en rätt skaplig bit över mitt huvud. Jag accepterar fullt ut att det både i teorin och praktiken är omöjligt, det jag inte med gott mod kan acceptera är att det skulle vara sanningen för all framtid. Det gäller inte bara detta utan allting. Man ska aldrig sluta ifrågasätta saker, det är dåligt för utvecklingen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det roliga om man tittar på en kropp som i teorin accelereras mot ljusets hastighet kommer i när man hoppar förbi den magiska gränsen - c.

I takt med att vi ökar mot c så vet vi att tiden trycks samman, massan ökar och mängden energi som krävs ökar exponentiellt. Om vi nu hoppar förbi c så har vi ett "litet" rymdskepp som kräver en ökad tillförsel av energi för att bromsas ner mot c ...

Dock så pekar (vilket redan nämnts) allting på att partiklar med en massa endast kan accelereras i mot ljusets hastighet, men inte ända fram och därav så är ovan stående bara en tankelek, men fortsätt tänka lite på vad som skulle hända i denna tankelek om man successivt avtog med att tillföra energi till FTL-rymdskeppet ...

Förlåt mitt lilla sidospår i en tråd jag lovade mig själv att hålla mig borta ifrån.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Det roliga om man tittar på en kropp som i teorin accelereras mot ljusets hastighet kommer i när man hoppar förbi den magiska gränsen - c.

I takt med att vi ökar mot c så vet vi att tiden trycks samman, massan ökar och mängden energi som krävs ökar exponentiellt. Om vi nu hoppar förbi c så har vi ett "litet" rymdskepp som kräver en ökad tillförsel av energi för att bromsas ner mot c ...

Dock så pekar (vilket redan nämnts) allting på att partiklar med en massa endast kan accelereras i mot ljusets hastighet, men inte ända fram och därav så är ovan stående bara en tankelek, men fortsätt tänka lite på vad som skulle hända i denna tankelek om man successivt avtog med att tillföra energi till FTL-rymdskeppet ...

Förlåt mitt lilla sidospår i en tråd jag lovade mig själv att hålla mig borta ifrån.

Måste man inte tillsätta imaginärt värd energi för att ens kunna tillföra energi när man kommit över c? Vi räknar ju ändå imaginära tal här, eller missade jag en uppställning?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara påpeka att det är en missuppfattning att massan blir större när hastigheten ökar. Så är inte fallet, iaf. inte massan som i mängden materia, vilket är vad massa mäter. Missuppfattningen kommer från en lite fri tolkning av ekvationen. Vi har en faktor framför massan som påverkar den energi som krävs för att accelerera massan en viss mängd, och denna faktor ökar med hastigheten, för att bli oändlig när hastigheten når ljusets hastighet. Eftersom massan INTE förändras så blir det heller inte det omöjliga scenario med ljuset som belga stör sig på. En foton har ingen massa och påverkas alltså inte av att en faktor för energi som multipliceras med massan ökar. Ingen massa ger att faktorn är betydelselös, och således kan fotoner åka i ljusets hastighet utan att sabba teorin. Scenariot är möjligt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tänkte bara påpeka att det är en missuppfattning att massan blir större när hastigheten ökar. Så är inte fallet, iaf. inte massan som i mängden materia, vilket är vad massa mäter. Missuppfattningen kommer från en lite fri tolkning av ekvationen. Vi har en faktor framför massan som påverkar den energi som krävs för att accelerera massan en viss mängd, och denna faktor ökar med hastigheten, för att bli oändlig när hastigheten når ljusets hastighet. Eftersom massan INTE förändras så blir det heller inte det omöjliga scenario med ljuset som belga stör sig på. En foton har ingen massa och påverkas alltså inte av att en faktor för energi som multipliceras med massan ökar. Ingen massa ger att faktorn är betydelselös, och således kan fotoner åka i ljusets hastighet utan att sabba teorin. Scenariot är möjligt.

Tack!
Sådär, nu kan jag sluta klia mig i huvudet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tror att något som färdas i ljusets hastighet upphör att existera (dvs. bryts ner i beståndsdelar/till fotoner/partiklar)

Har inga bevis eller något, bara personlig teori.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Tänkte bara påpeka att det är en missuppfattning att massan blir större när hastigheten ökar. Så är inte fallet, iaf. inte massan som i mängden materia, vilket är vad massa mäter. Missuppfattningen kommer från en lite fri tolkning av ekvationen. Vi har en faktor framför massan som påverkar den energi som krävs för att accelerera massan en viss mängd, och denna faktor ökar med hastigheten, för att bli oändlig när hastigheten når ljusets hastighet. Eftersom massan INTE förändras så blir det heller inte det omöjliga scenario med ljuset som belga stör sig på. En foton har ingen massa och påverkas alltså inte av att en faktor för energi som multipliceras med massan ökar. Ingen massa ger att faktorn är betydelselös, och således kan fotoner åka i ljusets hastighet utan att sabba teorin. Scenariot är möjligt.

Ja scenariot är möjligt med fotoner; ljus. Ingen överaskning att ljuset kan färdas i ljusets hastighet.

Materia kan inte det.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Det känns lite naivt att motsäga sig en av fysikens absoluta grundpelare, som har bevisats så många gånger. Det är nästan uteslutande folk som inte pluggat relativitetsteorin som spekulerar i att färdas med ljusets hastighet. Om ni alla läst fysik B skulle åtminstone jag tro att ni var hyffsat övertygade om att hastigheten är omöjlig, oavsett filosofisk skepsis.

Vist, vetenskapen har vänts upp och ner förut, framförallt genom Einsteins teorier, men denhär gången är det så sammanflätat att det vore omöjligt att vända upp och ner på hans lagar.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."