Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rätten att bestämma själv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Av samma anledning som du inte ska ge din polare nålen trots att han vill känna ruset av heroin. Den enklaste vägen är oftast enklast och mindre rätt. Mest rätt hade varit att försöka övertyga ens kompis att låta sin penis leva livet ut som en penis ska leva livet.

Så människor ska inte ha rätten att göra vad de vill?
Emo-människor ska inte få skada sig själva i takt till deppig musik?
Eller är det bara att människor inte får orsaka skada på sina medmänniskor även om de vill bli skadade?
Isåfall borde tatuering bli olagligt.
Människor som känner att de inte är kompletta förrän de amputerat en kroppsdel. Hur är det med dem? Ska man göra de lyckliga genom att skära av benet eller ska de få leva livet olyckliga men med alla kroppsdelar?
Fast det kanske är ok om det är på ett sjukhus som könsoperationer på transexuella.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Om två idioter går med självmant att skära av diverse kroppdelar och gör en gryta och äta upp skiten så får dom fan göra det tycker jag, samma med alla som röker och sabbar sina lungor det är ju deras val, bara det inte påverkar mig eller någon annan oskyldig så vad är problemet ? Deras liv, deras val.

Permalänk
Avstängd

Men frågan är om offret verkligen gjorde det av egen vilja. Han kanske var deprimerad eller nåt sånt. Kanske hade något som tvingade honom, psykisk sjukdom eller traumatiska upplevelser eller nåt sånt. Behövde uppenbarligen vård.

Om nu å andra sidan offret verkligen ville bli uppäten av fri vilja, så var han uppenbarligen psykiskt sjuk och behövde vård ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Men frågan är om offret verkligen gjorde det av egen vilja. Han kanske var deprimerad eller nåt sånt. Kanske hade något som tvingade honom, psykisk sjukdom eller traumatiska upplevelser eller nåt sånt. Behövde uppenbarligen vård.

Om nu å andra sidan offret verkligen ville bli uppäten av fri vilja, så var han uppenbarligen psykiskt sjuk och behövde vård ändå.

Det är lite det som är dilemmat, hur vi per automatik utgår från psykisk sjukdom eller tvång eller att något måste vara fel ifall någon vill göra något som inte faller in i normen samhället har.

I detta fall är det svårt för oss att veta hur det låg till, men det är ju inte svårt att genom tex intervjuer av eventuella vänner och familjemedlemmar avgöra ifall det kunde röra sig om psykisk sjukdom eller ej. Vidare kan vi väl utesluta tvångsfrågan då offret självmant svarade på Meiwes kontaktannons och sen självmant uppsökte hans hus.

Svårt det här, det vet jag, men ändå en intressant tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det är lite det som är dilemmat, hur vi per automatik utgår från psykisk sjukdom eller tvång eller att något måste vara fel ifall någon vill göra något som inte faller in i normen samhället har.

Det är ju skillnad på att avvika från normen och att avvika från normen på ett väldigt självdestruktivt sätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Vad innebär psykisk sjukdom? Fram till 70-talet så ansågs homosexuella som psykiskt sjuka.
Ifall en heterosexuell man hade velat ha sex med en homosexuell man, hade han då varit psykiskt sjuk?

Vad som är normen är inte alltid det bästa. På slutet av 80 talet ansågs det fortfarande som fullt normalt och vanligt att röka. Även om man hade barn i närheten. 4 vuxna i ett litet rum med sovande spädbarn och alla vuxna röker sågs då som inget onormalt. Idag så vore det nästan tal om barnmisshandel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Vad innebär psykisk sjukdom? Fram till 70-talet så ansågs homosexuella som psykiskt sjuka.
Ifall en heterosexuell man hade velat ha sex med en homosexuell man, hade han då varit psykiskt sjuk?

Vad som är normen är inte alltid det bästa. På slutet av 80 talet ansågs det fortfarande som fullt normalt och vanligt att röka. Även om man hade barn i närheten. 4 vuxna i ett litet rum med sovande spädbarn och alla vuxna röker sågs då som inget onormalt. Idag så vore det nästan tal om barnmisshandel.

Va? Jag trodde du var en av de som attackerade alla som avvek från normen och tänkte annorlunda???

PS. Bra inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är ju skillnad på att avvika från normen och att avvika från normen på ett väldigt självdestruktivt sätt.

Ja man jag förstår ändå inte varför alla i den senare gruppen per automatik ska klassas som psykisk sjuka, ska man inte ägna lite tid att prata med någon innan man klassar dem psykisk sjuk istället för att stämpla dem som kocko enbart på en endaste sak man vet om dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja man jag förstår ändå inte varför alla i den senare gruppen per automatik ska klassas som psykisk sjuka, ska man inte ägna lite tid att prata med någon innan man klassar dem psykisk sjuk istället för att stämpla dem som kocko enbart på en endaste sak man vet om dem?

Vissa typer av självdestruktivitet kanske är vad som menas med en form av psykiskt sjuk? Hur skulle du definiera psykiskt sjuk?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vissa typer av självdestruktivitet kanske är vad som menas med en form av psykiskt sjuk? Hur skulle du definiera psykiskt sjuk?

Jag förstår kanske vart du vill komma.
En psykiskt sjuk brukar ju anses vara en som är avvikande utifrån gällande norm. Fast normen förändras ju ofta ihop med samhället.
Det har ju skett frivilliga människo-offer t.ex.

Ta självmordsbombare t.ex. många av de vill inte dö men ser sin död som nödvändig den strid de utkämpar.
Är självmordsbombare psykiskt sjuka?
Kamikaze-piloter? Väldigt få av de var självmordsbenägna.
Ändå offrade de sina liv för att glädja någon de aldrig träffat. (kejsaren)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vissa typer av självdestruktivitet kanske är vad som menas med en form av psykiskt sjuk? Hur skulle du definiera psykiskt sjuk?

Ja, självfallet, men alla är inte det, vilket du själv inte skriver men underförstått också säger.

Det är en svår fråga det där, man för mig är en psykisk sjuk person en som innerst inne inte vill hålla på på det sätt denne gör. Finns ju olika grader av psykisk sjukdom givetvis, men grovt sett så är det så jag tycker. Därför har jag svårt att se att det inte skulle finnas folk med självdestruktivt beteende (eller dödslängtan om man nu vill kalla det) och som inte är psykiskt sjuka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja, självfallet, men alla är inte det, vilket du själv inte skriver men underförstått också säger.

Det är en svår fråga det där, man för mig är en psykisk sjuk person en som innerst inne inte vill hålla på på det sätt denne gör. Finns ju olika grader av psykisk sjukdom givetvis, men grovt sett så är det så jag tycker. Därför har jag svårt att se att det inte skulle finnas folk med självdestruktivt beteende (eller dödslängtan om man nu vill kalla det) och som inte är psykiskt sjuka.

Ja, och jag menar att du kan vara psykiskt sjuk även om du innerst inne vill nått eftersom en del av den psykiska sjukdomen kan vara att du innerst inne vill saker som helt enkelt bara är dåliga.

Jag tror också du missuppfattade min mening lite. Jag menar att alla som har ett visst självdestruktivt beteende skulle kunna tänkas klassas som psykiskt sjuka.

T.ex. att syssla med extrem skidåkning != psyksjuk.
Skära sig i armen med rakblad inne på toan = psyksjuk.

mortifier666: Jag skulle nog inte klassa de exemplen som psykiskt sjuka. Men jag håller med, det finns ett visst godtycke i vad som kan ses som psykisk sjukdom och inte.

Edit: Det hela blir ju lite komplicerat eftersom alla typer av psykiska sjukdomar inte har biologiska definitioner.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, och jag menar att du kan vara psykiskt sjuk även om du innerst inne vill nått eftersom en del av den psykiska sjukdomen kan vara att du innerst inne vill saker som helt enkelt bara är dåliga.

Jag tror också du missuppfattade min mening lite. Jag menar att alla som har ett visst självdestruktivt beteende skulle kunna tänkas klassas som psykiskt sjuka.

T.ex. att syssla med extrem skidåkning != psyksjuk.
Skära sig i armen med rakblad inne på toan = psyksjuk.

mortifier666: Jag skulle nog inte klassa de exemplen som psykiskt sjuka. Men jag håller med, det finns ett visst godtycke i vad som kan ses som psykisk sjukdom och inte.

Edit: Det hela blir ju lite komplicerat eftersom alla typer av psykiska sjukdomar inte har biologiska definitioner.

Samtidigt är det inte enbart handlingen i sig som avgör ifall man är psykisk sjuk eller ej, intentionen spelar stor roll, tex som du skriver: skära sig på toan = psykisk sjuk, men folk som sysslar med scarification är inte psykisk sjuka trots att själva handlingen är väldigt snarlik.

Klart det skulle kunna finnas psykiska sjukdomar som gör att man vill något väldigt innerligt, men det utesluter samtidigt inte att vissa innerliga, men även dåliga känslor/tankar/viljor, inte är resultatet av psykiska sjukdomar.