Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Google maps ip-koordinat?

Hej!
Finns det något bra sätt att gå från klientens ip till en koordinat på google maps?

Nu använder jag http://api.hostip.info/get_html.php?ip=%2066.249.71.78&positi... (leder ip:t till en google-server?) och parsar http-responsen.
Funkar ok, dock hittar den inte någon koordinat för t.ex mitt ip.
Behöver inte ha någon direkt precision, några 10-tals km hit eller dit spelar ingen roll.

hostip är gratis som jag fattat det, finns någon betaltjänst som inte är det men det är inte så intressant.

Tips?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008

En vanlig människa använder sig ju oftast av en ISP så då är den adressen man får fram (kör en whois på din egen ip så får du se). Man kan ju alltså se i vilket land ISP'n är i men sen om just den ip-adressen ligger i Malmö eller Jukkasjärvi får man inte reda på (såvida man inte kontaktar isp'n och ber ut dom uppgifterna som dom självklart inte ger ut ^^).

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
En vanlig människa använder sig ju oftast av en ISP så då är den adressen man får fram (kör en whois på din egen ip så får du se). Man kan ju alltså se i vilket land ISP'n är i men sen om just den ip-adressen ligger i Malmö eller Jukkasjärvi får man inte reda på (såvida man inte kontaktar isp'n och ber ut dom uppgifterna som dom självklart inte ger ut ^^).

Absolut, men en tjänst som http://www.maxmind.com (betaltjänsten jag pratade om tidigare) hittar min plats med god precision.
Eller är det helt enkelt så att maxmind har en fet databas med ip-addresser över hela världen och tar platsen som mitt ip stämmer bäst överens med?

Är land det närmaste jag kan förvänta mig att hitta?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Dec 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Absolut, men en tjänst som http://www.maxmind.com (betaltjänsten jag pratade om tidigare) hittar min plats med god precision.
Eller är det helt enkelt så att maxmind har en fet databas med ip-addresser över hela världen och tar platsen som mitt ip stämmer bäst överens med?

Är land det närmaste jag kan förvänta mig att hitta?

Alltså, det kan ju vara så att din ISP (eller nån "internetstation" från ISP'n) ligger nära dig så det är därför du ser din plats med bra precision. Att få fram en IP-adress position måste man nog gå till ISP'n för att få, som IPRED-lagen nu gjort så att film/musikbolag får göra. Men det kanske finns nån annan metod för att få fram hyfsad platsinformation, jag vet inte riktigt

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Aug 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Alltså, det kan ju vara så att din ISP (eller nån "internetstation" från ISP'n) ligger nära dig så det är därför du ser din plats med bra precision. Att få fram en IP-adress position måste man nog gå till ISP'n för att få, som IPRED-lagen nu gjort så att film/musikbolag får göra. Men det kanske finns nån annan metod för att få fram hyfsad platsinformation, jag vet inte riktigt

Måste finnas nåt sätt som man den kan förstå vilken station som man är ansluten till, inte ISPN. På samma sätt som man kan hitta folks position med hjälp av att de pratar i tele..

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
i din garderob
Registrerad
Sep 2007

Mjo, bredbandshastighetstestsidor (huga, långt ord) brukar ju hitta bostadsort samt den närmsta servern.. så visst borde det fungera. Jag har dessvärre ingen aning om hur.

Bilanaloger är som Volvo — varenda svenne kör med dem