FAQ: Överklockning av grafikkort

Permalänk

Jag håller på å trixar med mitt kort med MSI afterburner, men hur lockar jag upp Shader Clock slider?

Permalänk

Har ett XFX 5850 som jag kör i 940/1280 genom MSI Afterburner, men nu till problemet - jag kan inte låsa upp CoreVoltage, trots att jag ändrat i configen.. Har installerat om och testat lite olika sätt, men det går inte. Rutan i settings är ikryssad samt bytt ut 0 mot 1 i cfg:n. Vore tacksam för lite hjälp.

Permalänk
Skrivet av vivalaboeg:

Har ett XFX 5850 som jag kör i 940/1280 genom MSI Afterburner, men nu till problemet - jag kan inte låsa upp CoreVoltage, trots att jag ändrat i configen.. Har installerat om och testat lite olika sätt, men det går inte. Rutan i settings är ikryssad samt bytt ut 0 mot 1 i cfg:n. Vore tacksam för lite hjälp.

Samma problem här.

Permalänk
Skrivet av tompaparompa:

Samma problem här.

Jag tror det beror på att man måste flasha om grafikkortets bios till MSI för att kunna ändra volten på det med hjälp av MSI Afterburner. Har dock inte orkat göra det än och testat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

Jag håller på å trixar med mitt kort med MSI afterburner, men hur lockar jag upp Shader Clock slider?

det underlättar om du skriver vilket kort du har , med tanke på vad du skrev lite senare i tråden så antar jag att du har ett 5850, på radeon sidan så har shaders samma klockfrekvens som core , shaders går inte att ställa in separat.

angående spänningsändring via msi afterburner så kan jag höjja spänningen upp till 1.35 v utan att pilla i configen. jag kör version 1.51

har ni undersökt ifall era kort tillåter spänningsändringar via mjukvara? alla kort gör inte det .
det finns åtminstone två anledningar till detta.
antingen är det en begränsning i bios , som då bör gå att flasha bort med t.ex ett lämpligt msi bios.

andra anledningen skulle vara att det sitter (billigare?) voltregulatorer på kortet som ej stödjer mjukvarumodifikation.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

När man bootar från usb vad ska man välja i boot menyn då? De finns ju ingen som heter usb? eller måste man ha ett visst format på usb minnet?

Permalänk
Medlem

hsr mixtrat lite från o till med OC på geforce 9800gt, hur som helst jag kan ju klocka up den till ca 750mhz coreclock, o blir bra i spel osv, vad jag kan se, men när jag t.ex kör OCCT för att kolla efter artifakter såhittar den massor.
för att jag inte ska få några artifakter i occt måste jag gå ner till 700core clock

hur som helst, så undrar jag, är det "okej" att köra på en högre clock så länge man själv inte upplever artifakter eller förlorar man prestanda sålänge artifakter förkommer?
hjälper det att höja shader o memory för att få ner artifakter?

temp mässigt är det inga problem, har ca 65*C full load med 25*C ambient temp

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Jag har ett sketa jobbigt problem när jag clockar mitt kort =/
Okej då, när jag försöker klocka mitt Gigabyte GeForce GTX 260 så "throttlar" kortet ibland ner till "low perfomance 3D" mode och spelet/programmet hänger sig etc. =/ och "low performance 3D mode" är väldigt mkt sämre än "High perfomance 3D mode"...........

Low Perfomance 3D:
Core: 400 Mhz
Shader: 800 Mhz
Memory: 300 Mhz

High Perfomance 3D mode:
Core: 650 Mhz
Shader: 1400 Mhz
Memory: 1000 Mhz

I "high 3D" har jag skrivit original clocken på kortet.

Det här har varit mitt bästa reultat: (när det har funkat)
Core: 690 Mhz
Shader: 1486 Mhz
Memory: 1066 Mhz

Och den clocken kunde jag ha hur länge som helst, tills nästa gång jag startade upp datorn, startade crysis, Och då så "throttlade" kortet till "low perf... 3D" och crysis stängdes ner. varje gång det här händer så måste jag alltid starta om datorn för att kunna få tillbaks dom vanliga clocksen =/ (för "low performance 3D modet" håller i sig och vägrar att skifta till 2D elr High 3D mode)
Det här händer också ibland när jag ska stabilitets kolla mina clocks med furmark, Att programmet hinner just så pass starta sen så blir det samma fel. Det står också att "Nvidia drivrutin har slutat svara, men har återställts" =/ verkligen Frusterande........

EN sista grej, jag har kollat tempsen, ALLT är inom rimliga gränser går aldirg över 85c i furmark, för upp till 85 grader är vad kortet är byggt att tåla

Permalänk
Skrivet av willaim:

Har fan exakt samma problem, nätagget klarar det bra och tempsen är bra men helt plötsligt efter typ 5 min Crysis så hackar det ur och går ner till 9 fps för att GPU:n throttlar. Hittat någon lösning? :/

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Medlem

hur gör man belastning på minnena? Har furmark, men den belastar enbart GPU:n?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Creds till guiden. Nu blevjag sugen på att leka igen Det var dseo som saknades. Tänkte det var något jag missat sen sist!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Har nu klockat mitt 4870 2 GB och gått exat efter guiden , nu till frågan har hållit på nu och snart är både core och memory max men det är fortfarande stabilt kan det vara skadligt för kortet ? .

Edit: ligger på 50 grader när ja bara slösurfar

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Skrivet av KnapptEnHammock:

Har nu klockat mitt 4870 2 GB och gått exat efter guiden öka 20 på både core clock och memory sen väntat 10 minuter för att se att det är stabilt , nu till frågan har hållit på nu och snart är både core och memory max men det är fortfarande stabilt kan det vara skadligt för kortet ? .

Om du bara har ökat med 20mhz så tror jag direkt inte att du kommer märka någon stor prestandaskillnad. Så nu när du är osäker så kanske du borde dra tillbaka den till standard klock?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Skrivet av filipcombat:

Om du bara har ökat med 20mhz så tror jag direkt inte att du kommer märka någon stor prestandaskillnad. Så nu när du är osäker så kanske du borde dra tillbaka den till standard klock?

tror inte du läste hela inlägget men ja redigera för ja komm på att ja skrev de lite luddigt , har core och memory på max kan inte öka mer

Visa signatur

Processor: i7, 4790k grafikort: EVGA 970 8GB ACX 3.0 SC Minne: Hyper X savage 16GB Hårddisk: Samsung 850 250Gb + 1TB diskModerkort:GA-Z97X-GAMING3 Nätagg: Fractal Design Integra M 650W upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10

Permalänk
Medlem

Har nu klockat mitt 4870 2 GB och gått exat efter guiden , nu till frågan har hållit på nu och snart är både core och memory max men det är fortfarande stabilt kan det vara skadligt för kortet ? .

Edit: ligger på 50 grader när ja bara slösurfar

Skadligt? Jag vet att överklockning inte är riskfritt, speciellt om man höjer volten för mycket. Sen bör man även hålla koll på temperaturen.
Men om man har bra temperaturer o inte höjer volten så vet jag inte om skador kan uppstå ändå.

tror inte du läste hela inlägget men ja redigera för ja komm på att ja skrev de lite luddigt , har core och memory på max kan inte öka mer

Om du inte kan klocka högre så måste du höja volten om du inte redan gjort det, jag vet inte hur mycket den ska höjas men var försiktig.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Skrivet av Eronki:

Skadligt? Jag vet att överklockning inte är riskfritt, speciellt om man höjer volten för mycket. Sen bör man även hålla koll på temperaturen.
Men om man har bra temperaturer o inte höjer volten så vet jag inte om skador kan uppstå ändå.

Om du inte kan klocka högre så måste du höja volten om du inte redan gjort det, jag vet inte hur mycket den ska höjas men var försiktig.

har höjt volten från 1200 till 1220 så det är lungt volten är ja ganska osäker på så den ökar ja inte mer

Visa signatur