FAQ: Överklockning av grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
De gör det nog inte Tråkigt att det vart så här för dig

BTW: Vad tycker du om x3 720, såg i sign att du har en och jag e sugen på en

jag tycker att det är en underbar processor, den klarar allt i sin väg den e snabb o sval tycker jag mycket bra köp, detta e min tredje 720 som jag äger.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag tycker att det är en underbar processor, den klarar allt i sin väg den e snabb o sval tycker jag mycket bra köp, detta e min tredje 720 som jag äger.

Då blir det nog en sån när jag får sålt på e5200+mobo Hur har dom klockat då? runt 3,5ghz på alla tre eller?

Sorry för off topic.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Då blir det nog en sån när jag får sålt på e5200+mobo Hur har dom klockat då? runt 3,5ghz på alla tre eller?

Sorry för off topic.

Den första jag hade kunde jag klocka till ca. 3,6 men det kanske berodde på mobo, den andra typ 3,4 - 3,5 och den jag har nu kommer jag till 3,6 med men då kräver den över 1,5v vilket jag vägrar ge den

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Den första jag hade kunde jag klocka till ca. 3,6 men det kanske berodde på mobo, den andra typ 3,4 - 3,5 och den jag har nu kommer jag till 3,6 med men då kräver den över 1,5v vilket jag vägrar ge den

Okej, lyckats låsa upp några kärnor eller måste man ha sb 750 för det?

Edit: Mod kan ju ta bort konversationen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Okej, lyckats låsa upp några kärnor eller måste man ha sb 750 för det?

nej jag har inte haft tillgång till ett sånt moderkort så har inte kunnat låsa upp kärnan.. ja man måste ha rätt sydbrygga för det, går inte på alla kort..
men nu tycker jag verkligen vi ska sluta kladda ner tråden här, om du behöver mer info så skapar du antingen en tråd om det eller skicka pm till mig.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Med ett 4870 och en sån här kylare http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=... tror ni man kan komma upp i 4890 nivåer? (utan att voltmodda å sånt)

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Skulle det vara möjligt att använda MSI afterburner/ ASUS variant om jag flashar om mitt XFX kort till ASUS/MSI bios?
Har nämligen tröttnat på att bara ligga vid 710/1110mhz, vill högre utan hårdvarumod

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag använderm ig av rivatuner, fan ATT hade jag problem med som fan, kan ha varit under vista.. men ökade mhz med 1mhz från stock, och hela datorn svartnar och startar om!

I rivatuner har jag voltmodd etc.. enda nackdelen är att de inte sparas då man startat om datorn.. med voltage alltså..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Skulle det vara möjligt att använda MSI afterburner/ ASUS variant om jag flashar om mitt XFX kort till ASUS/MSI bios?
Har nämligen tröttnat på att bara ligga vid 710/1110mhz, vill högre utan hårdvarumod

Flasha mitt kort med MSI bios och det funkar klockrent.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Flasha mitt kort med MSI bios och det funkar klockrent.

Jag har ett 4850 och inte ett 5850 men det borde gå med asus bios som hade voltage tweak även till 48xx

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Skitbra guide

Skitbra Guide! Jag använde dock MSI Afterburner:) Det funkar skitbra, med apply at startup mm

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk

Men vanliga ATI Catalyst Control center gör iofs också det, men där kan man ju inte justera Voltage

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem

Skulle vara uppskattat om du kunde skriva lite mer och djupare om ATI CCC. Sitter och pillar lite med det nu men kan ju aldrig vara fel med mera kunskap.

Permalänk
Medlem

Funkar att köra ATT i vista/win7 64x, ladda först ner dseo http://www.ngohq.com/home.php?page=Files&go=cat&dwn_cat_id=34... ,starta upp den och välj enable testmode och reboota datorn

Installera ATT men välj att inte starta den efter installation, starta dseo och ta sign a system file och gå till installations mappen för ATT och välj atitray.sys , gör samma sak och välj atitray64.sys. Stäng inte av dseo.Starta ATT

Inte haj på detta så någon har säkert något att invända men det hjälpte mig=)..

Super bra guide=)

+1

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide!

Har en fråga angående HD 5850, har hört att det skall vara relativit simpelt att clocka sin XFX HD 5850 till samma som Black Edition har.

Men hur går man tillväga?

Tack!

Permalänk

Mycket bra guide!

Permalänk
Inaktiv

Kanske borde lägga in MSI Afterburner i ATI sektionen för överklockningsprogram?

Jag har använt det för min klock i sign och det fungerar mkt smidigt.

Permalänk
Avstängd

Stör mig på att jag inte kan överklocka mitt GTX275 längre pga Nvidias nya drivrutiner =/ kan man inte fixa detta problem på nåt sätt?

Edit: Jag fixade det. Ladda ner och överklocka ditt grafikkort med EVGA Precision 1.9.1 istället för Rivatuners. Rivatuners funkar inte med Nvidias senaste drivrutiner men Evgas Precision gör :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8800gts(g92) med en Accelero S1 på som jag tänkte kräma ur lite extra nu när det börjar få ett par år på nacken. Kan man ändra vgpu med hjälp av bios eller mjukvara eller måste man voltmodda det rent fysiskt?

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Är det någon annat än värmeutvecklingen som sätter stopp för hur mcyket man kan överklocka ett kort? (ursäkta n00bfrågan)

Tack för svar

Visa signatur

Dell XPS 8100, i7 860, GTX 260 1,8gb 648/1476/1113
Macbook 2010 2,4GHz, 2GB ram, 250GB HHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusekm
Är det någon annat än värmeutvecklingen som sätter stopp för hur mcyket man kan överklocka ett kort? (ursäkta n00bfrågan)

Tack för svar

mjo om du skulle kunna hålla ett kort vid 0c så betyder inte det att du kan klocka det till 5 miljoner GHz.

när du klockat en bit så blir kortet ostabilt även om du håller det svalt , pga att det får för låg spänning för att fungera felfritt. då måste man öka spänningen , vilket dessutom leder till högre temperatur.

vid klockning av grafikkort så stannar majoriteten av folket då deras kort blir ostabila , det är inte många som väljer att höjja spänningen för att få ut lite till , jämfört med antalet som gör så vid klockning av en proccessor.

sammanfattningsvis så är det dessa saker som sätter stop .

värme ( duh )
stabilitet ( ingen ide att ha ett högt klockat kort om det crashar så fort man startat ett spel )
spänning ( överdrivet hög spänning dödar kortet helt enkelt )

lånar en bild från cpu överklocknigs faq'en

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

inget av programmen fungerar för mig. vad gör jag då? jag använder mig av datorn i sign + jag har w7 64bit. Jag använder mig av ccc nu och kör på 900/1300 men jag vill nå högre överklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

inget av programmen fungerar för mig. vad gör jag då? jag använder mig av datorn i sign + jag har w7 64bit. Jag använder mig av ccc nu och kör på 900/1300 men jag vill nå högre överklock.

vilka program talar du om?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

vilka program talar du om?

Överklockningsprogramen, rivatuner. ati tool. ati tool kan jag inte ens starta och på rivatuner kan jag inte välja överklockning.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Har precis mekat klart med mitt XFX HD5770 och fipplat med AIT tool, ATI overdrive och allt vad det heter, men fick ingen ordning på det. Jag fick det att fungera så här till slut:

Tanka ner:
* MSI Afterburner: http://event.msi.com/vga/afterburner/images/MSIAfterburnerSet...
* ATI Catalyst. Länk till 64bit verisonen: http://driver.xfxsupport.com/public/driver/10-3_vista64_win7_...
* Driversweeper: http://files.guru3d.info/guru3d/driversweeper/DriverSweeper_2...[Guru3D.com].exe

1. Avinstallera Catalyst och alla övriga program/drivrutiner du prövat
2. Starta om datorn i felsäkert läge (banka på F8 vid uppstarten)
3. Kör Driversweeper och plocka bort resterna av gamla drivisar
4. Starta om som vanligt och installera Catalyst (omstart) och därefter MSI Afterburner.
5. Öppna MSIAfterburner.cfg i Notepad och ändra EnableUnofficialOverclocking till 1
6. Klart

Afterburner är stabilt och lättanvänt och stödjer över/underklockning. över/undervoltning (om ditt kort stödjer det), har profiler för fläkhastighet, olika klockning/volt vid 2D o 3D grafik och kan ladda din inställningar vid start av windows.

Själv är jag inte intresserad av extrem överklockning utan vill ha sval/tyst/energisnål dator med lagom överklockning. Med Afterburner har jag nu två profiler för som växlar automatiskt.
3D: Volt 1.125, GPU 960Mhz, Minne 1300Mhz
2D: Volt 1.000, GPU 700Mhz, Minne 1000Mhz

I min mening kan alla andra tweakprogram slänga sig i väggen jämfört med MSI Afterburner. Jag är uppriktigt ledsen att jag inte köpte ett MSI 5770 kort, utan ett XFX eftersom jag vill stödja det här företaget. Mitt nästa kort blir ett MSI

Permalänk
Skrivet av patrix:

Tjenare!
\\...I min mening kan alla andra tweakprogram slänga sig i väggen jämfört med MSI Afterburner. Jag är uppriktigt ledsen att jag inte köpte ett MSI 5770 kort, utan ett XFX eftersom jag vill stödja det här företaget. Mitt nästa kort blir ett MSI

Nu har jag laddat ner msi afterburner. Jag kan dock inte klocka mer än 900/1300 vilket är detsamma som med ATI:s CCC. Detta gör ju att MSI afterburner tappar sin funktionalitet. Jag kan inte heller höja volten.
Finns det någon lösning till detta?
Jag blir jätteglad om något proffs vet hur man gör.
Just det, jag vill helst inte installera om alla drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av patrix:

MSI Afterburner som bygger på Rivatuner Skillnaden är väl designen och det finns lite mer att leka med i Rivatuner. MSI afterburner är iaf väldigt enkelt och smidigt!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nu har jag laddat ner msi afterburner. Jag kan dock inte klocka mer än 900/1300 vilket är detsamma som med ATI:s CCC. Detta gör ju att MSI afterburner tappar sin funktionalitet. Jag kan inte heller höja volten.
Finns det någon lösning till detta?
Jag blir jätteglad om något proffs vet hur man gör.
Just det, jag vill helst inte installera om alla drivrutiner.

Gjorde du punkt 5 då? - Öppna MSIAfterburner.cfg i Notepad och ändra EnableUnofficialOverclocking till 1

Voltningen slår du på i Afterburners settings "Unlock voltage control"

Du behöver bara installera om drivrutinerna för grafikkortet. Rekommenderar att du gör det. Jag hade problem att få Afterburner att fungera innan jag gjorde som jag beskrev.

Permalänk
Skrivet av patrix:

Gjorde du punkt 5 då? - Öppna MSIAfterburner.cfg i Notepad och ändra EnableUnofficialOverclocking till 1

Voltningen slår du på i Afterburners settings "Unlock voltage control"

Du behöver bara installera om drivrutinerna för grafikkortet. Rekommenderar att du gör det. Jag hade problem att få Afterburner att fungera innan jag gjorde som jag beskrev.

Jag gjorde enligt punkt fem och nu kan jag överklocka ordentligt, tack! Jag har fått 19 800 grafikpoäng i 3dmark vantage nu. 930/1350 med standard volt

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrix:

Tjenare!

Har precis mekat klart med mitt XFX HD5770 och fipplat med AIT tool, ATI overdrive och allt vad det heter, men fick ingen ordning på det. Jag fick det att fungera så här till slut:...

Detta ska testas så fort jag har tid, att få ATT att fungera i Win7 64bit innebär en hel massa pill, och då är det fortfarande aldrig 100% stabilt. Jag hoppas bara att det fungerar med mina 4890. Hur ser det ut med stöd för CF/SLI i Afterburner?

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |