Permalänk
Medlem

Define R5 med "rätt" hål och ett filter i taket kanske
Eller på Define XL R2 kanske det skulle passa bra

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Produkten lanserades på Computex i juni, och förväntades då vara i handeln i augusti. Tyvärr levde delar av produktionen inte upp till våra kvalitetskrav, så vi valde att hellre försena produkten och få upp den till en bättre nivå.

Gällde detta även 304an? Hur länge är den försenad i sådant fall. Har nämligen köpt resterande delar redan och bara väntar!

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Hej!, Undrar när eran Node 304 släpps! På inet så stod det att den skulle släppas idag, men nu har de ändrat den till försenad

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Hobbydiktatorn:

Gällde detta även 304an? Hur länge är den försenad i sådant fall. Har nämligen köpt resterande delar redan och bara väntar!

Skrivet av WallEm:

Hej!, Undrar när eran Node 304 släpps! På inet så stod det att den skulle släppas idag, men nu har de ändrat den till försenad

304:an är i hamn i Göteborg, bör komma ut i handeln inom en vecka. 605:an bör finnas i handeln om c:a 3 veckor.

Permalänk

304:an är i hamn i Göteborg, bör komma ut i handeln inom en vecka. 605:an bör finnas i handeln om c:a 3 veckor.

Glädjande nyheter efter den bistra nyheten imorse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

304:an är i hamn i Göteborg, bör komma ut i handeln inom en vecka.

GÔTTANS!!! Men ska vänta med att beställa tills sweclockers recension av den Sen blire en goo julklapp till mig själv

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk

Ytterligare en fråga angående 304:an, hur ser möjligheterna för ljuddämpande mattor ut?

Visa signatur

Permalänk
Fractal Design

Ytterligare en fråga angående 304:an, hur ser möjligheterna för ljuddämpande mattor ut?

Tyvärr ganska dåligt, det är rätt tajt i en så liten låda. Visst, använder du till exempel inte hela CPU-kylar-höjden så kan du såklart ha en matta rakt ovanför den, men det finns ingen bra stor yta att sätta på och ändå ha kvar allt komponentstöd.

Permalänk

Tyvärr ganska dåligt, det är rätt tajt i en så liten låda. Visst, använder du till exempel inte hela CPU-kylar-höjden så kan du såklart ha en matta rakt ovanför den, men det finns ingen bra stor yta att sätta på och ändå ha kvar allt komponentstöd.

Såg att 304:an kommit in i lager på inet men inte på de stockholmsbaserade affärerna. Tror du att den kommer komma i lager imorgon eller lördag eller blir det till att vänta till efter helgen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skaffade mig ett Define R3 och Gigabyte GTX 670 OC där det står att chassit klarar ett grafikkort på 290mm. Grafikkortet jag använde är 285mm och jag kan lugnt säga att det är mer än 5mm i skillnad! Är nog 3-5cm minst!

Tackar för fint Chassi btw.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Skaffade mig ett Define R3 och Gigabyte GTX 670 OC där det står att chassit klarar ett grafikkort på 290mm. Grafikkortet jag använde är 285mm och jag kan lugnt säga att det är mer än 5mm i skillnad! Är nog 3-5cm minst!

Tackar för fint Chassi btw.

Har den kombon med Tur kontakterna sitter på sidan:)

Förresten varför R3 framför 4? Enda nacken är priset och lite bredare (ångrar lite mitt R3 chassi dock köpte jag det när det kom). Men största nackdelarna med R3 är hårddiskburen och platsen för kablar (ena är lätt att fixa dock blir det mindre betydligt mindre hdd platser).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

define r3 fönster sidopanel.

När kommer det in i butik? På dustin så står det att den ska komma in i december.
Var det inte i augusti de skulle komma?

Visa signatur

Intel I7 8700K/Asus Z390F/ASUS ROG 2070 Super/Phanteks P600S/Corsair Virtuoso/ASUS ROG Swift PG289Q

Permalänk

Hej!

Vad är det för fläktar som sitter i core 3000, det kan väl inte vara silent series? Tycker det låter lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har den kombon med Tur kontakterna sitter på sidan:)

Förresten varför R3 framför 4? Enda nacken är priset och lite bredare (ångrar lite mitt R3 chassi dock köpte jag det när det kom). Men största nackdelarna med R3 är hårddiskburen och platsen för kablar (ena är lätt att fixa dock blir det mindre betydligt mindre hdd platser).

Valde R3:an då jag ansåg att 300:- mer på R4:an för de små skillnaderna inte var något för mig ändå!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Valde R3:an då jag ansåg att 300:- mer på R4:an för de små skillnaderna inte var något för mig ändå!

jaha:D Trycker det är tillräckliga skillnader för att motivera R4 (men det beror ju på vad man ska göra och om lådan duger som den är). R är inget dåligt chassi, men den största bristen med HDD buren är lite synd (måste modda bort den, smidigare som dom gjort på både r4 och dom andra med tvådelad hdd bur).

Men annars är det ett kanon chassi.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej,

Har några frågor om Node 605:

1. Finns det tillräckligt med plats att köra vattenkylning med inbyggd pump, tex av varianten Corsair Hydro H60 eller Corsair Hydro H80? (Antar att man behöver försaka hårddiskburarna? Går det isåfall att fortfarande få plats med en 2,5" SSD någonstans i chassit?)

2. Det ser ut som det finns plats för en optisk enhet... Av SLIM-typ? Och går det då fortfarande att köra vattenkylning på denna plats enligt föregående fråga?

3. Går det att placera något ovanpå chassit (exempelvis en skärm med vikt ~5 kg)?

4. Passar ett Seasonic X-460FL 460W (passivt nätagg, BxHxD 150×86×160mm enligt prisjakt)? Finns det något som talar emot att använda detta nätaggregat?

Visa signatur

[ 3.6GHz EM64T | 2GB DDR2 533MHz | 2x160GB 8MB | 256MB X850XT PE | Audigy2 ZS | 24" TFT | GigaWorks 7.1 | DVD+/-RW DL ]
[ 2.2GHz Northwood | 1 GB RDRAM | GF4 Tit 4600 | 1x80 2x120 1x250 | 19" Trinitron | 18,1" TFT ]
[ Börja om från början... Formatera om på nytt! ]

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Jag har en idé, som jag även tror att många andra skulle uppskatta.

Jag önskar ett Fractal Design Define R4, fast i mini-ITX-format.

Ett exempel på ett chassi i den formfaktorn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286515

Det ska alltså se ut som ett Define R4, ha ungefär samma proportioner, fast vara i mini-ITX-format. Det tror jag skulle vara en enorm hit.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av LessGifted:

Hej!

Vad är det för fläktar som sitter i core 3000, det kan väl inte vara silent series? Tycker det låter lite mycket.

Det beror lite på när du köpte chassit, i samband med lanseringen av Silent Series R2 passade vi på att uppgradera till de nya fläktarna. Vare sig du har ett chassi med de nya fläktarna eller ej bör de vara ganska tysta, det bör även ha följt med en fläktkontroller du kan använda för att minska hastigheten om du vill ha lägre ljudnivå.

Såg att 304:an kommit in i lager på inet men inte på de stockholmsbaserade affärerna. Tror du att den kommer komma i lager imorgon eller lördag eller blir det till att vänta till efter helgen?

Ursäkta att vi inte svarade innan helgen, nu ser den ut att ha kommit in lite varstans - bör komma in på fler butiker så snart de får leveranser från distributören.

Skrivet av minnonoman:

När kommer det in i butik? På dustin så står det att den ska komma in i december.
Var det inte i augusti de skulle komma?

De bör komma hit före December åtminstone.

Skrivet av Nixus:

Hej,

Har några frågor om Node 605:

1. Finns det tillräckligt med plats att köra vattenkylning med inbyggd pump, tex av varianten Corsair Hydro H60 eller Corsair Hydro H80? (Antar att man behöver försaka hårddiskburarna? Går det isåfall att fortfarande få plats med en 2,5" SSD någonstans i chassit?)

2. Det ser ut som det finns plats för en optisk enhet... Av SLIM-typ? Och går det då fortfarande att köra vattenkylning på denna plats enligt föregående fråga?

3. Går det att placera något ovanpå chassit (exempelvis en skärm med vikt ~5 kg)?

4. Passar ett Seasonic X-460FL 460W (passivt nätagg, BxHxD 150×86×160mm enligt prisjakt)? Finns det något som talar emot att använda detta nätaggregat?

1) Tyvärr inte. Det skulle funkat där du tänker om man tar bort hårddiskarna, men slangarna räcker inte till processorn. Platserna på chassits högra sida är för nära moderkortet.

2) Japp, slim optisk, går enbart att använda tillsammans med mATX (vissa ATX-kort går, om det inte finns något högt nere i hörnet - oftast sitter front-IO kontakterna där)

3) Det bör gå fint.

4) Helpassiva nätagg utgår i allmänhet från att chassifläktar ger ett flöde över dess utsida, vilket blir väldigt svagt i Node 605. Det kan fungera fint, men vi rekommenderar egentligen att du tittar på semi-passive nätagg.

Skrivet av kazen_90:

Hej!

Det ska alltså se ut som ett Define R4, ha ungefär samma proportioner, fast vara i mini-ITX-format. Det tror jag skulle vara en enorm hit.

Det låter som en intressant idé, skall vidarebefodra den till produktutveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Hej!

Det låter som en intressant idé, skall vidarebefodra den till produktutveckling.

Jag har en skiss (från sidan) på hur jag skulle vilja ha define itx om ni är intresserade.

Spec:
1st Slim ODD
6st 3,5" eller 4st 3,5"+6st 2,5" eller 2st 3,5"+12st 2,5"
1st ATX nätagg upp till 16cm (mer om man tar bort 2st 3,5")
4st 120mm eller 2st 120mm+2st 140mm fläktar (+eventuell fläkt på sidoplåt)
Mått H x D / 34,3cm x 35cm
Möjlighet att sätta 240 radiator i fronten (man får offra alla HDDs utom en 3,5")

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dahle86:

Jag har en skiss (från sidan) på hur jag skulle vilja ha define itx om ni är intresserade.

Spec:
1st Slim ODD
Möjlighet att sätta 240 radiator i fronten (man får offra alla HDDs utom en 3,5")

Jag hade köpt ett sånt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hejsan, efter många om & men vågade jag tillslut byta ut mitt kvalités chassi Antec p182 till ett Fractel design XL eftersom jag ville ha ett större.

men jag är lite besviken på hårddiskdämpningen i detta chassit, man hör och känner nästan i hela borden hur skivorna snurrar i mekaniska hårddiskarna.

så vart det verkligen inte med mitt antec, och jag har inte spännt skruvarna alls hårt.

Någon som upplevt samma fenomen eller finns det någon lösning? bättre gummi dämpning mellan hårddiskarna och hållaren?

Har tre st mekaniska diskar som sitter längst ner mot fronten.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomtebloss:

Hejsan, efter många om & men vågade jag tillslut byta ut mitt kvalités chassi Antec p182 till ett Fractel design XL eftersom jag ville ha ett större.

men jag är lite besviken på hårddiskdämpningen i detta chassit, man hör och känner nästan i hela borden hur skivorna snurrar i mekaniska hårddiskarna.

så vart det verkligen inte med mitt antec, och jag har inte spännt skruvarna alls hårt.

Någon som upplevt samma fenomen eller finns det någon lösning? bättre gummi dämpning mellan hårddiskarna och hållaren?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/94972-fractal_design_...

Enkel och relativt billig lösning

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Helt magnifikt ju tackar.

men lite snålt att man inte får med sånt om chassit visar sig dämpa dåligt tycker jag.. och jag förstår följande inte:
Skruvar med inbyggda gummiringar som förhindrar vibrationer från hårddiskarna. 12 stycken medföljer Räcker till 2 hårddiskar (6 styck)

2 hd sen 6st?

Hur många hårddiskar kan användas med detta kittet egentligen?

edit: Menar dem 2 HD racks ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomtebloss:

Kvalitén på Antec P182 är bättre än något Fractal jag sett eller använt, tyvärr. P182 har effektivare och mer kostbara lösningar, såsom sandwich-sidor i plast och aluminium, betydligt tjockare plåt i stommen och mycket bättre vibrationsdämpande silikongummi för HD-upphängningarna samt själva fötterna på lådan. Du borde nog valt något annat, eller inte bytt alls, imho.

Det vore dock trevligt om Fractal själva har något bra förslag för att åstadkomma samma effektiva ljuddämpning som P182. Det är alltid trevligt att bli överbevisad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomtebloss:

Helt magnifikt ju tackar.

men lite snålt att man inte får med sånt om chassit visar sig dämpa dåligt tycker jag.. och jag förstår följande inte:
Skruvar med inbyggda gummiringar som förhindrar vibrationer från hårddiskarna. 12 stycken medföljer Räcker till 2 hårddiskar (6 styck)

2 hd sen 6st?

Hur många hårddiskar kan användas med detta kittet egentligen?

edit: Menar dem 2 HD racks ?

12 skruvar räcker till 3 hdd då varje hdd behöver 4 skruv. Det kan vara dina fläktar som vibrerar?

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

12 skruvar räcker till 3 hdd då varje hdd behöver 4 skruv. Det kan vara dina fläktar som vibrerar?

Nej det är inte fläktarna.........

Visa signatur

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Dahle86:

Spec:
1st Slim ODD

Skicka gärna skissen till product@fractal-design.com

Skrivet av tomtebloss:

Tråkigt att höra, vibrationsdämpningen borde vara relativt bra - lite vibrationer kommer tyvärr ut, men det är svårt att undvika utan att gå hela vägen med tex gummiband - och då blir ju datorn svår att flytta.

Angående vibrationsdämpningskittet så kan det hjälpa lite, men gummibussningarna i det är ganska lika de som följer med chassit. De är något mjukare, men sitter också något mindre bra i hålen på vaggorna.

Skrivet av Heskeytime:

12 bussningar bör helt klart räcka till 3 HDDs, måste varit tryckfelsnisse som skrivit två diskar.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Kvalitén på Antec P182 är bättre än något Fractal jag sett eller använt, tyvärr. P182 har effektivare och mer kostbara lösningar, såsom sandwich-sidor i plast och aluminium, betydligt tjockare plåt i stommen och mycket bättre vibrationsdämpande silikongummi för HD-upphängningarna samt själva fötterna på lådan. Du borde nog valt något annat, eller inte bytt alls, imho.

Det vore dock trevligt om Fractal själva har något bra förslag för att åstadkomma samma effektiva ljuddämpning som P182. Det är alltid trevligt att bli överbevisad.

Mjo, men jag ville ha ett större och antec 280 ser förjävlig ut framifrån sidorna sticker ju ut från luckan/framsidan. Fractel design xl var de snyggaste chassit jag hittade som va stort.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att höra, vibrationsdämpningen borde vara relativt bra - lite vibrationer kommer tyvärr ut, men det är svårt att undvika utan att gå hela vägen med tex gummiband - och då blir ju datorn svår att flytta.

Angående vibrationsdämpningskittet så kan det hjälpa lite, men gummibussningarna i det är ganska lika de som följer med chassit. De är något mjukare, men sitter också något mindre bra i hålen på vaggorna.

12 bussningar bör helt klart räcka till 3 HDDs, måste varit tryckfelsnisse som skrivit två diskar.

Har ett Fractal Design Arc och är supernöjd förutom att två av de fläktar som ingick nu börjat avge missljud ibland. Finns det något ni kan göra åt det? Chassit är köpt för drygt 3 månader sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så nu har jag skickat in hoppas ni förstår vad jag menar eftersom min förklaring antagligen gör er mer förvirrade. Men är det något ni undrar är det bara fråga på

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3