Jag har haft en IBM disk i min dator en längre tid (sen 98), den har funkat utmärkt tills nu för ett tag sen jag flyttade den till min 300mhzare. Moderkortet i datorn jag satte in den i hade bara en udma 33 kontroller ele vad det heter så jag skaffade ett Ultra100TX kort. Nu när den har suttit i den datorn ett tag så har den börjat låta och allt arbete stannar upp när den låter mycket. jag vet att IBM har problem med diskar som står på länge men den här är gjord före dom problemen kom. Den här datorn står på dygnet runt väldigt ofta men hårdisken är bara 4 år gammal så jag tycker den borde hålla ett tag till. Är det bara en dålig hårdisk eller kan det vara nått med Ultra100TX kortet?
eftersom du bytt dator så finns risken att du gått från att ha disken ex stående till liggande detta är verkligen ajja baja för då kan disken gå sönder
Bara 4 år? 24h?
Då tycker jag inte det är så konstigt om den börjar ge sig.
En siffra jag hört är väl i snitt 5 år på en disk vid normalt annvändande och 24h är lite mer än normalt i genomsnitt så om den börjar ge sig först nu så tycker jag den har arbetat bra i dom 4 åren.
Det är bara dom senaste månaderna som jag har haft den 24h, innan var det helt normal användning, ett par timmar varje dag. Jag har inte haft den stående, fastskruvad i 3,5 facket hela tiden på båda datorerna.