Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Presterar helt klart likvärdigt 4870+4850 / 4850+4850 enligt den där tabellen.

"What happens when graphics cards with varying memory speeds and engine clocks are paired together?"

"In this scenario, overall performance will be adjusted to match the memory speeds and engine clocks of the lower clocked card. To obtain ideal performance, graphics cards should be paired correctly."

http://ati.amd.com/technology/crossfire/faq.html

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Jag har blivit så förvirrad av allt i denna tråden, att jag måste dubbelkolla en sak; CrossfireX går bara att använda med 2 st ATI-kort, eller hur?

Permalänk
Medlem

CrossfireX = ATI
SLI = Nvidia
Ända undantaget är om du ett Lucid Hydra chip på moderkortet för då ska det gå att blanda. Men det är helt nytt och har inte kommit ut några moderkortet med det i butikerna än.

Det går inte att blanda olika grafikkort i SLI på samma sätt som CrossfireX. Åtminstone var det så förr... rätt mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem

Angående mixad Crossfire, alltså crossfire med olika kort (ex: 4870+4850) så verkar det som prestanda skillnaden blir väldigt liten om inte obefintlig jämfört med två likadana kort (ex 4850+4850) av den sämre varianten då det snabbare kortet kommer klockas ner till det långsammare.

Nu tror jag att det går att ändra på om man vill pilla lite med inställningarna själv. För jag minns ett test från Radeon HD 3000 serien där ett 3870+3850 var mycket bättre än två 3850. Så min gissning är att ATI/AMD av någon anledning har förenklat/försämrat lite, kanske för kompatibilitet eller stabilitet.

Tyvärr så finns det alldeles för få bra och utförliga tester på mixed Crossfire.
Skulle vilja se ett test där man fick in och klockade upp GPU och minnen på det snabbare kortet till defult igen och även testade med lite olika rendering modes vilket jag tror kan få större effekt när man blandar olika kort.

Kort info om rendering modes
http://ati.amd.com/technology/crossfire/demos/en/rendering.ht...