Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, hårdvaruavkodning gäller i nuläget i princip endast h264, och det är inte direkt en stor sektor som använder det. Tycker x264 är mycket vanligare att man använder, och där går det direkt på processorkraft. Och då klarar inte en ULV det alls.

Som sagt menar jag endast att Macen är inte dyr, det är svårt att hitta en PC med liknande prestanda med runt samma batteritid och liknande storlek som inte kostar mer/nästan lika mycket.

Visst är Acern avsevärt billigare, men jag tycker ändå ULV processorer spelar i ett annat segment. Acern är mer en lite större och billigare ultraportable pga sin processor.

Nu är väl x264 en form av h264? ^^ Mitt 9600GT avkodar all HD jag har kommit över iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nu är väl x264 en form av h264? ^^ Mitt 9600GT avkodar all HD jag har kommit över iaf.

Jo, men såvitt jag vet finns det inte mycket stöd för hårdvaruavkodning för mycket "semsterfilmer" som släpps som x264. Har inte stött på ett enda fall. Det mesta hårdvaruavkodar h.264 men x264 funkar sämre. Där går det mer på processorkraft.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Skulle lätt kunna tänka mig en 27" imac och sedan köra win7 på den.
Det som avskräcker mig är ju priset på att uppgradera delarna i den. Men skulle kunna nöja mig med en core I5:a och 4x2gb ddr3. Men att inte erbjuda en "top of the line" dator med ssd + lagringsdisk känns ju riktigt lamt eller? Jag hade lätt kunna tänka mig en ssd istället för en hederlig 7200rpm 1tb disk. Men det är ju kanske bara jag eller? För dessa maskiner kan man inte skruva isär själv och byta hårdisken i?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, men såvitt jag vet finns det inte mycket stöd för hårdvaruavkodning för mycket "semsterfilmer" som släpps som x264. Har inte stött på ett enda fall. Det mesta hårdvaruavkodar h.264 men x264 funkar sämre. Där går det mer på processorkraft.

I stort sett alla bluray-rippar osv går att avkoda med dagens grafikkort, antar att det är det som är aktuellt för det mesta. Du får nog vara mer specifik med vad som funkar bra och inte eftersom x264 är en form av h.264...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
I stort sett alla bluray-rippar osv går att avkoda med dagens grafikkort, antar att det är det som är aktuellt för det mesta. Du får nog vara mer specifik med vad som funkar bra och inte eftersom x264 är en form av h.264...

Testa att gå och hitta en "semsterfilm" i x264 och en i h.264, du kommer se på processoranvändningen att en utav dem avkodas på hårdvarunivå av grafikkortet, den ena kommer inte det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Testa att gå och hitta en "semsterfilm" i x264 och en i h.264, du kommer se på processoranvändningen att en utav dem avkodas på hårdvarunivå av grafikkortet, den ena kommer inte det

OK, så jag ser på en x264, sen ser jag på den igen eftersom det är h.264? Alla mina HD-filmer i x264 avkodas av grafikkortet, sålänge mediaspelaren stöder det.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skillnaden är, tror jag, att x264 är en öppen standard. Det finns sedan sk levels i både h.264 och x.264, både ATI och Nvidia (kanske Intel?) klarar upp till 4,1 medan bara Nvidia även klarar 5,0. Många tidiga x264- filer var i högre profiler just för att de blev än mindre till storlek och för att man helt enkelt inte var påläst tillräckligt. Numera, sedan något/några år tillbaka, verkar det mesta vara i rätt profil så att "alla" filer ska kunna läsas på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Skillnaden är, tror jag, att x264 är en öppen standard. Det finns sedan sk levels i både h.264 och x.264, både ATI och Nvidia (kanske Intel?) klarar upp till 4,1 medan bara Nvidia även klarar 5,0. Många tidiga x264- filer var i högre profiler just för att de blev än mindre till storlek och för att man helt enkelt inte var påläst tillräckligt. Numera, sedan något/några år tillbaka, verkar det mesta vara i rätt profil så att "alla" filer ska kunna läsas på rätt sätt.

Okej Så kan det va, inte för jag egentligen bryr mig då processorn i min MBP 13" (2.26 Ghz) klarar av att avkoda allt ändå utan hjälp från grafikkortet Har t.ex. inte nu efter senaste ominstallationen fixat drivisar så den hårdvaruavkodar alls, som standard gör den ju bara det i Quicktime

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/X264

Där kan ni läsa vad det är...

Visa signatur
Permalänk

Jag skulle lätt ta Macen, fan, hellre än Mac Mini än den där äckliga HP:n...

Windows = tjafs

http://www.youtube.com/watch?v=Gk4FIIkKXdw