Processorkylare vintern 2009

Permalänk
Melding Plague

Processorkylare vintern 2009

Med en dassig vinter på många håll i landet räcker det inte med att öppna fönstret för den som är ute efter en extra sval processor. Istället gäller det att vara förberedd med en riktigt maffig processorkylare. SweClockers tar tempen på vinterns modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar min h50 helt klart värt pengarna för att den är så snygg push pull men en återstående fläkt hade den krossat dom andra kylarna.

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett sådant här test, väntat med spänning ett tag nu

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

skulle vara kul att se hur dessa står sig om man jämför med ett riktigt vatten paket för ca 2,5k-3,5k

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Alltså så länge man inte jämför med samma fläkt så säger ju testen väldigt lite.
Testet hade ju blivit mycket mer användbart om man helt enkelt testat med samma fläkt eller ännu hellre med några olika snabba fläktar.

Vist man testar som levererat, men ingen är väll förvånad att fler och snabbare fläktar ger bättre kylförmåga och högre ljudnivå.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Alltså så länge man inte jämför med samma fläkt så säger ju testen väldigt lite.
Testet hade ju blivit mycket mer användbart om man helt enkelt testat med samma fläkt eller ännu hellre med några olika snabba fläktar.

Vist man testar som levererat, men ingen är väll förvånad att fler och snabbare fläktar ger bättre kylförmåga och högre ljudnivå.

Testet visar vad du får när du köper kylaren, inte vad du kan åstadkomma genom att mixtra med fläktarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ingen som rekommenderas?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ingen som rekommenderas?

Oops, grafiken råkade försvinna. Det ska vara fixat nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

kul att se test på Transformer 4 sett den hos Kjell&Co och undrat hur den presterar. nu vet man att den är tyst med lite halvbra kylning.

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

H50 med 2 fläktar rockar rätt mycket bättre än allt annat har jag läst någonstans.

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
H50 med 2 fläktar rockar rätt mycket bättre än allt annat har jag läst någonstans.

H50 har fördelen att den kan kylas med luft från utsidan av chassiet, det ger väldigt bra resultat för CPU, men höjer å andra sidan temperaturen för andra komponenter. Blir en liten kompromiss beroende på vad man är ute efter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Använde ni den där lilla kylarplattan till IFX-14 som man ska fästa på baksidan av moderkortet på processorn också? Eller har dom slutat sälja den med IFX-14 nu?

Bra test i helhet men hade gärna sett TRUE också

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Skulle ärligt talat aldrig ens fundera på att köpa Corsair H50, lite sämre prestanda än NH-D14 och ett stekhett moderkort och minnen, nej tack.

Permalänk

Hade varit intressant att se hur Noctua-kylaren presterat temperatur- och ljudmässigt med motstånd. Att köra fläktarna i tolv volt är inget alternativ för oss som har ljudnivå som första prioritet. Nu kan man ju anta att ljudnivå-prestanda-relationen är ganska bra på Noctuas prylar, men jag hade gärna sett siffror.

Bra test i övrigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Skulle ärligt talat aldrig ens fundera på att köpa Corsair H50, lite sämre prestanda än NH-D14 och ett stekhett moderkort och minnen, nej tack.

Hahahah, humor. En grad sämre än en kylare stor som ett hus och ful som stryk. Stekhett moderkort och minnen? Eller inte. Har två plattformar med H50, min gamla dator, en gammal varm C2D E6400 (Conroe) på en P35-bräda med fyra stickor DDR2. C2Dn är klockad från 2.13 till 3.2 och minnena är klockade. P35 är inte ett svalt chipset direkt men trots denna överklockning så är varken minnen eller moderkortstempen särskilt hög.

Om vi sen tar ett Socket 1366-system som jag har nu så blir inte x58-chipset särskilt varmt alls ens med rätt fläskig överklockning och minnena är inte heller varma.

Skulle vara om man sitter på dåligt kylda minnen, ett från grunden varm chipset eller ett kasst luftflöde i datorn. Då kanske man ska strunta i H50.

Jag hade Noctua NH-12 i båda burkarna innan men jag har inte ångrat bytet en sekund.

H50 är underbar och med en extra fläkt i push-pull så sopar den undan motståndet.

Men det gäller ju att man inte har ett skitchassi också.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Hahahah, humor. En grad sämre än en kylare stor som ett hus och ful som stryk. Stekhett moderkort och minnen? Eller inte. Har två plattformar med H50, min gamla dator, en gammal varm C2D E6400 (Conroe) på en P35-bräda med fyra stickor DDR2. C2Dn är klockad från 2.13 till 3.2 och minnena är klockade. P35 är inte ett svalt chipset direkt men trots denna överklockning så är varken minnen eller moderkortstempen särskilt hög.

Om vi sen tar ett Socket 1366-system som jag har nu så blir inte x58-chipset särskilt varmt alls ens med rätt fläskig överklockning och minnena är inte heller varma.

Skulle vara om man sitter på dåligt kylda minnen, ett från grunden varm chipset eller ett kasst luftflöde i datorn. Då kanske man ska strunta i H50.

Jag hade Noctua NH-12 i båda burkarna innan men jag har inte ångrat bytet en sekund.

H50 är underbar och med en extra fläkt i push-pull så sopar den undan motståndet.

Men det gäller ju att man inte har ett skitchassi också.

Att den är ful är ju helt och håller en åsikts fråga!
Jag tycker H50 är det fulaste jag sett (Ser ut som en sån där syrgas mask, fast svart) men jag tycker Noctuas är stor biffig och vacker! xD
Därför ska jag köpa en sån!
Brutal och maskulin!

Visa signatur

"Very nice looking case - wife said she'll divorce me if I buy another case. I'm gonna miss her.” -Mackowitz

Gigabyte P55A-UD4 || Intel Core i5 750 @ stock || 4 Gb Corsair DDR3 || Lian Li Lancool PC - K62 || 960 Gb HDD (320 + 640) || Corsair 650 W || XFX Radeon 6870 @ stock

Permalänk
Medlem

Hur underhåller man H50?

Jag funderar i väntan på mitt hd 5970 på ett corsair 800d och en H50.

Funderar även på att vattenkyla grafikkortet så det blir svalt och tyst.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Får man ingen information om bakgrundsljudnivån vid ljudtesterna eller missade jag det?
I övrigt ganska intressant omgång, även om jag gillat att ha med Arctic Cooling Freezer Pro Rev.2 för den verkar potentiellt bra till lågt pris.

Permalänk
Medlem

Något man måste ta hänsyn till är att alla CPU kylarna är testade i en öppen miljö.

Om testet skulle gjorts i ett chassi tror jag corsairs vattenkylning hade slått de andra med tanke på att den tar kall luft utefrån medan luftkylarna vispar omkring den varma luften inne i chassit.

Vore mycket intressant att testa i ett chassi, vilket skulle ge en mer normal miljö för dessa kylare.

Permalänk
Avstängd

H50 presterar bättre än jag trodde

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Push pull på H50n är riktigt najs. Nu har jag visserligen corsairs obsidian chassi som har helt fantastisk genomströmning, så lider inte av problem med att de till cpun närliggande komponenterna inte har aktiv rest kylning från cpu (som ändå är näst intill noll med en sidomonterad kylning).

Va väldigt skeptisk till H50n till en början men den har visat sig vara värd varenda krona.

Icedread: Man underhåller den inte mer än att man får väl dammsuga/blåsa radiatorn ibland så den inte blir förstoppad.
Men ska du även vattenkyla GPU så är det väl nästan lika bra att köra med riktig vattenkylning.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd

Tack för ett intressant och bra test.

Vore intressant också med ett test i kompletta vattenkylningssystem, i anslutning till t ex H50.

Vanliga kylare känns inte så omständigt och avancerat egentligen. Men att klura ut detta med vattenkylning tycker jag känns väldigt drygt.

Kollar man runt på prisjakt få rman ingen direkt inspiration. Det mesta verkar mediokert eller gammalt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Om testet skulle gjorts i ett chassi tror jag corsairs vattenkylning hade slått de andra med tanke på att den tar kall luft utefrån medan luftkylarna vispar omkring den varma luften inne i chassit.

Det beror på hur man lägger fläktarna i chassit. För mig tex. åker CPUluften ut direkt från cpukylaren och GPUn får sitt egna luft utifrån som åker ut direkt efter passerat GPUkylaren.
Dom enda delarna som delar luft är nordbryggan och hårddiskarna.

Därför har det egentligen ingen större betydelse om testet är gjort i i en öppen miljö eller inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en push/pull ghettomoddad budget Xigmatec-towerkylare, har ingen kopparbas utan värmeledningsrör direkt mot CPUn som transformer 4.

En 120mm chassifläkt som pushar, tejp på kanterna så luften tvingas igenom flänsarna till 92mm fläkten ovanpå som pull'ar ut luften. Ger riktigt bra luftflöde där man vill ha det, kostade bara 180:- men kyler som en dyrare modell :D.

Push/pull kylare föredrar jag.

Permalänk

I alla test av den här typen missas det alltid att redovisa vilken kombination som är bäst för en tyst dator. Att se ljudnivån vid full och låg belastning är fint. Vilken fläkt och vilken fläns ska jag välja om jag vill ha en så tyst dator som möjligt. IFX-14 med noctua fläktar på 5 volt eller vad?

Så nu vet jag vad jag vill ha ut av ett test. Vid samma ljudnivå, vilken kyler bäst, och vilken kombination fläkt/fläns är det då som gäller.

Att en fläkt kan vara tyst på lägsta nivån är väl inte helt oväntat men om den inte kyler något så behöver jag inte ens titta på den.

Några tips från andra om vad jag bäst kyler min Phenom 955a med för att få datorn så tyst som det bara går?

Kör med en Zalman 9500 på 900 varv/minut vilket är nästan ljudlöst men skulle vilja ha den lite tystare ändå. Provade med en Thermalright Ultra 120 eller vad den heter med noctua fläktar men det var faktiskt 5 grader varmare än med zalman vid samma ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Icedread: Man underhåller den inte mer än att man får väl dammsuga/blåsa radiatorn ibland så den inte blir förstoppad.
Men ska du även vattenkyla GPU så är det väl nästan lika bra att köra med riktig vattenkylning. [/B]

Låter underligt, vatten kondenseras ju eller något? Efter en viss tid så förloras en viss mängd vatten, hur mycket det är vet jag inte. Så efter ett visst antal år borde man behöva fylla på med mer destillerat vatten, eller har kylanordningen ett bäst före datum?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Fint test. Har väntat på att få läsa lite om kylare som finns idag så de vart lite efterlängtat. Sitter själv med en Corsair H50 som jag är mycke nöjd med. Dock har jag bytt ut fläkten och dessutom ignorerat Corsair:s rekomendation att låta den ta luft utifrån. Låter fläkten bak blåsa ut luft precis som vanligt, och fläkten som används för ändamålet är en Scythe Slip Stream 120mm på 800rpm. Ger bra världen för min snålt klockade Q9300 tycker jag.
Använder också OCCT för att kolla vad den toppar på. Mina kärnor landar på 61 grader i snitt efter strax över en timmes körning i Linpack testet. Sitter med fläktar som har väldigt låga varvtal i lådan. Mellan 500 och 800rpm gör samtliga fläktar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ni på redaktionen göra ett test med budgetkylare?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Avstängd

Varför?