Permalänk

Likriktardioder??

Håller på att bygga en detonator till nyår
MEN..
..Jag är amatör på området komponenter och undrar nu vad jag behöver för att få strömmen att bara gå åt ett håll?
Antar att det är en likriktardiod jag behöver?, men det finns ju några att välja på..
Systemet (bilden) ska gå på 12V och i de inringade områdena på bilden (A och B) får strömmen bara gå åt det håll pilarna i ringen visar..

-Nån som kan hjälpa??

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Du behöver en diod.
En likriktare är en diodbrygga som kan konverkera växelström till likström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Räknar med att få se video på explosionen sedan.

Permalänk
Medlem

Helst i HD också

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Du behöver en helt vanlig diod. För att välja vilken av de hundratals olika dioder som finns så ska jag ta den som länkades tidigare i tråden som exempel.

Diod 1N4001 50V 1A || Diodens namn = 1N4001. Siffrorna står för någonting, men kommer inte ihåg vad. Hur som helt ganska så oviktigt.

Max backspänning: 50V || Kan hålla emot spänningen från "fel håll" upp till 50volt.
Max kontinuerlig ström: 1A || Håller för strömmar upp till 1 ampere
Transienttålighet: 10A || Tror att denna var för hur höga spikar den klarar utan att brinna upp direkt.
Max läckström (back): 5µA || Läcker upp till 5 mikro-ampere från fel håll. (dvs, 0.000001 Ampere)
Framspänningsfall: 1,1V || Öppnar först vid 1,1 volts spänning, dvs helt stopp innan spänningen kommer upp i 1.1v, dvs om spänningen dippar ner under 1,1v så blir det stopp.

Välj helt enkelt den billigaste dioden som matchar dina krav, borde inte kosta mer än cirka 10-20kr st (och även det är ganska så dyrt). Butiker att kolla på är Kjell och Company samt Elfa.

Någon får rätta mig om jag har fel om någonting här, var ett tag sedan jag höll på med svagström på komponentnivå.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Behöver du mer strömkapacitet så kan 1n5401 vara nått kanske. Minns inte specsen på den utantill däremot.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Tack för tipsen!
Och tusen tack SweZor för förklaringen!

Det blev en 1N4001...

Om ni vill följa mitt detonatorprojekt, eller vill hjälpa mig (med att svara på mina amatörfrågor) mer, så har jag lagt upp en projekttråd HÄR istället, eftersom jag kände att detta egenligen var lite fel forum..

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Du behöver en diod.
En likriktare är en diodbrygga som kan konverkera växelström till likström.

Njaoe. Han frågade faktiskt efter en likriktardiod, vilket är en diod avsedd för likriktning och inte för exempelvis småsignaler eller ljus. 1N400X är just en sådan. Annars talar man om likriktarbryggor. Visst, jag kan köpa att bara "likriktare" ofta syftar på en brygga, men det är ju kontextberoende. Edit: "diodbrygga" lika så, men det kan faktiskt syfta på något annat än likriktning, t.ex. diodlogik.

...

Det är lite oklart för mig varför dioderna behövs? När kan strömmen gå åt andra hållet och varför är det obra? Det verkar ju bara finnas ett batteri med endast två terminaler. Hur kan ström av misstag gå från åt fel håll vid punkt B, t.ex? Eller A? Andelen brytare och reläer gör det hela svåröverskådligt såklart, men jag ser spontant inga scenarier där strömmen går åt fel håll.

Nu är det ju förvisso bara lampor och spolar i schemat, rätt okänsliga komponenter, men man brukar sätta likriktardioder i spärriktningen över reläspolar och andra induktanser för att motverka den mot-EMK som skapas vid frånslag. Där kan jag tänka mig dioder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är lite oklart för mig varför dioderna behövs?

Jag skulle gissa på nån enkel form av logik nu när jag tittar på schemat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Det är lite oklart för mig varför dioderna behövs? När kan strömmen gå åt andra hållet och varför är det obra? Det verkar ju bara finnas ett batteri med endast två terminaler. Hur kan ström av misstag gå från åt fel håll vid punkt B, t.ex? Eller A? Andelen brytare och reläer gör det hela svåröverskådligt såklart, men jag ser spontant inga scenarier där strömmen går åt fel håll.

Nu är det ju förvisso bara lampor och spolar i schemat, rätt okänsliga komponenter, men man brukar sätta likriktardioder i spärriktningen över reläspolar och andra induktanser för att motverka den mot-EMK som skapas vid frånslag. Där kan jag tänka mig dioder.

Tack för att du sa det. Jag har suttit i ett par dagar och frågat mig själv samma sak varje gång jag sett schemat.
Mest reläer. Fast eftersom jag inte laborerat med detta på många år och schemat känns lite snurrigt och man inte har motivationen att läsa och följa det med 100% engagemang så vågade jag helt enkelt inte skriva något.

Bra att du frågar så jag slipper göra det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Njaoe. Han frågade faktiskt efter en likriktardiod, vilket är en diod avsedd för likriktning och inte för exempelvis småsignaler eller ljus. 1N400X är just en sådan. Annars talar man om likriktarbryggor. Visst, jag kan köpa att bara "likriktare" ofta syftar på en brygga, men det är ju kontextberoende. Edit: "diodbrygga" lika så, men det kan faktiskt syfta på något annat än likriktning, t.ex. diodlogik.

...

Det är lite oklart för mig varför dioderna behövs? När kan strömmen gå åt andra hållet och varför är det obra? Det verkar ju bara finnas ett batteri med endast två terminaler. Hur kan ström av misstag gå från åt fel håll vid punkt B, t.ex? Eller A? Andelen brytare och reläer gör det hela svåröverskådligt såklart, men jag ser spontant inga scenarier där strömmen går åt fel håll.

Nu är det ju förvisso bara lampor och spolar i schemat, rätt okänsliga komponenter, men man brukar sätta likriktardioder i spärriktningen över reläspolar och andra induktanser för att motverka den mot-EMK som skapas vid frånslag. Där kan jag tänka mig dioder.

Fast en lysdiod är ju just en lysdiod. Utan prefixet lys så är det något helt annat även om den delar vissa egenskaper.
Jo jag vet att man kan bygga andra bryggor om man är på humör men det verkade inte vara intressant i det här fallet. Går man in på Elfa och ber om en likriktare lär man få en komponent som består av fyra dioder i en brygga. Ber man om en diod kommer man få en sådan som TS vill ha.

Bör kanske nämna att jag inte är utbildad alls på elektronik mer än det jag lärt mig av farsan.

För övrigt bör TS överväga att designa om sitt skjutsystem lite så att han drar en sladd med många ledare till en låda med polskruvar istället för att dra lampsladd över hela världen. Jag har en del erfarenhet av att eltända fyrverkerier och man tjänar verkligen på det upplägget i längden. Då behöver man bara en jordledare också. Är även lite nyfiken på vad för eltändare som skall användas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

...fast ber man om en likriktardiod, vilket TS gör, får man också just en likriktardiod (fast man vet aldrig, ELFA kan vara rätt inkompetenta ibland). Om jag inte har missat något så frågat TS konsekvent efter just likriktardioder och inte likriktare. Förvisso står det "likriktare?" i schemat men i själva inlägget gör ju TS klart att han avser diskreta dioder.

Det är sammanhanget som avgör. Skriver man lys- (eller lik-, switch-, signal-, esaki-, tunnel-, kapacitans-, konstantström-, schottky-, zener-) framför en gång räcker det att senare bara hänvisa till den som just "diod". Men 1N400X är som sagt en serie av likriktardioder och det är en sådan som TS specifikt frågat efter och sedermera tydligen också inhandlat. Ingen har missförstått vilken diodtyp det är frågan om.

...

Men jag skulle som sagt vilja ha en förklaring på vad dioderna är tänka att göra? Jag inser inte varför likriktning behövs, speciellt inte vid punkt B. Hur ska strömmen någonsin kunna gå i spärriktningen då diodens katod är hårt kopplad till den lägsta potentialen i schemat? A verkar inte heller ha katoden åt något annat håll än just minus/jord, via ett motstånd och lampa (tekniskt sätt "last", ring med kryss måste inte betyda lampa).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."