Permalänk

Likriktardioder??

Håller på att bygga en detonator till nyår
MEN..
..Jag är amatör på området komponenter och undrar nu vad jag behöver för att få strömmen att bara gå åt ett håll?
Antar att det är en likriktardiod jag behöver?, men det finns ju några att välja på..
Systemet (bilden) ska gå på 12V och i de inringade områdena på bilden (A och B) får strömmen bara gå åt det håll pilarna i ringen visar..

-Nån som kan hjälpa??

Visa signatur

--Humlor kan inte heller flyga--

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Du behöver en diod.
En likriktare är en diodbrygga som kan konverkera växelström till likström.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Räknar med att få se video på explosionen sedan.

Permalänk
Medlem

Helst i HD också

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

Du behöver en helt vanlig diod. För att välja vilken av de hundratals olika dioder som finns så ska jag ta den som länkades tidigare i tråden som exempel.

Diod 1N4001 50V 1A || Diodens namn = 1N4001. Siffrorna står för någonting, men kommer inte ihåg vad. Hur som helt ganska så oviktigt.

Max backspänning: 50V || Kan hålla emot spänningen från "fel håll" upp till 50volt.
Max kontinuerlig ström: 1A || Håller för strömmar upp till 1 ampere