Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur tycker ni Linux distarna står sig mot Windows 7?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Det är inget fel på stödet för Flash I Linux, jag skulle vilja säga att det är bättre än Windows i och med native 64-bit stöd.

Jag har f.ö. en Asrock Nettop 330 där Flash lirar utan anmärkning.

Så du kan titta på tex svt play utan problem?

Youtube "HD" utan problem också antar jag?

Jag vet att det fungerar, men prestandan är ju usel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
så varför ska man välja när man kan köra båda sida-vid-sida med Linux i VMware? [/B]

Eller tvärtom, med KVM så att man dedikerar ett grafikkort för det virtualiserade OSet i en annan screen eller en helt separat X session, full screen med SDL t.ex..
Blir ju mer och mer som på riktigt när man kan dedikera hårdvaruportar åt de virtualiserade OSen.

Att köra linux i vmware workstation i längden är det nog bara några sega utvecklare som gör. Vanligare att man kör tvärtom för att fasa ut legacyprogrammen.

Permalänk
Medlem

Flash är förövrigt ett mirakel, kör man det genom Wine så får man ca 250% mer prestanda än att köra det nativt i linux, Adobe är helt värdelöst, det är inte fel på linux utan på företagen bakom som gör dessa properitära program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Så du kan titta på tex svt play utan problem?

Youtube "HD" utan problem också antar jag?

Jag vet att det fungerar, men prestandan är ju usel.

Yepp, fungerar bra i helskärmsläge med. Det flyter på utan minsta lagg eller så. Usel prestanda? Vad mer kan man begära än att det flyter på bra?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Yepp, fungerar bra i helskärmsläge med. Det flyter på utan minsta lagg eller så. Usel prestanda? Vad mer kan man begära än att det flyter på bra?

intressant, vore ju ganska sensationellt om du kan lira h.264 material via flash utan hårdvaruaccelering.

Ska dra in en ny installation av ubuntu vad det lider mest pga att jag inte lyckas få till 24p win7, fick inte till det i ubuntu 9.04 heller för den delen :/

Permalänk
Inaktiv

Win 7 är riktigt bra, Vista och Xp ville jag inte ha men kör Win7 dualboot med Linux Mint...

Linux ligger före på en del saker och Win7 på andra så smaken och behovet styr.

Permalänk
Medlem

Linux är inte något jag skulle få för mig att använda som desktop, möjligtvis på en netbook.

Jag orkar helt enkelt inte med pillet och det dåliga stödet - även om Linux är bättre i teorin. Då kör jag hellre Windows som jag aldrig har haft några större problem med, eller ännu hellre OS X på min MB.

Permalänk
Medlem

Tycker Window 7 drar ifrån. Det är stabilt och fungerar perfekt. Saknar inga små funktioner som man är van vid heller.

Skulle jag byta till linux idag på min WS skulle jag försöka härma win 7 så mycket som möjligt vilket inte skulle nå fram ens i närheten.

Linux är fortfarande bättre på servern dock...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Windows 7 ger ett bättre helhetsintryck än vad Linux gör som desktop.

Windows 7 håller en jämn och bra kvalite' över hela spektrat.

Linux är det mer upp och ner med, vissa saker i gränsnittet är bättre än w7 medan andra är betydligt sämre, medan W7 håller en jämn nivå.

Har en dator här hemma som jag har Xubuntu 9.10 på, men jag kan inte påstå att jag använder den till något konstruktivt mer än Lyssna på musik och surfa på den ibland.

Diskuterar vi server däremot så är det linux som gäller för hela slanten (I alla fall för mej)

Permalänk
Medlem

Självklart har man olika datorer för olika ändamål, för närvarande ser det ut såhär hemma hos mig:

1. Sitter mest vid Linux-burken, med Ubuntu 9.10, den har blivit huvudburk kan man säga även fast den dubblerar som server.

2. Två stycken gamingburkar med Windows 7, såklart.

3. Laptop som kör Vista SP2, det fungerar, ingenting att anmärka på faktiskt.

4. HTPC som kör Windows Server 2008 SP2, förklätt till Vista SP2, samma sak där. Det fungerar, ingenting att anmärka på.

5. Iphone, som kör Iphone OS, nästan som den moderna tidens laptop. Om man inte är ute och jobbar någonstans behöver man inte mer i form av surfbräda/smartdevice än en Iphone imho.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad man använder det till. Vill man spela använder man inte linux

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Herregud, vad har folk för obskyr hårdvara? :/

Har säkert installerat linux på ett 20-tal maskiner och drivrutiner för hårdvaran har alltid funnits i kerneln förutom kanske för grafikkort.

Skit bakom spakarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Herregud, vad har folk för obskyr hårdvara? :/

Har säkert installerat linux på ett 20-tal maskiner och drivrutiner för hårdvaran har alltid funnits i kerneln förutom kanske för grafikkort.

Skit bakom spakarna?

Drivrutiner? Vem bryr sig om drivrutiner när det finns en mängd bra apps som inte alls går att köra under Linux. Mycket går, men kräver jobb: det tog mig ca. 2 dagar att få igång Fallout 3 på Linux inklusive en massa kompilerande, editering av register och flyttande av obskyra dll-filer mm. Inte ens fast det fungerar är det klockrent, eftersom man måste starta det på ett visst sätt för att det skall gå igång och för att ljudet bara fungerar typ varannan gång(Linuxapps låser ofta OSS/Alsa så ingen annan app kommer åt det, svaret är Pulseaudio men det är sjukt opålitligt med Wine och spel brukar inte hitta det).

Inget för gemene man att ge sig på iaf imho.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Självklart har man olika datorer för olika ändamål, för närvarande ser det ut såhär hemma hos mig:

1. Sitter mest vid Linux-burken, med Ubuntu 9.10, den har blivit huvudburk kan man säga även fast den dubblerar som server.

2. Två stycken gamingburkar med Windows 7, såklart.

3. Laptop som kör Vista SP2, det fungerar, ingenting att anmärka på faktiskt.

4. HTPC som kör Windows Server 2008 SP2, förklätt till Vista SP2, samma sak där. Det fungerar, ingenting att anmärka på.

5. Iphone, som kör Iphone OS, nästan som den moderna tidens laptop. Om man inte är ute och jobbar någonstans behöver man inte mer i form av surfbräda/smartdevice än en Iphone imho.

Varför kör du Windows Server 2008 på en HTPC? Känns bloat (Onödiga tjänster etc) och väldigt onödigt dyrt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag saknar alternativet "De är bra på olika saker". Jag kör Linux och Windows XP, men blir Linux och Windows 7 vid tillfälle (när jag blir ledig och orkar installera om ...).

Fördelar windows:
x Spel funkar bra
x Allt är 'anpassat för windows' så inget strul med Bank-ID etc

Fördelar linux:
Allt annat

Detta gäller för mig. Skulle alla program för windows fungera klockrent i linux vore valet enkelt ... men nu är det ju inte så så. Suttit med i princip enbart Linux i två år, så tänkte prova köra windows på heltid och se om det är något jag saknar ...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedis
Jag saknar alternativet "De är bra på olika saker". Jag kör Linux och Windows XP, men blir Linux och Windows 7 vid tillfälle (när jag blir ledig och orkar installera om ...).

Fördelar windows:
x Spel funkar bra
x Allt är 'anpassat för windows' så inget strul med Bank-ID etc

Fördelar linux:
Allt annat

Detta gäller för mig. Skulle alla program för windows fungera klockrent i linux vore valet enkelt ... men nu är det ju inte så så. Suttit med i princip enbart Linux i två år, så tänkte prova köra windows på heltid och se om det är något jag saknar ...

Bank-ID fungerar bra med Linux.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Varför kör du Windows Server 2008 på en HTPC? Känns bloat (Onödiga tjänster etc) och väldigt onödigt dyrt.

För att jag äger en äkta licens som är en studentlicens, och tjänsterna är givetvis avstängda.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Varför kör du Windows Server 2008 på en HTPC? Känns bloat (Onödiga tjänster etc) och väldigt onödigt dyrt.

Faktiskt så är det den bästa windows versionen nånsin om man ser på stabilitet och snabbhet. Men den är jobbig att använda som desktop os eftersom många program vägrar installera för att det är ett server OS.

Fast och köra det på en htpc fattar jag inte riktigt heller, XBMC funkar bäst i Linux, och varför köra nånting annat än det bästa på en htpc

Sen som sagt windows 7 är ganska nice, men den ligger efter Ubuntu åtminstone. Klarar inte av det här med att det blir segare för var dag. Sen alla obskyra inställningar är irreterande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Drivrutiner? Vem bryr sig om drivrutiner när det finns en mängd bra apps som inte alls går att köra under Linux. Mycket går, men kräver jobb: det tog mig ca. 2 dagar att få igång Fallout 3 på Linux inklusive en massa kompilerande, editering av register och flyttande av obskyra dll-filer mm. Inte ens fast det fungerar är det klockrent, eftersom man måste starta det på ett visst sätt för att det skall gå igång och för att ljudet bara fungerar typ varannan gång(Linuxapps låser ofta OSS/Alsa så ingen annan app kommer åt det, svaret är Pulseaudio men det är sjukt opålitligt med Wine och spel brukar inte hitta det).

Inget för gemene man att ge sig på iaf imho.

Antecknar...
Påstod jag att Linux var ett alldeles utmärkt val till att spela ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Bank-ID fungerar bra med Linux.

Nu var det förvisso rätt länge sedan jag försökte senast, men för att det skall fungera krävs tur, ubuntu och fullmåne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Fast och köra det på en htpc fattar jag inte riktigt heller, XBMC funkar bäst i Linux, och varför köra nånting annat än det bästa på en htpc

Svaret är att jag bara hade ett ATI-kort över till den datorn = glöm XBMC/Linux, inte värt det.

Sen vill jag kunna köra SF Anytime och lite annat = glöm Linux.

Kortet fungerar champ under Windows, utom med Catalyst 9.11 som vägrar Voddler.

En ytterligare fördel är att PowerDVD kan använda AVIVO för blu-ray, Power DVD stöder inget motsvarande för Nvidia.

De enda program som inte velat installera/fungera är antivirus-produkter, men jag kör Clam AV som är resurssnålt dessutom. Alla antispyware fungerar, och som sagt allt annat för den delen.

Jag har gjort om OSet helt så det är de facto _identiskt_ med Vista att använda, ser likadant ut, beter sig likadant. Det enda som finns kvar som avslöjar server-arvet är att jag har grymt mycket mer kraftfulla konfigureringsverktyg i startmenyn samt en riktigt kraftfull brandvägg inbyggd by default.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Slackware 13 någon?
kanske det bästa som finns. i världen.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirch
Slackware 13 någon?
kanske det bästa som finns. i världen.

Nja, på Linux-burken sitter nog Ubuntu bäst, ffs det går ju tom att köra Fallout 3 på Ubuntu(efter en massa jobb såklart)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Svaret är att jag bara hade ett ATI-kort över till den datorn = glöm XBMC/Linux, inte värt det.

Sen vill jag kunna köra SF Anytime och lite annat = glöm Linux.

Kortet fungerar champ under Windows, utom med Catalyst 9.11 som vägrar Voddler.

En ytterligare fördel är att PowerDVD kan använda AVIVO för blu-ray, Power DVD stöder inget motsvarande för Nvidia.

De enda program som inte velat installera/fungera är antivirus-produkter, men jag kör Clam AV som är resurssnålt dessutom. Alla antispyware fungerar, och som sagt allt annat för den delen.

Jag har gjort om OSet helt så det är de facto _identiskt_ med Vista att använda, ser likadant ut, beter sig likadant. Det enda som finns kvar som avslöjar server-arvet är att jag har grymt mycket mer kraftfulla konfigureringsverktyg i startmenyn samt en riktigt kraftfull brandvägg inbyggd by default.

Jo har du en Blueray spelare och ett ATI kort är det Windows som gäller, blueray stöd suger för tillfället i Linux, får hoppas det ändras snart är sugen på att köpa en.

SF anytime har nån spärr som gör att bara funkar med Windows också, dem ligger långt efter i utveckingen verkar det som, en sån spärr var det många år sen jag såg sist.

Kollade upp powerdvd oxå, det har verkligen ändrats från den enkla spelaren jag kom ihåg, men det var säkert 7 år sen jag använde det sist hehe.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund
Bank-ID fungerar bra med Linux.

Nej, det har bara stöd för Ubuntu 32-bit officiellt. Jag har försökt få igång det på 64-bit icke Ubuntu (Arch) och där får jag det inte att fungera. Tydligen finns det de som fått igång det, men jag får inte igång det iaf, och officiellt sett så stöds det inte. Därför ett minus.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nja, på Linux-burken sitter nog Ubuntu bäst, ffs det går ju tom att köra Fallout 3 på Ubuntu(efter en massa jobb såklart)

Funkar det med Ubuntu fungerar det självklart med vilken distrubition som helst. Men nästan alltid bättre med Slackware

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Avstängd

Windows 7 är säkert bättre i vissa avseenden, i andra avseenden är säkert Linux bättre.

Tänk er en Direct3D 11 state tracker för Gallium3D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Windows 7 är säkert bättre i vissa avseenden, i andra avseenden är säkert Linux bättre.

Tänk er en Direct3D 11 state tracker för Gallium3D.

DirectX suger eftersom det finns endast till en plattform. OpenGL även om det ligger efter på vissa saker ska man stödja om man vill ett som stödjer i princip alla plattformar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kirch
Funkar det med Ubuntu fungerar det självklart med vilken distrubition som helst. Men nästan alltid bättre med Slackware

Nästan alltid bättre med Ubuntu, eftersom det finns ett typ 47000ggr större supportforum. OM man inte vill ta reda på precis ALLT helt själv

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nästan alltid bättre med Ubuntu, eftersom det finns ett typ 47000ggr större supportforum. OM man inte vill ta reda på precis ALLT helt själv

Kan vi anta att supportforumet är större för att det är mer problem med disten?
Nog skämtat, Ubuntu är fint. Jag råkar bara älska rena system

Visa signatur

Gula tankar sover bäst