Permalänk
Medlem

Ntfs -> Fat32

Oki, nu får ni rätta mig om jag är i fel forum, men det handlar ändå om hårddiskar och filsystem. Jag kan säkert lösa det själv men jag är så trött så jag inte kan tänka... okej, here we go:

En av mina hårddiskar, en 40gb Western digital är partitionerad i 2 partitioner. Den primära inehåller windows och program och är några gb, den utökade är lite över 30gb stor.
Båda har NTFS som filsystem. Nu är det så att jag vill partitionera om hårddisken till ett antal mindre partitioner med FAT32 som filsystem. För att göra det tänkte jag använda Fdisk, nackdelen med Fdisk är att den inte kan hantera NTFS-partitioner mer än ta bort "icke dos-partition" och då kan man bara ta bort den primära eftersom den utökade innehåller en logisk enhet.

Hur som helst när jag högerklickade på enheten för att formatera om den till fat32 så att fdisk kan hitta den kunde jag bara välja NTFS, innan har jag alltid kunnat välja både NTFS och FAT32 men inte nu. Jag vet inte varför.
En stund tänkte jag på att det kanske hade att göra med att FAT32 inte kunde hantera så stora partitioner som 30-35GB men eftersom jag skapat partitionen i just Fdisk med FAT32 så utesluter jag det. Eller?

Hur som helst, jag behöver formatera om partitionen till FAT32.
Kan man eventuellt använda partitionmagic till det? har någon version liggande på cd någonstans.
Vad kan annars vara fel? även om jag löser det vill jag gärna veta vad felet berodde på.
Tack för hjälpen.

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk

I win2k/XP så kan man max skapa 32GB partitioner i fat32, dock stödjer fat32 mer.

Använd PartitionMagic.

Fattar iof inte varför man vill ha fat32.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Min 5400 rpm mp3-hårddisk på 30 GB blev mycket slöare med NTFS, men jag har inte orkat byta tillbaka till Fat32.

Permalänk

Då valde du säkert för små clusters

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Valde ingenting, standard NTFS-partitionering vid windowsinstallation. Men ja, skulle tro att det blev 4 kb.

Permalänk
Medlem

såja.. jag fixade det nu.. ingen mer hjälp behövs..

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Då valde du säkert för små clusters

Vilken klusterstorlek är bäst
- om man har många små filer på disken?
- om man inte har många små filer på disken?

Själv valde jag 4096 på systempartitionen och 8192 respektive 16K på de andra partitionerna. Vet dock inte om det är optimalt...