ASUS P6TD Deluxe Core i7 920 överklockning

Permalänk

ASUS P6TD Deluxe Core i7 920 överklockning

Tjenare, jag är helt ny i överklockningens underbara värld och är därför lite smått nervös över min överklockning på 3.6GHz. Jag har ställt in allt manuellt förutom volt-värdena och undrar hur pass "farligt" detta är.

Specs:

ASUS P6TD Deluxe
Intel Core i7 920
6GB Corsair DDR3 Triple Channel 1600MHz
XFX Radeon HD4650 (jag vet att det är ganska lol men jag har det endast som ett temporärt kort för att datorn skall fungera)
Corsair HX750w nätagg

(Temperaturen på CPUn ligger på 58 grader vid 100% load och 33 idle)

BIOS ser ut så här:

CPU x20
BCLK 180
RAM ligger strax över 1400MHz

Turbo Boost är avstängt för att inte systemet skall få för sig att göra en överklockning av sig självt.

Enligt CPU-Z så ligger CPU-volten på 1.256 (den pendlar upp och ned med 0.010 volt) och RAM-volten ligger på 1.65.

Min fundering är:
Kommer volten att kunna gå över 1.35 på CPUn och 1.65 på RAM-minnet eftersom de är satta till Auto i BIOS?

Om ja: vad tror sweclockers användare är en lämplig volt för BIOS-värdena jag angett? Jag vill inte gärna skada komponenter jag betalat åtskilliga tusenlappar för.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 920 @3.6 GHz | ATI XFX 6970 2GB | 18GB Corsair XMS3 @1600MHz | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | ASUS P6TD Deluxe | Samsung 830 Series 128GB SSD | Samsung Spinpoint 1 TB 7200 RPM | Windows 7 Professional 64 bit | Das Keyboard S Ultimate | Steelseries Siberia V2 | Steelseries Ikari

Permalänk
Medlem

Re: ASUS P6TD Deluxe Core i7 920 överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rockboris
Enligt CPU-Z så ligger CPU-volten på 1.256 (den pendlar upp och ned med 0.010 volt) och RAM-volten ligger på 1.65.

Min fundering är:
Kommer volten att kunna gå över 1.35 på CPUn och 1.65 på RAM-minnet eftersom de är satta till Auto i BIOS?

Om ja: vad tror sweclockers användare är en lämplig volt för BIOS-värdena jag angett? Jag vill inte gärna skada komponenter jag betalat åtskilliga tusenlappar för.

Tacksam för svar!

Tjena.

För att du ska känna dig bekväm med din klock så skulle jag satt dessa inställningar manuellt på Vcore 1.275 och minnet 1.65

Kolla sen med cpu-z igen vad den läser av samt testa stressa så allt är stabilt som det förmodligen nu är?

På så sätt vet du ju att dessa inte kommer att överstigas och allt lirar fint.

/S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

Re: Re: ASUS P6TD Deluxe Core i7 920 överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
Tjena.

För att du ska känna dig bekväm med din klock så skulle jag satt dessa inställningar manuellt på Vcore 1.275 och minnet 1.65

Kolla sen med cpu-z igen vad den läser av samt testa stressa så allt är stabilt som det förmodligen nu är?

På så sätt vet du ju att dessa inte kommer att överstigas och allt lirar fint.

/S

Tack! Jag har nu ställt in DRAM på 1.64 volt (den ville inte ta 1.65 av någon skum anledning så det var antingen 1.64 eller 1.66). CPUn pendlar aldrig över 1.265 så jag låter den vara på auto eftersom den inte är farligt nära smärtgränsen på 1.35.

Visa signatur

Cooler Master HAF 932 | Intel Core i7 920 @3.6 GHz | ATI XFX 6970 2GB | 18GB Corsair XMS3 @1600MHz | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | ASUS P6TD Deluxe | Samsung 830 Series 128GB SSD | Samsung Spinpoint 1 TB 7200 RPM | Windows 7 Professional 64 bit | Das Keyboard S Ultimate | Steelseries Siberia V2 | Steelseries Ikari

Permalänk
Medlem

Tja! Jag är ganska ny inom klockning oxå! Har samma moderkort osv som du! jag ligger på 4,2 Ghz nu med en volt på 1.336!
har kört prime95 nu i 3h, funkar kanon, ska låte det gå en stund till. men ska du ej klocka den högrte så bör det räcka med auto. de jag gjorde var att prova mig fram, fick blue screens när jag hade för lite volt. ökade sedan lite grann och nu verkar jag hitta en stabil klock. dock är jag lite besviken att man inte kan ställa värdena exakt hur man vill ha dem i Bios.

Permalänk
Medlem

Har samma setup jag med ligger på 3.8ghz med 200 BCLK och 19x multiplier för att få ut max av minnena. Min volt ligger på 1.26 och den gick aldrig över 70c på ett 6h OCCT test har mycket mer att ge dock. Ska leka lite när jag har mer tid

Modin du ska vara galet nöjd över 4.2ghz

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mini-ryttge
Har samma setup jag med ligger på 3.8ghz med 200 BCLK och 19x multiplier för att få ut max av minnena. Min volt ligger på 1.26 och den gick aldrig över 70c på ett 6h OCCT test har mycket mer att ge dock. Ska leka lite när jag har mer tid

Modin du ska vara galet nöjd över 4.2ghz

Ohfan, ja jag funderar på att höja BCLK och sänkta multiplyern på CPUn något så att minnena inte underpresterar ^^ Vad kör du med för CPU-kylare?

Visa signatur