Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Kontakta ASUS

Hur fan kontaktar man ASUS? Jag vill ställa en fråga via e-post till deras Pre-sales avdelning men inte fan har de någon e-postadress publicerad på någon av sina webbplatser, varken på den globala eller den lokaliserade webbplatsen för Sverige. Hur kontaktar man deras supportavdelning då? Samma sak här, inga e-postadresser, och inga telefonnummer.

Har ASUS ens ett kontor i Sverige?

Någon som har ett telefonnummer till ASUS i Sverige (om det finns)?

Hur kontaktar man ASUS Pre-sales avdelning?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

Kolla lite under, så ser du att det redan finns en tråd om precis det du frågar efter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8745...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Kolla lite under, så ser du att det redan finns en tråd om precis det du frågar efter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8745...

Det var visst du som startade den tråden ser jag nu. Ärligt talat så har jag inte sett den förrän nu. Jag trodde att det var bara jag som har problem med att ens hitta kontaktuppgifter till Asus. Jag blir bara så jävla förbannad på de när de inte ens klarar av att skriva tydliga kontaktuppgifter på sin webbplats.

Ska man behöva kontakta Bolagsverket för att höra efter om det finns ett företag registrerat i Sverige under namnet Asus och för att få ett telefonnummer till dem??? Vad fan är det här??? Lever vi på 50-talet eller???

Och såna här företag förväntar sig att jag ska köpa deras produkter???!!! Jag får en sån lust att slå in hammaren i skallen på dem!!!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

För att hitta kontaktuppgifter till ASUS kräver verkligen ett detektivarbete. Kontaktuppgifterna är bara så superhemliga för ASUS att de ogärna lägger in dessa under en länk vid namnet Contact Us eller About Us som alla andra normala företag gör. Nej, inte gör de det så enkelt för oss, istället gräver de ner kontaktuppgifterna djupt in på sin webbplats så att man får svetta sig blodig och sitta och svära för sig själv i typ en halvtimme innan man till slut hittar uppgifterna om man dessförinnan inte ger upp.

Jag började med att leta i manualer och liknande som man får med ASUS produkter. Jag hittade nu Quick Start Guide till mitt Xonar Essence STX som jag köpte för två veckor sedan. På insidan av pärmen stod lite kontaktuppgifter (sista sidan). Se här: http://img687.imageshack.us/img687/6885/asuscontactinformatio...

Där står bl.a. att e-postadressen till huvudkontoret i Taiwan är info@asus.com. Telefonnumret dit är +886-2-2894-3447. Teknisk support nås på +86-21-38429911 eller på support.asus.com. För USA skriver de ut endast ett faxnummer och webbadressen usa.asus.com, inget telefonnummer till kontoret. Däremot finns telefonnummer till teknisk support som är +1-812-282-2787 och den vanliga webbadressen support.asus.com. I USA har de även ett speciellt faxnummer till supporten, +1-812-284-0883. Det är väldigt intressant att de har ett faxnummer till supporten men ingen e-postadress. För Tyskland har de sedan +49-2102-95990 till kontoret och +49-1805-010923 till supporten. Även här har de ett faxnummer +49-2102-9599-11 som går till både supporten och kontoret. Sedan har man den vanliga webbadressen support.asus.com och adressen www.asus.de/sales som kan vara deras Pre-sales kontakt.

Alltså...

Taiwan
Adress: 15 Li-Te Road, Peitou, Taipei, Taiwan 11259
Telefon (kontoret): +886-2-2894-3447
Telefon (support): +86-21-38429911
Fax (kontoret): +886-2-2890-7798
E-post (kontoret): info@asus.com
Web (startsida): www.asus.com.tw
Web (support): support.asus.com

USA
Adress: 800 Corporate Way, Fremont, CA 94539, USA
Telefon (support): +1-812-282-2787
Fax (kontoret): +1-510-608-4555
Fax (support): +1-812-284-0883
Web (support): support.asus.com

Tyskland
Adress: Harkort Str. 21-23, D-40880 Ratingen, Germany
Telefon (kontoret): +49-2102-95990
Telefon (support): +49-1805-010923
Fax (kontoret & support): +49-2102-9599-11
Web (startsida): www.asus.de
Web (sales): www.asus.de/sales
Web (support): support.asus.com

För Tyskland har de som ni ser de mest kompletta kontaktuppgifterna.

Varför i helvete kan de inte lägga in kontaktuppgifterna på det här sättet under länken Contact Us eller About Us längst ner på varje sida på Asus webbplats? Vad är de rädda om? Gissa om de är paranoida om de är rädda för att någon ska missbruka uppgifterna, t.ex. spambotar som kopierar e-postadressen och liknande. Men om det är därför de väljer att inte ha e-postadresser synliga så försvarar det ändå inte varför de inte har telefonnumren listade. Vadå är de rädda om telefonnumren också, att någon telemarketing företag ska lägga in det i sin dialer och ringa och störa dem? Helt sanslöst alltså. Det är vi kunder som får lide för det, de får väl handskas med såna problem på bästa sätt de kan. Vi kunder måste ju kunna kontakta Asus, även tänkbara kunder måste kunna kontakta dem och ställa frågor innan köp (pre-sales).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Då kan du ju faktiskt fundera på, om det är så svårt att få tag på dom för att ställa en fråga innan köpet, hur svårt blir det inte att få tag på dom efter ett eventuellt köp? Garantier och reklamation....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

08-587 694 07

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

http://vip.asus.com/eservice/techserv.aspx

Support med möjlighet att ladda upp filer, .txt, .jpg etc.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Jag har nu äntligen hittat hur man trollar fram kontaktuppgifter till ASUS via deras webbplats.

Steg 1: Skriv in www.asus.com i adressfältet och tryck på Enter. Då bör du komma till startsidan på http://www.asus.com/entryflash.htm där man väljer språk eller region.

Steg 2: Välj Global och därefter ASUS Global Site. Då bör du komma till http://www.asus.com/index.aspx.

Stag 3: Välj Services och därefter Support. Då bör du komma till supportportalen på http://support.asus.com/. Notera att det här är den gamla vanliga supportsidan som till skillnad från startsidan och produktsidorna på asus.com inte har gjorts om på många år, och kanske är det därför allt det här krånglet med att hitta kontaktuppgifter uppstår, men Asus väljer att inte göra om den utan väljer istället att spara pengar på att inte behöva göra om den och förbättra den.

Steg 4: Välj Service på menyn ovan. Då bör du komma till Notebook / Eee PC Global Service på http://support.asus.com/service/service.aspx?SLanguage=en-us. Strunta i att det står Notebook / Eee PC, de ska kunna erbjuda support även för andra produkter.

Steg 5: Under Step 2 på sidan som visas klickar du på länken ASUS Global Service Center. Nu bör kontaktuppgifterna vara synliga. Om inte så följ den här direktlänken: http://support.asus.com/contact/contact.aspx?SLanguage=en-us

Det var väldigt krångligt, men det gick till slut. Jag lär nog bokmärka den här sidan bara för att kunna hitta den lättare i framtiden, om jag nu köper någon Asus produkt igen det vill säga.

Telefonnumret för Sverige är +46-8587-69407 (Monday - Friday, 09:00~17:00).

Jag har ringt dit nu, men gissa om de har telefonsupport för komponenter! Så här lät det när jag ringde, jag har tecknat ner det.

Citat:

Välkommen till Aasus support center!

För att ge den bästa servicen så kan detta samtal komma att spelas in.

För bärbart, eee pc, handhållna datorer samt mobiltelefoni vänligen tryck 1.

För server, arf, nätverksprodukter vänligen tryck 2.

För lcd, digital home system, andra komponenter vänligen tryck 3.

Jag track på val 3 för komponenter.

Citat:

För lcd vänligen tryck 1.

För digital home system vänligen tryck 2.

Och för andra komponenter vänligen tryck 3, eller tryck 9 för att återgå till föregående meny.

Nu track jag så klart på val 3 igen.

Citat:

Dessvärre ger Asus ingen telefonsupport på komponenter. komponentsupporten finns på support.asus.com under fliken Kontakta.

Thanks for nothing!

Vad gör det för nytta när man har telefonnumret nu när man ändå inte kan få prata med någon om komponenter. Jag ska be min bror som kan tyska ringa till deras kontor i Tyskland för att höra om de har telefonsupport för komponenter där.

Men det här är ju fan helt för jävligt, det är som om de låtsas att det inte är deras egna produkter. Så känns det när man blir nobbad så här på telefonsupporten och samtidigt har blivit nobbad på e-supporten (support.asus.com) så som jag har blivit. De har inte har svarat till mig första gången jag ställde en fråga trots att mina kontaktuppgifter var korrekta. Det gick flera månader innan jag kunde tvinga mig själv att göra ett nytt försök, med exakt samma e-postadress och andra uppgifter som förra gången. Den gången svarade de men med en väldigt knasig engelska, som om de inte förstod engelska riktigt eller låtsades inte förstå och gav mig helt orelevanta standardsvar när jag hade ett allvarligt problem med grafikkortet. Jag har förklarat allt flera gånger men det hjälpte inte, det var som att prata med en anka. Då bröt jag kontakten och lät det vara liksom, det var ju hopplöst att ens försöka mer.

Det är därför jag tycker om Gigabyte. De svarar på varenda liten jävla fråga. Det spelar ingen roll vilken fråga du har, du kan vara säker på att de svarar till dig med rätt information. De svarar även på de mest dummaste frågorna du kan tänka dig där svaren är helt uppenbara. Du kan fråga de "how do I know that my PC is on" och de kommer garanterat att svara till dig utan att dumförklara dig.

Gigabyte produkter håller minst lika hög kvalitet om inte högre än Asus produkter. Så man får ju både kvalitet och bra support om man väljer Gigabyte. Asus produkter brukar hålla hög kvalitet men deras support är helt usel som ni ser. Så välj Asus bara om ni tänker köpa det dyraste grafikkortet eller moderkortet från Asus för att på så sätt gradera er för eventuella fel eftersom deras produkter felar inte så länge man köper de dyraste. Man måste på så sätt göra sig oberoende av Asus support och service. Köper man något billigt Asus kort och får problem med det så kan inte Asus lösa det åt dig. Gigabyte produkter däremot fungerar bra oavsett vilket segment man väljer, var det sig budget eller high-end produkter, och de ger bra support för alla produkter.

Numera gör jag så att innan jag köper komponenter från ett visst företag så besöker jag först deras webbplats och kollar hur enkelt eller svårt det är att få fram kontaktuppgifter, vilka garantitider och villkor de har, skickar ett meddelande med en enkel fråga till dem för att se hur snabbt och korrekt de svarar. Jag kollar också på hur lätt det är att få fram support-information från deras FAQ och om de har eventuellt ett medlemsforum.

Varför det här är viktigt är för att när man bygger sin dator själv så lär man garanterat få problem någon gång med någon komponent eller programvara och då måste man klara sig själv, man har ingen central support att vända sig till så som supporten HP, Dell, Lenovo eller Fujitsu har för sina datorer.

Vad gäller moderkortstillverkarna Asus, Gigabyte och MSI så har MSI den bästa webbplatsen. På deras webbplats är det enklast att hitta kontaktuppgifter och att kontakta supporten. Men jag har aldrig kontaktat deras support. Jag har ett GeForce GTX8500 grafikkort från MSI och jag har aldrig haft problem med det och har därmed inte behövt kontakta supporten.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte lusläst hela tråden, men gällande komponenter så får man ofta support där du köpt produkten.

/P

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
Nu har jag inte lusläst hela tråden, men gällande komponenter så får man ofta support där du köpt produkten.

/P

Nja... kanske mest om man är nybörjare och inte vet vilket som är PCIe x16 porten på moderkortet. För att få hjälp med mer delikata problem som att bilden är konstig, fryser och låser datorn helt, eller gör att skärmen slocknar under någon någon sekund så tror jag inte att de där man köpte komponenten kan hjälpa så mycket med det, mer än att byta ut den mot en ny.

Det kan vara så att man behöver uppgradera grafikkortets BIOS för att komma runt problemen, men det är inte heller något som ligger inom återförsäljarens expertis så man måste kontakta tillverkaren för att få hjälp med det om man inte klarar av det själv.

Lärdom: man ska helst klara av själv så mycket man kan och inte förlita sig på någon annan, inte ens när man är berättigad att få teknisk support av tillverkaren. Som man brukar säga: ska det vara rätt så måste man göra det själv.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det går också att gå till http://support.asus.com/ och klicka "Contact us" längst ner på sidan.