Jag har nu äntligen hittat hur man trollar fram kontaktuppgifter till ASUS via deras webbplats.
Steg 1: Skriv in www.asus.com i adressfältet och tryck på Enter. Då bör du komma till startsidan på http://www.asus.com/entryflash.htm där man väljer språk eller region.
Steg 2: Välj Global och därefter ASUS Global Site. Då bör du komma till http://www.asus.com/index.aspx.
Stag 3: Välj Services och därefter Support. Då bör du komma till supportportalen på http://support.asus.com/. Notera att det här är den gamla vanliga supportsidan som till skillnad från startsidan och produktsidorna på asus.com inte har gjorts om på många år, och kanske är det därför allt det här krånglet med att hitta kontaktuppgifter uppstår, men Asus väljer att inte göra om den utan väljer istället att spara pengar på att inte behöva göra om den och förbättra den.
Steg 4: Välj Service på menyn ovan. Då bör du komma till Notebook / Eee PC Global Service på http://support.asus.com/service/service.aspx?SLanguage=en-us. Strunta i att det står Notebook / Eee PC, de ska kunna erbjuda support även för andra produkter.
Steg 5: Under Step 2 på sidan som visas klickar du på länken ASUS Global Service Center. Nu bör kontaktuppgifterna vara synliga. Om inte så följ den här direktlänken: http://support.asus.com/contact/contact.aspx?SLanguage=en-us
Det var väldigt krångligt, men det gick till slut. Jag lär nog bokmärka den här sidan bara för att kunna hitta den lättare i framtiden, om jag nu köper någon Asus produkt igen det vill säga.
Telefonnumret för Sverige är +46-8587-69407 (Monday - Friday, 09:00~17:00).
Jag har ringt dit nu, men gissa om de har telefonsupport för komponenter! Så här lät det när jag ringde, jag har tecknat ner det.
Citat:
Välkommen till Aasus support center!
För att ge den bästa servicen så kan detta samtal komma att spelas in.
För bärbart, eee pc, handhållna datorer samt mobiltelefoni vänligen tryck 1.
För server, arf, nätverksprodukter vänligen tryck 2.
För lcd, digital home system, andra komponenter vänligen tryck 3.
Jag track på val 3 för komponenter.
Citat:
För lcd vänligen tryck 1.
För digital home system vänligen tryck 2.
Och för andra komponenter vänligen tryck 3, eller tryck 9 för att återgå till föregående meny.
Nu track jag så klart på val 3 igen.
Citat:
Dessvärre ger Asus ingen telefonsupport på komponenter. komponentsupporten finns på support.asus.com under fliken Kontakta.
Thanks for nothing!
Vad gör det för nytta när man har telefonnumret nu när man ändå inte kan få prata med någon om komponenter. Jag ska be min bror som kan tyska ringa till deras kontor i Tyskland för att höra om de har telefonsupport för komponenter där.
Men det här är ju fan helt för jävligt, det är som om de låtsas att det inte är deras egna produkter. Så känns det när man blir nobbad så här på telefonsupporten och samtidigt har blivit nobbad på e-supporten (support.asus.com) så som jag har blivit. De har inte har svarat till mig första gången jag ställde en fråga trots att mina kontaktuppgifter var korrekta. Det gick flera månader innan jag kunde tvinga mig själv att göra ett nytt försök, med exakt samma e-postadress och andra uppgifter som förra gången. Den gången svarade de men med en väldigt knasig engelska, som om de inte förstod engelska riktigt eller låtsades inte förstå och gav mig helt orelevanta standardsvar när jag hade ett allvarligt problem med grafikkortet. Jag har förklarat allt flera gånger men det hjälpte inte, det var som att prata med en anka. Då bröt jag kontakten och lät det vara liksom, det var ju hopplöst att ens försöka mer.
Det är därför jag tycker om Gigabyte. De svarar på varenda liten jävla fråga. Det spelar ingen roll vilken fråga du har, du kan vara säker på att de svarar till dig med rätt information. De svarar även på de mest dummaste frågorna du kan tänka dig där svaren är helt uppenbara. Du kan fråga de "how do I know that my PC is on" och de kommer garanterat att svara till dig utan att dumförklara dig.
Gigabyte produkter håller minst lika hög kvalitet om inte högre än Asus produkter. Så man får ju både kvalitet och bra support om man väljer Gigabyte. Asus produkter brukar hålla hög kvalitet men deras support är helt usel som ni ser. Så välj Asus bara om ni tänker köpa det dyraste grafikkortet eller moderkortet från Asus för att på så sätt gradera er för eventuella fel eftersom deras produkter felar inte så länge man köper de dyraste. Man måste på så sätt göra sig oberoende av Asus support och service. Köper man något billigt Asus kort och får problem med det så kan inte Asus lösa det åt dig. Gigabyte produkter däremot fungerar bra oavsett vilket segment man väljer, var det sig budget eller high-end produkter, och de ger bra support för alla produkter.
Numera gör jag så att innan jag köper komponenter från ett visst företag så besöker jag först deras webbplats och kollar hur enkelt eller svårt det är att få fram kontaktuppgifter, vilka garantitider och villkor de har, skickar ett meddelande med en enkel fråga till dem för att se hur snabbt och korrekt de svarar. Jag kollar också på hur lätt det är att få fram support-information från deras FAQ och om de har eventuellt ett medlemsforum.
Varför det här är viktigt är för att när man bygger sin dator själv så lär man garanterat få problem någon gång med någon komponent eller programvara och då måste man klara sig själv, man har ingen central support att vända sig till så som supporten HP, Dell, Lenovo eller Fujitsu har för sina datorer.
Vad gäller moderkortstillverkarna Asus, Gigabyte och MSI så har MSI den bästa webbplatsen. På deras webbplats är det enklast att hitta kontaktuppgifter och att kontakta supporten. Men jag har aldrig kontaktat deras support. Jag har ett GeForce GTX8500 grafikkort från MSI och jag har aldrig haft problem med det och har därmed inte behövt kontakta supporten.