Permalänk
Medlem

Torrent enbart via VPN

Har kopplat upp en dedikerad dator till nedladdning, uppackning och lite annat jox... den är ansluten med kabel, men har också ett trådlöst nätverkskort...

Det jag vill är att torrent-nedladdningarna enbart skall fungera när VPN-anslutningen är aktiv...

Samtidigt vill jag ju kunna komma åt torrent-programets webinterface, fjärrskrivbord osv som vanligt genom portar i min router...

Går detta att lösa på något smidigt sätt? Vilket operativsystem lämpar sig bäst?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har ingen direkt hjälp till dig annat än ett tips.

Det är att köra VMWare med en instans av XP på en valfri burk. På det sättet så kan du ha VPN på samma burk som du kör andra "servertjänster" 24/7 och tanka/seeda. Du kan sedan forwarda portar till din server och sedan därifrån administrera vpninstansen genom servern via TS eller liknande.

Jag har hört att man ska kunna fixa den finessen du efterfrågar (endast tanka när vpn är på) med en mjukvarubrandvägg men jag har inte fått det att fungera själv. Det gäller att hitta en brandvägg som kan känna av flera anslutningar, nics, och sätta regler individuellt.

Ville bara skriva lite för andra som sitter i samma sits men som inte vill köra dedikerad burk.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

frågan är bara hur jag ska komma åt torrentprogrammets webb-interface när jag kör vpn... eller går det att sätta upp flera virtuella nätverskort i vmware?

att det inte bara finns en torrentklient där man kan ställa in att det enbart får ansluta genom en viss anslutning eller ett visst nätverkskort..

Permalänk
Medlem

Tricket är att använda lokala trafiken tror jag. Det är vad jag använder.

För mig t ex så har jag två IP. En för servern och en för virtuella nic på vmware. Jag kan som vanligt öppna portar till servern, ansluta via TS och sedan köra ytterligare en TS från servern med lokalt ip till den lokala virtuella nic-adressen. På så sätt kommer jag åt instansen utifrån. Kanske omständigt men du kan göra samma sak och TS i TS fungerar bra.

Sorry men jag vet inte hur du ska få webinterfacet tillgängligt utanför routern. Bästa jag kan komma på är att du kör TS in till servern, och sedan därifrån surfar in på webinterfacet (lokalt).

Eller så skaffar du en VPN-tjänst där du alltid har alla portar öppna och sedan fixar ett dynamiskt dnskonto som du alltid uppdaterar med en klient, och därmed ansluter till interfacet genom vpnanslutningen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

I linux kan du tagga paketen beroende på vart dom kommer /ska. på så vis få dom att ta olika routes.

här är hur man gör i linux: (copy past från annant forum):

in med typ "10 alter" i /etc/iproute2/rt_tables

Och sen lägger vi till default routen för den...
ip route add [gw network] dev [device] table alter (för att veta vart nätet din nya gateway är på i det table:t)
ip route add default dev [device] via [gw ip] src [source ip] table alter (för att routa paketen till önskad gw ofc)

Sen tagga paketen som ska ta din alternativa väg.
iptables -t mangle -I PREROUTING -i [interface] -p tcp --dport [port] -j MARK 0x10

Och sen ser vi till att trafiken du taggat kommer route:as genom rätt table...
ip rule add fwmark 0x10 table alter

Rätt basic men är ju bara modda reglerna efter behov!
Du behöver iproute2 ofc.

Permalänk
Medlem

Jag håller på med snarlik frågeställning i tråden nedan som jag startade innan jag läst denna och tar tacksamt emot all hjälp som kan fås för att få till det.

Hur får jag en säker Debian server MED VPN & afp/ssh/apache/webmin/sftp/rutorrent/mm?

--ghast

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD