Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem

Hej, jag har haft eyefinity ett tag nu och har "problem" med dom nya drivrutinerna. Det är så att jag hade snabbknappar för att byta mellan eyefinity och extended profil men sedan ett tag tillbaka så har AMD gjort så att inte man kan spara skärminställningarna i dom olika profilerna. Jag har nu catalyst 10.10 bara för att ha kvar mina profiler och undrar hur ni andra gör för att få det att fungera? I mitt tycke så SKA man inte behöva gå in i inställningarna och ställa in allt bara för att jag vill spela tex. bf bc2 1 timme och sedan ställa om igen för att jag ska lira lite HoN..

Skulle vara väldigt tacksam för en lösning.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av berra200:

Hej, jag har haft eyefinity ett tag nu och har "problem" med dom nya drivrutinerna. Det är så att jag hade snabbknappar för att byta mellan eyefinity och extended profil men sedan ett tag tillbaka så har AMD gjort så att inte man kan spara skärminställningarna i dom olika profilerna. Jag har nu catalyst 10.10 bara för att ha kvar mina profiler och undrar hur ni andra gör för att få det att fungera? I mitt tycke så SKA man inte behöva gå in i inställningarna och ställa in allt bara för att jag vill spela tex. bf bc2 1 timme och sedan ställa om igen för att jag ska lira lite HoN..

Skulle vara väldigt tacksam för en lösning.

Hmm?

Mina presets funkar bra, även om jag måste göra om dem mellan varje uppdatering av de senaste CCC som kommit ut, vilket är lite irriterande men de funkar ju i en månad sedan åtminstone.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Hmm?

Mina presets funkar bra, även om jag måste göra om dem mellan varje uppdatering av de senaste CCC som kommit ut, vilket är lite irriterande men de funkar ju i en månad sedan åtminstone.

Konstigt.. Jag har testat runt med massor av olika versioner men kanske får prova igen. Har blåst datorn idag så nu är det ganska bra läge att testa Jag får helt enkelt återkomma med resultatet.

Permalänk
Medlem

Okey nu när jag testar att ha alla tre skärmar som utökar varandra så kan jag växla mellan att ha primary på höger eller vänster, men så fort jag gör en grupp/eyefinity och lägger det på en preset så ballar allt ut och det går inte växla mellan dom olika lägena längre :/ Är det så för dig också eller är det jag som gör något konstigt?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av berra200:

Okey nu när jag testar att ha alla tre skärmar som utökar varandra så kan jag växla mellan att ha primary på höger eller vänster, men så fort jag gör en grupp/eyefinity och lägger det på en preset så ballar allt ut och det går inte växla mellan dom olika lägena längre :/ Är det så för dig också eller är det jag som gör något konstigt?

Nix, det där låter inte normalt. Märkligt.

1, Vilken version av CCC kör du just nu?
2, Vilken version av OS?
3, Vilka steg kör du, menar verkligen vilka knappar trycker du på och i vilken ordning? Om det är ngt du missat så måste vi dra alltihop, exakt hur du gör.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Nix, det där låter inte normalt. Märkligt.

1, Vilken version av CCC kör du just nu?
2, Vilken version av OS?
3, Vilka steg kör du, menar verkligen vilka knappar trycker du på och i vilken ordning? Om det är ngt du missat så måste vi dra alltihop, exakt hur du gör.

haha behövde bara testa en gång till och nu så funkar det..

Först så körde jag 2olika preset som hette extended och Eyefinity, då när man ändrade så blev muspekaren en ring/tänker och inget mer hände men nu så provade jag lite oseriöst och gjorde precis som före men istället för "eyefinity" så döpte jag den till "lol" och helt prötslit så funkar allt.. Jag kan dock inte svara på om det var det som knasade till det. Värkar konstigt men AMD kanske inte vill att man använder just eyefinity som namn :S

aja stort tack för moroten iaf

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berra200:

Först så körde jag 2olika preset som hette extended och Eyefinity, då när man ändrade så blev muspekaren en ring/tänker och inget mer hände men nu så provade jag lite oseriöst och gjorde precis som före men istället för "eyefinity" så döpte jag den till "lol" och helt prötslit så funkar allt.. Jag kan dock inte svara på om det var det som knasade till det. Värkar konstigt men AMD kanske inte vill att man använder just eyefinity som namn :S

Går alldeles utmärkt att döpa profilen till Eyefinity. Ta bort den gamla profilen och spara en kopia av "lol" under samma namn. Den gamla profilen har troligen bara gått sönder.

Mina profiler fungerar bra för övrigt, tidigare brukade skärmarna glömma bort vilken som var höger och vänster (vilket brukade lösas med att aktivera önskad profil två gånger) men sedan 10.4 så har jag inte sett problemet igen. Förhoppningsvis borta annars kan det vara värt att prova aktivera profilen två gånger om ordningen blir fel.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av berra200:

Glad att det ordnade sig, det finns helt klart lite märkliga företeelser med CCC som du, jag och Anders bevittnat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni aldrig funderat på att Klistra denna Tråden ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Har ni aldrig funderat på att Klistra denna Tråden ?

Den är klistrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Den är klistrad.

Ha ha sorry såg det nu när jag gick bakåt, har hoppat till tråden via bokmärke innan!

Då kan jag väl passa på o tacka för en underbar tråd, och ert kunnande, som har sparat mig mycket tid!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hej eyefinitylirare! Jag har nu till slut tagit mig igenom hela denna tråd och utbudet på widescreengamingforum och har bestämt mig för att införskaffa mig en eyefinitydator här i Juni.

Skärmarna är införskaffade (3 st 22" @1650x1050), processor blir en 2500k, chassi define XL, minne hdd osv är ju ingen konst. Konsten verkar vara att välja grafikkort rätt. Korten som är intressanta enligt benchs är 6950/70/90 (2 Gb versionerna), men jag kan inte förmå mig att välja hur jag ska göra.

Det som är mitt mål med bygget är att få det framtidssäkert. D.v.s. Jag vill kunna handla på mer prestanda om 1/2-1 år och spela vidare på samma bas som jag köper idag.

Budgeten ligger på 4-5000 för grafikkort, hur hade ni gjort? 2st 6950 nu och 1 till senare (fett moderkort)? Ett 6970 nu och sedan ett 6990 senare? Eller tvärtom ett 6990 nu och ett 6970 senare? Eller kanske två klockade 6970's med några fina eftermarknadskylare är relativt framtidssäkert?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Smajlarn:

....Det som är mitt mål med bygget är att få det framtidssäkert. D.v.s. Jag vill kunna handla på mer prestanda om 1/2-1 år och spela vidare på samma bas som jag köper idag.

Budgeten ligger på 4-5000 för grafikkort, hur hade ni gjort? 2st 6950 nu och 1 till senare (fett moderkort)? Ett 6970 nu och sedan ett 6990 senare? Eller tvärtom ett 6990 nu och ett 6970 senare? Eller kanske två klockade 6970's med några fina eftermarknadskylare är relativt framtidssäkert?

Tacksam för alla svar!

Finns inget framtidssäkert egentligen. Nästa generation grafikkort bör bli ett hopp till 28nm teknik, vanligen står man över 1 generation men just nu är det lite svårt att spå i framtiden. 6950 2gb eller 6970 2gb i en cf lösning bör hålla 1-2 år med tanke på nuvarande spelutveckling. Tänker man på alla dessa konsol-pc-portningar så lär ingen behöva köpa nytt på ett bra tag...

Skämt åsido, jag hade tagit 6970 2gb x 2 eftersom jag är rätt kräsen och vill ha max möjligt av grafikgodis.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Finns inget framtidssäkert egentligen. Nästa generation grafikkort bör bli ett hopp till 28nm teknik, vanligen står man över 1 generation men just nu är det lite svårt att spå i framtiden. 6950 2gb eller 6970 2gb i en cf lösning bör hålla 1-2 år med tanke på nuvarande spelutveckling. Tänker man på alla dessa konsol-pc-portningar så lär ingen behöva köpa nytt på ett bra tag...

Skämt åsido, jag hade tagit 6970 2gb x 2 eftersom jag är rätt kräsen och vill ha max möjligt av grafikgodis.

MSI's Twinfrozer och Asus Direct CU II-modeller är vad man bör titta på. Samt kort med liknande kylningslösningar från de andra företagen med om det finns. 2GB bör kort som ska köra i Eyefinity ha så skippa eventuella 1GB-kort anser jag iallafall.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813903
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841152

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ok, då är det kanske så det får bli Jag lutade själv innan mot att handla ett 6970 nu och sedan komplettera med ett till 6970/90 när jag fått in pengar och fått prova 3skärmslir lite, men två 6970 direkt vore ju nice då man i så fall slipper dimensionera nätagget för ett eventuellt 6990

Skrivet av anders190:

MSI's Twinfrozer och Asus Direct CU II-modeller är vad man bör titta på. Samt kort med liknande kylningslösningar från de andra företagen med om det finns. 2GB bör kort som ska köra i Eyefinity ha så skippa eventuella 1GB-kort anser jag iallafall.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813903
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=815629
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841152

Jag håller helt med om 2 Gb

Jag har dreglat lite över Gigabyte 6970 OC, http://www.inet.se/artikel/5409166/gigabyte-radeon-hd6970-oc-..., kanske får bli två sådana enligt Lans rekommendation

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hej. Kompisen har en setup med 3 skärmar, 2 1920x1080 och en 1920x1200. Han har kopplat 2 skärmar med DVI och en med minidisplayport-->displayport--->dvi på skärmen. Problemet är att vi bara får igång 2 skärmar, datorn hittar alla 3 men man kan bara göra en eyefinitygrupp med 2st.

hjälp tack!

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

hej. Kompisen har en setup med 3 skärmar, 2 1920x1080 och en 1920x1200. Han har kopplat 2 skärmar med DVI och en med minidisplayport-->displayport--->dvi på skärmen. Problemet är att vi bara får igång 2 skärmar, datorn hittar alla 3 men man kan bara göra en eyefinitygrupp med 2st.

hjälp tack!

Används en aktiv DP-adapter mellan skärm och DP-uttaget på grafikortet? Om inte är det förmodligen problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Används en aktiv DP-adapter mellan skärm och DP-uttaget på grafikortet? Om inte är det förmodligen problemet.

alltså skärmen som är kopplad med displayport fungerar, jag kan köra den och en annan skärm, men 3 skärmar samtidigt funkar inte.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=586934
denna addaptern har han. minidisplay-->displayport-->dvi och det visar bild på skärmen.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggaaaa:

alltså skärmen som är kopplad med displayport fungerar, jag kan köra den och en annan skärm, men 3 skärmar samtidigt funkar inte.
denna addaptern har han. minidisplay-->displayport-->dvi och det visar bild på skärmen.

Adaptern verkar vara passiv. Den måste vara aktiv för att köras med tre skärmar. Exempel på aktiv adapter som fungerar med tre skärmar: http://www.inet.se/artikel/5409071/xfx-aktiv-minidisplayport-...

Observera att skärmarna bör vara identiska. Då skärmarna ni försöker använda är en blandning mellan 16:9 och 16:10 så är frågan sedan hur pass det ens kommer gå att köra dessa i Eyefinity. Som separata skärmar går det bra men bezel management kommer inte att fungera (då skärmarna som sagt bör/ska vara identiska).

Permalänk
Medlem

okej. Men det borde ju fungera om man köra alla i 1920x1080, right?
beställer hem en sån där och återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Oggaaaa:

Att blanda 16:9 och 16:10 format är knepigt, det är inte att rekommendera. En eyefinitygrupp går bara att skapa med en gemensam upplösning, 1920x1080 och 1920x1200 är inte riktigt gemensam. Jag kan ha fel men tyvärr så har jag inte sett ett framgångsrikt exempel där någon lyckats. Det pratas om EDID hacks, att ändra skärmens upplösning direkt i dess konfigurationsfil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar det att ha 2 stycken http://www.inet.se/artikel/5409167/msi-geforce-gtx-560-ti-twi...

och spela som eyefinity?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Plumpen:

Funkar det att ha 2 stycken http://www.inet.se/artikel/5409167/msi-geforce-gtx-560-ti-twi...

och spela som eyefinity?

Nej.

Eftersom Nivida kör en teknik för multiskärmshantering som heter NvidiaSurround. De två korten bör funka utmärkt.

Kravspec för att köra NvidiaSurround.

AMD kör tekniken Eyefinity, vilket fungerar lite annorlunda men båda teknikerna ger dig multiskärmsmöjligheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har blivit ganska sugen på nvidia suround och tänker uppgradera eftersommaren till en 2500k och undrar om man ska skaffa ett kraftigare nätägg och ett till 570 eller om man ska satsa på en aktiv adapter eller kanske ett 6970?
har nyligen köpt en ny 23'' skärm för över 2k och vill helst inte köpa 2st av denna pga det höga priset och undrar då om jag ska sälja denna och skaffa 3st benQ skärmar eller ha kvar denna i mitten med 2st benQ vid sidan om vad tror ni blir bäst?
vill ju ha så mycket kraft som möjligt så att man ska kunna köra på högsta instälningarna på tre skärmar med minst 60fps också så vad är bäst då?

MVH

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Toobe-x:

har blivit ganska sugen på nvidia suround och tänker uppgradera eftersommaren till en 2500k och undrar om man ska skaffa ett kraftigare nätägg och ett till 570 eller om man ska satsa på en aktiv adapter eller kanske ett 6970?
har nyligen köpt en ny 23'' skärm för över 2k och vill helst inte köpa 2st av denna pga det höga priset och undrar då om jag ska sälja denna och skaffa 3st benQ skärmar eller ha kvar denna i mitten med 2st benQ vid sidan om vad tror ni blir bäst?
vill ju ha så mycket kraft som möjligt så att man ska kunna köra på högsta instälningarna på tre skärmar med minst 60fps också så vad är bäst då?

MVH

SLI eller CF definitivt, om du vill köra max på inställningar och minst 60 FPS....vilket kanske inte ens går i alla spel. Går icke i Metro2033 till exempel, men det är ju värstingen.

Mjah, hur du ska göra med dina skärmar är väl lite svårare. Där får du räkna ekonomiskt. Tekniken funkar bäst och ser snyggast ut om du har 3 exakt likadana skärmar. Men man måste inte. Ju mer de skiljer sig desto mer funktioner offrar man och större risk att de inte fungerar eller bara ser konstigt ut.

Mer info om din 23", vad är det för modell? Upplösning? Säkert 1920x1080...

Vilka Benq tänkte du på? Upplösning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

SLI eller CF definitivt, om du vill köra max på inställningar och minst 60 FPS....vilket kanske inte ens går i alla spel. Går icke i Metro2033 till exempel, men det är ju värstingen.

Mjah, hur du ska göra med dina skärmar är väl lite svårare. Där får du räkna ekonomiskt. Tekniken funkar bäst och ser snyggast ut om du har 3 exakt likadana skärmar. Men man måste inte. Ju mer de skiljer sig desto mer funktioner offrar man och större risk att de inte fungerar eller bara ser konstigt ut.

Mer info om din 23", vad är det för modell? Upplösning? Säkert 1920x1080...

Vilka Benq tänkte du på? Upplösning?

tack för det snabba svaret!
spelar just nu mycket bc2 så det är främst det ju men sen kommer ju även bf3 och eftersom att det inte finns några system requirments så kan man inte veta hur mycket kraft man kan behöva. kanske kan skaffa ett till 570 om det skulle behövas?
tror det får bli 2 st 570 då till hösten till att börja med.

skärmen är en http://www.dustinhome.se/pd_5010469818.aspx
och som du sa om att det blir snyggare med 3st likadana blir nog att det blir 3st http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe
eller
http://www.inet.se/artikel/2203010/benq-tft-21-5-g2220hd
bror på hur mycket pengar jag har.

MVH

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Moderator
Moderator

Woah, nu gick du fort till väldigt många frågor kring allmän datorköpråd.

Är inte så bra på beräkna aggregat och belastning och vad det gäller moderkort, finns ju ett gäng att välja på. Bättre att skapa en tråd och fråga i stationära datorer: Köpråd närmare köptillfället? Ta i så fall bort den textbiten från denna tråden och lägg den i en ny är du snäll.

Slutligen, vad det gäller skärmar...
3980:- för två till eller
3870:- för tre nya (plus vinst från avsäljning av nuvarande minus frakt)
2970:- är rätt billigt (plus vinst från avsäljning av nuvarande minus frakt)

Det är smak och plånbok som avgör, skärmarna i sig är i princip likvärdiga. Dell'en har antagligen bäst inställning vad det gäller foten men panelerna är TN allihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjo, joinar klubben i veckan
Hade lite funderingar kring inställningar osv.. Går det att göra en snabbprofil i CCC så man slipper göra om allt när man inte vill ha Eyefinity aktiverat?
Finns det något program man kan använda för att förskjuta bilden så den passar bra över skärmarna? Tror jag läste något om det för ett tag sen.

Och slutligen, någon med ett 6950 som kollat hur många FPS man får i BC2 i 1920*1080? HAr sökt men inte hittat något om det.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KKay:

Tjo, joinar klubben i veckan
Hade lite funderingar kring inställningar osv.. Går det att göra en snabbprofil i CCC så man slipper göra om allt när man inte vill ha Eyefinity aktiverat?
Finns det något program man kan använda för att förskjuta bilden så den passar bra över skärmarna? Tror jag läste något om det för ett tag sen.

Och slutligen, någon med ett 6950 som kollat hur många FPS man får i BC2 i 1920*1080? HAr sökt men inte hittat något om det.

Tjena igen

CCC klarar snabbprofiler.

Förskjuta bilden? Hydragrid finns ju för ren windowsmiljö eller tänker du på Widescreenfixer som sträckte ut spelens signal över tre skärmar?

Får söka på 6950/FPS senare, nu, hemgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena igen

CCC klarar snabbprofiler.

Förskjuta bilden? Hydragrid finns ju för ren windowsmiljö eller tänker du på Widescreenfixer som sträckte ut spelens signal över tre skärmar?

Får söka på 6950/FPS senare, nu, hemgång.

Okej bra

HAr för mig att bilden inte alltid gör en bra övergång till nästa skärm, fast det kanske bara gäller om man har skärmar av olika storlek? Eller så har jag bara fått för mig något

Visa signatur

#framtiden