Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Woah, nu gick du fort till väldigt många frågor kring allmän datorköpråd.

Är inte så bra på beräkna aggregat och belastning och vad det gäller moderkort, finns ju ett gäng att välja på. Bättre att skapa en tråd och fråga i stationära datorer: Köpråd närmare köptillfället? Ta i så fall bort den textbiten från denna tråden och lägg den i en ny är du snäll.

Slutligen, vad det gäller skärmar...
3980:- för två till eller
3870:- för tre nya (plus vinst från avsäljning av nuvarande minus frakt)
2970:- är rätt billigt (plus vinst från avsäljning av nuvarande minus frakt)

Det är smak och plånbok som avgör, skärmarna i sig är i princip likvärdiga. Dell'en har antagligen bäst inställning vad det gäller foten men panelerna är TN allihop.

oj sry tänkte inte på det ^^
3980;- = 2 till av den jag har?
3870;- = 3x24'' ?
2970;- = 3x22'' ?

det med skärmarna är som du säger ja får ju se hur mycket priset sänks eller hur mycket pengar jag har ju:)

tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem

Hej! Jag anmälde min separata tråd att bli sammanfogad med den här tråden, då jag tyckte att det vore överflödigt att ha den separat, när den här tråden fungerar så bra. Och om jag inte missuppfattade någonting, så fick jag ta bort det föregående inlägget och återposta det, pga att det klistrades in på förra sidan (eftersom att det klistras jämte tiden)
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat någonting! Ser fram emot Era råd. Tack på förhand.

Skrivet av Tigerhamster:

Nej men hej.
Nu är det så att jag har undersökt Eyefinity och tycker att det här är något för mig.

I dagsläget har jag endast ett GTX460 1GiB, och en BenQ G2420HDB. (inget E på slutet som de billiga på inet är nu; alltså är min än sämre? )
Som jag ser det har jag två alternativ; Antingen så går jag den billiga vägen och köper ett 6950 och två likadana skärmar, eller så går jag den dyra vägen, för kvalitet, och köper tre dyra skärmar och ett eller två grafikkort istället.

Så jag kommer här och ber om råd; om hjälp.
* Användningsområden = Film, spel (jag är inte hardcore, men jag spelar mycket; Jag älskar upplevelsen och skulle älska eyefinity. MMO, bilspel och kanske något FPS), surf
* Önskad storlek = Vanligtvis skulle jag säga 24", men nu är det tre skärmar. Jag skulle kunna förstå varför man går ned till 23".
* Önskad upplösning = 1920x1080p. Jag vägrar x1200.
* Önskat format = 16:9
* Önskad panel = Jag är inte alls förtjust i TN. Inte alls. Och jag struntar i GTG-ms:en om jag ska vara ärlig.
* Önskad skärmyta = Matt. Viktigt.
* Önskad Hz = 60

För det första blir det en enorm upplösning, 3x1080p. Kommer jag att behöva två grafikkort för att kunna driva spel och dylikt i höga inställningar? Kommer jag att behöva höga inställningar?
Räcker det med ett kort? Ska jag kanske slänga på ett 6970 istället för ett 6950? Två 6950?

Sedan vill jag ju ha bra skärmar. Men tre nya kvalitativa skärmar, även om det är Dell UltraSharp U2311H från Inet, den mest prisvärda icke-TN jag hittat, är svindyrt. Men TN är. Så. Horribelt. Vad ska jag göra?
Att ha TN-betraktningsvinklar i Eyefinity är ju ingenting som man bör hurra över, kan jag tänka mig.

Jag har satt ihop två paket på Inet som sammanfattar mina tankar om det hela.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/538963/eyefinity-billig
http://www.inet.se/kundvagn/visa/539037/eyefinity-dyr
Jag tänker inte köpa just den versionen av 6950. Jag bara tog den som var närmst det pris jag hittade av TwinFrozrIII-versionen på prisjakt.

Kan någon hjälpa mig? Jag vill ha eyefinity, men det handlar om mycket pengar. Att ha kakan och att äta den samtidigt. Vad är rätt balans? Jag är beredd på att lägga ut så mycket pengar (som min dator kostade ensam), men jag skulle ännu hellre ha pengar kvar efteråt.
Tack på förhand.

EDIT - Ja, jag vet att jag skriver osammanhängande. Mina tankegångar irrar fram och tillbaka utan rim och reson och kan helt byta riktning mitt i en mening. Jag skriver med mycken överflödig text och onödig information. Men om ni kan ha överseende med det och ge mig råd och hjälp så skulle jag bli mycket tacksam!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KKay:

Okej bra

HAr för mig att bilden inte alltid gör en bra övergång till nästa skärm, fast det kanske bara gäller om man har skärmar av olika storlek? Eller så har jag bara fått för mig något

Så här ser det ut med skärmar av olika storlek, Eyefinity kräver att du kör samma upplösning på alla tre skärmarna. I exemplet ovan tror jag Ceogar kör 1920x1080 på alla tre men det är inte samma fysiska yta vilket ger en viss skillnad mellan kanterna av skärmarna. Övergången är inte helt jämn.

I övrigt så har vi tre speltyper;

1. Spel som inte alls fungerar i multiskärmslösningar

2. Spel som man kan sträcka ut med Widescreenfixer eller modifikation av filer. Tex Fallout 3 kan man modifiera.

3. Spel med fullt stöd som bara kräver att man väljer rätt upplösning, typ BFBC2.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

http://www.youtube.com/watch?v=NSWKomxzo-I

Så här ser det ut med skärmar av olika storlek, Eyefinity kräver att du kör samma upplösning på alla tre skärmarna. I exemplet ovan tror jag Ceogar kör 1920x1080 på alla tre men det är inte samma fysiska yta vilket ger en viss skillnad mellan kanterna av skärmarna. Övergången är inte helt jämn.

Oj, det var ganska stor skillnad, tur jag kommer ha tre 24" då

Skrivet av Lan:

I övrigt så har vi tre speltyper;

1. Spel som inte alls fungerar i multiskärmslösningar

2. Spel som man kan sträcka ut med Widescreenfixer eller modifikation av filer. Tex Fallout 3 kan man modifiera.

3. Spel med fullt stöd som bara kräver att man väljer rätt upplösning, typ BFBC2.

Tack för infon!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tigerhamster:

Hej! Jag anmälde min separata tråd att bli sammanfogad med den här tråden, då jag tyckte att det vore överflödigt att ha den separat, när den här tråden fungerar så bra. Och om jag inte missuppfattade någonting, så fick jag ta bort det föregående inlägget och återposta det, pga att det klistrades in på förra sidan (eftersom att det klistras jämte tiden)
Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat någonting! Ser fram emot Era råd. Tack på förhand.

Tjena!

IPS är alltid värt det lilla extra men jag kan inte påstå att TN är så horribelt heller. Kör TN själv. De duger bra att spela på, man vinklar ju efter favoritsittställning. Men att dömma av det du skriver så skulle du ångra dig länge om du tog TN.

Vill man spela med max grafik, AA och allt, så räcker inte ens SLI/CF lösningar alltid. Det beror mycket på vilket spel vi pratar om. Ett ensamt 6950 kan ge medium settings med 30-60 fps i vissa bra optimerade spel i5760x1080. Det finns tester citerade i startposten.:)

Övriga frågor ber jag att få återkomma till. Nu, jobb

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena!

IPS är alltid värt det lilla extra men jag kan inte påstå att TN är så horribelt heller. Kör TN själv. De duger bra att spela på, man vinklar ju efter favoritsittställning. Men att dömma av det du skriver så skulle du ångra dig länge om du tog TN.

Vill man spela med max grafik, AA och allt, så räcker inte ens SLI/CF lösningar alltid. Det beror mycket på vilket spel vi pratar om. Ett ensamt 6950 kan ge medium settings med 30-60 fps i vissa bra optimerade spel i5760x1080. Det finns tester citerade i startposten.:)

Övriga frågor ber jag att få återkomma till. Nu, jobb

Tack så mycket för ditt svar!

Ja, jag tror att jag överdriver TN:s förskräcklighet. Men jag märker också på den skärmen jag har, att om jag tittar på film, så sitter jag inte direkt rakt upp och ned, utan jag "lägger mig" bekvämt i stolen. Och då stryker betraktningsvinkeln på foten av bara det.
Problemet är ju självfallet priset. Tre dyra vs två billiga skärmar. Jag har råd med det dyra. Men sen kommer jag inte direkt ha mycket pengar kvar
Jag kanske får genomlida den TN-skärmen jag redan har, och använda den i mitten, och sedan "vinga" med DELL-skärmar. Det kanske blir udda med 23"-24"-23", men det är ju samma upplösning, åtminstone.

Och jag har tittat på tester. Jag är lite osäker. Jag tycker inte att jag hittar ett vettigt pris på ett 6970, och - här är det viktigaste - ett tyst ett. Så det får väl bli en 6950 TwinFrozrIII eller liknande. Jag hade skaffat ett till GTX460, men eftersom mitt moderkort inte stöder SLI, så tänkte jag hoppa på Radeon-tåget.
Men, jag läste att med bezel-correction så är det snarare 6070~*1080. Påverkar det hur mycket grafikkortet behöver rendera, eller skippar den att rendera de bezel'ade pixlarna?

Med vänliga hälsningar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tigerhamster:

Tack så mycket för ditt svar!

Ja, jag tror att jag överdriver TN:s förskräcklighet. Men jag märker också på den skärmen jag har, att om jag tittar på film, så sitter jag inte direkt rakt upp och ned, utan jag "lägger mig" bekvämt i stolen. Och då stryker betraktningsvinkeln på foten av bara det.
Problemet är ju självfallet priset. Tre dyra vs två billiga skärmar. Jag har råd med det dyra. Men sen kommer jag inte direkt ha mycket pengar kvar
Jag kanske får genomlida den TN-skärmen jag redan har, och använda den i mitten, och sedan "vinga" med DELL-skärmar. Det kanske blir udda med 23"-24"-23", men det är ju samma upplösning, åtminstone.

Och jag har tittat på tester. Jag är lite osäker. Jag tycker inte att jag hittar ett vettigt pris på ett 6970, och - här är det viktigaste - ett tyst ett. Så det får väl bli en 6950 TwinFrozrIII eller liknande. Jag hade skaffat ett till GTX460, men eftersom mitt moderkort inte stöder SLI, så tänkte jag hoppa på Radeon-tåget.
Men, jag läste att med bezel-correction så är det snarare 6070~*1080. Påverkar det hur mycket grafikkortet behöver rendera, eller skippar den att rendera de bezel'ade pixlarna?

Med vänliga hälsningar.

Bezel Compensation från AMD's sida

Citat:

How does bezel compensation work? Does the user input the width of their bezel? Do the drivers have a database of monitor types?

AMD Catalyst Control Center™ version 10.3 and higher includes a bezel compensation tool that helps eliminate the distortion caused by the bezels of displays being used together by compensating for the physical space between them - so visuals and text appear to "go behind" the bezels.

The bezel compensation tool presents a triangle pattern across the bezel and a widget is used to adjust the bezel compensation until the edges of the triangle line up across the bezel. In bezel compensated mode, pixels are removed that should be obscured by the display bezels. These pixels are rendered into the frame buffer, but not scanned out to any of the displays in the Display Group. Without this feature engaged, rendered objects will appear to "jump" across the gap between displays.

Note: Bezel compensation only works in Single Large Surface (SLS) mode with monitor groups that have a pixel resolution and density within a 5% tolerance of each other

Kom ihåg den biten längst ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur får jag igång Bezel Correction?
Just nu kör jag med två skärmar, för CDON "glömde" skicka den andra, och jag är nyfiken på hur det ser ut osv. Men jag hittar inte Bezel Correction.

Det är inte identiska skärmar. Någon som kan hjälpa mig?

Edit: Har nu googlat runt lite, och det verkar som att det endast fungerar om man har identiska skärmar?
Finns det inget sätt att gå runt detta?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KKay:

Hur får jag igång Bezel Correction?
Just nu kör jag med två skärmar, för CDON "glömde" skicka den andra, och jag är nyfiken på hur det ser ut osv. Men jag hittar inte Bezel Correction.

Det är inte identiska skärmar. Någon som kan hjälpa mig?

Edit: Har nu googlat runt lite, och det verkar som att det endast fungerar om man har identiska skärmar?
Finns det inget sätt att gå runt detta?

Kolla posten ovanför din - där citerar jag AMD's hemsida. 5% variations tolerans. Jag vet inget sätt att kringå detta. Men jag kör inte med det eftersom det i min mening ger en sämre upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kolla posten ovanför din - där citerar jag AMD's hemsida. 5% variations tolerans. Jag vet inget sätt att kringå detta. Men jag kör inte med det eftersom det i min mening ger en sämre upplevelse.

På så vis.. Aja, ska ändå byta bort min "udda" skärm senare

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hejsan folk, vill få ett bra snabbt svart
Hur ser detta packetet ut ifall jag vill använda mig utav Eyeinfinity ??
http://www.inet.se/kundvagn/visa/564896/eyeinfinity

Permalänk
Medlem
Skrivet av Budas:

Inte jättebra. Du har ett nVIDIA (GeForce GTX)-grafikkort.
Det du vill ha är antingen ett AMD (Radeon HD)-grafikkort, eller två nVIDIA-kort med likadana siffror. Eller ett GeForce GTX 590.

Har du inte det kommer kortet bara klara av att driva två skärmar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Budas:

Instämmer med Tetrisgoat, Eyefinity är AMD teknik och fungerar annorlunda mot Nvidia. Med Nvidiasurround så måste du ha två kort (av en viss typ - kan inte nog mycket om vilka) men slipper adaptern.

För att köra Eyefinity så behöver du byta grafikkort, typ 6970 eller liknande. Glöm inte att kika en gång till på nätaggregatet om du byter grafikkortslösning och tänk på framtiden om du kommer att köra 2 kort.

Snabbt nog svarat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon länka ett tungt grafikkort med samma prestanda i samma prisklass som skall klara det, och ett nätagregat ifall det skulle behöva ändras :)?

Budget på grafik kort 4 lax kan gå upp ifall det gör markant skillnad

Permalänk
Medlem

På inet är det väll ett av dessa två för samma prisklass då?

1 https://www.inet.se/artikel/5409090/xfx-radeon-hd6970-2gb
2 https://www.inet.se/artikel/5409183/xfx-radeon-hd6970-oc-2gb
3 https://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-...

Vilken av dessa är bäst och klarar eyeinfinity bäst? finns det något bättre och slutligen behöver jag byta nätagregat ifall jag byter till en av dessa 3? Eller kanske ska man gå med 2 st? hjälp gubbar ni är proffsen på eyeinfinity
Skärmarna jag ville köpa har utgått ^.^ så jag har hittat 2 nya i samma prisklass, är dessa 2 bra? vilken är bäst för eyeinfinity?
1 http://www.inet.se/artikel/2203101/benq-tft-24-g2420hdbl-led
2 http://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdbe

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Budas:

På inet är det väll ett av dessa två för samma prisklass då?

1 https://www.inet.se/artikel/5409090/xfx-radeon-hd6970-2gb
2 https://www.inet.se/artikel/5409183/xfx-radeon-hd6970-oc-2gb
3 https://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-...

Vilken av dessa är bäst och klarar eyeinfinity bäst? finns det något bättre och slutligen behöver jag byta nätagregat ifall jag byter till en av dessa 3? Eller kanske ska man gå med 2 st? hjälp gubbar ni är proffsen på eyeinfinity

De tre funkar fint.

Nätaggregatet vet jag inte faktiskt, som sagt, dålig på kalkylera sådant.

Om du ska gå med två beror på dina krav av grafik. Vill du kunna köra max grafik (med hög AA) kommande 2 åren så ja. I ditt fall skulle jag rekommendera att du bara provar med 1 kort (så ser du ju själv hur bra upplevelsen blir) men uppgraderar ditt nätaggregat. Då lämnar du marginal för ett kort till.

Eh, vänta lite nu, du vet om att det där moderkortet är ett m-atx? Det har inte SLI/CF möjligheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan du länka ett bra moderkort som har möjlighet till det :P?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Budas:

kan du länka ett bra moderkort som har möjlighet till det :P?

Filtrerad sökning på Inet.se, ATX format, Crossfire (flera kort), socket 1155.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Observera min fråga dock, man kan köra eyefinity på ett ensamt väldigt billigt kort om man tycker att låga grafikkrav räcker.

Vilka spel och vilka grafikkrav har du? Max allt, inklusive AA i BFBC2 / Crysis 2 / Metro2033? Ju högre krav, desto dyrare lösning. Att uppnå max i det värsta spelet idag, klarar inte ens quadkortslösningar riktigt. Hänger dock mer på optimering av profiler och drivrutiner för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ser du ut nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/566976/eyeinfinity

jo vill ju maxxa dem spelen du tar upp. Hur skulle den klara av spel osv i nuläget? på single skärm och som eyeinfinity?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Budas:

Så ser du ut nu http://www.inet.se/kundvagn/visa/566976/eyeinfinity

jo vill ju maxxa dem spelen du tar upp. Hur skulle den klara av spel osv i nuläget? på single skärm och som eyeinfinity?

Ta och läs igenom denna länken. Den visar lite om vad du kan vänta dig av ett eller två kort i den massiva upplösningen (3 x 1920) x 1080.

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/AMD_Radeon_6800_6900_-_Updated_Benchmarks_Page_7

Se ovan bild från artikeln, ett ensamt 6970 får strax över 20 FPS i Maffia 2. Crossfire 6970 får strax över 30. Det är med grafiken på höga inställningar, ink AA.

Jag försöker ge dig bra råd om vad du kan förvänta dig, fatta informerade beslut. Den kundvagnen du länkade till var bättre, kan dock fortfarande inte svara på nätaggregatet men nu har du ett bättre moderkort och grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej men då gör jag som du sa, jag kör på detta och får endå bra grafik och fps på 3 skärmar. Och ifall jag gillar det så kan jag ju köpa ett till 6970 eller hur?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Budas:

Okej men då gör jag som du sa, jag kör på detta och får endå bra grafik och fps på 3 skärmar. Och ifall jag gillar det så kan jag ju köpa ett till 6970 eller hur?

Japp. Det är bästa lösningen.

Skulle dock dubbelkolla det där med nätagget, 750w för två 6970. Du borde klara det men jag lovar inget! Ska man tro länken nedan så drar två 6970 ca 570w så...

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx-560-ti/21#pagehead

Välkommen till multiskärmsspelandet, kamrat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har en fråga angående Nvidia Surround. Vad skulle prestera bättre, gtx 570 sli eller gtx 590? Kommer att spela i 3x1920-1080p.

Tacksam för svar!

Mvh
PyzzeN

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PyzzeN:

Tjena!

Har en fråga angående Nvidia Surround. Vad skulle prestera bättre, gtx 570 sli eller gtx 590? Kommer att spela i 3x1920-1080p.

Tacksam för svar!

Mvh
PyzzeN

Tjena,

Nu är jag inte absolut kunnig i Nvidias teknik och det finns inte många tester på exakt det du begär. Detta är ett test som visar vad ett 590 gör i förhållande till 580 SLI i 1920x1080. Som du ser så är det rätt mycket bättre, average 120 fps mot 80. Och du ser på de översta två raderna hur det bli med ett 590 i 5760x1080 upplösning, average ca 30 FPS (i ett av de mest krävande spelen som finns just nu).

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/zotac_gtx590_sli_5760x1080_nvidia_surround_review/9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Tjena,

Nu är jag inte absolut kunnig i Nvidias teknik och det finns inte många tester på exakt det du begär. Detta är ett test som visar vad ett 590 gör i förhållande till 580 SLI i 1920x1080. Som du ser så är det rätt mycket bättre, average 120 fps mot 80. Och du ser på de översta två raderna hur det bli med ett 590 i 5760x1080 upplösning, average ca 30 FPS (i ett av de mest krävande spelen som finns just nu).

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/zotac_gtx590_sli_5760x1080_nvidia_surround_review/9

Tackar!

Permalänk
Medlem

Finally Äntligen har sista skärmen kommit fram.. Som ett barn på julafton haha

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Finally Äntligen har sista skärmen kommit fram.. Som ett barn på julafton haha

Bilder! Jag har själv placerat en order på ett HD6970 nu.
Jag väntar med skärmar tills jag ser att de sjunker något i pris, jag hann inte köpa U2311H tillräckligt fort, och nu är de 300 kronor dyrare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Bilder! Jag har själv placerat en order på ett HD6970 nu.
Jag väntar med skärmar tills jag ser att de sjunker något i pris, jag hann inte köpa U2311H tillräckligt fort, och nu är de 300 kronor dyrare..

Fixar bilder ikväll, när jag städat lite Nu ska jag spela!

Edit: Har nu testat spela lite BC2. Men jag tycker det ser lite konstigt ut på sidoskärmarna, typ utsträckt.
Ska det vara så eller måste jag pilla med FOV?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Moderator
Moderator

Hade du exakt samma skärmar nu eller var det storleksskillnader? Det kan vara en viss utsträckning men inte markant, minns inte riktigt men kollade nu på ett par youtube klipp (ingen lust att starta spelet just nu) och visst är det lite utsträckning.

Visa signatur