Nollställa klientdator?

Permalänk
Medlem

Nollställa klientdator?

Hej!
Företaget där jag sommarjobbar och kommer jobba efter sommaren gav mig en lite äldre dator som de inte har användning för längre idag. Datorn fungerade som klientdator ute i lagret, och är låst från flera funktioner. Jag kan adminlösen till BIOS, men jag kan inte aktivera dvd-läsaren som bootalternativ nummer 1. Datorn är inte så kraftfull, men jag hade tänkt experimentera lite med den. Just nu är WIN 7 installerat på den och jag tycker det flyter på för segt, så jag försöker installera XP på den, men det kan jag alltså inte. I alla fall inte på något sätt som jag känner till.

Datorn är även försedd med en sån dryg CTRL+ALT+DELETE inloggning som jag inte kan komma förbi i dagsläget då jag inte är kopplad till deras servrar.

Någon som vet vad jag kan göra? Mitt mål är att få bort allt på datorn, och kunna installera xp på den. Nollställa den helt enkelt.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag kan komma in i BIOS, men ej ändra något där. Jag kan bara se inställningarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91
Jag kan komma in i BIOS, men ej ändra något där. Jag kan bara se inställningarna.

då lär du inte ha adminlösen till bios utan lägre behörighet

kolla i manual hur du resetar bios-lösen. förmodligen nån bygling på moderkakan

om du har floppy och kan boota från den eller kan boota från usb så kan du lösa det genom att lägga XP på usb-stickan eller på en annan partition än system på hårddisken.

om du inte kan ändra bootordningen överhuvudtaget och inte heller kan reseta bios är enda lösningen att ta ur disken och stoppa in den i en anna dator, installera XP där, göra sysprep och sen stoppa tillbaka den och låta den starta upp och detektera hårdvaran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krippe91

Då har du förmodligen bara lösenordet för att kunna se settings. Kolla om du kan trycka på någon knapp i starten för att ändra startupenhet.

Finns några andra sätt att komma vidare på, till exempel göra hårddisken icke-bootbar. Då borde den hoppa över till cd efteråt (om det inte är helt inaktiverat).

Inloggningsrutan behöver du inte bry dig om ifall du ska blåsa om maskinen men det finns sätt att komma runt detta om det skulle vara nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Ta bort matteriet på moderkortet eller fråga företaget du fick det av.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Sommarjobbar man så här dags?

Brukar man inte komma förbi ctrl+alt+del även om man inte är ansluten till servern och sedan välja att logga in på den här datorn istället för domänen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Sommarjobbar man så här dags?

Brukar man inte komma förbi ctrl+alt+del även om man inte är ansluten till servern och sedan välja att logga in på den här datorn istället för domänen?

Nej men jag sommarjobbar där varje sommar.

Då måste man ha ett lokalt användarnamn, och det finns inte på denna datorn.

Att boota från cd är helt inaktiverat.

Datorn ska vara avstäng när man tar av batteriet väl? Aldrig gjort det förr.

Eftersom jag inte kan byta bootalternativ, tror jag inte heller det fungerar att boota och installera från USB-minne.

Det jag bör göra är att pröva ta ut batteriet till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hittade en gul liten knapp på moderkortet med texten cmos under, ska jag pröva att trycka på denna? Ska datorn vara igång eller avstängd?

Permalänk
Medlem

Har prövat att reseta CMOS genom den gula knappen, i avstängt läge, och datorn startade därefter upp som vanligt. Det hände alltså inget när jag resetade CMOS.

Är det sista jag kan pröva att sätta i hårddisken i en annan dator och blåsa den därifrån?

Permalänk

Detr finns alltid något sätt att nollställa lösenord i bios, bara man vet hur.

Jag gissar att du bör hålla inne cmos-knappen när du startar upp datorn, men för att vara säker bör man kolla manualen. Vad är det för märke och modell på datorn? Om det är no-name så kan du kolla om du ser modellnamn på moderkortet.