Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 22''
* Din budget = ~2500 ju billigare desto bättre

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1680x1050
* Önskat format = Det spelar nog ingen roll tror jag.
* Önskad Panel = Spelar ingen roll, tror jag.
* Önskad Hz = Spelar ingen roll, desto mer desto bättre
* Butik = Butiker med bra omdöme
* Märke = Vill ha något pålitligt märke.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 22''
* Din budget = ~2500 ju billigare desto bättre

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1680x1050
* Önskat format = Det spelar nog ingen roll tror jag.
* Önskad Panel = Spelar ingen roll, tror jag.
* Önskad Hz = Spelar ingen roll, desto mer desto bättre
* Butik = Butiker med bra omdöme
* Märke = Vill ha något pålitligt märke.

Viewsonics 120hzare ViewSonic VX2268WM - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 21-24"
* Din budget = 2500 (Kan gå högre om det är en otroligt bra skärm)

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = Finns så få, oviktigt
* Önskad Panel = --||--
* Önskad Hz = 100, Eventuellt en 60hz skärm med otroligt låg input lag
* Butik = Alla möjliga som är någolunda respekterade, men helst Webhallen.
* Märke = Acer har inte gett mig något bra intryck någonsin, men om det kan backas upp med bra lovord så kan jag tänka mig en sån också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R.Falk:

Ange:
* Användningsområden = Spel
* Önskad storlek = 21-24"
* Din budget = 2500 (Kan gå högre om det är en otroligt bra skärm)

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1920x1080
* Önskat format = Finns så få, oviktigt
* Önskad Panel = --||--
* Önskad Hz = 100, Eventuellt en 60hz skärm med otroligt låg input lag
* Butik = Alla möjliga som är någolunda respekterade, men helst Webhallen.
* Märke = Acer har inte gett mig något bra intryck någonsin, men om det kan backas upp med bra lovord så kan jag tänka mig en sån också.

Svårt att få 100hz för de pengarna om du inte vill gå ner i upplösning. Då kan du välja den Dreas länkar till ovan. Annars är detta en standardskärm för dina krav. men 60Hz. Acerna verkar strulig. Inte värt att lägga 4000:- på den imo. Det kommer dock släppas flera 23" 1920*1080 100Hz skärmar i sommar så om du du vill ha 120 hz skulle jag väntat.
Benq G2420HDBL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Permalänk
Medlem

Användningsområden = Grafiskdesign, programmering och film. Men även lite spel.
Önskad storlek = 22", helst 24"
Din budget = runt 2,5k. Max 4k. (är student)

Önskad upplösning = 22" = 1680x1050, 24" = 1920x1200
Önskat format = 16:10
Önskad Panel = IPS. Har bara ägt en LG L204WT , så man kanske inte är så kräsen som man själv tror. Kanske klarar mig med en TN.

Hade tänkt mig någon utav dessa IPS skärmar: (om det nu blir ips)
LG W2220P eller HP ZR24w
Dock känner jag att HP:en blir kanske lite väl dyr och LG:en känns för liten och "billig".

Hade man bara kunnat få LG:en som en 24" för samma pris

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Spelande (mest), surfande och rätt lite redigering av bilder.
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = 2000-2500 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1080p och uppåt
* Önskad Panel = Vad får man för priset?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svolte:

Ange:
* Användningsområden = Spelande (mest), surfande och rätt lite redigering av bilder.
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = 2000-2500 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1080p och uppåt
* Önskad Panel = Vad får man för priset?

Benq G2420HDBL - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar
eller
Samsung P2450H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

om du är ett samsung fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rumpnisse:

Användningsområden = Grafiskdesign, programmering och film. Men även lite spel.
Önskad storlek = 22", helst 24"
Din budget = runt 2,5k. Max 4k. (är student)

Önskad upplösning = 22" = 1680x1050, 24" = 1920x1200
Önskat format = 16:10
Önskad Panel = IPS. Har bara ägt en LG L204WT , så man kanske inte är så kräsen som man själv tror. Kanske klarar mig med en TN.

Hade tänkt mig någon utav dessa IPS skärmar: (om det nu blir ips)
LG W2220P eller HP ZR24w
Dock känner jag att HP:en blir kanske lite väl dyr och LG:en känns för liten och "billig".

Hade man bara kunnat få LG:en som en 24" för samma pris

Om du vill ha IPS och skaplig upplösning kan du även vänta på U2311 som kommer kosta under 3000 (1920*1080).
Om du ska ha den till grafisk design är inte TN att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Om du vill ha IPS och skaplig upplösning kan du även vänta på U2311 som kommer kosta under 3000 (1920*1080).
Om du ska ha den till grafisk design är inte TN att rekommendera.

Mjo men är lite osäker på 16:9. Även om det inte är mycket skillnad så känner jag att det kanske blir lite för smalt på y-led.
Och den LCD:en som jag har nu är nära sin undergång då det tog, sist jag starta upp den, 40 min att få fram någon bild.
(Första gången, ca 5 min. Andra gången, ca 10 min. Tredje gången, ca 40 min.)
Så jag vet inte riktigt hur länge den håller.

Nä det är sant. Har dock aldrig ägt eller arbetat något större med en ips skärm så jag kanske skulle klara mig lika bra med en TN då jag inte riktigt sett hur stor skillnad det är då den jag har nu är en gammal TN. Och det har ju fungerat hittills.
Men man vill ju ha en bra skärm...

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = Webbutveckling - Grafik, kod, programmering = Långa sittningar!
* Önskad storlek = ~24"
* Din budget = Helst inte över 5000.

Särskilda önskemål (om du har några sådana):

Skonsam mot ögonen!

Jag skrev följande i en tråd jag skapade men ber om ursäkt för både den och min iver. Jag borde förstås ha funnit denna innan jag postade min request. Men guys, utgå gärna från mitt brev nedan om ni orkar läsa igenom det. Tackar ödmjukast för eder skärmkunskap.

Citat:

Hallå!

Min gamla 17" Syncmaster 913N har 7 år på nacken och börjar skrämmas med ett par döda pixlar. Tänkte således slå till på en ny skärm och är ute efter något hyfsat högkvalitativt. Har läst runt lite och namnet Eizo dyker upp här och var. Kan en sådan skärm vara något för mig?

Eftersom jag börjat sysselsätta mig med graifk och webbdesign ökar förstås kraven, och med tanke på allt stirrande prioriterar jag en skärm som är vänlig mot ögonen, om det nu bevisat finns någon skillnad mellan olika skärmar. Alltså, först och främst en så skonsam skärm som möjligt för ögonen.

Den bör vara större än nuvarande. Jag hade tänkt mig 22-25 tum. Landa helst på omkring 5000 kr men dyrare förslag mottages varmast även dessa. Motivera gärna förslagen. Är det t.ex. värt att lägga 6000 på en Eizo eller får jag en lika bra för 4000?

Vilken paneltyp är det som gäller? MVA? PVA? IPS? Etc. Är någon av dessa mer eller mindre skonsam mot ögonen?

Anledningen till att jag prioriterar skonsamheten är att jag upplevt problem med torra ögon. Så om det finns skärmar som kanske har något sämre färgåtergivning men är extremt skonsamma mot ögonen är dessa prio 1.

Tusen tack - som flickan sa.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Skrivet av rumpnisse:

...
Nä det är sant. Har dock aldrig ägt eller arbetat något större med en ips skärm så jag kanske skulle klara mig lika bra med en TN då jag inte riktigt sett hur stor skillnad det är då den jag har nu är en gammal TN. Och det har ju fungerat hittills.
Men man vill ju ha en bra skärm...

Med tanke på hur mycket tid många här spenderar framför sina datorer tycker jag det är lite underligt att de samtidigt är så "prismedvetna" och sitter och gaggar om nån tusenlapp hit eller dit.
Du själv skriver att du haft samma skärm i sju år! Anta att du kommer ha den här i fyra år. Köper du ZR24an blir det en tusenlapp om året. 80kr/månad. Hur mycket kostar mobilen per månad? Internetuppkopplingen? Digital-tvn?

Näe, när det gäller skärm bör man absolut inte snåla.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Är samsungen något bättre i bild, kvalité eller garantier ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;10129534']Med tanke på hur mycket tid många här spenderar framför sina datorer tycker jag det är lite underligt att de samtidigt är så "prismedvetna" och sitter och gaggar om nån tusenlapp hit eller dit.
Du själv skriver att du haft samma skärm i sju år! Anta att du kommer ha den här i fyra år. Köper du ZR24an blir det en tusenlapp om året. 80kr/månad. Hur mycket kostar mobilen per månad? Internetuppkopplingen? Digital-tvn?

Näe, när det gäller skärm bör man absolut inte snåla.

Du pratar vettigt Jonte
Det får nog bli ZR24:an.
Tack.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Ange:
* Användningsområden = Spelande, photoshop (bildredigering och webbgrafik), film, "vanligt användande".
* Önskad storlek = 24-27
* Din budget = Stor

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1080p och uppåt
* Önskad Panel = IPS (eller bättre än TN)

När man läser saker som

Citat:

Dell's UltraSharp U2711 is one of the best performing monitors we've seen; but at £901 (ex. VAT), its price will be prohibitive to some buyers. However, the U2711 earns its high price with incredible performance, a plethora of connection options and the monitor's piece de resistance, its 2,560-by-1,440-pixel resolution. Dell also fixes the static dithering issue that plagued the U2410's release. This is the monitor to buy if you have the money. Even if you don't have the budget, you should probably start pinching pennies because it's that good.

så blir jag otroligt sugen på att köpa den. Jag måste bara bestämma mig om jag är motiverad att lägga 8,5k på skärmen. Hur lång livstid skulle ni våga gissa den har? Jag har pengarna, det är inga problem, men vill ändå inte betala nått i onödan för pengar jag arbetat ihop.

Ahh... men är väldigt sugen. Den ligger redan i varukorgen för jag försöker få en känsla hur det känns att äga den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudburst:

Ange:
* Användningsområden = Spelande, photoshop (bildredigering och webbgrafik), film, "vanligt användande".
* Önskad storlek = 24-27
* Din budget = Stor

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1080p och uppåt
* Önskad Panel = IPS (eller bättre än TN)

När man läser saker som

så blir jag otroligt sugen på att köpa den. Jag måste bara bestämma mig om jag är motiverad att lägga 8,5k på skärmen. Hur lång livstid skulle ni våga gissa den har? Jag har pengarna, det är inga problem, men vill ändå inte betala nått i onödan för pengar jag arbetat ihop.

Ahh... men är väldigt sugen. Den ligger redan i varukorgen för jag försöker få en känsla hur det känns att äga den.

En bra skärm kan ha en livstid på 4år, minst. Så kör på

Permalänk

Köpte min nuvarande Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 (som börjar paja nu) 28e sept 2006.

Permalänk

Ange:
* Användningsområden = (Spel, surf, Serier)
* Önskad storlek =20-22
* Din budget = under 2500

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = inte så jätte viktigt, men 1680x1050 iaf
* Måste ha Displayport (kommer köra Eyefinity)

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Ange:
* Användningsområden = (Spel, surf, film, en del bildredigering)
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = helst under 2500kr eftersom jag funderar på att skaffa en andra likadan

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1680x1050 native
* Önskat format = kör 5:4(4:3) på mina skärmar nu men kan tänka mig widescreen
* Önskad Panel = xIPs/TN
* Önskad Hz =>120Hz men det kostar för mycket så 60/75 aka tar vad som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Ange:
* Användningsområden = (Spel, surf, film, en del bildredigering)
* Önskad storlek = 22-24"
* Din budget = helst under 2500kr eftersom jag funderar på att skaffa en andra likadan

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = 1680x1050 native
* Önskat format = kör 5:4(4:3) på mina skärmar nu men kan tänka mig widescreen
* Önskad Panel = xIPs/TN
* Önskad Hz =>120Hz men det kostar för mycket så 60/75 aka tar vad som finns

Tycker Dell 2209WA verkar vara det du frågar efter. Alternativt LG W2220P.

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = 50% Adobesviten (PS, InDesign, Illustrator), 35 % film, 15 % spel.
* Önskad storlek = 24" eller större
* Din budget = två skikt. "okej skärm" ~ 2-4 tkr. "BRA skärm" ~ 4-7 tkr.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Allt över 1080p
* Önskat format = 16:9 eller 16:10 spelar nog mindre roll
* Butik = De flesta stora, men dustin home med studentrabatt är ju fint.
* Märke = egentligen inte, men NEC, Lacie och Eizo är ju av tradition fina

What say you?

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drue:

* Användningsområden = 50% Adobesviten (PS, InDesign, Illustrator), 35 % film, 15 % spel.
* Önskad storlek = 24" eller större
* Din budget = två skikt. "okej skärm" ~ 2-4 tkr. "BRA skärm" ~ 4-7 tkr.

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = Allt över 1080p
* Önskat format = 16:9 eller 16:10 spelar nog mindre roll
* Butik = De flesta stora, men dustin home med studentrabatt är ju fint.
* Märke = egentligen inte, men NEC, Lacie och Eizo är ju av tradition fina

What say you?

HP ZR24w - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar
Dell UltraSharp U2711 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar

Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabba svar. 27" hade ju varit otroligt nice, får kolla hemma om jag får plats öht Kan för övrigt tipsa alla med en studentlicens (eller en kompis med likadan) att man från dustin home får hem 27" monstret för 7232 kr. Hyfsat bra deal.

Visa signatur

i7 920 @3,67 212 Evo; Asus P6T; Corsair 12GB 1600MHz/CL9; EVGA 970 SC 4GB; Samsung 830 128GB SSD / WD 3TB; CM Real Power M620; CM Dominator 690

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Ange:
* Användningsområden = (Spel, surf, Serier)
* Önskad storlek =20-22
* Din budget = under 2500

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskad upplösning = inte så jätte viktigt, men 1680x1050 iaf
* Måste ha Displayport (kommer köra Eyefinity)

Vänta på Dell U2311, den har displayport.
http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

* Användningsområden = Spel, surf och film
* Önskad storlek = 24" men helst en 25"
* Din budget = Omkring 3000kr men inte mer

Komplett.se - HP 2510i 25" LCD Har kollat på denna hp 2510i och undrar om den är bra? Tycker den var stor och snygg och bra upplösning

Visa signatur

MIN DATOR --> CPU: Intel Core i5 750 2,66GHz | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB | HDD: Samsung 1TB | Moderkort: Asus P7P55D Pro | PSU: Corsair HX750W | GPU: PowerColor Radeon HD5870 | OS: Windows 7 Professional 64 bit | Chassi: Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Ange:
* Användningsområden = 100% Spel
* Önskad storlek = 24 tum
* Din budget = 4000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskat format =WS

Spelar mycket snabba FPS-spel. Hjälp plix!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naesa:

Ange:
* Användningsområden = 100% Spel
* Önskad storlek = 24 tum
* Din budget = 4000

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* Önskat format =WS

Spelar mycket snabba FPS-spel. Hjälp plix!

Du kanske ska ta dig en titt på Acer GD245HQ - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar men har lite dålig koll på den skärmen. Enda 24" skärmen med 120Hz. Dreas kan kanske säga dig om den är ett bra köp.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Tycker Dell 2209WA verkar vara det du frågar efter. Alternativt LG W2220P.

Precis dem två jag tittat på! Har varit lite osäker vad som passat mig bäst men nu vet jag. Tack Dreas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du kanske ska ta dig en titt på Acer GD245HQ - Hitta lägsta pris, omdömen och information om TFT-skärmar men har lite dålig koll på den skärmen. Enda 24" skärmen med 120Hz. Dreas kan kanske säga dig om den är ett bra köp.

Det är ju den bästa spelskärmen där ute, men färgerna verkar sisådär och för att få kontrasten bra måste man in i en meny som man inte skall ha tillgång till, iaf om man tror på det en användare här på forumet skrev och kollar Digitalversus recension. Även inputlag och ghosting i jämförelse med OptX verkar sisådär. Men men, jag har beställt den och borde ha den snart, typ om en månad......

Skrivet av plattangen:

Precis dem två jag tittat på! Har varit lite osäker vad som passat mig bäst men nu vet jag. Tack Dreas.

Så lite så

Permalänk

* Användningsområden = Webb, grafik och spel.
* Önskad storlek = ~24"
* Din budget = ~5000 kr

Särskilda önskemål (om du har några sådana)
* 1920x1200 eller högre
* 16:10
* Pivot / Höj- och sänkbar

Funderar kring huruvida DELL U2410 kan vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?