AMD vill ha öppen standard för stereoskopisk 3D

Permalänk
Medlem

AMD verkar ha missat allt snack om 3D på senaste tiden. Nu helt plötsligt så ska dom skapa en standard.
vafan, nvidia har ju redan påbörjat en standard, måste dom krångla till det med en till?, alla apparater om ett år kommer ju följa samma standard. innan AMD's variant kommer ut så är loppet kört.

Det är ju inte förens nu som display tekniken har kommit ikapp 3D tekniken. (som har hängt med sen 90 talet.) I slutet på 90talet så började monitorerna bli tillräckligt snabba,, men sen kom plattskärmarna och så var det bara att vänta på dom blev tillräckligt snabba.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Försöker AMD vara 'bror duktig' nu mera? =/

Dom verkar ha en ''räv bak örat'' xD

Som vad t ex?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Som vad t ex?

Jag tror han skrev fel. Han menade nog prärievarg som hade kommit vilse från vildmarken för det finns väl inte så många rävar i USA runt AMDs högkvarter i Sunnyvale, California.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Måste bara säga att det här med 3D är ett gammalt återupplivningsförsök av en gammal teknik.
Faktum är att jag redan såg Terminator i 3D 89-90. Det är 20 år sedan. Folk ville inte ha det då och jag tvivlar starkt på att det kommer bli sådan efterfrågan nu heller. Nu finns det ju en bättre teknik och det finns förutsättning att det kan komma in i hemmen. Men priset kommer tyvärr att avskräcka. Det är redan dyrt med TV-abb och att betala ytterligare hundringar i månader är vad långt många kan tänka sig. Där jag tror att 3D kan slå är biografer och spelupplevelse. Men det kommer fortfarande vara nishat och inget de flesta kommer ha hemma.
Det är bara tänka tillbaka hur lång tid det tog innan folk började köpa dvd och platt-teve.

All elektronik blir billigare med tiden. Anledningen till att det tog lång tid innan många köpte platt-tv och dvd var just för att det var dyrt. 3D-utrustning kommer ju bli billigare med tiden.

Dessutom så behöver industrin fylla på med "ny" teknologi för att hålla konsumenternas intresse uppe. Hade det inte behövts så hade vi fortfarande suttit med tjock-tv.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jo. Det blir ju billigare. Men när man följer all konsumentriktad statistik om hur marknaden kommer se ut om fem år så är dessa alldeles för optimistiska. Som DVD spelaren som de sa att den skulle ta över VHS på fem år. Det hände ju inte. Faktum är att det fortfarande finns folk som precis har bytt upp sig till DVD:

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Är väl smart att inte följa sin konkurrents spår. Om nu Nvidia låser alla sina standards är det väl ett smart drag av AMD att göra tvärtom. SKulle de göra samma sak som Nvidia hade de ju gjort samma sak, bara att de hade varit sent ute och ingen hade blivit impad.

Undrar hur långt tid det tar, ponerat att företag är redo att ta emot detta.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Som vad t ex?

Jadu säg det du

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Spännande att de väljer så olika strategier ändå.

Jag tror personligen att både PhysX och 3d vision kommer tjäna på att ha ett företag som målmedvetet driver på utvecklingen.

Dämed tror jag också det blir svårare för Bullet physics och 3dStereo initiative att få det momentum som kommer krävas för att verkligen slå. Amd verkar alltså ur mitt perspektiv fokusera sina investeringar mot att maximera beräkningskapaciteten i sina kort och därmed antalet frames i populära spel.

Själv kör jag varken PhysX eller 3dvision, men funderar på det för framtiden.

Vad är egentligen viktigast? Snygga spel med mycket effekter, eller spel som flyter väldigt bra?

Permalänk

Det har aldrig varit speciellt smart att låsa sina standarder i PC värden. Det är just tack vare att det är öppna standarder som har skapat den dynamiska PC marknaden som vi har idag. Om det går mot mera inlåsning så kommer hela PC markanden att dö ut.

Rambus ville ingen ha utom Intel.
Firewire har gått samma väg.
för att nämna två

Om jag har förstått AMD´s målsättning så är den numera att stötta de öppna standarderna och man går öppet ut och gör det, det är (vad jag har förstått) ett strategiskt beslut från ledningen.
Det är därför vi ser dessa uttalanden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMcGee
Vad är egentligen viktigast? Snygga spel med mycket effekter, eller spel som flyter väldigt bra?

Själv föredrar jag spel som är originella och har en egen berättelse och skapar ett mervärde för mig som konsument. Att bara lägga på effekter och grafik i spel tycker jag är fattigt och får inte mig lust att köpa spelet.

Permalänk
Medlem

En gemensam standard är bättre så jag tycker det AMD gör här är riktigt bra. De vinner ju kunder på att inte försöka stänga in sina kunder, de har bra pris / prestanda och har uppenbarligen en helt annan marknadsstrategi än nvidia har, nvidias marknadsstrategi förefaller en aning gammalmodig, av någon anledning börjar jag tänka på oracle men det är nog få som har haft med dem att göra här.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Whoop! Standarder är alltid bättre än företagslösningar! (ta det inte ordagrant) Go AMD!

Permalänk
Medlem

Själv så skulle jag älska att sitta här med en 120Hz skärm och brillor Om jag hade 5850 crossfire..

Hoppas stenhårt på att en öppen standard drar igång snart så man kan kolla på 3D film på datorn iaf.

Permalänk
Medlem

Om jag inte kommer ihåg fel så var ju inte så länge sedan AMD sa att man lagt in stöd för 3D glasögon som följde industristandard i sina drivrutiner. Vad är det för industristandard och var ligger i såfall Open 3D förhållande till denna industristandard?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
Nu höll du på att skjuta dig själv i foten.

Säger 386 dig någonting? Eller 8086 & 8088?

Får hoppas man är dålig skytt med andra ord.

Det var kanske bara jag som tolkade ditt inlägg som att AMD inte uppfinner något själva utan bara snor andras verk, det kanske inte var så du menade? Min poäng var just att det är tack vare AMD vi idag sitter med processorer kapabla att utföra både 32- och 64bitars instruktioner. Så de tillför med andra ord något.

Kan hålla med om att det var ett dåligt exempel, men man kan ju dra det hur långt som helst: Vem upptäckte att kisel var ett bra material att använda i halvledare, vem upptäckte elektriciteten?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Visst är det oerhört bra med valfrihet... men herregud så jobbigt det är ibland.

Mer standardisering skadar verkligen inte.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Bra gjort AMD, sen som sagt så är det mycket snack å lite hockey tyvärr med det mesta som har med OPEN att göra.. Men det är väl för att stora pengar innebär mkt utveckling?

Får dom bara 3d på datorer att funka lika bra som Avatar 3D så är jag nöjd

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Tycker AMD har sjunkit väldigt lågt, det enda dom verkar vara intresserade av just nu är att gapa och kasta skit på andra, speciellt med sånt dom inte ens kan konkurrera med och dom har ju inge vettiga underlag/bevis i det dom säger heller.

PhysX: AMD har ju inte ens släppt sin egen fysik motor och dom gnäller på att företag använder Nvidias...

3D: AMD har ju totalt lyst med sin frånvaro, men nu när Nvidia faktiskt har börjat bygga upp en marknad men utvecklad teknik så är amd där och skriker och försöker sätta käppar i hjulen.

Tyvärr AMD har totalt sjunkit i mina ögon med deras otroligt låga nivå av pajkastning.

Näe, både Fermi, 3D vision och 3D tv står på min meny

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk

Go AMD! Satsa på teknik!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Om någon mot förväntan skulle tycka att det är en dålig idé att standardisera dessa typer av tekniker så skulle jag intresserat lyssna till varför de tycker så.

Om det skulle resultera i att företag skulle använda sig av olika standarder skulle det troligtvis skapa en hel del frustration hos slutanvändare. Skulle det resultera i att man låser spel/filmer etc till den ena standarden så säger det ju sig självt att att man begränsar utbudet och försvårar både för de som utvecklar produkterna och de som använder dem.

Ush och tvi för att datormarknaden blir som konsolmarknaden, det känns lite som att det är detta nvidia strävar efter. Extra funktioner som physx i all ära, men är det inte bättre att utveckla en bra produkt istället för att låsa en teknik?

+1

Personligen tror jag att AMD gör det som reklam. Då deras nästan enda konkurrent, Nvidia, redan har sin version av 3D, så förlorar inte AMD något på att göra sin standard öppen, och dessutom så är det i slutändan bättre för oss konsumenter. Om två grupper om 100 pers var utvecklar var sin teknik, så går det åt mer energi för att uppnå samma resultat än om alla 200 pers, plus kanske några frivilliga, bygger på en och samma teknik. Men nej, jag tror inte att AMD gör det för att de är "goda". Dock biter deras marknadsföring mycket bättre på mig, då den i slutändan ger ett mycket bättre resultat för konsumenter.

Jag tror inte att Ericsson byggde upp telenät i Haiti av ren godhet. Det ändrar dock inte på att jag ser väldigt positivt på dem för vad de har gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Bildvisarna som bygger på en teknik utan polariserade glasögon behöver tyvärr en tio år på sig innan den kommer kunna bli tillräckligt bra och till ett pris som innebär att man faktiskt kan ha råd och köpa en.

Detta vänder halft uppochner på min värld, jag som halvvägs utbildad fysiker kan inte fatta hur det skulle fungera. Mja, får väl se om tio år eller så då

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Antielefant

Suck.

AMD har länge pratat om att skapa en öppen standard för GPGPU som är likvärdig med CUDA och en öppen standard för fysik som är likvärdig med PhysX, så en öppen standard för 3D är väl inget man inte förväntar sig att de ska haspla ur sig?

När NVidia på knappt ett år släppt TVÅ separata och färdiga lösningar för hemma3D (3DVision och 3DTV Play) kan jag inte förstå att AMD är så hopplöst långsamma.

Eyefinity svarade ju NVidia redan när AMD släppte det med att det skulle komma ett svar på med GT100 (och dessutom med 3D-stöd direkt!), så vad har AMD att stoltsera med?

Och med tanke på att AMD fortfarande inte har ens kommit på ett eget alternativ till PhysX - 3 år(!) efter att de först pratade om det... eller att Stream är ett skämt i jämförelse med CUDA trots två generationers tid att förbättra det?

Ptja... det låter stort när katten skiter?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkerboh
Det har aldrig varit speciellt smart att låsa sina standarder i PC värden. Det är just tack vare att det är öppna standarder som har skapat den dynamiska PC marknaden som vi har idag. Om det går mot mera inlåsning så kommer hela PC markanden att dö ut.

Rambus ville ingen ha utom Intel.
Firewire har gått samma väg.
för att nämna två

Om jag har förstått AMD´s målsättning så är den numera att stötta de öppna standarderna och man går öppet ut och gör det, det är (vad jag har förstått) ett strategiskt beslut från ledningen.
Det är därför vi ser dessa uttalanden.

Skillnaden är väl att PhysX, CUDA, 3DVision och 3DTV Play samtliga är funktioner som;

1. Finns
2. Fungerar
3. Stöds av ett antal tillverkare
4. Numera gått förbi barnsjukdomarna de hade i början

- AMD har inget svar på PhysX, men klagar på att NVidia hjälper spelföretag implementera det.
- AMD's version av CUDA (Stream) är så skrattretande dålig att ett G200 kör åttor runt ett Cypress i GPGPU-applikationer. Fermi kommer att köra över Cypress som en ångvält.
- 3DVision/3DTV Play stöds officiellt av både Samsung, Panasonic och Sony, och fungerar med båda glasögonen av shutter-typ som finns på marknaden och de flesta polariserande (OCH kräver ingen extra programmering i spelet/filmen heller).

Sen är låsta standarder absolut inget nytt. HDMI är ett exempel, likaså BluRay.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Suck.

AMD har länge pratat om att skapa en öppen standard för GPGPU som är likvärdig med CUDA och en öppen standard för fysik som är likvärdig med PhysX, så en öppen standard för 3D är väl inget man inte förväntar sig att de ska haspla ur sig?

När NVidia på knappt ett år släppt TVÅ separata och färdiga lösningar för hemma3D (3DVision och 3DTV Play) kan jag inte förstå att AMD är så hopplöst långsamma.

Eyefinity svarade ju NVidia redan när AMD släppte det med att det skulle komma ett svar på med GT100 (och dessutom med 3D-stöd direkt!), så vad har AMD att stoltsera med?

Och med tanke på att AMD fortfarande inte har ens kommit på ett eget alternativ till PhysX - 3 år(!) efter att de först pratade om det... eller att Stream är ett skämt i jämförelse med CUDA trots två generationers tid att förbättra det?

Ptja... det låter stort när katten skiter?

Jag kan inte annat än att hålla med.
Själv kör jag Linux och är helt för öppna standarder.
Men det finns inget värde än en öppen standard som är lika tom som min cola flaska är efter några timmar.
Med andra ord, öppna standarder är inget värt om igen utvecklar den. Ska fortfarande forskas och kodas för det ska blir nåt av det.
För började folk knåpa på nåt och när dom kom på att detta var ju bra så blev det en öppen standard när det faktiskt fans nåt av värde.
I dag livnärar sig företag på konceptet öppen standard.
Det är ju perfekt att gå ut och säga ja nu ska vi fixa en öppen standard och bli bäst i världen. Oj där gick ju vår aktie upp!

Detta är marknadsföring inte nåt som kommer gynna konsumenter förens om 2-3 år men troligen aldrig. Som sagt ATI har ju bevisat det innan eller ja snarare avsaknaden av bevis att dom faktiskt kan få ut nåt. Nvidia har haft 3D shutter glasses i över 10 år för dom som minns det. Fans stöd redan 2000, ja tillbaks till TNT2 så fans det stöd om än kasst så hade nvidia det. Så dom har ju bara 10-12 års försprång tyvärr.

Så det ska till ett mirakel om ATI ska få igenom detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Bra initiativ av AMD, har länge suktat efter 3D och det vore synd om man måste byta till nVidia bara för det.

Här, go nuts
http://www.edimensional.com/product_info.php?cPath=21&product...

Seriöst, jag börjar ogilla AMD mer och mer. Först smutskastar dom Nvidias fysikmotor, och nu ger dom sig på Nvidias 3D-marknad. Detta bara för att dom själva håller på och utvecklar egen fysik och 3D-lösning.

Skapa något eget AMD, istället för att försöka förstöra för dom som är kreativ.

Nu tror jag dock inte att AMD kommer lyckas, dom är på tok för sent ute.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Här, go nuts
http://www.edimensional.com/product_info.php?cPath=21&product...

Seriöst, jag börjar ogilla AMD mer och mer. Först smutskastar dom Nvidias fysikmotor, och nu ger dom sig på Nvidias 3D-marknad. Detta bara för att dom själva håller på och utvecklar egen fysik och 3D-lösning.

Skapa något eget AMD, istället för att försöka förstöra för dom som är kreativ.

Nu tror jag dock inte att AMD kommer lyckas, dom är på tok för sent ute.

Jag trodde AMD skapade nånting eget. Med ditt resonemang så måste AMD sluta med grafikkort och börja tillverka lego eller nånting. Nvidia försöker stänga ut AMD och lyckas dom med det är det nog närmare game over för AMD. Eller Nvidia kommer åtminstone styra marknaden. Men du kanske ser fram emot att Nvidia får ett större monopol?

Jag hoppas Nvidia inte heller lyckas. Inte för att jag hatar Nvidia, utan för att dom mer eller mindre borde grävas ner. Skämtåsido.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Problemet är inte att AMD eller ATI inte har rätt att göra egen teknik eller att någon skulle försöka stänga dom ute.

ATI är så bra på att stänga sig självt ute då dom som sagt pratar massa men gör ingenting.

NVIDIA har inte stängt ut AMD/ATI. Men nvidia som villket friskt funtat företag ger ju inte bort sina ritningar och uppfinnigar till ATI bara för att ATI sitter och snyftar för dom inte var först med senaste inovationen eller treden. Vore ju som Volvo skulle ge bort all sin teknik till SAAB.

AMD blev tillfrågade av Nvidia om dom ville använad PhysX gratis. Nvidia som sagt tar inget för PhysX och dom erbjöd AMD eller då ATI all rätt att köra det på sina GPU:er i ett samarbete med nvidia.

AMD/ATI fnyste bara av åt nvidia och bad dom stoppa skiten där solen inte skiner för ATI hade ju sitt egna överlägsna teknik på G. Jo tack stackars alla ATI anhägare som inte kan kör PhysX på GPU nu utan får nöja sig med att köra det på processorn. Snacka om att AMD/ATI egot gick före kundernas intresse.

Nvidia gav AMD/ATI alla chanser där men icke ATI/AMD var för "fina" för det tydligen.

Visst det kanske inte är så kul att hjälpa konkurrenten men om nu AMD anser att PhysX och nvidia är så usla och dom kan bättre så kunde som ju sagt ja och dessutom släppt sin egna fysikmotor för GPU:n och bevisat hur "överlägsna" dom är men icke.

Tror AMD/ATI är lite purken för dom alltid ligger steget efter på innovationen. Igen har klandrat ATI/AMD för slöa gamer kort eller dåliga priser men utöver det så är dom lågt från marknadsledande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Problemet är inte att AMD eller ATI inte har rätt att göra egen teknik eller att någon skulle försöka stänga dom ute.

ATI är så bra på att stänga sig självt ute då dom som sagt pratar massa men gör ingenting.

NVIDIA har inte stängt ut AMD/ATI. Men nvidia som villket friskt funtat företag ger ju inte bort sina ritningar och uppfinnigar till ATI bara för att ATI sitter och snyftar för dom inte var först med senaste inovationen eller treden. Vore ju som Volvo skulle ge bort all sin teknik till SAAB.

AMD blev tillfrågade av Nvidia om dom ville använad PhysX gratis. Nvidia som sagt tar inget för PhysX och dom erbjöd AMD eller då ATI all rätt att köra det på sina GPU:er i ett samarbete med nvidia.

AMD/ATI fnyste bara av åt nvidia och bad dom stoppa skiten där solen inte skiner för ATI hade ju sitt egna överlägsna teknik på G. Jo tack stackars alla ATI anhägare som inte kan kör PhysX på GPU nu utan får nöja sig med att köra det på processorn. Snacka om att AMD/ATI egot gick före kundernas intresse.

Nvidia gav AMD/ATI alla chanser där men icke ATI/AMD var för "fina" för det tydligen.

Visst det kanske inte är så kul att hjälpa konkurrenten men om nu AMD anser att PhysX och nvidia är så usla och dom kan bättre så kunde som ju sagt ja och dessutom släppt sin egna fysikmotor för GPU:n och bevisat hur "överlägsna" dom är men icke.

Tror AMD/ATI är lite purken för dom alltid ligger steget efter på innovationen. Igen har klandrat ATI/AMD för slöa gamer kort eller dåliga priser men utöver det så är dom lågt från marknadsledande.

Steget efter i innovation? DirectX 10.1, DirectX 11? nVidia har fortfarande inte fått ut Fermi... Eyefinity? Ligger de fortfarande efter?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Ungefär som Nvidia då. Ingen är bättre än den andre.

Nvidia har väl ändå både physX och en fungerande 3D lösning. Så du får gärna utveckla vad du menar lite mer?

Tosseboll:
Nu i efterhand kan vi väl ändå säga att DX10.1 smet rätt omärkt förbi, med anledning.
Fermi är försenat med någon månad, trist men det kommer och med det DX11.
Eyefinity är en så liten marknad att den knappt är värd att nämnas.
Kan inte heller minnas att nvidia gått ut och sagt att Eyefinity är helt värdelöst och att de ska göra något bättre.

Båda lägren snackar givetvis skit, men av någon anledning glorifieras ATI när de gör det och Nvidia blir utnämnd till satan själv. Igelkotte är ett sådant exempel, Nvidia har på något sätt dragit på sig ett hat från honom som närmst kan liknas vid det hat som man kan känna till någon som våldtagit och sedan mördat ens familj. Tycker bara det är intressant, vart kommer det ifrån?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Steget efter i innovation? DirectX 10.1, DirectX 11? nVidia har fortfarande inte fått ut Fermi... Eyefinity? Ligger de fortfarande efter?

Nvidia var först med DX10 stöd så? Knappst det största problemet. Nu komemr DX 11 och folk börjar nytja DX10 någorlunda. Som sagt inte vad jag pricis kallar störasta mervärdet men som alltid det kommer rör sig om månader. Vem som är först där är alltid olika.
Men DX är ju inget ATI eller nvidia ligger bakom utan Microsoft sedan är det upp till ATI eller Nvidia att impklementera det.

Efinity. Jo vist. Jag har kört TwinView sedan jag hade 2st 19tums CRT på 100hz med totalt 3200x1200 i upplösning på GeFroce 6800U och framåt. Jo tjena tror nog Nvidia var ganska snabbt ute med 2 ramdacs MX korten och sedan intergrerade ramdacs för att få bättre kontroll på kvaliten på FX5XXX och senare kort och desutom implementerade det bra så det facktiskt fungerade utan strul. Tom i linux är det ENKELT att sätta upp och det fungerar kanon. Datorn tror man har en skärm. Men som sagt funits LÄNGE nu.

Desutom fungerar Twinvew MYCKET bra och har så gjort i många år även i linux. Så kunde ATI reda ut sina skärmar först då deras teknik är betydligt nyare och inte direckt lika stor revolution då behovet av så många skärmar är väldigt litet. Så jag säger snarare det var på tiden. Desutom sisst jag kollade så väldigt få ATI kort som klarar upp till 6st skärmar.

jag har i alla fall kört med flera skärmar sammtidigt på flera olika riggar genom åren villket långt i från alla kan säga och det med nvidia kort.

Permalänk
Hjälpsam

Märklig kritik av ATI vad gäller 3D och fysik.

Har funnits en lösning för 3D med ATI-kort länge nu.
Väldigt liten marknad dock precis som det är för Nvidias 3D-lösning.
http://www.iz3d.com/driver
Här är en länk för Anaglyphiiska glasögon för er som vill testa en billigare och sämre lösning.
http://www.berezin.com/3D/3dglasses.htm

Nvidia har hunnit längre vad gäller fysik, det är väl inte konstigt med tanke på att Nvidia köpte en färdig lösning?
Men vare sig ATI:s eller Nvidias grafikkort är speciellt lämpliga till att accellera fysik, så fysik via GPU:n är mest en försäljningsgimmick från bägge lägren.
Nonetheless GPUs are built around a larger number of longer latency, slower threads, and designed around texture & framebuffer data paths; this distinguishes them from PPU's & the Cell as being less well optimized for taking over game world simulation tasks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_processing_unit

Vare sig stereoskipisk 3D och hårdvaruaccellerad fysik är inget stort ännu, men ATI:s öppna lösning har större möjlighet att lyckas på lite sikt, folk vill inte stänga in sig i slutna standarder.
Det är också trist att se hur en del försöker att framställa en öppen lösning som något negativt.

Tycker också anklagelserna om fanboyism, är värre än fanboyismen, man måste väl kunna ha olika uppfattning om saker och ting, utan att kalla varandra fanboys.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |