Permalänk
Medlem

dhcp och statisk ip ?

Hej, vill kolla med er "experter" innan jag gör något jag måste ångra.

Har idag all ip-tilldelning genom min router som är inställd på dhcp och delar ut ip-adresser till alla datorer och annat nätanslutet här.

Men om jag nu vill gå över till fasta adresser, kan jag sätta fasta adresser och då välja den jag på reserve-list i routern, tex 192.168.0.2 till min workstation och sätta den fast trots att dhcp är aktivierat i routern? Eller skiter sig allt då?

Visa signatur

//raiser

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det borde du kunna göra. Du kan annars bara ändra dhcp-intervallet, till t.ex 192.168.0.50 192.168.0.100 och låta allt under 50 vara statiskt.

EDIT: Det bästa/smartaste är dock att ha fasta adresser utanför dhcp-intervallet, minst krånglande så.

Permalänk
Medlem

Att sätta fasta adresser i routern baserat på datorernas mac-adresser brukar ju fungera, men det finns situationer där det inte alls går.
Hemma hos farsgubben min hade jag ett helvete att få en Netgear maskin att dela ut 2 adresser, en till en skrivare och en till en laptop, vet än idag inte vad som inte lirade.
Det hela slutade med att jag kastade ut routern och slängde in en dator som fick sköta alltihop.

Men testa för all del så märker du ju om det går.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

De flesta routrar har idag en form av s.k. statisk tilldelning i form av att en viss mac-adress alltid tilldelas samma ip-adress. Detta är egentligen fortfarande dhcp bara det att den tillgängliga poolen med ip-adresser för den enheten är 1. På detta sätt är det lätt att välja vilken IP-adress som vilken enhet ska ha via router-konfigurationen.

Det enda undantaget till detta som jag känner till är linksys routrar, i alla fall de modeller jag testat, som istället delar ut via dhcp till allting som inte redan har en statisk adress angiven från klient-sidan, d.v.s. att den statiska adressen finns angiven i datorn. Så vill man på en linksysrouter ha statisk adress så ställer man bara in det i datorn som ska ha den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.