Permalänk
Medlem

Intel Core i5 dualcore = quad?

Hejhej!

Har nyligen köpt en bärbar dator med Intel core i5 processor. Det jag undrar är varför jag får upp 4 processoranvändnings rutor när jag går in på Aktivitetshanteraren? är den en quad eller är det dualcore som det borde vara?

Och sen jag har en till fråga, hur mycket snabbare/(slöare?) är min Intel core i5 M430 2.27Ghz än min Q6600 på min stationära dator? notera att i5:an sitter i en bärbar dator, om det nu skulle spela roll.

Tacksam för svar!

Permalänk

Processorn har hyper treading, vilket gör att varje kärna kan hantera 2 trådar, det ger en boost i applikationer som stödjer fler än 2 kärnor/trådar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

i5an har väl hyperthreading, "4 virtuella" kärnor, tror dom är ganska jämna

Permalänk
Medlem

Hm...dessa 2 extra "kärnor" fungerar som en quad alltså? Men om vi säger i windows, jobbar de 2 extra kärnorna eller är det bara när program stödjer som dom jobbar?

Permalänk
Medlem

Windows kan se alla kärnor och också fördela "arbetet" på alla kärnor
Men 4 virtuella kärnor är inte lika med prestanda som en riktig 4 kärnig
men kan höja prestandan lite, troligen kan du slå på och av HT i bios så kan du jämföra

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Som sagt så ger HT ett litet prestandaboost i flertrådiga applikationer, dock inte alls lika bra som fyra "äkta" kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajper:

Hejhej!

Har nyligen köpt en bärbar dator med Intel core i5 processor. Det jag undrar är varför jag får upp 4 processoranvändnings rutor när jag går in på Aktivitetshanteraren? är den en quad eller är det dualcore som det borde vara?

Och sen jag har en till fråga, hur mycket snabbare/(slöare?) är min Intel core i5 M430 2.27Ghz än min Q6600 på min stationära dator? notera att i5:an sitter i en bärbar dator, om det nu skulle spela roll.

Tacksam för svar!

Din Q6600 på stationära är ganska precis 25% snabbare än din core i5 M430.

HT fungerar på det sättet att din CPU kan växla mellan två trådar istället för vänta på nästa instruktion. Så därför ser du den som 4 trådar och jobbar därför snabbare än en dual core men inte lika bra som en quad.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken