Permalänk
Medlem

Problem med internet från Bahnhof.

Hej, jag har råkat ut för något bra skumt problem, i torsdags förra veckan så gick mitt internet ner totalt.

Därefter så har en reparatör varit här och bytt converter. fick inte mer information än så, och det fungerade hjälpligt.

Jag har fiber rakt in i lägenheten med uttag i varje rum.

Nu när jag kollar på TP-Test samt bredbandskollen.se så får jag väldigt varierande resultat, allt från att det inte går att få kontakt för att det går för långsamt, till att det går som det skall (80mbit/s ner och 20mbit/s upp).

Har testat med att sätta in ett helt annat nätverkskort istället för att använda det inbyggda på moderkortet. Båda är för gigabitnätverk.

Ringde idag till Bahnhof och anmärkte på att det fortfarande, efter att de bytt converter är väldigt instabilt, fungerar ibland, fungerar inte alls.

De anser nu att de har friskrivit sig och att felet ligger hos mig.

Så vad göra? Kan det vara något "mystiskt" fel i burken som gör att varken det inbyggda, eller det nyligen isatta nätverkskortet ej presterar som det skall?

Kör Windows 7 64-bit versionen.

Tacksam för alla förslag på tips till felsökning.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

De anser nu att de har friskrivit sig och att felet ligger hos mig.

Tacksam för alla förslag på tips till felsökning.

Det låter ju helt sjukt...

Tipsen är väl dom vanliga, testa olika uttag, olika nätverkskablar och olika datorer/operativsystem.
Är det samma problem på alla så är det bara att stå på dig och kontakta dom igen.
Funkar inte det så är det väl operatörsbyte som gäller, vilket borde funka eftersom du sitter på stadsnät.

Trist att höra att du fick ett såpass dåligt/idiotiskt bemötande bara

Permalänk
Medlem

Precis som BasseBaba sa, testa med de olika uttagen och även huvuduttaget, andra nätverkskablar och även en till dator. Det är ofta kravet för att operatörerna ens ska röra problemet och det är för att säkerställa att problemet inte ligger i den egna utrustningen.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

De anser nu att de har friskrivit sig och att felet ligger hos mig.

Tråkigt nog fick jag exakt samma bemötande av Bahnhof när jag hade problem med min adsl-uppkoppling. Efter 6 månaders käbbel blev det fixat. Och nä. Felet låg ej på "min sida".

Men som sagt. Om du har möjlighet, prova med annan dator. Men jag skulle nästan kunna ta gift på att problemet inte är hos dig eller din utrustning.

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.

Permalänk
Medlem

Det har faktiskt bemödat sig att skicka hit en tekniker som var här igår och pillade och bytte ut convertern som sagt.

Och jag har testat med och utan router, olika nätverkskort och med en annan dator och så många olika sladdar och uttag som jag har. Så vet inte vad jag skall göra nu. Blir nog tyvärr att byta leverantör.

Deras senaste undanflykt var att det nog hade varit ett blixtnedslag och således har saker gått sönder... :/ Känns bara komiskt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ring dom igen då? De kan ju knappast neka dig en till koll om du testat all din utrustning.
Faktan är ju att fiberkonvertern vart trasig och bara blev delvis bättre när det reparerades. Kan ju vart kasst gjort av teknikern eller att det är just vad de antydde med blixtnedslaget - något större fel än bara en trasig konverter.